frepp Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 På grund av ändrade bostadsförhållanden och pengabrist slumpar jag nu bort mitt TacT RCS 2.2 försteg (allra första modellen som gjordes). Försteget har - förutom den stora fördelen med digital rumskorrigering - även inbyggt justerbart delningsfilter, och kan således med fördel användas till aktivt delade system. Försteget innehåller alltså 4 kanaler (Left, Right, SubLeft och SubRight) samt ett justerbart digitalt delningsfilter som delar mellan main speakers och subwoofer(s). Det går givetvis att använda som vanligt 2-kanalsförsteg också, och koppla ur delningsfilterfunktionen. Försteget har ett par balanserade analoga (XLR) ingångar, ett par obalanserade analoga (RCA) ingångar samt 3 digitala ingångar (TOSLink, SPDIF (med BNC-kontakt) och AES/EBU (XLR)). Vad det gäller utgångar så finns det både balanserade (XLR) och obalanserade (RCA). I de flesta anläggningar och rum ger den digitala rumskorrigeringen stora ljudmässiga förbättringar, och många tycker det är otänkbart att köra utan rumskorrigering efter att en gång fått höra vilka fördelar ett korrekt injusterat rumskorrigeringssystem kan ge. Skicket är mycket bra, mer eller mindre som nytt. Dock saknas mikrofon (TacT säljer själva en lämplig mic för $150), och denna första modell hade inte fjärkontroll, vilket man bör vara medveten om. Man bör också vara medveten om att utseendet är lite annorlunda än de serieproducerade TacT-förstegen. Det har front av borstad aluminium, resten av lådan är mörkgrå (halvblank) och displayen har grön backlight. Närmast motsvarande modell i dagsläget är Tact 2.2 Mini á $3.500 (cirka 35.000:- omräknat till svenska pengar inklusive moms och de sedvanliga importkostnaderna). Nypris när jag köpte försteget år 2000 var 63.000:- och jag säljer det nu för 13.000:-. Det låga priset är på grund av avsaknaden av mikrofon och fjärrkontroll samt att de nyare modellerna gör samma sak men för halva priset (jämför 63.000:- vs $3.500) och är lite mer automatiserade. Quote
Recommended Posts