oLjud Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Såg precis denna artikel på Sweclockers: hifi-journalist: super-sata ger bättre musikupplevelse Nu har jag ju själv inte provat några digitalakablar i huvudtaget men att en sata-kabel skulle göra skillnad har jag mycket svårt attt tänka mig. Men nu är ju inte jag förmodligen inte lika inbiten hifi-nörd som han heller! Quote
ukiro Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Den gode Malcolm raderade sin ursprungsartikel i morse, gissningsvis efter att den fick rätt bra spridning (med tillhörande hån) på Twitter. Quote
oLjud Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 Hittade detta på hans hemsida: http://www.malcolmsteward.co.uk/?p=2495 där står det varför han dragit tillbaka inlägget, och jag förstår han! Quote
Harryup Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Misstänker att det var klokt av honom att dra tillbaka artikeln. Tror hans upplevelser är svåra att repetera. mvh/Harryup Quote
Mattias A Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Misstänker att det var klokt av honom att dra tillbaka artikeln. Tror hans upplevelser är svåra att repetera. mvh/Harryup Sjukt om det han skriver i sin withdrawn stämmer! Dock ganska kul, då jag själv funderade över SATA-kabelns påverkan (och fick samma reaktion) för bara nån vecka sen... Quote
calle_jr Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Steward tillägger att han inte känner till hur en SATA-kabel kan påverka ljudkvaliteten men ger ändå en luddig förklaring om att kabeln avvisar störningar Jag kan inte tänka mig annat än att han har rätt i sin förklaring, även om jag inte har en aning om ifall det har någon hörbar påverkan. Har Sweclockers testat det själv i så högupplösta system att de kan avfärda det med sådan säkerhet Quote
conan Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Jag har tidigare skrivit en del om kablars indirekta påverkan - och det är inte uteslutet att en intern kabel, t ex SATA, har en påverkan på ljudet. Dock är det helt uteslutet att påverkan är i den digitala domänen. Felupptäckt i ett datorsystem är oerhört robust och ett enda bitfel i ett hårddisksystem inträffar med flera års mellanrum. Det är enkelt att räkna på via hårddisktillverkarens siffror för just bitfel. Jag vet förstås inte hur setupen var i det här fallet - men bara en sån enkel sak som att kabeln är 5 cm kortare skapar en helt annan frekvensdistribution av störningar från kabeln på sin omgivning. Under ogynnsamma förhållanden kan störningen överlagras på signalen till DAC:en som står någonstans. Skillnaden kan potentiellt sett vara hörbar. Visst är det långsökt - men jag är rätt säker på att de olika komponenter som plockats ihop till ett komplett ljudsystem inte har testats tillsammans i ett EMC-lab. Quote
Recommended Posts