limpansson Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Sommaren rullar på och som jag skrivit tidigare så är detta min första sommar utan mc, sedan 1984. Traumat är kanske inte riktigt så allvarligt som man skulle kunna tro. Allt har sin tid och intressen har man ju flera! Nu när Harley´n är såld så finns det utrymme för investeringar i andra, eftersatta läger! Kartongen som ramlade in i helgen var ganska lätt och intetsägande men visade sig ha ett synnerligen attraktivt innehåll! Quote
Timbre™ Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Som upplagt för en klassisk utmaning... Svårt med genvägar via Google... Quote
eliot Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Solid-Tech - om man skall dömma av filnamnet //eliot Quote
Timbre™ Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Solidtech - om man skall dömma av filnamnet //eliot Det var alltså inte svårare än så... Quote
A/Wing. Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Var inne på samma tankebana det måste vara en bänk. Quote
limpansson Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Sommaren rullar på och som jag skrivit tidigare så är detta min första sommar utan mc, sedan 1984. Traumat är kanske inte riktigt så allvarligt som man skulle kunna tro. Allt har sin tid och intressen har man ju flera! Nu när Harley´n är såld så finns det utrymme för investeringar i andra, eftersatta läger! Kartongen som ramlade in i helgen var ganska lätt och intetsägande men visade sig ha ett synnerligen attraktivt innehåll! Allt är (tack och lov) inte guld som glimmar. Quote
eliot Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Sorry - men det är bara att öka på siffran i filnamnet så kan man se alla bilder Quote
new order Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Det går inte att hålla något hemligt för dessa internetspioner..... Jag vet.Och då var inte ens filnamnet avslöjande! Quote
limpansson Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 (edited) Skit det där med filnamnet ("tänkte inte på det") Sen är ni ju väldigt kunniga också! Många och små men fina aluminiumdetaljer. De svarta gavlarna är någon typ av plast, känns det som. Sicket härligt pussel! Bara man får ihop det... Färgkodat är det också, minsann! Inte så lite likt en riktigt fet framgaffel till mc! Edited August 17, 2010 by limpansson Quote
limpansson Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Efter en stunds skruvande så började det ta sig! Solid Tech har satsat på att det ska vara så enkelt som möjligt att montera bänken så det är verkligen inte någon svårighet att få ihop den. Det mesta är redan färdigmonterat från fabrik! Bra instruktion och de två insex-nycklar som behövs ingår. Kan också påpeka att utförandet är mycket genomtänkt och kvalitativt! Aluminium-plintarna att ställa apparater på är f ö en ny och som jag ser det, bättre giv än de tidigare stålkulorna i sina rännor. Tyvärr höjdes också priset med ca. 2.000:-... På bilden är ännu inte spiksen monterade. Quote
limpansson Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Så där ja! Nu börjar vi snacka! Spiksen är på och familjen Densen har flyttat in! Helt underbart med de två fjädrande "hyll"-planen! Komponenterna svävar nästan. Går man nära på trägolvet så kan man se hur apparaterna rör sig. Det finns tre steg i avfjädringen: Apparatvikt 4-12kg: En fjäder per "hörn". Apparatvikt 12-24kg: Två fjädrar per hörn och slutligen apparatvikt 24-40kg: Då används alla tre av de medföljande fjädrarna per hörn. Quote
limpansson Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Märkena i tapeten blev till när jag demonterade den gamla, väggfasta stereo-hyllan... Det löser sig med lite spackel och jag hade ändå tänkt göra den väggen till en fondvägg. Blir förmodligen någon roströd variant. Quote
Guest Jonne Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Då väntar vi på sommaruppgradering nr 2 Det finns ett hyllplan ledigt..... Quote
Timbre™ Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Sicket härligt pussel! Bara man får ihop det... http://i825.photobucket.com/albums/zz180/l...Tech-004web.jpg Hög terapifaktor... Sånt här kan få mig fullständigt absorberad... Quote
calm Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Mycket intressant! Väntar bara på dina kommentarer kring förändring av ljudet! Erfarenheten säger mig att det kan hända under med rätt tweaks Calm Quote
limpansson Posted August 18, 2010 Author Posted August 18, 2010 Då väntar vi på sommaruppgradering nr 2 Det finns ett hyllplan ledigt..... Sommar-uppgradering No. 2 är inte en vinyl-spelare, trots att det ju faktiskt finns en ledig plats längst upp i riggen! No. 2 består av 3 st kartonger, tillsammans rätt tunga komponenter som jag inte har fått än... Quote
limpansson Posted August 18, 2010 Author Posted August 18, 2010 Mycket intressant! Väntar bara på dina kommentarer kring förändring av ljudet! Erfarenheten säger mig att det kan hända under med rätt tweaks Calm Lyssnings-intryck kommer naturligtvis att nedpräntas inom en snar framtid! Quote
limpansson Posted August 18, 2010 Author Posted August 18, 2010 Mycket intressant! Väntar bara på dina kommentarer kring förändring av ljudet! Erfarenheten säger mig att det kan hända under med rätt tweaks Calm Du har så rätt Calm! Och den här bänken från Solid Tech; Rack Of Silence Reference 4 Evo är sannerligen ett tweak som förbättrar och inte förändrar ljudåtergivningen negativt! Jag måste säga att jag inte hade väntat mig en så pass stor förbättring med denna bänk. Min relativt mediokra elektronik från Densen är väl inte direkt i referens-klass men med denna bänk så blommar den upp! Det mesta har blivit betydligt bättre! Ljudbilden är mer fokuserad med fler detaljer. Basen överlag är mera direkt och diskanten mer utklingande. Musiken känns mer levande! Har ikväll lyssnat lite på Marie Fredriksson och Metal-gruppen Nightwish och det är faktiskt lite svårt att sluta lyssna! Jag kan tillägga att det numera kan spelas på lägre volym och ändå låta bättre än innan! Mvh Anders Quote
JonasR Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Sorry - men det är bara att öka på siffran i filnamnet så kan man se alla bilder På det viset (öka siffran-tricket) så har kvartalsrapporter läckt ut i förväg. Sommar-uppgradering No. 2 är inte en vinyl-spelare, trots att det ju faktiskt finns en ledig plats längst upp i riggen! No. 2 består av 3 st kartonger, tillsammans rätt tunga komponenter som jag inte har fått än... På beskrivningen så låter No. 2 som en vinylspelare i alla fall Skall bli spännande att se vad det är. Quote
lindvall Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Racket matchade Densenprylarna riktigt fint faktiskt! Quote
limpansson Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 (edited) Som det har framgått tidigare i tråden så är jag väldigt nöjd med den här bänken! Förvisso är den ganska dyr men med tanke på hur mycket den ger så tycker jag att den är väldigt prisvärd! Skulle tro att den gör ett bättre jobb än många betydligt dyrare bänkar och det är inte den sista produkten från Solid Tech som jag köper. I princip kan jag bara klaga på att fästet för kryss-staget även finns kvar på den övre ringen. En petitess men det hade varit snyggt och förmodligen väldigt enkelt för ST att fixa. Nåväl, jag har ju både vinkelslip och bågfil... Vad som snarast ska göras är att fylla pelarna med blästersand från Biltema. Edited August 20, 2010 by limpansson Quote
limpansson Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 Glömde säga att den nedre insexbulten fungerar som stopp om det mot förmodan skulle ske ett fjäderbrott! Genomtänkt! Anders Quote
limpansson Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 Ibland gör man, som bekant, saker som man inte borde ha gjort... I min iver att ytterligare förbättra välljudet i min anläggning så begav jag mig idag till Biltema för att handla blästersand. Så långt allt väl. Säckarna väger 18kg men problemet var att hitta en säck som inte redan hade läckt i butiken! Hittade till slut en säck som såg bra ut och började transporten mot mitt hem. Till saken hör att undertecknad saknar bil och därför hade beslutat att bära hem den lilla säcken... Hemmet ligger ca 1km från Biltema men idag kändes det som typ en mil! Naturligtvis började säckjäveln att läcka ganska tidigt varvid det blåstes blästersand över hela mig! Efter många stopp var jag äntligen hemma med säcken som numera vägde lite mindre än tidigare... Nåväl säcken är äntligen hemma! Förmodligen så krävs det ytterligare minst 2 säckar men då är det jag som ringer efter bilhjälp! Sanden får vila till imorgon då det är dags att ytterligare öka på stabiliteten i ljudbilden! Quote
new order Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Man måste lida för lite välljud ibland.... Verkligen stilig set up måste jag säga. Quote
limpansson Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 (edited) Man måste lida för lite välljud ibland.... Verkligen stilig set up måste jag säga. Tack new order, lindvall och Matrixen! Ja, det ser riktigt bra ut men inom en snar framtid så kommer det att hända grejor i denna set up! Mvh Anders Edited August 21, 2010 by limpansson Quote
limpansson Posted August 23, 2010 Author Posted August 23, 2010 Efter den hyfsat jobbiga hemtransporten av säcken med blästersand så var påfyllningen av sand i racket dessto smärtfriare! Trodde inte att 1 säck skulle räcka men det blev t o m ca 2 kg sand över! Ca 4 kg per pelare gick åt. Dock så sjunker sanden ihop en del så jag får nog kolla nivån om ett tag. Ljudmässigt är det svårt för mig att säga om det blir en förbättring med sand men nu finns den där och 75:- var det absolut värt! Quote
limpansson Posted August 23, 2010 Author Posted August 23, 2010 Lägger in en stämningsbild på riggen. Quote
limpansson Posted August 26, 2010 Author Posted August 26, 2010 I princip kan jag bara klaga på att fästet för kryss-staget även finns kvar på den övre ringen. En petitess men det hade varit snyggt och förmodligen väldigt enkelt för ST att fixa. Nåväl, jag har ju både vinkelslip och bågfil... Två kvällar, en ivrig vinkelslip och en del tålmodighet senare! Alla 8 onödiga fästen är som bortblåsta och visst ser det bättre ut!? Ibland får man göra sådant som andra borde ha gjort! Quote
Recommended Posts