Jump to content

Sonus Faber nytt flaggskepp

calm

Recommended Posts

Här ser man vådan av att ha semester ;):icon_smile_cool:

Hade totalt missat den andra tråden kring SF. :blush

Initierad som få att dessutom få med tillverkningsprocessen :mm:

Man skall aldrig underskatta Euphonias kapacitet att komma först med nyheterna :D

Calm

Det är ju ett par gigantiska pjäser och det är inte så säkert att SF's normalt eleganta kostym hade passat i dessa jättar. Ju mer jag tittar på dom så tycker jag faktiskt att dom har "nått över sig". Har svårt att tänka mig t ex Anniversario eller Elipsa i den här storleken.

Ungefär som att jämföra Volvo personbilar med deras lastbilar.

Jag börjar väl bli gammalmodig - men varför måste högtalare se så komplicerade ut? En mängd ytor, krökar, linjemönster mm. Varför? Jag tycker det ofta är oklart vad som är grunden i designen. Är det det högblanka träets form? Kanske är det elementens placering? Är det färgkombinationen?

Lite OT så tycker jag de flesta bilmodeller som kommer ut numera lider av samma plåga - överarbetad design som bara blir mer och mer anonym.

Jag skrev på deras facebook sida medans jag hade mitt konto aktivt i sommar,och sa vad jag tyckte om modellen.Useendemässigt såklart,den kan ju fortfarande vara otroligt välljudande,men det diskuterade jag inte.

Före min kommentar var det bara utrop som Belissimo!,fantastico! och Muelto Bene! (reserverar mig för stavningen men ni fattar poängen),men sen var det några som med mig undrade var designavdelningen hade tagit vägen!Som gammal S.F kund är man ju mån om sin favorithögtalartillverkare.Då får dom tåla lite sanningar,tycker jag.Tough love som deras amerikanska design team hade sagt... :)

Utan att ha vetat det sedans tidigare skulle jag aldrig gissat på en sonus faber. Det kan aldrig vara bra varumärkesaktigt då det till stor del handlar om igenkänningsfaktorn.

Nej. Gör om, gör bättre är min mening. Sen får den vara hur bra som helst men i mina ögon ingen SF.

Mvh // Mattias

• 1 month later...
Är heller inte helt såld vid första intrycket....

Men reserverar mej för att de ser mycket brutalare ut "live". De bilderna vi fått se från tillverkningen in ger definitivt respekt :mm:

Jag tillhör ju den lilla skara som faktiskt var med på invigningen av Fenice i Venedig. Fenice in Venice, alltså! ;)

Och jag håller med om att de såg ovanligt macho ut för att vara Sonus Faber. Vid närmare granskning får man stor respekt för hur yrkesskickligt allt är utfört dock.

Verkligen väldigt mycket Italienskt Hantverk, och väldigt kompromisslösa material- och designval. Ljudmässigt lät de som en hel konsertsal. Böljande varma toner och det där helt oansträngda som man kan uppleva hos högtalare som inte behöver vara små eller ha små eller få element.

Ljud är ju fysiskt om man tittar lite närmare på saken. Det är ju så att materia i form av luft vidrör dina trumhinnor, som flexar tillbaka som ett litet membran i sig.

Du blir alltså berörd av musiken rent fysiskt också! Det tycker jag är läckert. Med Fenice blev vi berörda av en stor, varm italiensk luftström. Det är en väldigt skön känsla. När man känner den, börjar man undan för undan att tycka att den musikförmedlande högtalaren är riktigt snygg. Vilket jag har börjat tycka nu.

Hasse Alfredson har en sketch som handlar om att han tar hem en mindre skön kvinna till sängkammaren efter en helkväll. Som ändå föreföll attraktiv kvällen innan, för hon sjöng ju så bra...

Morgonen därpå vaknar han upp och förskräcks av hennes stygga anlete, och utbrister: "-SJUNG, för helvete, SJUNG!!!"

Ni har säkert hört den. Och ni förstår säkert min parallell här...

Fast jag TYCKER att de ÄR jäkligt läckra. Men det är ju klart, jag har ju betalt för att säga det, så det räknas ju inte. :D

Jag tillhör ju den lilla skara som faktiskt var med på invigningen av Fenice i Venedig. Fenice in Venice, alltså! ;)

Och jag håller med om att de såg ovanligt macho ut för att vara Sonus Faber. Vid närmare granskning får man stor respekt för hur yrkesskickligt allt är utfört dock.

Verkligen väldigt mycket Italienskt Hantverk, och väldigt kompromisslösa material- och designval. Ljudmässigt lät de som en hel konsertsal. Böljande varma toner och det där helt oansträngda som man kan uppleva hos högtalare som inte behöver vara små eller ha små eller få element.

Ljud är ju fysiskt om man tittar lite närmare på saken. Det är ju så att materia i form av luft vidrör dina trumhinnor, som flexar tillbaka som ett litet membran i sig.

Du blir alltså berörd av musiken rent fysiskt också! Det tycker jag är läckert. Med Fenice blev vi berörda av en stor, varm italiensk luftström. Det är en väldigt skön känsla. När man känner den, börjar man undan för undan att tycka att den musikförmedlande högtalaren är riktigt snygg. Vilket jag har börjat tycka nu.

Hasse Alfredson har en sketch som handlar om att han tar hem en mindre skön kvinna till sängkammaren efter en helkväll. Som ändå föreföll attraktiv kvällen innan, för hon sjöng ju så bra...

Morgonen därpå vaknar han upp och förskräcks av hennes stygga anlete, och utbrister: "-SJUNG, för helvete, SJUNG!!!"

Ni har säkert hört den. Och ni förstår säkert min parallell här...

Fast jag TYCKER att de ÄR jäkligt läckra. Men det är ju klart, jag har ju betalt för att säga det, så det räknas ju inte. :D

Fenice in Venice lät ju trevligt Ludwig!

Även om vi har varit lite njugga i våra superlativ inför anblicken av denna skapelse så är åtminstående jag övertygad om att man inte släpper något slumpmässigt, ljudmässigt lär väl denna lilla pjäs vara något utöver det vanliga. Utan här finns en tänkt strategi och målgrupp. Den består säkert inte av några gamla fattiga européer utan av en ny hifination med sug för riktiga exklusiviteter. Vi andra får bara drömma.

Skulle vara kul och höra när Serblins sista/senaste skapelse landar på fädernejorden. Där känns realismen mer greppbar och jag är riktigt nyfiken vad han har ställt till med i ljudväg denna gång, det lär gå i utvecklingssteget från Stradivarin och framåt.

Calm