Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tradition och förnyelse ...

Nisses fina Quad 989 elektrostater gick ur tiden - ett par äkta Quadar dessutom, dvs tillverkade i England. Reparation

eller nyinvestering - det blev det senare. Men huvudpersonen har också andra intressanta vyer som jag gärna vill

dela med mig av ...

Castrol.jpg

Posted

Castrol har har tillverkat oljor och fetter sedan den första bilen lämnade bandet. Startade redan 1899 och det är kanske

den mest spridda logotypen över världens bilverkstäder.

I Nisses verkstad som startade som cykelverkstad några generationer bakåt, står en del näst intill orörd som den såg

när sista cykeln reparerades för drygt 50 år sedan. Det var på den tiden när världen var svartvit och gick via sepia

till dagens mustia färger. En fantastisk miljö att springa runt med kameran.

Skruvstll3sv.jpg

Skruvstllsepia.jpg

Skruvstll2.jpg

Posted

Oljade trägolv är populära ... hos Nisse lär det inte krävas omoljning än på några år.

Golvet2.jpg

Här finns så många detaljer att sjunka ner och begrunda. Man imponeras av de gamla ingenjörerna

som också kunde göra stor konst av en ställskruv till en svarv. Oerhört smäcker form.

Stllvredsvarv.jpg

Posted
Här finns så många detaljer att sjunka ner och begrunda. Man imponeras av de gamla ingenjörerna

som också kunde göra stor konst av en ställskruv till en svarv. Oerhört smäcker form.

Stllvredsvarv.jpg

Absolut! Med en sådan kan du göra det mesta till en väldigt fin skivspelare.... Kolla

:icon_smile_cool:
Posted
Kolla
:icon_smile_cool:

- Computerized representation :(

:D

Jag tror inte ens Simon Yorke har sett det inslaget själv. Han har inte Internet. Hans son däremot är duktig fotograf och publicerar på Internet.

Undrar om Nisse har Internet?

Posted
- Computerized representation :(

:D

Jag tror inte ens Simon Yorke har sett det inslaget själv. Han har inte Internet. Hans son däremot är duktig fotograf och publicerar på Internet.

Undrar om Nisse har Internet?

Härligt med bakåtsträvare!! :icon_smile_cool: Prince var ute nyligen och förklarade att internet var ute!

Precis som Mr.Yorke's åsikter om digitalt vs. analogt så är hans åsikter om att allt människotillverkat är bättre än det maskintillverkat en väl polariserad åsikt, tycker jag. Båda har styrkor och svagheter.

Posted

Vi får allt uppehålla oss lite till i verkstan ... Bilderna hemma hos Nisse är inte plåtade ännu, :65: men det görs under veckan. ;)

Vad sägs om den här förnämliga skylten ...

Johnson.jpg

eller från denna vinkeln ...

Johnsonvgg.jpg

Posted

Fantastisk miljö att få komma in i! Kan bara instämma i att det är grymma bilder Bebop, snyggt jobbat! Ska bli spännande att följa tråden... Hoppas det bjuds på en del lyssningsintryck också.

das Boot

Posted
Kan bara instämma i att det är grymma bilder Bebop

Båtmotorer måste vara det mest nyckfulla maskineri man kan tänka sig. Åtminstone om de används i havsvatten.

Posted
Båtmotorer måste vara det mest nyckfulla maskineri man kan tänka sig. Åtminstone om de används i havsvatten.

:)..en båt motor får ju arbeta i ganska tuffa miljöer,en dator är väl ingen maskin men om den varit..:D

Posted

Det är hög tid att besöka Nisse och återgå till ämnet ...

Hos Nisse är hifi viktig, men musiken är ännu viktigare, vilket denna bröstbild indikerar.

139Brstbild.jpg

Här finns pärlor som räknas i tusentals och husgudarna är många, t ex:

101JimiH.jpg

och...

138Cream.jpg

Skivor finns lite överallt och Delbert McClinton räknas också in bland mästarna hos Nisse.

102Delbert.jpg

Posted

Aha, Nisse är rock och bluesfantast ... :mm: Riktigt så enkelt är det inte. Längs en annan skivhylla lutar sig en hög

jazzplattor från sommarens inköpsrundor. Här är det bra musik som gäller oavsett vilket idiom den tillhör. Fast, den

som letar efter klassisk musik göre sig icke besvär.

104Sarah_Gerry.jpg

Jag hade räknat med att plåta några av Nisses intressanta boxar, men de har flyttats till föräldrahemmet

för att göra plats. En och annan finns dock på plats, t ex Billy Hollidays Vervebox. En annan av Nisses stora

idoler. För säkerhets skull har han även Billy Hollidays flesta vinylsläpp, i vart fall på Verve.

107Holliday.jpg

Posted
Skivor finns lite överallt och Delbert McClinton räknas också in bland mästarna hos Nisse.

Nisse har god smak! Delbert McClinton ÄR en av dom stora, no snack about it! :11:

Fler borde upptäcka honom!

/ptr

Posted

Delbert McClinton ÄR en av dom stora, no snack about it! :11:

/ptr

Han er oppdaget, enig i oppfordringen ;) ..

mvh

Posted

Delbert McClinton

/ptr

Håller jag med om, han har iofs gjort många skivor där en del låtar är ( hmm!) mindre bra medans andra är små mästerverk.

Posted

Beatles finns i alla möjliga varianter. Här i en liten kul brödbox.

96Beatlesschatull.jpg

99Beatlesschatull.jpg

Av någon outgrundlig anledning glömde jag bort att plåta vinylhyllorna. Ni får nöja er med mitt vittnesmål

om den är omfattande och dessutom finns det en stor mängd lagrat i föräldrarhemmet. Nisse är en notorisk

vinylman i själ och hjärta.

Fish-Eye är ett lämpligt objektivval för att dokumentera skivhyllor i trånga format. Här har vi CD-samlingen

eller i vart fall delar av den.

93CD.jpg

Posted

Här spelas det mest vinyl och det förmedlas via Nottingham Analogue Spacedeck med separata PSU'n "Wave".

111Spacedeck.jpg

Tonarmen är den klassiska SME 309:an.

109Spacedeck.jpg

Ortofon är Nisses favorit. Han körde ett tag med Lyra Doria, men den föll inte Nisse i smaken som tycker

Ortofon förmedlar en större musikalitet. Jubilée hänger med året ut, men sen är det dags för byte.

Precis som jag, för Nisse bok över antalet spelade skivor. Vid 1100 timmar blir byts pickupen.

113Jubilee.jpg

Lite längre ner i hyllan hittar vi denna volymkontrollen. Förmodligen en lätt nöt för Euphonias läsare,

eller :?:

121.jpg

Posted (edited)
Här spelas det mest vinyl och det förmedlas via Nottingham Analogue Spacedeck med separata PSU'n "Wave".

Liknar din spelare är det samma eller likadan :?: undrar igentligen hur du upplever ljudet med det du själv är van vid men du kommer säkert dit,jag är imponerad av samlingen skivor hos mig funkar vanlig vidvinkel ;):D

Edited by Käera