Hans-Tommy Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Hej I samband med att AC och PC avstängdes på livstid kom det upp några generella frågor som jag tycker behöver vädras: Vad förtjänar avstängning från detta forum? Ska avstängningen vara permanent? Ska det finnas en rutin (procedur) för avstängningen? Vem/vilka sätter ribban? (eller är ribban redan satt) Vem äger rätten att stänga av? Dessa frågor kanske redan finns besvarade men jag har inte hittat dem någonstans. Observera att jag ifrågasätter inte själva beslutet att stänga av dem Jag tycker däremot att forumet förlorar på att de stängs av permanent eftersom de tillfört mycket till det tommy Quote
calle_jr Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Vi är för tillfället tre som samråder, men personligen tycker jag inte det ska behöva finnas en straffmetod alls. Det är ju ett forum. Jag anser ändå att det måste finnas en metod att stänga av medlemmar som inte följer vad som krävs för att forumet ska fungera. Så, för min del är det mer en fråga "på" eller "av" i stället för att sona brott som begås. Jag är super rookie som admin så jag har ingen egen erfarenhet av vilka system som är bra och dåliga. Men jag tror det är svårt att tillämpa nå'n slags lagbundet rättssystem med straffskala. Quote
Almen Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Väl medveten om svårigheten av att moderera ett forum vill jag nog ändå försiktigtvis hålla med Hans-Tommy. Jag tror det bör finnas några lägen mellan varning och livstids avstängning. Eternity is a long time. Especially towards the end. Quote
Guest Bernt Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 En personlig reflektion: Det som verkligen sticker ut jämfört med andra forum är bristen på synlig dialog i samband med nämnda avstängning. Man skriver ju till och med att ingen PM-växling skett före livstids avstängning. SVAGT!!! Att agera så ger i mina ögon ett förvirrat och ryggradslöst intryck, möjligen präglat av konflikträdsla från admins sida. Törs man inte ta strid för sitt forum, ta konsekvensen och medföljande diskussion, helst helt öppet? Quote
Harryup Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Jag tycker som faktiskt har det med att om det blir lite upprörd stämning och man trots varningar inte tar ett steg tillbaka och funderar så borde det leda till någon form av trappsteg-semester. Först en varning, nästa gång en veckas semester, nästa gång en månads semester och sedan kvartssamtal om det fortsatta medlemskapet. Tycker att straffet redan känns avtjänat nu. Har största förståelsen för att ett pilotfall kanske blev lite överraskande hanterat men det är aldrig för sent att ändra på ett beslut. Tycker heller ingen skall behöva känna sig tvungen vid att stå fast vid ett beslut och känna att man förlorar anseende på att ändra det. Det gick förmodligen lite för fort i alla riktningar ett tag. Så jag personligen hoppas på att alla skall kunna glömma det inträffade så snart det går. mvh/Harry Quote
Timbre™ Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 En personlig reflektion: Det som verkligen sticker ut jämfört med andra forum är bristen på synlig dialog i samband med nämnda avstängning. Man skriver ju till och med att ingen PM-växling skett före livstids avstängning. SVAGT!!! Att agera så ger i mina ögon ett förvirrat och ryggradslöst intryck, möjligen präglat av konflikträdsla från admins sida. Törs man inte ta strid för sitt forum, ta konsekvensen och medföljande diskussion, helst helt öppet? Vi har valt bort korridorsmygarvägen via PM, e-mail eller andra kanaler och ovanstående reflektion kan även tolkas som ett analysförsök. Förslaget om avstängning kom direkt från mig och diskuterades i administrationen parallellt med att branschtramset eskalerade. Det enda som skulle kunna få till en omprövning är att övriga Admins så begär och jag hoppas att detta är tillräckligt klart uttryckt. Quote
Almen Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 En sak till som slår mig nu, förutom det faktum att det inte finns någon forumdel för en sådan här tråd (Återkoppling, Synpunkter på forumet, eller dylikt) är att jag inte hittar något regelverk på Euphonia. Kanske är jag som är blind, men vilka regler har de egentligen brutit mot, och var står det att man kan bli avstängd? Quote
new order Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 En sak till som slår mig nu, förutom det faktum att det inte finns någon forumdel för en sådan här tråd (Återkoppling, Synpunkter på forumet, eller dylikt) är att jag inte hittar något regelverk på Euphonia. Kanske är jag som är blind, men vilka regler har de egentligen brutit mot, och var står det att man kan bli avstängd? Inte En mötesplats och en nisch där vi delar erfarenheter och upplevelser utan att strida om åsikter och övertygelser. De slutliga svaren finner var och en på sitt eget sätt. Vi vill att Euphonia Audioforum.se skall vara en inspirationskälla på vägen. Jag tycker att dessa enkla meningar räcker gott.Tycker inte ni?Det har ju fungerat riktigt bra här på euphonia. Att moderera och styra upp allt för mycket är inget att eftersträva.I min åsikt räcker det gott att visa ansvar och respekt mot sina medmänniskor. Det borde räcka att hålla sig till de sociala regler man anammar i det verkliga livet med.Vi är ju alla vuxna människor som bör veta var gränsen går. /mvh n.o Quote
Guest Bernt Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 (edited) Vi har valt bort korridorsmygarvägen via PM, e-mail eller andra kanaler och ovanstående reflektion kan även tolkas som ett analysförsök. Förslaget om avstängning kom direkt från mig och diskuterades i administrationen parallellt med att branschtramset eskalerade. Det enda som skulle kunna få till en omprövning är att övriga Admins så begär och jag hoppas att detta är tillräckligt klart uttryckt. Dold kommunikation är sällan bra och det var därför jag skrev "synlig dialog" och "helst helt öppet". Att admins är allsmäktiga härskare i sitt forum är helt naturligt och jag har inga synpunkter på beslutet som sådant. Min åsikt angående förfarandet står jag för, fast jag hoppas samtidigt att ingen ska tycka att det är stötande att jag förespråkar mer kommunikation i samband med den här typen av händelser. Edited August 17, 2010 by Bernt Quote
Hans-Tommy Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Vi har valt bort korridorsmygarvägen via PM, e-mail eller andra kanaler och ovanstående reflektion kan även tolkas som ett analysförsök. Förslaget om avstängning kom direkt från mig och diskuterades i administrationen parallellt med att branschtramset eskalerade. Det enda som skulle kunna få till en omprövning är att övriga Admins så begär och jag hoppas att detta är tillräckligt klart uttryckt. Jag har visserligen inte pratat med AC eller PC men vill de komma tillbaka? För vissa beslut finns det inget steg tillbaka, har man valt sin väg är det bara framåt som gäller. Det är en anledning som gör att man ska vara mycket försiktig med avstängningar tycker jag. Därför tror jag att ibland kan det vara bra att smyga i korridoren om man nu inte tycker att man bara ska få en chans tycker tommy Quote
Schill Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Har missat detta totalt. Gick tillbaka till den tråd som var orsak till avstängningen av AC och PC. Men visst var det lite hårda toner men lås tråden istället för att stänga av dom på livstid. Är det så att man inte får bli förbannad och skriva det? Utan man ska bara vara slätstruken? Trodde Euphonia tålde detta men jag kanske hade fel. Och som några har skrivit tidigare inga Pm inga varningar inga korttids avstängningar???? SVAGT!!! Quote
Timbre™ Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Jag har visserligen inte pratat med AC eller PC men vill de komma tillbaka? För vissa beslut finns det inget steg tillbaka, har man valt sin väg är det bara framåt som gäller. Det är en anledning som gör att man ska vara mycket försiktig med avstängningar tycker jag. Därför tror jag att ibland kan det vara bra att smyga i korridoren om man nu inte tycker att man bara ska få en chans tycker tommy Det finns andra forum och kanaler i cyberspace så det löser sig säkert på egen hand. Quote
Almen Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Jag tycker att dessa enkla meningar räcker gott.Tycker inte ni? Nja, det verkar ju inte så med tanke på debatten som förs. Quote
new order Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Har missat detta totalt. Gick tillbaka till den tråd som var orsak till avstängningen av AC och PC. Men visst var det lite hårda toner men lås tråden istället för att stänga av dom på livstid. Är det så att man inte får bli förbannad och skriva det? Utan man ska bara vara slätstruken? Trodde Euphonia tålde detta men jag kanske hade fel. Och som några har skrivit tidigare inga Pm inga varningar inga korttids avstängningar???? SVAGT!!! Klart man får bli förbannad.Men det borde väl gå att föra en saklig debatt för det? Men lika klart som man kan och får bli förbannad så får man INTE gå till personangrepp. En självklarhet. Det var inte bara en utan två trådar.Det började i en och fortsatte i den andra. De blev uppmanade att lugna ner sig men gjorde inte det. Varningarna och framför allt uppmaningarna fanns ju i tråden. Dessutom har man suttit och skrivit en text bör man ha all den tid i världen att besanna sig. Varför ska det då varnas,när det så uppenbart är med flit?Inte tror ni väl att han postat det oavsiktligt ? mvh/n.o Quote
Ekman Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Känns ganska skönt med rejäla beslut istället för alla ska med ryggradslös fikaforumsmentalitet Det är inte småbarn det handlar om, ska man verkligen behöva varna och dalta i oändlighet? Quote
A/Wing. Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Har missat detta totalt. Gick tillbaka till den tråd som var orsak till avstängningen av AC och PC. Men visst var det lite hårda toner men lås tråden istället för att stänga av dom på livstid. Är det så att man inte får bli förbannad och skriva det? Utan man ska bara vara slätstruken? Trodde Euphonia tålde detta men jag kanske hade fel. Och som några har skrivit tidigare inga Pm inga varningar inga korttids avstängningar???? SVAGT!!! Bara för att man inte kan visa varandra respekt så behöver man inte vara slätstruken. Jag tycker det här forumet är alldeles för bra för att behöva läsa om personliga angrepp sånt ser man fullt tillräckligt av i verkligheten. Kan vi inte lägga ner det här nu. Quote
Hans-Tommy Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Hej I samband med att AC och PC avstängdes på livstid kom det upp några generella frågor som jag tycker behöver vädras: Vad förtjänar avstängning från detta forum? Ska avstängningen vara permanent? Ska det finnas en rutin (procedur) för avstängningen? Vem/vilka sätter ribban? (eller är ribban redan satt) Vem äger rätten att stänga av? Dessa frågor kanske redan finns besvarade men jag har inte hittat dem någonstans. Observera att jag ifrågasätter inte själva beslutet att stänga av dem Jag tycker däremot att forumet förlorar på att de stängs av permanent eftersom de tillfört mycket till det tommy för de som har missat trådens inledning, det var inte AC och PC det gällde i första hand utan generellt, det går bra att starta en nytråd och diskutera det hälsar tommy Quote
hifidde Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 (edited) Q Edited March 26, 2017 by hifidde Quote
calm Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Jag hävdar min tidigare ståndpunkt som jag redovisade i tråden som ledde till avstängningen. Reaktionen var korrekt, men påföljden var oproptionell i relation till vad som skrevs. Jag menar att tidsbegränsning i en avstängning får den effekt som eftersträvas. " Androm till varnagel och enskild till efterlevnad" Det skall vara högt i tak på ett forum, men när man har gått till rena personangrepp så har man gått för långt. Oavsett om man är branchmänninska eller vanlig medlem. Det har i några fall förekommit sådana avarter som inte ledit till livstids avstängning. Så vad konstituerar egentligen "domen"? Egentligen ingenting eftersom man inte kan dra någon slutsats av utslaget, vad som leder till tidsbestämd respektive livstids avstängning. Så utifrån detta resonemang så tycker jag att tidsbegränsning i avstängning känns rimligare. "Bättre fria än fälla" Calm Quote
Kent_n Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Jag hävdar min tidigare ståndpunkt, avstängda på livstid, känns fel. Att båda herrarna gick över en gräns är förutom allt tvivel, en avstägning på kanske två - tre veckor hade räckt. Quote
Vox Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Detta har gått mig helt förbi. Vilken tråd låg till grunden för detta? Quote
eliot Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Tråden där det hände är: Första sambeställningen av Yellowtec PUC2.... //Eliot Quote
Bebop Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Tråden där det hände är: Första sambeställningen av Yellowtec PUC2.... ... och denna. Quote
Andy Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 1 gult kort: OK 2 gula kort -> Rött kort -> Inte ok -> Avstängning. Jag gillar fotboll bättre än hockey, gillar hårda avstängningar istället för att åka ut 2 minuter för att man bara knuffat någon i sidan lite lätt. Quote
Guest justaudiomagic Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Jag har sett att det skrivits om deras avstängning, vad är anledningen? Quote
Bebop Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Jag har sett att det skrivits om deras avstängning, vad är anledningen? Se post #22 och #23 ovan... Quote
Guest justaudiomagic Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Tar tillbaka det, ganska uppenbart och rätt anser jag! Quote
Tinnitus_08 Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 (edited) Om jag har förstått funktionerna på Euphonia rätt så kan man via fälten under användaruppgifterna anmäla en medlem som man tycker missköter sig, men inte anmäla specifika inlägg? Om man vill förhindra liknande händelser i framtiden borde man som på många andra forum även kunna anmäla inlägg. Ser någon ett inlägg med innehåll som inte lämpar sig på detta forum kan man då anmäla inlägget. Anmälan går till admin som om det visar sig befogat har rättigheten att ta bort inlägget och på så sätt stoppa snöbollseffekten av off-topic diskussioner. 1 borttaget inlägg borde ses som 1 varning, 3 varningar = avstängning. Det här är bara ett förslag, jag har dock fullt förtroende för de eldsjälar som håller detta forum levande. Edited August 20, 2010 by Tinnitus_08 Quote
Timbre™ Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Om man vill förhindra liknande händelser i framtiden borde man som på många andra forum även kunna anmäla inlägg. Förslaget är bra men jag vet inte hur det löses rent tekniskt. En fördel med Euphonias begränsade omfattning är att vi i lugn och ro lätt kan följa samtliga aktiva trådar. Har precis fått mail från Kina där patrickcaesar hälsar så gott och meddelar att avstängningen inte på något sätt påverkar relationerna utan är begränsad till aktivt Euphonia-deltagande. Patrik följer forumet från när och fjärran. Quote
calle_jr Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Som många har noterat så finns det inga strafflagar och liknande nedskrivna på Euphonia. Tanken bakom det är att det inte ska behövas, och på så sätt inte heller användas som ribba för hur man betér sig. Det verkar så dumt att utöva polisliknande verksamhet i ett så'nt här sammanhang. De allra flesta och det allra mesta passar på Euphonia enligt vårt sätt att se det. I annat fall är det bättre att använda andra kanaler. Vissa frågor som berör t.ex olämplig marknadsföringsteknik och medlemmars braschanknytning får vi jobba med kontinuerligt för att fortsatt attrahera branschen. Som gemensamt svar till harryup, Bernt m.fl kan jag säga att det gick inte för fort. Jag kan inte säga exakt hur länge diskussionen pågått, men över ett år. Jag anser inte det har nå't att göra med straff, och tycker det är olyckligt att många ser det så fortfarande. Avstängningar hänger ihop med personangrepp, men de hade inte uppstått om inte uppfattningen om forumets upplägg hade skiljt sig diametralt. Quote
Recommended Posts