Bebop Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Ibland när jag startar upp mitt ena VTL MB185II monoblock så börjar det att surra efter 5 minuter vilket pågår ca 10 minuter. Sedan lägger det av. Det är ett mekaniskt surr så det är inget som påverkar ljudet i sig. Jag har spänt de skruvar jag kommer åt uppifrån men utan resultat. Om jag lägger en betongsten ovanpå så hörs det inget men innan jag vänder upp och ner på härligheten undrar jag om någon av er har någon idé om vad det är som kommer i spinn första kvarten men sedan slutar. Jag antar att det har att göra med att något blir stabilare när det nått arbetstemperatur. Quote
lech Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Ibland när jag startar upp mitt ena VTL MB185II monoblock så börjar det att surra efter 5 minuter vilket pågår ca 10 minuter. Sedan lägger det av. Det är ett mekaniskt surr så det är inget som påverkar ljudet i sig. Jag har spänt de skruvar jag kommer åt uppifrån men utan resultat. Om jag lägger en betongsten ovanpå så hörs det inget men innan jag vänder upp och ner på härligheten undrar jag om någon av er har någon idé om vad det är som kommer i spinn första kvarten men sedan slutar. Jag antar att det har att göra med att något blir stabilare när det nått arbetstemperatur. Transformatorerna ? som inte håller måttet. MVH Lech Quote
iroise Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Ibland när jag startar upp mitt ena VTL MB185II monoblock så börjar det att surra efter 5 minuter vilket pågår ca 10 minuter. Sedan lägger det av. Det är ett mekaniskt surr så det är inget som påverkar ljudet i sig. Jag har spänt de skruvar jag kommer åt uppifrån men utan resultat. Om jag lägger en betongsten ovanpå så hörs det inget men innan jag vänder upp och ner på härligheten undrar jag om någon av er har någon idé om vad det är som kommer i spinn första kvarten men sedan slutar. Jag antar att det har att göra med att något blir stabilare när det nått arbetstemperatur. Vet inget om ditt problem men vet däremot en reperatör härnere som kanske kan hjälpa till. Hör av dig om du behöver telefonnummer. Quote
struts Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Ibland när jag startar upp mitt ena VTL MB185II monoblock så börjar det att surra efter 5 minuter vilket pågår ca 10 minuter. Sedan lägger det av. Det är ett mekaniskt surr så det är inget som påverkar ljudet i sig. Jag har spänt de skruvar jag kommer åt uppifrån men utan resultat. Om jag lägger en betongsten ovanpå så hörs det inget men innan jag vänder upp och ner på härligheten undrar jag om någon av er har någon idé om vad det är som kommer i spinn första kvarten men sedan slutar. Jag antar att det har att göra med att något blir stabilare när det nått arbetstemperatur. Sannolikt en trafo, förmodligen nättrafon. Du får nog öppna upp lådan och kolla exakt vad det är som surrar. Det kan vara själva trafon som surrar eller så kan det vibrera ljudlöst på ett sätt som gör att någonting helt annat vibrerar högt. Medans du har den öppen ta gärna lite kort på delen som surrar. Quote
DrKlang Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Det här låter nog inte klokt men det hände mig. Jag var övertygad om transformator brum i min förtstärkare. Lät exakt så. När jag bytte rör slutade det. Voila... transformatorn var som ny.... Quote
Erik Andersson Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 (edited) Möjligheten finns att nättransformatorn är dimensionerad för 60Hz, och då kan det hänga på "gärsgårn". Edited August 15, 2010 by Erik Andersson Quote
Bebop Posted August 15, 2010 Author Posted August 15, 2010 Tack för er input. Jag har ungefär samma funderingar, men jag har inte begripit varför det surrar och försvinner efter 10-15 minuter. Men eftersom det bara är i det ena monoblocket så är det ju något som avviker. Dessbättre är det inget som hörs i ljudkedjan. Det där med anpassning till 60 Hz tror jag inte riktigt på. VTL har samma nättransformatorer för 50/60 Hz. En kompis hade också ett liknande brum på sin Audio Research VT115 men där försvann det aldrig. Jag störs bara av det under uppvärmningen. När det är dags att spela är det borta. Det blir att kontakta Luke Manley... Quote
conan Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Bebop, är det ett högfrekvent surr, alltså 100Hz med mycket övertoner? Är det ett lågfrekvent surr eller ska vi säga brum? Försvinner det helt efter 10 minuter - eller hörs det lite ändå? Lyssna nära och när det är helt tyst i övrigt i rummet (och utomhus)? Det hörs alltså inget i högtalarna - oavsett vilken källa och vilken volym? Quote
Bebop Posted August 15, 2010 Author Posted August 15, 2010 Bebop, är det ett högfrekvent surr, alltså 100Hz med mycket övertoner? Är det ett lågfrekvent surr eller ska vi säga brum? Försvinner det helt efter 10 minuter - eller hörs det lite ändå? Lyssna nära och när det är helt tyst i övrigt i rummet (och utomhus)? Det hörs alltså inget i högtalarna - oavsett vilken källa och vilken volym? Ja, det är i vart fall mer än 50/60 Hz. Det är snarare ett surr än ett brum och det är mekaniskt. Om jag sätter foten på monoblocket så tystnar surret. Så det är någon mekanisk överföring. Bekymret är att innan jag hunnit prova alla varianter om var det sitter, så har den tystnat. Jag hittar inget mer att skruva på ovanifrån. Nästa steg är att gå in underifrån. Men frågan är om det beror på att något är trasigt eller håller på att gå sönder eller om det beror enbart på mekaniska effekter. Jag har precis lagt örat till de båda (varma) monoblocken. De är båda helt tysta. Jag hör inget - lika tyst som en CD, ett försteg... Och det hörs inget i högtalarna oavsett vilken källa, så signalen är helt orörd. Det är en mekaniskt surr, som är uppenbart för den som hör det. Men varför tystnar det efter 10 minuter? Vilken komponent är det som uppför sig på det sättet? Quote
Harryup Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Amerikanska 60Hz trafos kan absolut göra att man får ett mekaniskt brum även om det inte skulle vara felet denna gången. Att det slutar då steget blivit varmt kan ju bero på att något utvidgar sig på grund av värmen och sen inte kan vibrera löst. Jag skulle nog testa att trycka väldigt försiktigt med ett finger på vissa lite olika ställen på slutsteget och se om man lite mer fysiskt kan hitta var problemet sitter och samtidigt få en uppfattning om hur lite kraft som behövs för att tysta det. mvh/Harry Quote
struts Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Ja, det är i vart fall mer än 50/60 Hz. Det är snarare ett surr än ett brum och det är mekaniskt. Om jag sätter foten på monoblocket så tystnar surret. Så det är någon mekanisk överföring. Bekymret är att innan jag hunnit prova alla varianter om var det sitter, så har den tystnat. Jag hittar inget mer att skruva på ovanifrån. Nästa steg är att gå in underifrån. Men frågan är om det beror på att något är trasigt eller håller på att gå sönder eller om det beror enbart på mekaniska effekter. Jag har precis lagt örat till de båda (varma) monoblocken. De är båda helt tysta. Jag hör inget - lika tyst som en CD, ett försteg... Och det hörs inget i högtalarna oavsett vilken källa, så signalen är helt orörd. Det är en mekaniskt surr, som är uppenbart för den som hör det. Men varför tystnar det efter 10 minuter? Vilken komponent är det som uppför sig på det sättet? Den mest sannolika förklaringen till att surret försvinner är att någonting värmts upp och expanderat. Inte så konstigt. Det är också helt sant att en trafo designad för 60 Hz kan börja surra om den matas med 50 Hz då spänningskapaciteten minskar i samma förhållande (d v s 60-50/60=16,7%). Detta är vanligast när man kör en 60Hz apparat på 50 Hz via en step-up trafo. Det är dock mindre vanligt med utrustning bestyckad med s k 'internationella' trafos, d v s trafos byggda med dubbla 115 V primaries (sv?) eftersom man normalt tagit höjd för detta. En tanke till. Finns det någonting annat (över huvudtaget) inkopplat på samma uttag? Om så koppla ut den och se om det hjälper. Man kan också prova ett annat uttag med hjälp av en förlängningssladd. Quote
Timbre™ Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Sannolikt en trafo, förmodligen nättrafon. Hade samma problem med mina Classéslutsteg fast vid en lägre frekvens och med vågformad amplitud. Brummet kom och gick efter cirka en kvart men i samma stund jag ställde upp stegen på tre stycken A.R.T. Big Series direkt mot bottenplåten försvann det för alltid. Quote
conan Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Värme kan absolut vara skälet till att det slutar surra. Sedan är det kanske inte så lätt att hitta vad det är som surrar utan att öppna lådan och leta, t ex genom att peta på olika delar. En plastmejsel är nog bäst ... det är kanske 400V under skalet .. :Nail Biting: Quote
Recommended Posts