Lansen Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Hej, Vilka erfarenheter har ni kring trådlös överföring mellan pc och "vanlig" 2-kanalsrigg? Mest utav bekvämlighetsskäl för att slippa långa irriterande USB-kablar när man framåt kvällskvisten sjunker ned i favvofåtöljen för att lyssna in alla nya fräscha artister som finns på Spotify.... Har kikat på Audio Pro och Chord, båda med fina recensioner och omdömen. Har ni fler förslag? Nyckelord "användarvänlighet" Mvh Lansen Quote
ulfsan Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Jag antar att du känner till (den vanligaste?) lösningen med mjukvaran SqueezeServer i datorn och hårdvaran SqueezBox kopplad till förstärkaren - eventtuellt via en DAC...? Jag undrar då varför du inte funderar på den lösningen? Jag har det så och det fungerar utmärkt. Finns många trådar på detta och andra forum om denna lösning. / Ulf Quote
Mr.Barbeque Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Tror TS vill skicka allt systemljud direkt till anläggningen istället för att ha en extra apparat att bläddra fram musiken på? Spotify kan man få att funka med squeezebox genom lite trixande. En kostnadseffektiv lösning kan vara en Airport Express från Apple. Detta är en dosa som du kopplar in i ett vägguttag och som via nätverket tar emot strömmat ljud från datorn. Utsignalen får du som vanlig linjeutgång eller optiskt för separat dac. Som default strömmar Airport Express endast musik från iTunes, men det finns ett program som heter Airfoil som möjliggör strömning av ljud från valfritt program (t.ex. spotify). Nackdelen med denna lösning är att du får en viss fördröjning på ljudet, typiskt ett par sekunder, vilket kan vara lite frustrerande när man trycker play/stopp/spolar i en låt. Kostnaden för Airport Express + Airfoil landar runt tusenlappen. Airport Express Airfoil Quote
trumpeten Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Ett annat förslag som ursprunligen kom till Mac är programmet Airfoil. Som du kanske vet så har man sedan länge kunnat strömma musik från Itunes till Apples AirportExpress - deras trådlösa router/brygga som har optisk ut för ljud. Programmet Airfoil gör att ljud från valfritt program kan strömmas till Airport, ex. Spotify. Från Airport kör man sedan ut ljudet via optisk signal till DAC. En nyhet med Airfoil är de gjort tilläggsprogrammet Airfoil Speakers. Det gör att det är inte nödvändigt att streama till Airport utan ljud kan strömmas till annan dator som har Airfoil Speakers installerat. I mitt fall använder jag just detta program. Som media-dator använder jag en MiniMac som är kopplad till TV via DVI/HDMI och stereo via USB till Cambridge DACMagic som sen går till Stereo. På minimacen har jag Airfoil Speakers installerat. Från min bärbara dator, MacBook Pro, kör jag sedan Spotify trådlöst streamat med hjälp av Airfoil till programmet Airfoil Speakers på Minimacen som tar ut ljudet via USB till DAC och stereo. Varför kör jag inte Spotify direkt på Minimacen? Det har jag gjort, men då måste jag starta TVn varje gång för att välja låt o.s.v. Även testat fjärrstyrning av Minimacen men lite segt, alltid lite lagg, smidigare att spela upp direkt på den bärbara och streama ljudet därifrån. Airfoil laddas ner från http://www.rogueamoeba.com/airfoil/ och finns både för Mac och PC. Demoversion finns som funkar ett par minuter för att testa, fullversion kostar 25 dollar. Airfoil Speakers är grattis. Behöver du en Airport Expres kostar den 929kr på Apple store. Airport Express kan enkelt bryggas in på befintligt nätverk. Sugen på att testa den istället för streama till annan dator, fördelen är då att jag också kan ta ut signalen optiskt. Om det ger ngn ljudmässig skillnad återstår att se men skulle vara kul att testa. Quote
trumpeten Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Ett annat förslag som ursprunligen kom till Mac är programmet Airfoil. Som du kanske vet så har man sedan länge kunnat strömma musik från Itunes till Apples AirportExpress - deras trådlösa router/brygga som har optisk ut för ljud. Programmet Airfoil gör att ljud från valfritt program kan strömmas till Airport, ex. Spotify. Från Airport kör man sedan ut ljudet via optisk signal till DAC. En nyhet med Airfoil är de gjort tilläggsprogrammet Airfoil Speakers. Det gör att det är inte nödvändigt att streama till Airport utan ljud kan strömmas till annan dator som har Airfoil Speakers installerat. I mitt fall använder jag just detta program. Som media-dator använder jag en MiniMac som är kopplad till TV via DVI/HDMI och stereo via USB till Cambridge DACMagic som sen går till Stereo. På minimacen har jag Airfoil Speakers installerat. Från min bärbara dator, MacBook Pro, kör jag sedan Spotify trådlöst streamat med hjälp av Airfoil till programmet Airfoil Speakers på Minimacen som tar ut ljudet via USB till DAC och stereo. Varför kör jag inte Spotify direkt på Minimacen? Det har jag gjort, men då måste jag starta TVn varje gång för att välja låt o.s.v. Även testat fjärrstyrning av Minimacen men lite segt, alltid lite lagg, smidigare att spela upp direkt på den bärbara och streama ljudet därifrån. Airfoil laddas ner från http://www.rogueamoeba.com/airfoil/ och finns både för Mac och PC. Demoversion finns som funkar ett par minuter för att testa, fullversion kostar 25 dollar. Airfoil Speakers är grattis. Behöver du en Airport Expres kostar den 929kr på Apple store. Airport Express kan enkelt bryggas in på befintligt nätverk. Sugen på att testa den istället för streama till annan dator, fördelen är då att jag också kan ta ut signalen optiskt. Om det ger ngn ljudmässig skillnad återstår att se men skulle vara kul att testa. Nu han du före mig Barbeque men jag låter det stå kvar eftersom jag också har med info om Airfoil Speakers. Fördröjningen på ngn sekund är helt OK tycker jag, stör mig inte nämvärt på den. Quote
ulfsan Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Tror TS vill skicka allt systemljud direkt till anläggningen istället för att ha en extra apparat att bläddra fram musiken på? Spotify kan man få att funka med squeezebox genom lite trixande. OK, ser nu att du nog har rätt i detta... Då undrar jag (kanske lite OT) hur man gör för att få Spotify via SqueezeBox - med andra ord hur "trixar man"? / Ulf Quote
Lansen Posted September 1, 2010 Author Posted September 1, 2010 Oj, Tack för all input! Kanske var lite vag och otydlig i första inlägget.. Det som jag är på jakt efter är en behändig överföring mellan laptop och DAC. Vid de flesta tillfällen så funkar det alldeles utmärkt att ha laptopen vid/på riggen men som skrivet så finns det stunder då det är önskvärt med en trådlös överföring... Ha i minne att jag betraktar mig som en "tummen mitt i handen människa" när det kommer till datorer, näverkslösningar etc. Rädd för att jag tappade er på ett tidigt stadium. Mvh Lansen Quote
Mr.Barbeque Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 OK, ser nu att du nog har rätt i detta... Då undrar jag (kanske lite OT) hur man gör för att få Spotify via SqueezeBox - med andra ord hur "trixar man"? / Ulf Finns guider om man googlar, men i grunden är det typ att man sänder ut en lokal internetradiostation från sin dator, som man sedan kan plocka upp med squeezeboxen. Quote
Guest Sidekick Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 (edited) Hej, Ett litet sidospår... Jag funderar som bäst på att investera i "den sista CD-spelaren" och planerar samtidigt på att komma igång med uppspelning av datalagrad musik alt. streaming. En del nyare CD-spelare, DAC:ar och musikservrar etc. har USB-ingång, vilket medför enkel anslutning ifrån exempelvis en Mac. MEN, borde det inte räcka med en digital ingång på CD/DAC och antingen leda ut signalen ifrån datorn via en digital utgång på ljudkort, alt. via någon form av konverterare mellan USB och ex. BNC, RCA, AES/EBU, AT&T, TOSLINK? Det här är den stora frågan för mig, för inte kan väl en USB-ingång vara ett krav på CD/DAC för att möjliggöra anslutning ifrån datorkälla? Dator till CD/DAC med en annan anslutning än USB skulle möjliggöra ett inköp av en high-end spelare med ett par år på nacken för låt säga 20-30.000 kr istället för en ny CD/DAC i samma klass för mellan 50-100.000 kr (ex. ARC DAC 8, Moon CD750). Tankar? Erfarenheter? Råd? Tack! Edited September 2, 2010 by Sidekick Quote
Göran J Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 (edited) Oj, Tack för all input! Kanske var lite vag och otydlig i första inlägget.. Det som jag är på jakt efter är en behändig överföring mellan laptop och DAC. Vid de flesta tillfällen så funkar det alldeles utmärkt att ha laptopen vid/på riggen men som skrivet så finns det stunder då det är önskvärt med en trådlös överföring... Ha i minne att jag betraktar mig som en "tummen mitt i handen människa" när det kommer till datorer, näverkslösningar etc. Rädd för att jag tappade er på ett tidigt stadium. Mvh Lansen Jag gjorde så att jag köpte hos Kjell & Company en: Trådlös AV-överföring / 91383 som kostar nu 399:- - - - - - - - - - - Roxcore musiksändare Trådlöst ljudkort Sänd din musik trådlöst i stereo från datorn till musikanläggningen. Anslut sändaren till USB-port och mottagaren med RCA-kontakter i musikanläggningen. Upp till 50 meters räckvidd vid fri sikt. Levereras med nätadapter och anslutningskablar (stereo) och manual (eng). Sänder på 2,4 GHz. Mottagaren kan även drivas på batterier (4 st AAA/R03). Kompatibel med: Win 98 SE, ME, 2000, XP, Vista, Windows 7 och Mac OS 9.2.1 och 10.2 (samt senare). - - - - - - - - - - - Den var enkel att koppla in. låter alldeles utmärkt. Det enda är att man måste styra allt ifrån datorn. Men sedan kan man njuta i favoritsoffan på det som finns i datorn. Pröva gärna att lyssna på internetradio! Det finns massvis av härliga musikkanaler därute... Obs! Jag vet inte om det går att koppla en DAC efter denna in i försteget! Troligen inte. Göran Edited September 2, 2010 by Göran J Quote
trumpeten Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Hej, Ett litet sidospår... Jag funderar som bäst på att investera i "den sista CD-spelaren" och planerar samtidigt på att komma igång med uppspelning av datalagrad musik alt. streaming. En del nyare CD-spelare, DAC:ar och musikservrar etc. har USB-ingång, vilket medför enkel anslutning ifrån exempelvis en Mac. MEN, borde det inte räcka med en digital ingång på CD/DAC och antingen leda ut signalen ifrån datorn via en digital utgång på ljudkort, alt. via någon form av konverterare mellan USB och ex. BNC, RCA, AES/EBU, AT&T, TOSLINK? Det här är den stora frågan för mig, för inte kan väl en USB-ingång vara ett krav på CD/DAC för att möjliggöra anslutning ifrån datorkälla? Dator till CD/DAC med en annan anslutning än USB skulle möjliggöra ett inköp av en high-end spelare med ett par år på nacken för låt säga 20-30.000 kr istället för en ny CD/DAC i samma klass för mellan 50-100.000 kr (ex. ARC DAC 8, Moon CD750). Tankar? Erfarenheter? Råd? Tack! Förstår inte om jag fattar frågan rätt, men visst alla nya MAC kör ju optiskt ut så på ngn äldre CD med optisk in borde det väl inte vara ngt problem. Och som du själv nämner så finns det ju konverterare mellan USB och SPDIF ex. Bel Canto USB Link. Sen finns ju dom som tror på att DA med separat streamer inte är ngt alternativ, utan att båda måste sitta i samma låda, för att låta bra. Som ex. Linn DS streamer lösningar. De jag har hört från dem låter kanonbra, men skulle vara intressant att men en ordentligt shout-out för att jfr. olika set-ups. Exempelvis: USB vs. Optisk från dator till DAC Squeezebox, Airport eller annan streamar till DAC Integrerad DAC och streamar ex. ngn Linn DS Quote
Recommended Posts