Bebop Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Tradition och förnyelse ... Nisses fina Quad 989 elektrostater gick ur tiden - ett par äkta Quadar dessutom, dvs tillverkade i England. Reparation eller nyinvestering - det blev det senare. Men huvudpersonen har också andra intressanta vyer som jag gärna vill dela med mig av ... Quote
Bebop Posted August 22, 2010 Author Posted August 22, 2010 Castrol har har tillverkat oljor och fetter sedan den första bilen lämnade bandet. Startade redan 1899 och det är kanske den mest spridda logotypen över världens bilverkstäder. I Nisses verkstad som startade som cykelverkstad några generationer bakåt, står en del näst intill orörd som den såg när sista cykeln reparerades för drygt 50 år sedan. Det var på den tiden när världen var svartvit och gick via sepia till dagens mustia färger. En fantastisk miljö att springa runt med kameran. Quote
Bebop Posted August 23, 2010 Author Posted August 23, 2010 Oljade trägolv är populära ... hos Nisse lär det inte krävas omoljning än på några år. Här finns så många detaljer att sjunka ner och begrunda. Man imponeras av de gamla ingenjörerna som också kunde göra stor konst av en ställskruv till en svarv. Oerhört smäcker form. Quote
eliot Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Det är något fascinerande med mekaniska verkstäder ...ser fram mot upplösningen Quote
Absolute Audio Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Här finns så många detaljer att sjunka ner och begrunda. Man imponeras av de gamla ingenjörerna som också kunde göra stor konst av en ställskruv till en svarv. Oerhört smäcker form. Absolut! Med en sådan kan du göra det mesta till en väldigt fin skivspelare.... Kolla Quote
Timbre™ Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Här finns så många detaljer att sjunka ner och begrunda. Man imponeras av de gamla ingenjörerna som också kunde göra stor konst av en ställskruv till en svarv. Oerhört smäcker form. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...llvredsvarv.jpg Det är nästan så att bilderna förmedlar verkstadsdoften och luktminnet är nog minst lika långt som ljudminnet... Quote
calle_jr Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Kolla - Computerized representation Jag tror inte ens Simon Yorke har sett det inslaget själv. Han har inte Internet. Hans son däremot är duktig fotograf och publicerar på Internet. Undrar om Nisse har Internet? Quote
Absolute Audio Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 - Computerized representation Jag tror inte ens Simon Yorke har sett det inslaget själv. Han har inte Internet. Hans son däremot är duktig fotograf och publicerar på Internet. Undrar om Nisse har Internet? Härligt med bakåtsträvare!! Prince var ute nyligen och förklarade att internet var ute! Precis som Mr.Yorke's åsikter om digitalt vs. analogt så är hans åsikter om att allt människotillverkat är bättre än det maskintillverkat en väl polariserad åsikt, tycker jag. Båda har styrkor och svagheter. Quote
Bebop Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Vi får allt uppehålla oss lite till i verkstan ... Bilderna hemma hos Nisse är inte plåtade ännu, men det görs under veckan. Vad sägs om den här förnämliga skylten ... eller från denna vinkeln ... Quote
das Boot Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Fantastisk miljö att få komma in i! Kan bara instämma i att det är grymma bilder Bebop, snyggt jobbat! Ska bli spännande att följa tråden... Hoppas det bjuds på en del lyssningsintryck också. das Boot Quote
calle_jr Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Kan bara instämma i att det är grymma bilder Bebop Båtmotorer måste vara det mest nyckfulla maskineri man kan tänka sig. Åtminstone om de används i havsvatten. Quote
Käera Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Båtmotorer måste vara det mest nyckfulla maskineri man kan tänka sig. Åtminstone om de används i havsvatten. ..en båt motor får ju arbeta i ganska tuffa miljöer,en dator är väl ingen maskin men om den varit.. Quote
K-man Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 Kan bara instämma...härliga stämningsbilder på underbar miljö! \\K-man Quote
Bebop Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Det är hög tid att besöka Nisse och återgå till ämnet ... Hos Nisse är hifi viktig, men musiken är ännu viktigare, vilket denna bröstbild indikerar. Här finns pärlor som räknas i tusentals och husgudarna är många, t ex: och... Skivor finns lite överallt och Delbert McClinton räknas också in bland mästarna hos Nisse. Quote
Bebop Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Aha, Nisse är rock och bluesfantast ... Riktigt så enkelt är det inte. Längs en annan skivhylla lutar sig en hög jazzplattor från sommarens inköpsrundor. Här är det bra musik som gäller oavsett vilket idiom den tillhör. Fast, den som letar efter klassisk musik göre sig icke besvär. Jag hade räknat med att plåta några av Nisses intressanta boxar, men de har flyttats till föräldrahemmet för att göra plats. En och annan finns dock på plats, t ex Billy Hollidays Vervebox. En annan av Nisses stora idoler. För säkerhets skull har han även Billy Hollidays flesta vinylsläpp, i vart fall på Verve. Quote
plundin™ Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Skivor finns lite överallt och Delbert McClinton räknas också in bland mästarna hos Nisse. Nisse har god smak! Delbert McClinton ÄR en av dom stora, no snack about it! Fler borde upptäcka honom! /ptr Quote
Guest om.s Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Delbert McClinton ÄR en av dom stora, no snack about it! Fler borde upptäcka honom! /ptr Han er oppdaget, enig i oppfordringen .. mvh Quote
iroise Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Delbert McClinton Fler borde upptäcka honom! /ptr Håller jag med om, han har iofs gjort många skivor där en del låtar är ( hmm!) mindre bra medans andra är små mästerverk. Quote
Bebop Posted September 1, 2010 Author Posted September 1, 2010 Beatles finns i alla möjliga varianter. Här i en liten kul brödbox. Av någon outgrundlig anledning glömde jag bort att plåta vinylhyllorna. Ni får nöja er med mitt vittnesmål om den är omfattande och dessutom finns det en stor mängd lagrat i föräldrarhemmet. Nisse är en notorisk vinylman i själ och hjärta. Fish-Eye är ett lämpligt objektivval för att dokumentera skivhyllor i trånga format. Här har vi CD-samlingen eller i vart fall delar av den. Quote
eliot Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Besökte vi inte Nisse som allra hastigast förra sommaren - Tycker jag känner igen mig..... //Eliot Quote
Bebop Posted September 1, 2010 Author Posted September 1, 2010 Besökte vi inte Nisse som allra hastigast förra sommaren Yepp Quote
Bebop Posted September 1, 2010 Author Posted September 1, 2010 Här spelas det mest vinyl och det förmedlas via Nottingham Analogue Spacedeck med separata PSU'n "Wave". Tonarmen är den klassiska SME 309:an. Ortofon är Nisses favorit. Han körde ett tag med Lyra Doria, men den föll inte Nisse i smaken som tycker Ortofon förmedlar en större musikalitet. Jubilée hänger med året ut, men sen är det dags för byte. Precis som jag, för Nisse bok över antalet spelade skivor. Vid 1100 timmar blir byts pickupen. Lite längre ner i hyllan hittar vi denna volymkontrollen. Förmodligen en lätt nöt för Euphonias läsare, eller Quote
P-pan Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Quad, kanske? Inte bara kanske va....? ... Quad II-forty ser det ut att vara. Quote
conan Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Nja, ser ut som en Quad II Classic Integrated .. Quote
Käera Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 (edited) Här spelas det mest vinyl och det förmedlas via Nottingham Analogue Spacedeck med separata PSU'n "Wave". Liknar din spelare är det samma eller likadan undrar igentligen hur du upplever ljudet med det du själv är van vid men du kommer säkert dit,jag är imponerad av samlingen skivor hos mig funkar vanlig vidvinkel Edited September 2, 2010 by Käera Quote
das Boot Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Inte bara kanske va....? ... Quad II-forty ser det ut att vara. Det är en Quad QC 24 P, eller hur!? och i sann Quad-anda mycket snyggt!! /dB Quote
Recommended Posts