conan Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Det är dags att hitta ett försteg till Quad II slutstegen*. Det är frestande att renovera min Quad 22 - men jag är inte övertygad om att jag vill ha det försteget då det saknas XLR, förstärkning matchande en MC-pickup osv. Försteget behöver inte nödvändigtvis ha RIAA - inte heller vara helt rörbestyckat - men det vore kul att köra helt utan transistorer - bara för sakens skull. Vad ska jag skaffa? Vintage eller nytt? Pickuptrafo+RIAA+försteg? * Just nu kör jag på hörlursutgången från min Marantz SACD. Det funkar utmärkt men är inte helt optimalt. Quote
calle_jr Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Snygg bild! Vad ska jag skaffa? Vintage eller nytt? Pickuptrafo+RIAA+försteg? För mig ligger riaa liksom i förstegsdomänen och ett integrerat riaa har många fördelar om det är en separat eller väl avskiljd nätdel / batteridrift. Vissa riaa har (förutom riaa-korrigering) en hel rad möjligheter för matchning av pickup. De är ju smidiga om man tänker sig använda flera armar eller efterhand byta pickuptyp, eller ett tredje alternativ anpassa korrigeringen efter vilken standard som använts på LP:n. Annars ser jag det som en fördel med en passiv trafo som är korrekt matchad med aktuell pickup avseende förstärkning och impedans. För vissa är fjärrkontroll viktigt. Jag skulle möjligen önska mig "mute"-funktion, och det kanske går att bygga en fjärrstyrd armlyft. Men jag tycker egentligen inte en eller annan parameter är avgörande, utan föreslår du är öppen för vad som råkar dyka upp. Quote
conan Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 Jo, jag är ganska öppen för förslag. Det finns alldeles för mycket att välja på. T ex vara jag nära att köpa en Rogers integrerad förstärkare av någon tidig modell ... men jag kom inte till skott. Dessutom vill jag ju köra Quad II stegen. Det RIAA jag har är ett Heed Quasar med separat nätdel. Det är helt ok egentligen men jag saknar en vettig förförstärkare. Kanske tar jag och köper ett par RCA-kontakter, en volympot och löder ihop en kabel - så har jag ett försteg att spisa vinyl med ... enklare än så kan det knappast bli. Quote
calle_jr Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Ingen dum idé om du kan fixa egen volympot, och det blir enklare att utvärdera mot om du kan låna hem ett par olika försteg. Men du spelar ju cd också och behöver väl en kanalväljare? Quote
new order Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Skaffa ett gammalt Quad försteg som matchar dina fina rörslutsteg.Separat RIAA.Klart. Quote
conan Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 (edited) Skaffa ett gammalt Quad försteg som matchar dina fina rörslutsteg.Separat RIAA.Klart. Inte fel. Jag har ju en Quad 22 med "plugins" från köpet av slutstegen. Dock kräver den lite omvårdnad först. Det lutar åt att göra en kabel med volympot för vinylspelning. Lite jobb blir det förstås att byta mellan CD och vinyl - men det får man väl ta så länge. Edited August 21, 2010 by conan Quote
calle_jr Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Dock kräver den lite omvårdnad först. Om vi får se omvårdnaden som en bildtråd liknande ESL-57 så är saker klar http://conny.nu/esl57a3.jpg Vi hade ett så'nt bord när jag var grabb. Bordsskivan var formad och märkt som en målarpalett. Quote
Absolute Audio Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 (edited) Vad är det tänkt att detta försteg ska få för lekkamrater?? Själv vet jag bara om ett fåttal försteg med inbyggt riaasteg värda namnet vara EAR trillar snabbast ur minnet. Edited August 22, 2010 by kansas Quote
conan Posted August 22, 2010 Author Posted August 22, 2010 Lekkamrater var det ja .. Vet inte vad som händer med cd/vinyl-sidan. Jag kör nog med det jag har tills vidare även om jag sneglat på en VPI classic ett tag ... Slutsteg och högtalare blir Quad-kombon II + ESL 57. EAR är ett alternativ. Tyvärr är det för mycket "bling-bling" över dem - eller så är de med rackmontage och därmed för stora. EAR 868 är annars frestande. Men, med tanke på att jag bara behöver en volymkontroll och möjligen signalväljare är $5295 USD lite dyrt. Jag får ganska mycket volymkontroll för de pengarna. Quote
plundin™ Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Om den inte behöver vara "antik" kanske en MFA Classic skulle kunna vara nått? En passiv Pre är ju minsta motståndets lag! Men även den kostar ju en slant... /ptr Quote
Absolute Audio Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Om den inte behöver vara "antik" kanske en MFA Classic skulle kunna vara nått? En passiv Pre är ju minsta motståndets lag! Men även den kostar ju en slant... /ptr EAR går väl oxå att få tag i en, i princip, "antik". Hur länge kan 864P tillverkats?? Annars en älder modell av Audio Research är ju heller inte helt fy skam! Vad jag har förstått så ska man inte underskatta de billigare ARC förstegen. Dock så blir man ju lite knäsvag av de stora gröna siffrorna på de dyra Quote
eliot Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Lekkamrater var det ja .. Vet inte vad som händer med cd/vinyl-sidan. Jag kör nog med det jag har tills vidare även om jag sneglat på en VPI classic ett tag ... Slutsteg och högtalare blir Quad-kombon II + ESL 57. Ett försteg från ungefär samma tid var det rörbaserade Marantz Model 7 Quote
Harryup Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 McIntosh C22 röstar jag på. Eller kanske en aning mera budget skulle nog en SP3a vara. Eller finns det inte en passiv Audio Innovation som skulle kunna funka? mvh/Harry Quote
Absolute Audio Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Ett försteg från ungefär samma tid var det rörbaserade Marantz Model 7 Tuff placering av rören. Och var har rörkylare tagit vägen?? Borde ju gå att få till i ett material som både leder värme och ljus så man inte missar rörglöden. Quote
toobs Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Jo, jag är ganska öppen för förslag. Det finns alldeles för mycket att välja på. T ex vara jag nära att köpa en Rogers integrerad förstärkare av någon tidig modell ... men jag kom inte till skott. Dessutom vill jag ju köra Quad II stegen. Det RIAA jag har är ett Heed Quasar med separat nätdel. Det är helt ok egentligen men jag saknar en vettig förförstärkare. Kanske tar jag och köper ett par RCA-kontakter, en volympot och löder ihop en kabel - så har jag ett försteg att spisa vinyl med ... enklare än så kan det knappast bli. Ett begtips som du kanske sett redan: Rehifi har en begad Quad QC twentyfour som ju stilmässigt är helt rätt och dessutom nytillverkad. Annars vore det ju trevligt att se ett renoveringsrepportage till.... Quote
conan Posted August 23, 2010 Author Posted August 23, 2010 Tack för förslagen. Det blir inte lätt att välja men en sak är ganska säker, den ska vara liten och enkel. MFA classic eller en MFA magus vore inte fel men det verkar inte som om det finns särskilt mycket information på nätet om dem. Annars är förstås Quad QC24 ett alternativ eller att renovera Quad 22. På sikt kommer jag nog dit, att fixa till 22:an ... men inspirationen är inte på topp för ett renoveringsjobb just nu. Quote
calle_jr Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Marantz 7 var ett coolt förslag men de kostar en hel del. Är inte Luxman CL35 ett alternativ? Quote
pix Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 Conan, Jag hadde nog fortsatt på Quad-linjen Inte nödvändigtvis strikt original, men modifierad efter dina behov Jag kikar lite på denna sida: turner Quad 22 en har ju en riktigt fin låda (rent mekaniskt) och håller du färger och extern renovering i samma still som dina Q II-steg så blir det läckert Mvh Lars Quote
Recommended Posts