Absolute Audio Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Är det någon som inom snar tid funderar på att köpa en CD-spelare? Eller är det officiellt ute med CD? Har dess värde devalverats iom att datorn blivit så bra transport? Hur resonerar ni? Quote
ulfsan Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Kansas, du kan få köpa min . Jag har nu slutat att fundera och lagt en beställning på en Stello DA-100 DAC (att koppla till en befintlig SqueezeBox) . Så funderingarna har övergått i handling... ...och då blev det en DAC och inte en ny CD-spelare. / Ulf Quote
Ranefjord Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 (edited) Jag är inte helt övertygad om att datorn / squeezebox i sig är en bättre transportlösning än befintliga hifi-transporter. Jag har testat tre transportvarianter till Lavry DA10 (en dac) nämligen Squeezebox, optiskt från Mac och Denon cd/nätverksspelaren DN-C640. Denonen som transport spelar enligt mig bättre än både macen och squeezeboxen. Jag var dessutom noggrann med att ställa in både Squeezebox och mac enligt alla konstens regler. Kanske en bättre nätdel hade förbättrat squeezeboxen. Kanske specialprogramvara hade lyft Macen. Squeezebox spelade aningen grumligt och grovkornigt. Macen lät ljust och spretigt. Denonen spelar rent och med kropp. Separationen mellan instrument är dessutom oerhört mycket bättre med Denon. Om du har mycket CD-skivor tycker jag det är värt att köpa en bra CD-spelare eller en bra transport/DAC. Tillägger att Denon transporten trots allt låter snäppet bättre som nätverksspelare än som CD-spelare . Jag spelar dock mycket hellre skivor med Denon än ljudfiler från Mac eller Squeezebox. Edited August 24, 2010 by Ranefjord Quote
ulfsan Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Jag håller med om att man naturligtvis bör ha en bra CD-spelare om man har mycket CD-skivor. Om inte annat för att det är ett stort jobb att rippa skivor och för att man inte kan vara säker på rätt kvalitet (ljudkvalitet och hållbarhet/säkerhet) efter denna rippning... I mitt fall spelar jag vinyl vid riktig finlyssning och tycker det funkar bra med MacMini->SqueezeBox-DAC för övrigt. Känns som att det numer (eftersom jag inte har så mkt CD-skivor) går att hoppa över CD-spelaren. / Ulf Quote
Bebop Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Jag håller med om att man naturligtvis bör ha en bra CD-spelare om man har mycket CD-skivor. Om inte annat för att det är ett stort jobb att rippa skivor och för att man inte kan vara säker på rätt kvalitet (ljudkvalitet och hållbarhet/säkerhet) efter denna rippning... Den meningen sammafattar min hållning med ett undantag - ljudkvaliteten. Jag ser inga problem med ljudkvaliteten mellan PC/DAC och en bra CD-spelare (direkt eller via extern DAC). Jag tror faktiskt möjligheterna är större med en bra DAC än att satsa på allt för dyra CD-spelare. Se bara till att den också är en bra driver. Min fru har dock gjort ett inspel hemma hos mig. "Jag har inga problem med att du rippar alla skivorna men se till att det finns en vanlig CD-spelare så att jag också kan spela". Quote
Absolute Audio Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Att använda dator för uppspelning är ju otroligt smidigt och låter riktigt bra om det görs rätt... Men jag kan tänka mej att det snart kommer en backlash mot data-fi! För visst är det skönt att göra någonting utan en laptop i knät. Jag kan tycka att bara ljuset från en dataskärm är lite irriterande på kvällen då lyssningen är som bäst. En CD-spelares display är ju oftast mindre påträngande. Vi har ju ofta diskuterat ritualen i att byta en skiva, vare sej analog eller digital. Kanske kommer saknaden av detta smygande snart... Quote
Guest om.s Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 (edited) Jeg kjøpte en cd spiller for bare noen måneder siden, og trives usedvanlig godt med den, både som format og rent lydmessig. Den har usb inngang om man en dag skulle ville teste annet, eller som en kompis sa det engang, jeg samler på skiver/album og ikke filer/låter, som for min del lett blir til en slags konsumsjon av musikk jeg ikke er komfortabel med. mvh Edited August 24, 2010 by om.s Quote
K-man Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Min fru har dock gjort ett inspel hemma hos mig. "Jag har inga problem med att du rippar alla skivorna men se till att det finns en vanlig CD-spelare så att jag också kan spela". ...och min fru tyckte precis tvärt om....: Vad smidigt det blev nu när allt finns inläst...bara att slå på spelaren och välja skiva. Det var ju hopplöst att hitta bland alla skivor! \\K-man Quote
K-man Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Jag kan tycka att bara ljuset från en dataskärm är lite irriterande på kvällen då lyssningen är som bäst. En CD-spelares display är ju oftast mindre påträngande. Min netbookdisplay är svart när jag spelar....precis som min drive/dac var....same same :-) \\K-man Quote
P-pan Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Jag ligger nog i läge att skaffa en ny cd-spelare. Har bara lite svårt för att sätta en rimlig budget till det hela. Integrerat eller dac + transport ? Smidigheten med en delad enhet lockar ju lite med tanke på eventuella framtida försök till hårddisklagrad mjukvara som jag ännu inte testat. Chansen är dock stor att det blir en renodlad cd av lite billigare slag, medans den större investeringen får "mogna" till sig s.a.s //Pan Quote
Conny T Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Hallå i forumet, Jag har gjort valet att lyssna via "dator", men för den saks skull är jag ännu inte redo att pensionera min CD spelare, ofta vill man ju kunna lyssna direkt man kommer hem med en ny CD och då är rippningen en tidskrävande faktor, dessutom är CD spelaren en "referens" för att kunna kolla ljudet mellan dator och "riktigt" cd ljud. Men skulle min nuvarande CD spelare ge upp köper jag inte en ny dyr variant, för både den "fysiksa" CD skivan och spelaren verkar vara på väg ut och förpassad till historien. Själv är jag i full gång med att rippa min CD samling, men behåller allt i WAV. Smidigheten i att välja skiva från en fjärr slår ut allt jag tidigare behövt göra för att lyssna på musik. Eftersom jag dedikerat en liten "bords" dator till mina hifiprylar och numera kan jag se skivomslagen i LP format på skärm, håller med om att ljuset från skärmen kan störa, men den går att släcka ner. Ljudmässigt har jag ännu inte funnit något negativt, givet att jag då jämför med normal popmusik vilket är det som spelas mest här hemma. Dock märker jag oftare fel i inspelningar som jag inte hört tidigare, det kan vara missljud som inte borde finnas och då har jag nervöst jämfört med original CD'n och upptäcker att det finns även där. Anledningen är väl att jag är rädd för att inte skivan ska vara rätt rippad....och då kommer vi in på en fundering jag har....Det verkar finnas hur många skolor som helst för rippning själv använder jag mig av min Sony Vaio laptop eller min stationära Asus EEEbox. I min teoretiska värld borde en läsare bara göra jobbet med att läsa ettor och nollor men finns det skillnader mellan olika CD rom läsare? Låter hårddiskar olika? I Win 7 finns det ett alternativ att optimera en extern hård disk för musik, fattar inte vad denna funktion gör med hård disken....Läser en Blue Ray läsare mer nogrant än en "vanlig" CD romläsare? Borde man skaffa en dedikerad läsare för bara rippning? Finns det fler än jag som funderat på dessa frågor?f Isåfall hur tänker ni och hur har ni löst era problem? Conny T Quote
Absolute Audio Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Men skulle min nuvarande CD spelare ge upp köper jag inte en ny dyr variant, för både den "fysiksa" CD skivan och spelaren verkar vara på väg ut och förpassad till historien. Tror oxå att detta är oundvikligt med dagens snabba utveckling. Den sista skivbutiken i Södertälje lades ner för ett par månader sedan, och jag kan inte påstå att jag varit värst aktiv i att motverka detta. Och då var minst halva sortimentet film och tv-serier. Spännande men säkert en skakig tid vi går till mötes. Undrar om dom ens tänker på skivbolagen? Är det någon som hört eller läst om några strategier från skivbolagen? Quote
Conny T Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 (edited) Som jag förstått det hela när det gäller skivbolagen så kommer download att bli framtidens melodi och den melodin finns egentligen redan här och nu. Det sparar både personal och pengar. Både enstaka låtar och hela album går ju att köpa både via I Tunes och Amazon, det som många av oss älskar det vill säga informationen i det medföljande häftet går ju att få tag i på nätet. På femtio och sextiotalet profilerade sig olika skivbolag under sitt eget namn och saluförde de artister de hade i stallet, numera är bolagen ganska anonyma och artisten är den som "syns". Vi kanske går en tid till mötes då man surfar in på ett bolags hemsida för att se om det kommit nya artister eller utgåvor med deras befintliga artister. Många av oss minns säkert den gamla slogan "Melodier som bedårar kommer från Sonora". För mig är det en väldigt trist utveckling då det fysiska exemplaret är viktigt för mig att äga, men CD skivan är nog snart borta sånär som på exklusiva utgåvor för samlare. Conny T Edited August 24, 2010 by Conny T Quote
Guest om.s Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 (edited) För mig är det en väldigt trist utveckling då det fysiska exemplaret är viktigt för mig att äga, men CD skivan är nog snart borta sånär som på exklusiva utgåvor för samlare. Conny T Holder med, men det finns milliarder av cd`er der ute og de kommer være tilgjengelig i lange tider fremover, og sannsynligvis til en mindre penge enn idag, satser noen ører på det jeg ... Det har jo allerede begynt å dukke opp hele samlinger på bruktmarkedet som man kan skaffe seg for en rimnelig penge... mvh Edited August 24, 2010 by om.s Quote
calm Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 För mig är valet ganska enkelt eftersom jag är hopplöst efter i min datamognad. Jag håller därför hårt i min cd men tittar idag istället på att uppgradera min DAC. Så köper man en CD-spelare idag så skulle jag i vart fall säkerställa att den blir uppgraderingsbar och att man därmed inte låser sig till en teknik. Det jag tittar på fn. i fråga om DAC har firewire och annat som gör det möjligt att i framtiden kunna använda DAC:n både via CD:n och via datorn. Hur jag sedan går vidare har jag ingen susning om idag, men det är detta som är tjusningen med vår "lilla" hobby. Calm Quote
Kent_n Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 dator är säkert jättebra, men jag tycker det känns tråkigt o bökigt, samt att jag tycker om att hålla på med cd skivan. Eftersom jag inte är missnöjd med ljudet så har jag ingen orsak att pröva data.men man skall dock aldrig säga aldrig... Quote
new order Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 dator är säkert jättebra, men jag tycker det känns tråkigt o bökigt, samt att jag tycker om att hålla på med cd skivan. Eftersom jag inte är missnöjd med ljudet så har jag ingen orsak att pröva data.men man skall dock aldrig säga aldrig... +1 Är helt på samma linje.Det kan på ett vis kännas lite lockande pga smidigheten om/när man fått allt att fungera.Men samtidigt så är det skönt att slippa fippla med en dator när man vill lyssna på musik.Så i mitt fall är det rätt långt borta innan cd-spelaren ersätts som primär källa av någon annan plattform. Quote
Kilgore Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Har idag ingen dedikerad Cd-spelare, utan kör all musik från datorn tlil Dac:en Ska jag köra silverskivor, så stoppar jag dem i min Denon DVD-3930, som även den är kopplad till DAC:en, även om de inte låter fy skam på egen hand. Däremot kommer jag nog att köpa ny vinylspelare istället för en ny Cd-spelare, har insett att det är den vägen jag vill vandra för mitt ljudideal Skulle jag köpa en ny spelare som spelar silverskivor, och kanske även blåa skivor, så ska den isf ha en riktigt bra DAC med digitalingångar, så man kan koppla till dator och andra digitala ljudkällor. Quote
ukiro Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 (edited) Jag kommer nog alltid vilja ha en transport tillgänglig så länge jag äger CD-skivor. Allt fler CD-spelare har nu digitala ingångar, och i takt med att jitterhämmande tekniker utvecklas (buffring, smart omklockning, mm) så blir kraven på själva transporten lägre, och vi kanske får se marknaden för transporter à tio- eller hundratusentals kronor dö ut. I stället får vi produkter som kan beskrivas som DAC:ar med inbyggd transport och digitalt försteg, som kan börja konkurrera med de rena DAC:arna i prestanda per krona. Se t ex på Resolution Audio Cantata, som får lysande omdömen som ren DAC men även har en transport. EDIT: Jag har oftast en laptop i närheten, men kan lika gärna styra allt från min iphone. Alla terrabyte lagring står i ett annat rum. Edited August 24, 2010 by ukiro Quote
Absolute Audio Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Jag hoppas oxå på fler "lagom billiga" renodlade CD-transporter typ Stello CDT100 eller den mega läckra Sony CDP-X5000. Dessa bör vara försedda med en mängd digitala utgångar. Jag tror att själva transporttekniken har nog "peakat". Medans DA-tekniken har mycket kvar att ge. Quote
Sigge Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Hej, Jag har nyligen köpt ny CD spelare, så jag har gjort mitt val. Men jag var noga med att den har både digitala in och ut, så jag borde vara rätt framtidssäker. Är därimot inte övertygad om dator är framtiden, en Ipod lösning med ex. Wadia dockningstation är väl så smidigt. Quote
Bebop Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Men samtidigt så är det skönt att slippa fippla med en dator när man vill lyssna på musik.Så i mitt fall är det rätt långt borta innan cd-spelaren ersätts som primär källa av någon annan plattform. Ungefär så här skulle jag svarat för ett år sedan och det gjorde jag också då. Någon har kanske läst PUC-tråden , och efter dom övningarna har jag kommit fram till följande: PC/DAC versus CD eller CD/DAC är jämngoda och dom skillnader som finns i ljud är små och kan gå i båda riktningar beroende på vald utrustning. Jag håller med om att det är mer fipplande med PC, åtminstone intill hela samlingen är inläst. Jag har dock ändrat uppfattning om tillgänglighet. Det är lika lätt att sätta igång ett album från en PC som på en CD-spelare (när väl albumen är rippade). Framför allt när man kan använda mobil, iPod Touch eller iPad som fjärrkontroll. Man måste säkerställa att man har bra back-up rutiner. Det har jag fått lära den hårda vägen. Även om jag använder mer och mer PC, så köper jag CD-plattor. Nerladdning gör jag bara av högupplösta filer som jag också sparar på en DVD-skiva. Jag vill ha ett "negativ". Jag kommer inte att sälja min CD-spelare. Den är fortfarande huvudkällan i det digitala mediet. Ibland kör jag den via PUC'en och jag kan inte höra några avgörande skillnader. Det kan mycket väl bli så att efter nyhetens behag kommer jag att återgå helt till CD-spelare helt men gå lite mer på djupet med att uppgradera med en kompetent DAC. T ex en en sån här. Quote
Sanfrid Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Det ena utesluter inte det andra. Många av oss har ju vinylsvarvar och köper fortfarande vinyl. Det blir väl vinylsvarv-cd-pc på "spelarbänken" i närtid/framtid. Personligen orkar jag inte lägga över alla cd till pc men jag kan mycket väl tänka mig att köpa nedladdningar av ny musik när kvalitén blir bra. Quote
eliot Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Jag spelar inte längre CD med min Primare DVD30 eftersom den låter alldeles för dåligt jämfört med min laptop/PUC2 kombination så nu för tiden blir det PC eller vinyl. Då jag har ett antal SACD kommer jag inte att överge min DVD30 - och dessutom ser den snygg ut i bokhyllan Skulle jag köpa en sista CD-spelare så skulle det vara en med möjlighet att spela upp SACD. - En Puccini CD/SACD-spelare med separat U-clock låter bättre om den spelar en CD-skiva än om den används som asynkron USB-dac till en iMac vilket i.m.h.o. betyder att CD-drivverk fortfarande kan konkurrera med hårddisk-avspelning Quote
Ranefjord Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Bebop:Av det lilla jag lyssnat hemma hos dig föredrog jag Audio Research framför PC-Puc2, men eftersom det var en relativ kort lyssning så är min uppfattning vacklande. Det vore dock intressant att testa ARC's transport mot PC'ns. Det kanske går att ordna? =) Quote
Bebop Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Bebop:Av det lilla jag lyssnat hemma hos dig föredrog jag Audio Research framför PC-Puc2, men eftersom det var en relativ kort lyssning så är min uppfattning vacklande. Det vore dock intressant att testa ARC's transport mot PC'ns. Det kanske går att ordna? =) Jag använder inte PC'n som transport. Det är för dåligt. Från PC kör jag endast rippade filer. Däremot kan jag numer köra PUC2 som DAC till ARC. Det är intressant. Du är naturligtvis välkommen hit och lyssna och jämföra. Skulle vara intressant att höra din upplevelse av det. Jag har stor respekt för dina guldöron. Quote
Absolute Audio Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Jag använder inte PC'n som transport. Det är för dåligt. Att använda CD/DVD-spelaren i datorn som transport är ju fullständigt uteslutet pga. oväsen! Quote
Ranefjord Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Bebop: Det var mellan pcn som datafilstransport och arc som cd-snurratransport som jag menade =). Quote
Absolute Audio Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 (edited) Personligen orkar jag inte lägga över alla cd till pc men jag kan mycket väl tänka mig att köpa nedladdningar av ny musik när kvalitén blir bra. Instämmer! Jag tog hem alla rippningsprogram... tittade på ena väggen med CD-skivor och bestämde mej för att låta bli Använder datorn mest för att hitta ny musik. Edited August 24, 2010 by kansas Quote
Bebop Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Instämmer! Jag tog hem alla rippningsprogram... tittade på ena väggen med CD-skivor och bestämde mej för att låta bli Jag kör elefantmetoden, dvs man tar en bit i sänder. Till slut har man ätit upp hela elefanten. Med den takt jag håller nu kommer det ta drygt 39 veckor. Jag har ingen brådska. Quote
Recommended Posts