calle_jr Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Radiopratarens nya trälleborg Vår allra sydligaste medlem har flyttat. Det är vatten i vägen för en sydligare flytt så det fick bli österut, där jordvallarna fortfarande kläs med trällor. JFK och jag är de första gästerna som besökt hifinästet sedan det färdigställts. Quote
Kilgore Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Oh detta blir spännande! Det finns mkt bra plattor i den borgen Quote
Timbre™ Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Vår allra sydligaste medlem har flyttat. Ofrånkomliga funderingar men jag har mina aningar vem det handlar om... Quote
calle_jr Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 Det finns mkt bra plattor i den borgen Ja, och besöket sammanföll med Palmfestivalen, så vi inledde med en liten vinylrunda i trängseln på gågatan; Quote
eliot Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 JFK och jag är de första gästerna som besökt hifinästet sedan det färdigställts.[/b] Detta är jag nyfiken på ...om jag förstått det rätt så är lyssningsrummet mindre än på förra stället Quote
iroise Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Ofrånkomliga funderingar men jag har mina aningar vem det handlar om... Jag vet, jag har varit där. Angående Trelleborg eller Trelleholla som det även kallas i folkmun så finns det tre teorier om namnet: Att det i Tyskland skulle ha funnits en handelspartner med samma namn? Att staden byggdes av trälar? Att borgen som förut var stadsskyddet var uppstagat av trälar dvs pålar av trä? Vad som är rätt tvistas det om. Annars finns det i Trelleholla en del stolthet och ett bra sätt att reta upp en Trelleborgare är att använda uttrycket "Från Ystad till Haparanda" vilket är helt j....a fel eftersom det geografiskt riktiga är "Från Trelleborg till Kiruna" Quote
Bebop Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Annars finns det i Trelleholla en del stolthet och ett bra sätt att reta upp en Trelleborgare är att använda uttrycket "Från Ystad till Haparanda" vilket är helt j....a fel eftersom det geografiskt riktiga är "Från Trelleborg till Kiruna" Det beror ju på vart man skall resa och från var. Quote
calle_jr Posted August 30, 2010 Author Posted August 30, 2010 Det beror ju på vart man skall resa och från var. Jamen så är du också lite retsticka Vi håller oss kvar ett slag med 60mm-optik; Quote
calle_jr Posted September 2, 2010 Author Posted September 2, 2010 Det känns bekant Ja, och nu blir det nog lättare; Quote
iroise Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 He he he, du har fått mitt rum att se mycket stort ut men det är ca15kvm och det är jag ovan med, mitt tidigare rum var på 40kvm, trodde det "lilla rummet" skulle tvinga mig till byte av talare! Lp får jag nu förvara mera på höjden än tidigare. Har mycket lulllull i rummet så diffuseringen funkar bra och jag har fått bra tips av Calle o Jörgen om absorberings-attiraljer. Calle o Jörgen var det första besöket av hifi-folk och det var kul. Quote
Absolute Audio Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 He he he, du har fått mitt rum att se mycket stort ut men det är ca15kvm och det är jag ovan med, mitt tidigare rum var på 40kvm, trodde det "lilla rummet" skulle tvinga mig till byte av talare! Jag har hellre ett litet rum där jag kan härja fritt , än ett stort där jag är låst till en viss möblering. Det är min erfarenhet iaf. Ser snyggt ut f.ö! Mjukvara är den bästa tapeten! Quote
iroise Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Jag har hellre ett litet rum där jag kan härja fritt , än ett stort där jag är låst till en viss möblering. Det är ett litet "pågarum" eller på svenska pojkrum där jag precis som du säger, härjar helt fritt, mycket kul! Quote
iroise Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Vet inte var jag var när du tog dessa två bilder men det ser iaf ut som du suttit uppflygen i en gardinstång eller skivhylla när du tog dem, antagligen bra kamera! Quote
Guest Jonne Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...28/DSC_9329.JPG En sån cd hylla skulle man haft. Bra översikt från topp till botten. Hade inte du varit barnvakt den fredagen iroise skulle jag varit först Hur tycker du ljudet skiljer sig ifrån då/nu? Har du fått ge upp mycket ?tyckte dom spelade mkt bra i ditt förra boende. Vi hörs /Jonne Quote
iroise Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 En sån cd hylla skulle man haft. Hur tycker du ljudet skiljer sig ifrån då/nu? Har du fått ge upp mycket ?tyckte dom spelade mkt bra i ditt förra boende. Cd-hyllan är inte bra eftersom jag måste flytta allt när något nytt skall in i alfabetisk ordning, vill ha hyllor som inte har dessa mellanväggar, tänkte inte på det när jag köpte dem, tar gärna emot tips på bättre förvaringsmöjligheter. I mitt förra boende så var jag mer beroende av suben. Det är jag inte i samma utsträckning längre, basen funkar bättre men är ibland för betonad, går att fixa via tonkontroller men jag vill nog göra något via absorbenter, dock får jag nöja mig med modesta lösningar, Calle/Jörgen har tipsat och vi får se vad det blir.... När basen då upplevs för betonad stör det alla andra parametrar för mig dvs mellanregister/diskant jag upplever dem som nedtonade, jag är mycket känslig för "fel" bas! Däremot när mjukvaran är optimal så spelar de inte helt olikt förut anser tom att det blivit bättre, intimare ljud, skall dock trixa lite mer med uppställningen dvs flytta fram talarna någon centimeter, hifi-bänken är lite för mycket ivägen och jag tror jag hör mera direktljud nu än tidigare, vilket gör att stereoseperationen antagligen kommer att förbättras om talarna flyttas fram. Tycker sammanfattningsvis att jag sitter mycket nöjd med förhållandevis billig utrustning. Jag blir inte lyssningstrött via Cabasse och jag glömmer lätt hur ljudet låter dvs mindre hifi och mera musik vilket är mycket skönt, har via tidigare-talare suttit mycket o lyssnat på ljudet o inte på musiken, mycket tradigt när det blir så..... Ibland slår det mig också att det låter så förbaskat bra. Du får själv avgöra när vi ses. Tänkte även besöka både dig o Kilgore vid tillfälle. Quote
iroise Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Glömde säga att Calle/Jörgen antagligen kommer att säga sitt också vad det gäller ljudet, tycker sådant är kul flera öron/åsikter välkomnar jag gärna, dessa kan ju hjälpa en att komma vidare. Quote
calle_jr Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 Glömde säga att Calle/Jörgen antagligen kommer att säga sitt också vad det gäller ljudet, tycker sådant är kul flera öron/åsikter välkomnar jag gärna, dessa kan ju hjälpa en att komma vidare. Den dialog man kan ha tillsammans ger tio gånger mer än den man kan ha med sig själv Eftersom man sitter ganska nära blir det lätt en tendens att man hör läckande direktljud från elementen igenom soundstage. Lite fintrimning av högtalarplacering (kanske 5cm framåt) och lite diffuseringsåtgärder för att förstora rummet menar jag att det kan åtgärdas. Jag skulle också ha provat med andra fötter till högtalarna för att se hur det påverkar basen. Det är inte säkert att det är nå't tokigt med frekvensgången (ingen har mätt). Jag menar det kan vara knepiga återkopplingar som märks på vissa skivor. I övrigt behöver det för min del inte vara bättre, och mjukvaran uppväger varenda high-end anläggning man kan tänka sig. Det är en sann njutning att sitta här och lyssna på musik Här ser vi tre pantomimer från dialogen; Quote
Guest Jonne Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 iroise/ Ja, det sak bli intressant med lyssning. Med cd hyllan menade jag välvda formen det blev med optiken. Hojta till när du besöker Kilgore jag hänger på. Quote
calle_jr Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 Med cd hyllan menade jag välvda formen det blev med optiken. Affärsidé? Quote
calle_jr Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 Du sågar jag spikar Deal! Här finns det fler modeller; Quote
calle_jr Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 Frontend med Nottingham Spacedeck, Kuzma Stogi, Lyra Dorian och EAR834P; Quote
calle_jr Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 Förstärkeri med Accuphase E-408; Quote
Kilgore Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Fint musikrum du har fått till iroise Ska bli kul att lyssna lite på alla dina grymma plattor igen. Att titta i dina skivhyllor och lyssna vinyl hemma hos dig är ett rent nöje Quote
iroise Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Fint musikrum du har fått till iroise Ska bli kul att lyssna lite på alla dina grymma plattor igen. Att titta i dina skivhyllor och lyssna vinyl hemma hos dig är ett rent nöje Tack, jag har lite dubletter så vi höres! Quote
iroise Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 iroise/ Med cd hyllan menade jag välvda formen det blev med optiken. Framgick eventuellt inte, men jag fattade. Quote
Kappa Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 (edited) Hej Iroise. Ja det var lite skildnad på rum då o nu,jag ser även att du har bytat högtalare igen,Jag får komma ner o ta en fika o lyssna på din anläggning?????För det var längesen man hörde på den Edited September 6, 2010 by Kappa Quote
iroise Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Hej Iroise. Ja det var lite skildnad på rum då o nu,jag ser även att du har bytat högtalare igen,Jag får komma ner o ta en fika o lyssna på din anläggning?????För det var längesen man hörde på den Tjenare Per, nix stämmer inte, du har lyssnat på dem, du hade varit hos Helmer o tittade förbi på hemvägen. Du är välkommen! Quote
Recommended Posts