Bebop Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Jag fick ett ryck ... och hem kom en låda Quote
lindvall Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Ahh, fler entusiastskivspelartillverkare än Nottingham som packar sina spelare i blå skumgummimadrass! Quote
Guest Musicus Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Se her ja, var nysgjerrig på hva som skulle inn etter Nottinghamén ... mvh Quote
minesota Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Se där en 7:a. Var nära på en likadan från Finland men slog inte till. Sjukt snygg är den ! congrats ! Quote
Guest Musicus Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Se där en 7:a. Var nära på en likadan från Finland men slog inte till. Sjukt snygg är den ! congrats ! Snakker man om en Simon York 7? eller er jeg helt ute og sykler ... mvh Quote
Absolute Audio Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Visst är det en Yorke 7:a!! Väntar med spänning på vilken tonarm! Quote
Kilgore Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Ojoj vad läckert. Är det alla samtal o lyssningar med eliot som fått dig på Yorke-stigen Han gör finfina "precision analogue disc transcription systems"" Quote
Käera Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Tråden kom igång o Simon Yorke är viss namnet,tänkte också på Eliot med tanke på hans tråd spelarna ser otroligt välgjorda ut Quote
conan Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Jag fick ett ryck ... och hem kom en låda Mekanik! Alltid lika roligt att packa upp en massa delar och bygga ihop! Quote
Bebop Posted September 2, 2010 Author Posted September 2, 2010 Mekanik! Alltid lika roligt att packa upp en massa delar och bygga ihop! Jo, sånt begriper och klarar t o m jag. Quote
eliot Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Det här har jag sett fram emot sedan jag hörde talas om köpet Quote
das Boot Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Grattis Bebop! Trevligt med ett nytt skivspelarmärke bland GÖKarna. Jag har aldrig hört S.Y. så det ska bli intressant att höra hur den skiljer sig från Nottinghamen. /dB Quote
hififrasse Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Hej Ser spännande ut, själv är jag inte så bevandrad i vinylspelare.känner mest till de vanliga Thorens, Rega och Project, själv har jag en trotjänare DUAL 505-2. Min vinylsvarv har den egenheten att det blir svårt att få igång efter ett par år då "kontaktfett" torkat....... Ser framemot nästa bild då vinylen ska sättas ihop trevlig helg på er Quote
calm Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Jag fick ett ryck ... och hem kom en låda Kul! Skall bli spännande att följa denna tråd! Tonarmsfrågan blir ju lite intressant. Kanske plats för någon kompressor finns med i planeringen, eller? Kommer du att fortsätta med din ASR Basic eller tarvar detta steg även uppgradering där? Calm Quote
iroise Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Håller med föregående, kul att följa detta, har endast lyssnat på SY via Eliots spelare o den ger onekligen mersmak. Quote
Bebop Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 Inget undgår Euphonias falkögon ... visst är det en Simon Yorke S7. Eliot har en tidigare modell, S4. Jag är dock bekant med Simon Yorke's skivspelare innan jag hörde hans spelare, men intresset minskade inte efter högtidsstunden i Uppsala för drygt 1,5 år sedan. I ett av mina reportage från Montreal, visade jag redan min förtjusning för Simon Yorke då jag visade denna bild, deras instegsmodell Flamenco eller S9 Att det är en Simon Yorke låter sig bevisas med ett Certificate of Provenance med lite förförisk lackstämpel. Just denna spelare har nummer 109 och är tillverkad till en kund i Sverige men levererad till denne i Bryssel 1999. I priset då ingick att Simon Yorke flög över från England och satte upp och ställde in verket. (Idag bor han i Spanien). Detta är intygat under skivtallriken med datum, kund och Simon Yorkes namnteckning. Jag är ägare nummer 2. Det är rejäla detaljer. Betydligt tyngre än vad som möjligen kan framgå av bilderna. De flesta detaljer är svarvade i någon form av omagnetiskt stål och har en fantastisk finnish. Här är AC-motorn som väger drygt ett 1,5 - 2 kg. Quote
calle_jr Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Simon Yorke S7 är no noncence. Kan bara gratulera! Quote
eliot Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Att det är en Simon Yorke låter sig bevisas med ett Certificate of Provenance med lite förförisk lackstämpel. Han har lärt sig sedan Zarathustra S4 skamlöst kopierades och finns att köpa här - även S7 är kopierad och säljs från Indonesien. S4 var den tidigare storsäljaren med 105 exemplar men det verkar som om det sålts fler S7..... Quote
Bebop Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 även S7 är kopierad och säljs från Indonesien. Jag har sett den sidan tidigare men det var som fan. Du menar alltså att den är en kopia Det förklarar emellertid en del eftersom jag inte fick ihop priset där med priser jag hämtat från andra sajter. Desto viktigare är det då att bevara Certificate of Convernance på säkert ställe. Förhoppningar och gissningar om en "kompressorarm" likt den Eliot har, kan jag avfärda. Inte tu tal om att Eliots arm är makalöst bra, men luftrenare, oljeavskiljare, kompressor, vinter/sommar ... får mig att avstå från den typen av excesser. Det är för mycket "krabb" med den typen av armar för att det skall locka mig. Men om lockelsen trots allt skulle besegra förnuftet, så har Simon Yorke en lösning på detta. Jag såg och hörde den i München 2009. Om jag minns rätt går den lös på drygt en kvarts mille ... källa: www.recordplayer.com Originalarmen till S7 är 9" armen. Det finns/fanns också en 12" variant, men den var framtagen speciellet för den professionella världen för avspelning av extra stora vinyl, alltså större format än LP(?). Enligt Simon Yorke, är det 9" armen som gäller om vi talar om vanliga LP, både praktiskt och ljudmässigt. Quote
Bebop Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 Kommer du att fortsätta med din ASR Basic eller tarvar detta steg även uppgradering där? ASR Basic skaffade jag till att driva mina andra arm på Nottinghamen. Huvud-RIAA var och är fortfarande Audio Research PH5 som är ett utmärkt steg både ljudmässigt och praktiskt. Men någonstans hägrar denna ... VTL 6.5 Phono ASR kommer jag att annonsera för försäljning under helgen. Även den RIAA'n är en förnämlig lite burk som låter mycket bra och med stor flexibilitet för anpassning till olika pickuper. Quote
Bebop Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 Vad är det för tonarmkablar Jag vet inte mer än att det är original (att döma av bruksen både vad gäller utseende och de udda stiftfärgerna röd - svart - gul - blå). Jag skall försöka få reda på mer. Simon Yorke brukar vara snabb att svara. Quote
calle_jr Posted September 4, 2010 Posted September 4, 2010 att döma av bruksen både vad gäller utseende och de udda stiftfärgerna röd - svart - gul - blå Grön-vit bytt mot blå-gul. En specialanpassning till försäljningslandet Quote
calle_jr Posted September 4, 2010 Posted September 4, 2010 Jag såg och hörde den i München 2009. Om jag minns rätt går den lös på drygt en kvarts mille ... Här ses Bebop och Storhövdingen under Simon Yorke audition i München; Till vänster om Bebop sitter Christian Isenberg som har bra musiksmak och är en rackare på rack. Bakom Bebop sitter Simon Yorkes son (efterträdare?). Simon Yorke (glad för att prata men inte fota); Quote
Bebop Posted September 4, 2010 Author Posted September 4, 2010 Tack för det svepet, Calle_Jr... Vi satt länge o lyssnade här och i flera omgångar. Det är lätt att förföras av Simon Yorke's konstruktioner och det är kul att se och höra. Jag föredrar ändå en "vanlig" arm. Med bra matchning till pick-up är det inga stora skillnader och inte alltid till kompressorlösningens fördel. Det tycker jag lyssningen i München också indikerade även om man skall vara lite försiktig med slutsatserna efter en hotellrumsspelning. Pickupen kommer från belgiska Jan Allaert. Quote
eliot Posted September 4, 2010 Posted September 4, 2010 Vi satt länge o lyssnade här och i flera omgångar. Det är lätt att förföras av Simon Yorke's konstruktioner och det är kul att se och höra. Jag föredrar ändå en "vanlig" arm. Med bra matchning till pick-up är det inga stora skillnader och inte alltid till kompressorlösningens fördel. När det gäller skivspelare verkar det inte finnas rätt och fel. Det finns fjädrande konstruktioner t.ex. SYD 4 & 8 och icke fjädrande SYD 7 för att hålla oss till Simon Yorke, det finns remdrift och direktdrift och det finns tangentialtonarmar och "vanliga" tonarmar men det verkar som om det inte finns någon konstruktion som principiellt är bättre än en annan.... - bara annorlunda, vilket medför att våra preferenser gör att vi kanske föredrar den ena över den andra Nu väntar vi på lyssningsintryck Quote
lindvall Posted September 4, 2010 Posted September 4, 2010 Ja, det här är ju riktigt spännande! Vet att konstruktören till mina gamla SAP-högtalare också höll Simon Yorkes skivspelare högt. Quote
eliot Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Skulle inte förvåna mig om Bebop sitter och lyssnar på musik medan vi väntar på bilder och intryck - Var nu inte en egoist utan tänk på oss :Shame On You: Quote
Bebop Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 - Var nu inte en egoist utan tänk på oss :Shame On You: Lugna sig, människa ... jag har precis kommit upp med lite lite fler bilder ... därtill försakar jag det vackra vädret för er skull bara annorlunda, vilket medför att våra preferenser gör att vi kanske föredrar den ena över den andra Kloka ord och som också gör det så kul att besöka varandra och höra olika lösningar. Quote
Bebop Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 Motorenheten, av AC-typ, med separat PSU driver ett torn med drev för 33, 45 och 78 varv. Av/på via tryck på skinande brytaren. Man får hjälpa skivtallriken lite på traven men det är en väl inövad rörelse efter drygt 10 år med Nottingham Analogue Spacedeck. Skivtallriken väger hela 11,5 kg och stålfundamentet säker 15 kg. Totalt betingar pjäsen en vikt på ca 55 kg inklusive den tunga stenskivan som står på 3 fötterav sorbotantyp. Quote
Recommended Posts