limpansson Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Så var det då äntligen dags att presentera min sommar-uppgradering No. 2! No. 2 består av dessa 3 kartonger och den här gången blir det ingen hjälp från filnamnet! Burken är med som storleks-referens och nej, jag är tyvärr inte sponsrad av den lokala pizzerian... Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Amerikansk CD drive + DAC + Förstärkare? En mycket bra gissning Sigge men inte helt rätt! Baksidan är riktigt fin på produkterna som f ö är fullt balanserade. Mvh Anders Quote
Matrixen Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 jämfört med mitt enda ynka paket, så verkar din sommaruppgradering mer likna julafton Kanske försteg o slutsteg? Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Från ett litet alpland? Det börjar brännas men landet är rätt stort! Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 jämfört med mitt enda ynka paket, så verkar din sommaruppgradering mer likna julafton Kanske försteg o slutsteg? Så här fina paket har jag aldrig fått någon jul! Och visst är det Dac/Pre + slutsteg + även en Transport! Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Håller prylarna hög "Classé"? Hög klass är det allt men vi håller oss till europeiska producenter... Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Italien? Mycket nära, ni tar nog landet snart! En bild på det maffiga slutsteget! Tyvärr kör jag obalanserat än så länge... Quote
Guest om.s Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 (edited) Jeg tror jeg vet Hadde noen minutter med lillebror og drive/dac igår, og hørte noen rykter, det låt meget lovende og interessant Det er bare å si grattis og glede seg .. mvh Edited August 31, 2010 by om.s Quote
P-pan Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Tyskland är ju "lite" av ett alpland och där tillverkas ju bla B.M.C ????? Quote
Sigge Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Landet borde vara Frankrike och med tanke på embalaget, är det samma tillverkare. Men jag kan inte komma på någon fransk tillverkare med ett sådant produktprogram, och jag borde veta för jag bor just i Frankrike. Därimot finns det en sådan tillverkare i Österrike, men det är ju inte så stort land???? Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Tyskland är ju "lite" av ett alpland och där tillverkas ju bla B.M.C ????? Där satt den med en viss tvekan! Bra jobbat P-pan, helt lätt var det inte och B.M.C är ju dessutom ett relativt nytt märke. Fler bilder är på gång! Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Landet borde vara Frankrike och med tanke på embalaget, är det samma tillverkare. Men jag kan inte komma på någon fransk tillverkare med ett sådant produktprogram, och jag borde veta för jag bor just i Frankrike. Därimot finns det en sådan tillverkare i Österrike, men det är ju inte så stort land???? Varför trodde du att det var något franskt? Quote
Sigge Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Varför trodde du att det var något franskt? Granne med både Italien och ett "litet alpland". Är också ett stort land. Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Det er bare å si grattis og glede seg .. mvh Tack så mycket om.s! Mvh Anders Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Ja då var det färdiggissat och därmed är det lättare att ta bra bilder! Som säkert en del av er kommer ihåg så var det ju faktiskt, också tyskt, T+A som jag hade snöat in på, tidigare. R - serien. Tyvärr skulle den riggen ha blivit alltför dyr för mig och alternativ letades. Det lutade MYCKET åt att det skulle bli Bladelius, Ask och Embla men ödet ville annat! Fick höra talas om B.M.C Audio och blev väldigt intresserad då produkterna verkade vara otroligt seriösa med en hel del finurliga lösningar och till ett "vettigt" pris! Dessutom lovordades produkterna i flera recentioner! Var i väg till Akkelis och lyssnade på B.M.C;s kompletta cd - spelare och blev såld på ljud och finnish av hög klass! Efter lite funderingar så bestämde jag mig för att det skulle bli en B.M.C - rigg! Dac/pre + cd - transport + slutsteg och alu - fjärr beställdes! I lördags hämtades (allt utom fjärren...) godbitarna av ivriga händer! Förvåningen blev stor när slutsteget visade sig vara skickat i en stor trälåda! Visst, det väger 40kg men är inte speciellt otympligt. Vi lämnade trälådan i butiken! Fortsättning följer! Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Här har vi 2 bilder på transporten! Den är, som synes, toppmatad och även remdriven. På baksidan ser det (nästan...) ut som det brukar! De 4 BNC - kablarna som medföljer, är enligt B.M.C, det bästa sättet att ansluta transporten till dacen! Någon mera tekniskt insatt kan säkert förklara varför! Där sparar man direkt in en signalkabel! Apparaterna känns väldigt gedigna med rejäla anslutningar och perfekt funktion! Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Då var det dags för DACen! Jag valde att utrusta min med försteg från fabrik men det är lätt att montera det i efterhand. Modul-uppbyggnad är ett kännetecken för B.M.C och det gillar jag! Den medföljande, optiska kabeln bredvid nätkabeln är faktiskt till för att ge slutsteget en signal för hur det ska reagera! Vad jag förstår så är det för att få en så ren signal som möjligt och så kort signalväg som möjligt, till slutsteget! Detta system DIGM, funkar dock bara med slutsteg från B.M.C. Som tidigare sagts så kör jag ännu inte balanserat men det kommer det också! USB - ingången är f n bara 1.1 men det kommer en uppgradering! En sak jag undrar över är varför XLR - honorna inte har sin vanliga låsning medans det på slutsteget sitter honor med vanlig låsning... Quote
Timbre™ Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 En sak jag undrar över är varför XLR - honorna inte har sin vanliga låsning medans det på slutsteget sitter honor med vanlig låsning... Hur är det nu... På XLR-utgångar sitter låsningen i kabelkontakten och på ingångar i chassikontakten. Här ser det faktiskt ut att vara tvärtom. http://i825.photobucket.com/albums/zz180/l...son/BMC-003.jpg Quote
new order Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 (edited) Det var konstigt.Tyskarna brukar ju vara ordningssamma."Ordnung must sein" eller vad det nu heter. Men fortfarande väldigt snygga pjäser.Och det visar att även tyskarna kan göra misstag hur konstigt det än låter. Om dom inte har någon baktanke bakom det hela?Sin alldeles egna specialtillverkade kabel kanske? Det är nästan så att jag vägrar tro att dom har missat. Edited August 31, 2010 by new order Quote
bbking Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Grymt snyggt! Är dom lite mindre på bredden än "normalt"? Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Grymt snyggt! Är dom lite mindre på bredden än "normalt"? Tack för det! Slutsteget är 450mm brett och övriga 435mm, av någon konstig anledning... mvh Anders Quote
plundin™ Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Hur är det nu... På XLR-utgångar sitter låsningen i kabelkontakten och på ingångar i chassikontakten. Här ser det faktiskt ut att vara tvärtom. Vi lånar väll en bild och lite info från uppslagsverket på nätet: XLR-kontakt, även kallad Canonkontakt. Namnet XLR kommer av Canon X Series Latch Rubber, vilket syftar på att det var kabeln av typen X med latch (koppling så att kontakten inte ramlar ur) och rubber (gummidielektrikum). Denna typ av kontakt används mestadels som anslutningsdon i ljudsystem (mikrofoner, högtalare m.m.). Förbindelserna kan vara balanserade, det vill säga med två spänningstrådar (plus och minus) och en jordtråd vilket isolerar signalen bättre från störningar än vanliga obalanserade anslutningar (till exempel Phono/RCA-pluggar i hemstereo). Vanligast är den 3-poliga kontakten men det förekommer även 4-, 5-, 6-, och 7-poliga kontakter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:XLR_pinouts-sv.svg Tyvärr verkar forummjukvaran inte hantera svg-bilder.. 1 Chassijord 2 Pluspol 3 Minuspol Anslutningen av de olika stiften har historiskt sett varit en källa till konflikt. Ampex valde tidigt stift 3 som bärare av positiv signal och många andra USA-baserade tillverkare följde efter. IEC standardiserade emellertid i IEC268 Part 12 stiftkonfigurationen så, att stift 2 bär positiv, och stift 3 bär negativ signal. Under perioden 1980-2000 var det fortfarande vanligt med "Pin 3 hot" som Ampexkonventionen kallas, och polvändande anpassningsenheter var nödvändiga tillbehör i alla ljudsystem. Om att skärmen skall anslutas till stift 1 råder dock ingen oenighet. Detta eftersom stift 1 i en version (som senare kopierats av alla andra tillverkare) från Switchcraft ansluter före de andra och således minskar matningsrelaterade störningar. På HiFi-utrustning tar man inte sällan bort chassilåset där den har liten eller ingen betydelse ur elektrisk funktion. I professionella sammanhang (på scen) finns den där för att sångaren inte skall rycka ur sladden... Som sladdsäkring, så kan den kanske även i HiFi-sammanhang ha en positiv mental funktion... /ptr Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Snygga prylar! Verkligen! \\K-man Tack för det! Imorgon förevisas slutsteget! Dags att sova snart, klockan ringer 05.30... Mvh Anders Quote
limpansson Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 På HiFi-utrustning tar man inte sällan bort chassilåset där den har liten eller ingen betydelse ur elektrisk funktion. I professionella sammanhang (på scen) finns den där för att sångaren inte skall rycka ur sladden... Som sladdsäkring, så kan den kanske även i HiFi-sammanhang ha en positiv mental funktion... /ptr Tack plundin för utförlig info. ! Mvh Anders Quote
limpansson Posted September 1, 2010 Author Posted September 1, 2010 Så där ja, då var det äntligen slutstegets tur! En magnifik pjäs på 40kg, 200w/ch 8ohm och 350w/ch 4ohm. På insidan sitter en ringkärne-transformator på 2kw och massvis av kondensatorer så det borde finnas kraft att tillgå i överflöd! Jag är inte hundra säker men förmodligen är just detta slutsteget det allra första (förutom prototyper) som levererats till kund! Det känns lite extra kul! Som bilden visar finns det tre olika anslutningar för signal. XLR-CI är tydligen en krets som reducerar dynamikförluster, distortion och missfärgning av signalen! Där syns också, återigen, den optiska kabeln som talar om för slutsteget hur det ska agera! Quote
Recommended Posts