Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Lördag fm var på husvisning och sen släntra vi in på stan.

De som jag suktakt efter under lång tid fanns till bra pris.

Efter mycket trevligt bemötande(som startades på fredagen) var det ett faktum.

1-a.jpg

Edit:Topic Titel från Uppgardering till Uppgradering

Edited by Björn B
Posted

Japp detta stämmer.

Trevliga killar var villiga att låna ut en produkt så jag fick utvärdera den i hemmiljö.

Sagt och gjort, bilen hämtades och produkten packades in för utvärdering under helgen.

Den skall åter på måndag, så nu blir det mången lyssnings timmar.

Kort_B_007.jpg

Posted
Ser ut som kylflänsar :)

Stämmer gott, det är min Primare A32 som kommer att användas som slutsteg när jag skall testa produkten.

Kort_B_043.jpg

Posted

För att nå upp till Nirvana behövs mer än en ung Buddha.

Kanmanprutta.jpg

Ett gäng fina kablar tas fram ur garderoben...

Kort_B_014.jpg

Så signal kalblar var det inte som ska testas.

Posted
Vad är det som saknas mig?

Självklart en vinylspelare! :D

Fast jag tror mer på att det är ett par nya högtalare som ska avnjutas hemma....

Posted

Jag tänkte först högtalare men sen har du ju visat tre signalkablar så jag gissar på Hegel-dacen som skymtas eller nån form av Marantz-förstärkare tycker jag formen vill avslöja som också skymtas förbi så det är mina två gissningar! :Thinking:

Posted
Jag tänkte först högtalare men sen har du ju visat tre signalkablar så jag gissar på Hegel-dacen som skymtas eller nån form av Marantz-förstärkare tycker jag formen vill avslöja som också skymtas förbi så det är mina två gissningar! :Thinking:

Dina ögon registrerar bra, och man skall nog alltid gå på första intrycket, känslan...

Ingen DAC (detta är ett avslutat kapitel för mig det närmaste året, om man nu inte blir inbjuden till en lyssning av nått gott, tills förbättring har skett)

Marantzen har jag som hörlursförstärkare då Primare snålat på denna punkten och utelämnat uttag och jag är för snål att investera in en separat stärkare ,nåja skon klämmer nog mest i att det kommer att saknas en utgång då den får även duga att driva mindre krävande saker som slutsteg när man ska köra lite mindre bas starka högtalare och den har även två separata hgt utgångar.

bb

Posted
Självklart en vinylspelare! :D

Fast jag tror mer på att det är ett par nya högtalare som ska avnjutas hemma....

Rätt och Rätt.

Jag söker en cool Vinylspelare (men tvivlar på att den kommer att gå riktigt varm då jag gillar CD,Hårddisk och Spoty)

Här kommer kablarna som ska in:

Kort_B_019.jpg

Van den Hul MC med Nakamichi Banan Kontakter (bra kabel som är följsam och mjuk,vem vill ha dessa hårda oböjbara kablar?)

Och RÄTT här kommer diamanten som skall lyssnas på om den kan bli den nya main seten...

Kort_B_032.jpg

Vad kan det vara?

Posted
Jag tänkte först högtalare men sen har du ju visat tre signalkablar

Ja, det var lite tänkande hur/vad/vilka kablar maskiner skulle användas.

Men jag beslutade att följande set up skulle vara (med erfanehet av tidigare tester)

CD till Pre amp - RCA

Pre amp till slut steg - Balanserat (XLR)

Ingen DAC och CD oballanserat , oavsett vad vissa tycker att Yama CD-2000 låter bättre ballanserat VS oballanserat och att Hegel DAC'en låter så bra, för det tycker jag låter bäst (hmmm...detta kan ju utvecklas en annan gång).

Den lille (store) mannen kan ju även sitta på en Cambridge DAC Magic. Men detta är som sagt en annan story.

Kort_B_027.jpg

Posted

Jadå, test objektet har redan visats. Svaret finns under diamanten och i lådorna...

Spnning_3007.jpg

Snart börjar den spännande resan !

(Å jag börjar hitta lite olika editeringar för text,alltid lär man sig nått)

Posted (edited)

]

Skrevs det om Ågrens i början? Då ligger Audiovector bra till, kanske Monitor Audio. Men Diamanten...den är säkert med av en orsak eller?

Då har vi Morten eller Usher?

Usher?

Calle B

Edited by Calle B
Posted
Skrevs det om Ågrens i början? Då ligger Audiovector bra till, kanske Monitor Audio. Men Diamanten...den är säkert med av en orsak eller?

Då har vi Morten eller Usher?

Usher?

Calle är på helt rätt spår...

Se diamantens underlägg och denna bild:

1-b.jpg

Vilken högtalare kan det vara som sprider välljud i tillvaron?

(still learning about the text style...)

Posted
Calle är på helt rätt spår...

Se diamantens underlägg och denna bild:

1-b.jpg

Vilken högtalare kan det vara som sprider välljud i tillvaron?

(still learning about the text style...)

Audiovector S3 Avantgard

Posted
Audiovector S3 Avantgard

Helt Rätt !

Audiovector S3 Avantgard

Kort_B_026.jpg

En majestätisk högtalare med lagom mått.

God konstruktion och fint ljud.

Här ska lyssnas!!!!!

Posted

En gediget byggd högtalare som är väldigt snygg.

Jag har hört den ett flertal gånger och varit på 3st demos (fast en kille som dema borde nog vara reserv).

Vad jag hört så har jag gillat ljudet skarpt och fått en smak av att vilja ha.

I högtalarträsket så kan man trampa länge innan man kommer till skott då det är en fråga om att hitta det ljud man gillar och hitta det bästa i den kategorin.

Sen kommer märken modeller och pris.

Jag fastna för S3 Avantgard, då jag tyckte steget från Signatur till Avantgard var stort, men steget Avantgard till Arreté var litet.

Avantgarden hade även ett tilltalande pris.

Att de sedan har en god konstruktör bakom gör ju bara saken sämre.

Men som sagt det är ju uppgradering som skall göras.

De ska få ersätta mina gamla(nåja inte mega gamla,kanske typ 10år) Mirage M3.

Spnning_3001.jpg

Här ses den presumtiva ersättaren mot "Mega"Monstret

Posted

Hörde på dessa i våras hos Ågrens pga att en kompis var spekulant på S3. Rent, luftigt, kontroll. Snärt i basen. Fina byggen. Har för mig att de var bra när man spelade närmre bakväggen än man är van vid. Lättplacerade?

Kan tänka mig att de får gitarrifen att lyfta.

Calle B

Posted
Hörde på dessa i våras hos Ågrens pga att en kompis var spekulant på S3. Rent, luftigt, kontroll. Snärt i basen. Fina byggen. Har för mig att de var bra när man spelade närmre bakväggen än man är van vid. Lättplacerade?

Kan tänka mig att de får gitarrifen att lyfta.

Calle B

Hmmm, nu gick du lite i förväg på min berättelse men MITT I PRICK. Precis vad du säger är vad jag kan höra.

Har samma åsikt men använt andra ord i min beskrivning.

Närmare bakvägg? Japp exakt vad jag ville (men mer om det senare).

Lättplacerade? På svenskt manér Njae...man får bra ljud var de än är placerade MEN vill du ha excellent ljud så får de stå rätt och du skall sitta i rätt läge (kan ju gälla för de flesta högtalarna). Svårast är nog övre bas och diskant.

Basen för att de relativt små elementen får jobba hårt och är nog en aningen överstyrda för att kompensera storleken.Men i en förhållande vis liten hgt får man ta detta, och basen är bra.

Diskant för att den är något riktningskänslig, låter bra i alla possitioner men kristallklart i sweetspot (kanske något överdrivet).

Å JA ! Detta är en rock högtalare! Bra driv. Tyvärr gjorde jag ingen lyssning på klassisk musik, men de teckna mycket fint på (normal) jazz.

bb

Posted

En smakfull fot (om man nu tittar så mycket på den).

BW_Hger005.jpg

Här under ligger basreflex utgången som tydligen styrs bakåt med hjälp av "gälarna".

BW_Hger014.jpg

Det är väl därför den får stor påverkan av hur nära den står bakväggen.

Spikes är en stor rekommendation från Audiovector. Jag körde aldrig utan,men jag tog bort mattan under första dagen.

Posted

Nåväl,

Efter besök hos Ågren HiFi ( nejdu man får INTE ågren efter besök där snarare tvärtom.Mycket trevlig och

kompetent personal som är villiga att serva och se till att det blir rätt.) så åkte vi hem med dessa

Audiovector S3 Avantgard på lån över helgen. Inget tjafs, "vill du höra hur de låter prova gärna hemma".

Jag hade provat i det inre rummet där jag till min förvåning fann att högtalarna var utan luftig bas utan den

försvann. Grabbarna sa att de kan flytta högtalarna till ett annat rum då de inre är mycket basslukande.

Sagt och gjort, grabbarna slet och jag softa i en soffa och vips var högtalarna i ett sido rum.

Gudomligt ljud!

Som sagt, högtalarna i i bilen och hem för uppackning. När de är på plats vem kommer inte då för att hjälpa

till med placering av högtalarna?

Jo de hjälpsamma killarna från affären.

Det spendera en timme för att diskutera , visa och hjälpa till.

Jag fick en bumlig bas när den kom för långt ifrån bakväggen.

Nåväl vi hade inte exakt samma åsikt men jag är inte sämre än att jag kan lyssna på folk som har kunskap.

De trimma in den ca 30cm från bakvägg.

Problemet var den stora shenken mellan högtalarna som störde och att lyssnings avståndet bir något kort

jämfört med avst mellan högtalarna.

Nu började em och kvällens inlyssning med deras position.

Kort_B_024.jpg

Snygga element

Kort_B_025.jpg

Den excelenta diskanten

Posted

Jag satte mig ner och lyssnade i lugn och ro igenom ett par CD för att få känslan av högtalarna.

1. Magic Mushroom - Vicious Delicious

2. NIN - The downward spiral

3. Popcupine tree - Deadwing

4. Madonna - Ray of light

5. Fever Ray - Fever Ray

och

6. Thåström - Skebokvarnsv 209

Tro mig, att bara sitta still och lyssna igenom 6CD skivor i sweetspot ger en viss träsmak i röven.

När man sitter ganska still i 6 timmar blir kroppen stel, man vill ju röra sig.

En paus blev det efter Popcupine tree och jag bestämde mig för lugnare musik, då även kvällen började infalla sig.

Vid midnatt blev det lite spridda låtar via spoty surfning.

Nu hade jag en god lyssningsvy och känsla över hur dessa högtalare lät och en klar uppfattning.

Posted
Jag satte mig ner och lyssnade i lugn och ro igenom ett par CD för att få känslan av högtalarna.

1. Magic Mushroom - Vicious Delicious

2. NIN - The downward spiral

3. Popcupine tree - Deadwing

4. Madonna - Ray of light

5. Fever Ray - Fever Ray

och

6. Thåström - Skebokvarnsv 209

En paus blev det efter Popcupine tree och jag bestämde mig för lugnare musik, då även kvällen började infalla sig.

Trevlig spellista!

Porcupine Tree är ett måste hemma hos mej oxå, men då brukar det bli Arriving Somewhere - Live.

Posted
Kul när det dyker upp högtalare som vi inte har sett så mycket av på Euphonia... :mm:

Ger ett välbyggt intryck!

Jag har noterat detta...alltså bägge delarna.

Vet ej orsaken, alltså till varför de ej dyker upp på Euphonia men jag provar det jag tror på och tycker är bra och försöker komma över ett exemplar om det platsar hos mig för vad jag tycker är bra. Såklart gör man väl ett och annat ner köp, men den som inte törs prova får aldrig veta. Hmmm... jag kanske skulle köra en liten lyssnings redovisning med ett nerköp som jag har gjort, till mitt förtret, och vete fasiken var jag skall göra av dem.

Jag har som sagt lyssnat en del på AV (inte att förväxla med AW som är en helt annan sak) och gillar dem. De har ju även ett bra pris i förhållande till välljud,subjektivt men ändå.

De är välbyggda och gedigna men samtidigt inte så tunga. Kan ju även bero på att de inte är stora, vilket jag ser som en fördel.

Orka inte renskriva mina lysningsintryck idag ,då jag är trött och vill mest till sängs, men det finns i ett block och kommer senare.

Och som grädde på moset kommer en liten bild på terminalerna som jag tycker håller hög kvalitet.

Så håll till godo med bilden och håll i hatten när man drar på med dessa högtalare.

BW_Hger008.jpg

Posted

Dåså, här kommer det jag noterade efter 1:a kvällens lyssning.

Det första som slog mig var att detta låter rent och bra.

Den något bångstyriga basen är rapp men samtidigt något bumlig. Den är helt klart överstyrd, troligen för att tillfredsställa rock älskarna, och tar över marginellt. Den saknar dock djupet och "lyser" igenom något.

Kort_B_020.jpg

De fina diskanterna klingar bra men det krispiga saknas och den tecknar inte ut riktigt. Jag fann dem något burkiga.

I mellanregistret känns det lite tillbakatryckt.

Nåväl att dissekera tonerna ger inte helhets intrycket.

På det stora hela var de lätta att lyssna på och man ville verkligen spela högt. Jag tyckte att de verkligen blomma ut vid rock.

Popcupine tree var en fröjd att lyssna på.

Nån lyssnings trötthet infann sig aldrig (mer än trött i baken efter allt sittande).

Innan Madonna gick igång tänkte jag att detta kommer att bli lite svårare, då hela skiva har ett stort frekvens spann med många klara toner.

Men icke sa Nicke, Madonna skivan lät guld. Med ett leende på läpparna ville man ha mer.

Det här låter bra i mitt rum men de kan låta bättre och den justeringen kommer att ske på söndagen.

Men en saknad av Miragerna infann sig. Nu stod de i ett annat rum och det var inte en tanke på att flytta dem. En liten shout out var ju planerad till söndagen innan AV'na skulle packas ner så det fick vänta.

Söndagen kommer att ägnas åt strö lyssning på morgonen med två förstärkare , mina högtalar test låtar på em och man mot man på kvällen.

Mitt på dagen var andra aktiviteter planerade. Man kan ju inte sitta inne hela dagen.

kan du läsa detta har du bra ögon och borde skicka mig ett PM, eller hur?

TBC

bb

• 2 weeks later...
Posted

På söndagen trycktes högtalarna närmare väggen och vinklades in mer.

Nu släppte det helt och högtalarna låter underbart.

Med en liten tår i ögat måste jag packa ner högtalarna , för det var nått demo ex som skulle skickas vidare , å man kan ju fälla fler tårar men det skall ej behövas.

Spnning_3008.jpg

Men det finns ju ett par till hos Ågren till bra pris. Men inte länge till?

Tack å hej!

Mvh bb