Jump to content

Recommended Posts

Posted
Motorenheten, av AC-typ, med separat PSU driver ett torn med drev för 33, 45 och 78 varv. Av/på via tryck på

skinande brytaren.

99motorenhet.jpg

Snyggt :mm:

Måste du flytta remmen för de olika hastigheterna :?:

Posted

Skivtallriken har en graphitskiva, ca 5 mm tjock. Simon Yorke har också andra typer och han uppmanar

kunderna att prova olika typer för att få optimal anpassning till övrig utrustning och ljudideal.

Skivpucken är en elegant sak också den och väger säkert ett par hektor eller mer. Som ni ser så är

det endast gummipackingen som ligger an mot vinylen. Jag minns från mitt besök hos Eliot att det

skall vara så liten anliggningsyta som möjligt. Därför hade Eliot en annan puck. Hur är det Eliot, har

din orginalpuck samma lösning som denna?

Skivpuck.jpg

Tonarmskablarna går till en kontaktplatta där man kan ansluta vilken phonokabel som önskas. Jag har

satt dit Siltech SQ28 (som jag hade över i min låda), men jag skall prova lite andra saker här. Jag tror

att Cardas skulle passa fint (en inre känsla från hur det låter).

112tonarmsupphngning.jpg

Jag fortsätter att köra med min Benz Ruby 2 H som passar utmärkt till spelaren. Som in kan se ligger inte

pickupen dikt an mot skalet. Det sitter ett par silikonliknande packningar emellan. Jag har inte provat utan (ännu).

114pickup.jpg

104Hgerhalva.jpg

Posted
Skivtallriken har en graphitskiva, ca 5 mm tjock. Simon Yorke har också andra typer och han uppmanar

kunderna att prova olika typer för att få optimal anpassning till övrig utrustning och ljudideal.

Skivpucken är en elegant sak också den och väger säkert ett par hektor eller mer. Som ni ser så är

det endast gummipackningen som ligger an mot vinylen. Jag minns från mitt besök hos Eliot att det

skall vara så liten anliggningsyta som möjligt. Därför hade Eliot en annan puck. Hur är det Eliot, har

din originalpuck samma lösning som denna?

Min skivtallrik väger lika mycket och har en 7mm tjock skiva (material ?) som är fastklistrad.

- Min original skivpuck ser likadan ut som din undertill men är platt på ovansidan - det var då enkelt att testa att vända på den och det faktiskt lät bättre om man vände på den ;)

PS. Simon Yorke gillar gummipackningar men det gör inte jag så jag så min skivspelare står på små keramikplattor för att undvika att den står på o-ringar :)

Posted

Och så här ser det ut ... Jag hade besvärligt ljus, så ni får nöja er med denna vinkeln.

102helbild.jpg

Jag har spelat för lite för att ha en ge slutliga intryck. Det finns fortfarande en del att jobba på för

att få ut maximal kvalitet. De första intrycken är de följande:

• Min första reaktion var att Nottingham Analogue Spacedeck är en mycket bra skivspelare.
  • Det första som slår mig med SY är dynamiken. Här finns en nivå till.
  • Andra observationen är att de nedre registren känns mer upplösta och väldefinierade. Spacedecket/SME är här något rundare
  • I de övre registren känns Spacedeck/SME något mer avrullad och behagligare faktiskt.
  • SY ger mer detaljer och det låter mycket rent. Dåliga pressningar avslöjas skoningslöst.

När det gäller pickuper, så funkar Benz bra. Jag tror att alltför upplösta puppor kan bli lite för mycket. Förre ägaren

körde med en Koetsu Urushi, som är lite avrullade uppåt med stor värme i basen. Den kan vara en perfekt match. Det är här

min tankar på på Cardas kabel kommer in som har en något varmare klang än Siltech (som inte på något sätt är vass). Nordost

tror jag inte är så välfunnet på denna spelaren.

En annan liten fundering är att inställningarna av pickupen är något begränsad eftersom man endast kan föra den upp och ner

på tonarmsröret. För övrigt är allt fast. Det funkar till Simon Yorkes mallar men det går t ex inte använda Dr Feickert's Alignment Tool.

Vad och om detta döljer någon potentialt vet jag inte. Möjligen finns det ett annat skal man köpa där skruvhålen medger att justera

vinkeln något.

Hade jag behövt sälja Spacedecket? Nej faktiskt inte. Jag hade en rätt så upphottade modell som lät riktigt bra, men det

gör även Simon Yorken. Lite annorlunda men lika bra och med rätt anpassningar pickup, tallriksmatta och kabel så är jag säker

på att få ut ännu mer. Resan är inte slut.

Posted
har en 7mm tjock skiva (material ?) som är fastklistrad.

Min är också fastlimmad, men det går ju lägga något annat ovanpå. Jag hade en skumplastvariant som jag provade men det blev inte bättre. Förmodligen är den lösningen som SY valt rätt så OK.

Posted

Det är en ren glädje att titta på bilderna skivspelaren är otroligt tilltalande i mina ögon.

Bra att du delar med dig av intrycken i mellan skivspelarna,som du skriver kommer du säker få ut mer men som alltid verkar rätt matchningar vara på plats :)

Posted (edited)
Och så här ser det ut ... Jag hade besvärligt ljus, så ni får nöja er med denna vinkeln.

• Min första reaktion var att Nottingham Analogue Spacedeck är en mycket bra skivspelare.
  • Det första som slår mig med SY är dynamiken. Här finns en nivå till.
  • Andra observationen är att de nedre registren känns mer upplösta och väldefinierade. Spacedecket/SME är här något rundare
  • I de övre registren känns Spacedeck/SME något mer avrullad och behagligare faktiskt.
  • SY ger mer detaljer och det låter mycket rent. Dåliga pressningar avslöjas skoningslöst.

När det gäller pickuper, så funkar Benz bra. Jag tror att alltför upplösta puppor kan bli lite för mycket. Förre ägaren

körde med en Koetsu Urushi, som är lite avrullade uppåt med stor värme i basen. Den kan vara en perfekt match. Det är här

min tankar på på Cardas kabel kommer in som har en något varmare klang än Siltech (som inte på något sätt är vass). Nordost

tror jag inte är så välfunnet på denna spelaren.

En annan liten fundering är att inställningarna av pickupen är något begränsad eftersom man endast kan föra den upp och ner

på tonarmsröret. För övrigt är allt fast. Det funkar till Simon Yorkes mallar men det går t ex inte använda Dr Feickert's Alignment Tool.

Vad och om detta döljer någon potentialt vet jag inte. Möjligen finns det ett annat skal man köpa där skruvhålen medger att justera

vinkeln något.

Hade jag behövt sälja Spacedecket? Nej faktiskt inte. Jag hade en rätt så upphottade modell som lät riktigt bra, men det

gör även Simon Yorken. Lite annorlunda men lika bra och med rätt anpassningar pickup, tallriksmatta och kabel så är jag säker

på att få ut ännu mer. Resan är inte slut.

Först av allt, grattis till en vacker grammofon.

Jag tänkte vara så ofin att jag kommenterar dina intryck lite grann, även om du inte bett om det. :black: Men jag har haft en NAS Spacedeck och En Koetsu Urushi Platinum och några av de kablar du nämner. Så kanske kan mina erfarenheter vara lite till hjälp. Jag håller helt med dig i din insikt att Spacedeck är en grym skivspelare, men något avrullad och oupplöst i frekvensextremerna. Men den är en oceanångare som tar med en på en magnifik resa.

Innan du börjar trixa med kablar och puppor bör du fundera lite på vad som hänt när du bytt spelare. Är Simon Yorke mer upplöst, dynamisk, detaljerad och avslöjande så gör den antagligen rätt. Att fundera lite på vad du inte gillar och vad det beror på borde vara intressant. De flesta justeringar och val du gjort i ditt system antar jag är med utgångspunkt av Spacedecken, kablar, fötter, högtalarplacering mm. Har du gjort några val du kan minnas i syfte att sätta lite fart på Spacedeckens lite mer gentlemannamässiga presentation? Benzen är ju inte superspruttig i de övre registern. Koetsu Urushi är det faktiskt mer fart i, om armen tillåter.

Sen blir jag alltid lika ledsen när jag får höra att Nordost låter så ljust ;) (kolla min signatur). Nåväl, min bestämda uppfattning är att man inte ska använda kablar som filter, även om det är just det de är i viss mån. Men om du väljer att addressera det du tycker inte är lika behagligt som det var med Spacedeck med en kabel som filtrerar i de övre registren så sopar du bara problemet under mattan. Om man får en aggressiv och vass presentation så beror det ibland på att man har olika kabelkonstruktioner i signalvägen. Jag tycker i alla fall man ska prova att köra alla kablar, inklusive strömkablar i systemet från samma tillverkare, det behöver inte vara Nordost. Om kablarna inte är problemet så borde du finlira högtalarplaceringen. Prova först med lite mer toe-in.

Men som sagt, gå igenom ditt system del för del och fundera på varför du gjorde vissa val.

Jag är säker på att Simon Yorke har mycket mer potential. Det ser man på den! ;)

Lycka till.

/Daniel

Edited by Daniel
Posted
Jag tänkte vara så ofin att jag kommenterar dina intryck lite grann, även om du inte bett om det. :black:

Tack för din feedback, Daniel. Det uppskattas. Jag kommenterar också fast du inte bett om det ... ;)

Först av allt, missförstå mig rätt. Jag är inte på något sätt missnöjd med vad jag hör från Simon Yorke. Mer dynamik och bättre upplösta ytterområden som du säger. Däremot tror jag att jag kan få ut mer och den strävan tar aldrig slut.

Du kan ha en poäng med Benz och det övre registret. Det är värt att undersöka. Jag gick över till Benz Ruby i samband med en demo över Brinkmann Balance och Schröder tonarm när jag bodde i Montreal. Den har fungerat lika bra med SME/NAS, men möjligen håller den inte fullt ut i de övre registren på en Simon Yorke. Det skall undersökas. Jag har haft en Lyra Doria också men den föll mig inte riktigt i smaken. Däremot kan Lyra Skala vara intressant. Den låter fantastiskt hemma hos Calle_jr. Benz LP har jag också en förkärlek till men den har för låg utspänning för min PH5:a. Ortofon har också en del intressanta nyheter ... Jan Allaert vet jag funkar med Simon Yorke så kanske en sådan? Vi får se.

Sedan jag skrev omdömet ovan, har jag sett över VTA'n. Det visade sig att armen var alldeles för högt ställd. Det behövdes ett vattenpass för att få till det ordentligt. Fördelen är också att VTA'n går ställa under drift, så nu har jag fått till en bättre balans i ljudet.

När det gäller Koetsu så har jag bara hört Black och Rosewood. I många stycken fina pickuper men jag är inte riktigt överens med deras bas. Kanske går bättre på Simon Yorke?

Om högtalarplaceringen, så har jag hållt på hela våren tillsammans med bl a Calle_Jr att få till det. Jag har läst diverse teorier, anammat det jag lärt mig av McGrath i Montreal etc. Även Kilgore och Eliot har varit här och gett värdefulla tips liksom gänget från Kristianstad. Jag är mycket nöjd just nu och jag tycker det låter fantastiskt bra. Nästa steg är att göra större ingrepp med paneler, diffursor och liknande, men där har jag satt gränsen. Det passar inte vårt boende och livsstil. Se f ö reportaget från mina övningar.

Jag håller med dig att kablar är en sorts filter. Det tycker jag man kan säga om delningsfilter, pickuper och annat i kedjan också. Klyschan att apparat X och kabel Y ger en neutral återgivning anser jag tillhör MBS-avdelningen. För mig handlar dom att hitta en bra palett med färger som stämmer överens med ett ideal som ger en välbehagskänsla hos mig. Då går det inte att plocka ur en grej och säga att "här kommer jag med sanningen".

När jag bodde i Montreal hade jag inledningsvis Siltech i hela kedjand. Eftersom jag bodde i Nordamerika kändes det vettigt att prova lite prylar därifrån, inte minst utifrån ett prisperspektiv. Jag fick med mig hem en bamselåda från CDF Audio, där jag också träffade Björn (han med långa håret). Där fanns Valhalla och Tranparent Audios Ultra serie. Dom ville också att jag skulle testa Cardas Golden Cross (eller nåt ditåt). Vare sig Nordost eller Cardas gjorde någon lycka hemma hos mig men det gjorde Transparent Ultra. Så hela min anläggning är hopsnörd med Transparent Ultra förutom högtalarkablarna som är MW Super liksom nätkablarna.

Det innebär ju inte att jag säger att Nordost och Cardas gör dåliga kablar eller att Transparent är dom bästa. De är alla erkända och har många tillskyndare i världen som håller dom som bäst och det har Transparent, Kimber, Wireworld, Audio Quest och allt vad dom heter också. Men någon stans måste man välja och i min idealvärld så låter inte Nordost OK. Det blir alldeles för ettrigt, tycker jag. Och med tanke på klangstrukturen på Simon Yorke så säger min magkänsla och erfarenhet att det möjligen kan bli bra med Cardas. En test får avgöra. Jag skall naturligtvis prova Ultran också.

Resan har precis börjat med Simon Yorke. Det skall bli spännande att locka ur det bästa. Ett nytt RIAA står också på önskelistan.

Posted

Trevligt att vi kan prata öppet om så känsliga saker som hifi. ;) Det verkar också som vi ibland har graviterat mot samma produkter genom åren.

Det låter skönt att du fick ordning på VTA.

Jag hade PH5 under många år och till den har jag med goda resultat använt Benz LP, Lyra Skala, Lyra Titan och Koetsu Urushi Platinum/signature. Men du har nog rätt i att Benz LP har lite låg utnivå om man har rörförstärkeri rakt igenom, eftersom man behöver köra försteget rätt hårt. Lyra Skala är underbar (den jag använder för tillfället) Titan är bättre på de flesta parametrar utom kanske den härligt euphoniska (hehe) klangen, som Skala är grym på. Under en lång period var jag helt knäckt av Koetsun. Den är enorm i sin klangrikedom, perspektivförmåga och basrealism (där Platinum överglänser enklare koetsu modeller). Men den saknar en del av Lyras spänst och rytmik. Synd att man inte kan kombinera det bästa från olika tillverkare. Men det är väl det som gör sökandet så intressant. Dessutom så har vi ju olika smak och preferenser. Jag sålde Kouetsun till en trevlig herre som monterade den i en lite äldre Airtangent. Resultatet blev helt grymt. Jag berättade detta för Leif på Audionord som skrattade lite och berättade att han använt en Koestu Rosewood Signature när han utvecklade armen. Synergin var uppenbar. Och kombinationen var mer rytmisk än det var i mitt system.

Björn med det långa håret. Det är nog den där snubben som brukar stryka omkring i min källare med en exotisk flaska vin i handen. ;)

Du vet väl att Björn, jag och Ludwig tycker att alla som inte har förstått att Nordost är svaret på vår planets flesta existentiella och vetenskapliga frågor är vilsna själar som vandrar i de blindas dal. ;) Förutom detta försiktiga utlåtande så förbjuder jag mig själv med tanke på min koppling till Audionord att säga något om våra egna och våra kära kollegors produkter. Vi är som sagt alla olika och vi gillar lite olika saker.

Du sa det bäst själv.

För mig handlar dom att hitta en bra palett med färger som stämmer överens med ett ideal som ger en välbehagskänsla hos mig

Sanningen är ett rörligt mål när det gäller musikåtergivning. Vi lyssnar ju trots allt på motsvarigheten till en avbild av ett fotografi, där inspelningsingenjören är fotografen av originalet.

Så välbehagskänslan är nog det enda verkliga som kan motivera våra ansträngningar.

Fortsatt lycka och välbehag på resan. :)

/Daniel

Posted

Läsvärda inlägg och nu hoppas jag eliot känner pressen att fixa lika pedagogiska bildserier på SYD4 :)

Vid närmare eftertanke var det kul att du skrev dina intryck redan nu inledningsvis. Det ska bli intressant att jämföra efter några veckors fintrimning.

Obs Daniels elektriska poäng med att i första hand välja samma kabelkonstruktion. Det säger jag även om jag själv använder dina andra två kandidater.

Posted
Obs Daniels elektriska poäng med att i första hand välja samma kabelkonstruktion. Det säger jag även om jag själv använder dina andra två kandidater.

Nordost + Cardas = Transparent :closedeyes:

Skämt åsido, men jag har inte gått opåverkad av det jag hört hemma hos dig. Om det är bäst med att hålla sig till ett kabelmärke eller inte låter jag vara osagt, men så brukar jag också göra. För mig känns det som att bekänna sig till någon form av ideal. Jag tänker på samma sätt med förstärkare - jag har köpt och anammat det Luke Manley har utvecklat som en enhet anpassade till varandra. Han har dessutom använt Transparent, men det är kanske bara en reklamgimmick. Sånt finns det också gott om och är ibland svårt att tränga sig igenom.

Posted
Nordost + Cardas = Transparent :closedeyes:

Skämt åsido, men jag har inte gått opåverkad av det jag hört hemma hos dig. Om det är bäst med att hålla sig till ett kabelmärke eller inte låter jag vara osagt, men så brukar jag också göra. För mig känns det som att bekänna sig till någon form av ideal. Jag tänker på samma sätt med förstärkare - jag har köpt och anammat det Luke Manley har utvecklat som en enhet anpassade till varandra. Han har dessutom använt Transparent, men det är kanske bara en reklamgimmick. Sånt finns det också gott om och är ibland svårt att tränga sig igenom.

Ja, jag vet inte riktigt. Jag jobbar med reklam och tycker att det är busenkelt att se igenom så kallade reklamgimmicks. Man känner och märker när något och någon är äkta och när de bara försöker kränga på en något. Konsumenten, dvs människan är alltid mycket smartare än gimmickmakaren tror. Om Luke Manley använder Transparent så gillar han antagligen den konstruktionen/filosofin.

Dessutom så är vi ju själva vid de flesta tillfällen i en situation där vi lyssnar och provar innan vi köper. Så risken för att bli lurad kan ju minimeras ordentligt.

Men jag kanske är naiv, eller rent av bara luras. ;)

God natt!

/Daniel

Posted
Jag jobbar med reklam och tycker att det är busenkelt att se igenom så kallade reklamgimmicks.

Det gör jag också och jag har både sett och varit med om exempel som inte särskilt många genomskådat. Det är tämligen lätt att minipulera en massa att gå åt ett visst håll och vi går på den ena grejen efter den andra varenda dag. Att skapa mode och trender är både sofistikerat och vanligt, inte minst med kändisar och förebilder som hjälp. Det är en del av vårt jobb, Daniel. Det behöver inte innebära att man ljuger eller luras men lite manulipativt är det och det spelar på mänskliga svagheter och sociala (grupp) och/eller psykoliska (enskilda) beteenden.

Posted
Det gör jag också och jag har både sett och varit med om exempel som inte särskilt många genomskådat. Det är tämligen lätt att minipulera en massa att gå åt ett visst håll och vi går på den ena grejen efter den andra varenda dag. Att skapa mode och trender är både sofistikerat och vanligt, inte minst med kändisar och förebilder som hjälp. Det är en del av vårt jobb, Daniel. Det behöver inte innebära att man ljuger eller luras men lite manulipativt är det och det spelar på mänskliga svagheter och sociala (grupp) och/eller psykoliska (enskilda) beteenden.

Visst det har du rätt i. Jag syftade snarare på banala produktfördelar som ibland utannonseras av mindre seriösa aktörer. Alltså med betoning på reklamgimmicks. :)

Att jag sen är en clown som springer omkring och är mallig för att jag köpt en ny skjorta med t ex en häst på bröstet må vara hänt – va fan, Brad Pitt hade ju en likadan. :-)

Posted
Visst det har du rätt i. Jag syftade snarare på banala produktfördelar som ibland utannonseras av mindre seriösa aktörer. Alltså med betoning på reklamgimmicks. :)

Att jag sen är en clown som springer omkring och är mallig för att jag köpt en ny skjorta med t ex en häst på bröstet må vara hänt – va fan, Brad Pitt hade ju en likadan. :-)

Hehe,

Fåfängligheten är väl det sista som lämnar människan.....i vart fall efter det att öronen slutat funka......

Det ligger en glädje i det visuella och beröringen också.

För övrigt säger jag så länge öronen nu är med mig: Låter det bra så är det bra.

• 4 months later...
Posted

Jag är nyfiken på de där distansringarna mellan PUn och fästet, kan det vara en bra lösning? Är inte meningen att PUn ska sitta dikt an mot fästen för att dels sitta helt still, dels intigreras med tonarmens massa? Bara undrar.

Fin spelare btw. Vinylspelare kan jag aldrig se för mycket av, särskilt inte såna här mekanikmonster och dess likar.

Posted
Stämmer fortfarande de första intrycken av hur Simon Yorken spelar, eller har det förändrats något?

Nej, dom stämmer inte längre. Nu låter det ännu bättre. Dels hade jag missat det urfrästa spåret där man fixerar VTA-höjden. Det innebar att tonarmen inte var fixerad på rätt sätt. Jag har också bytt tonarmskabel, alltså den som går från skivspelaren till RIAA. Nu har jag satt dit en Cardas Golden Cross som gett en bättre tonal balans mellan alla register. Med Siltechen var det varmt och skönt neråt men lite för energirikt i övre halvan. Den kurvan har rätats ut nu.

Jag är nyfiken på de där distansringarna mellan PUn och fästet, kan det vara en bra lösning?

Dom är nu borta. Istället har jag satt dit extra vikt (+3 gram) - en liten metallplattar som jag köpt på Elusive. Den ökar tonarmsmassan och ändrar därmed tonarmsresonansen. Effekten av båda dessa (kan inte säga hur mycket det ena eller andra gjorde) är ett mer disktinkt ljud men inte på något sätt vasst. Det låter mer dynamiskt.

Min Benz Ruby spelar utmärkt bra tillsammans med spelaren. Kort sagt, jag är mycket nöjd.

Posted (edited)

Jaha, jag kör ju själv med Benz, LP dock. Jag har haft stora problem med vinylriggen, men tack vare din tråd tror jag att jag äntligen kommit tillrätta med problemen. Jag har hur jag än skruvat aldrig fått till det 100%. Nu tror jag att jag är nåt på spåret, jag frågade ju om silikonringarna, och tänkte att jag nog har ett par brickor som följde med PUn. Tittade i asken och där fanns de, tillsammans med Benz-skruvarna.

Till saken hör att jag användt Kuzmas skruvar, insex, rostfria sen PUn kom tillbaka från renoveringen.

Nu vet jag inte om det var brickorna eller skruvarna (kuzmaskruvarna väger en del extra) men efter ominstalation med brickor PÅ OVANSIDAN och med Benzskruvarna försvan den distortion som jag plågats med länge nu.

Vad det beror på är jag inte säker på men den ökade massan kanske påverkade armens resonanspunkt eller själva PUns resonanser.

Har bara lyssnat på en platta än men skilnaden är grym, tackar för inspirationen.

Edited by Adagio