Jump to content

Genelec 8260A

gcs

Recommended Posts

Nu har det gått fem månader sedan hörde jag den bästa stativaren jag någonsin hört. Det var en från Genelec, 8260A. Har någon här hört denna aktiva trevägare som har både analog och digital ingång och dessutom med inbyggd DSP. Elementet för mellanregistret har även en inbyggd diskant i samma axel, precis på samma vis som hos TAD.

http://www.genelec.com/products/8260a-2/

http://www.genelec.com/8260a-2/specs/

http://www.genelec.com/news/154/52/Bob-Kat...itoring-System/

Det fina med 8260A var också att dom verkligen kunde spela djupt ner i basen som ingen annan och det med stor kraft.

Varför visas inte den på Arken kan man undra.

Hej,

Det kanske är så som min gode vän studioteknikern säger att " vissa typer av direktverkande monitorer passar bäst i proffsmiljö"...

Alltför avslöjande med "fel" sorts matning. Kräver rätt rum och rätt kringutrustning.

Btw, han älskar sina Genelec...!

Lansen

Hej,

Det kanske är så som min gode vän studioteknikern säger att " vissa typer av direktverkande monitorer passar bäst i proffsmiljö"...

Alltför avslöjande med "fel" sorts matning. Kräver rätt rum och rätt kringutrustning.

Btw, han älskar sina Genelec...!

Lansen

Ditt resonemang förstår inte jag. I så fall skulle även mina högtalarna som jag har falla för samma resonemang och även Tannoy Westminster. Jag har hört 8260 i ett större rum både nära och på fyra meters håll. För att vara stativare så låter dom utmärkt.

Så pass bra att jag för första gången inte saknar en subwoofer vilket aldrig tidigare har hänt med någon stativare. Okej jag kollade priset på dom. 39.900:- inkl.moms/st.

De är gjorda för att lyssnas på länge och samtidigt vara extremt avslöjande, vilket jag tycker är imponerande egenskaper. Jag har spenderat mycket tid i studior med olika Genelec-modeller, men har inte testat att nöjeslyssna på musik i dem under längre tid. Får kanske smita ner i jobbets ljudstudior nån kväll…

Edited by ukiro

Det är ju ändå skillnad på de olika modellerna. Vi har själva 1037 och några äldre och nyare närfältare från Genelec. Som studio monitorer använder vi mest Dynaudio Air 20 med en stor subwoofer. Faktum är att Air 20 låter utmärkt men deras subbar är ganska dåliga eftersom dom inte tål höga ljudnivåer som man kan behöva. Innan vi bestämde oss för att köpte Dynaudio gjorde vi jämförande tester med bl.a Genelec 8040 & 8050 med tillhörande 12":s subwoofer. I april i år så fick jag höra den nya stativaren 8260A och jag kunde snabbt konstatera hur bra den egentligen låter jämfört med dom tidigare modellerna av Genelec stativhögtalare som är byggda i aluminium. Jag skulle önska att flera fick möjligheten att få lyssna på en sådan uppställning.