Mattias A Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Hur många trådar jag än läser tycker jag mig inte finna någon som sammanfattar alla alternativ på ett för mig begripligt sätt. Material som diskuterats är blyhagel, blästersand och speciella (svindyra) dämpmaterial. Min fråga är, enkel men dock svårsvarad, dämpar alla material samma frekvensområde, eller kan man med aggregatstorlek och densitet justera dämpningen något? Är det någon som provat stenmjöl som dämpmaterial, rörligt men ändå väldigt kompakt. Jag skulle helst av allt se några empiriska studier på detta, och hur räknar man ut om man ska fylla hela eller delar av stativen? Spelar det någon roll, om man endast ser till fyllnaden, hur stativen är placerade? Nyfiken amatör, Mattias Quote
calle_jr Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Intressanta frågor Jag tror inte kornstorleken har inverkan på vilket frekvensområde som dämpas. I och för sig kan friktionskoefficienten vid rörelse påverkas av rörelsens hastighet, men jag gissar att vibrationernas amplitud har större inverkan på energiupptagningens storlek med olika kornstorlek. Eftersom en hel rad egenskaper (utöver friktionsegenskaper) påverkar dämpningen tror jag det är svårt att sammanfatta vad som är best bang for the buck; - Högtalarens, stativets och fyllningens massa - Stativets styvhet - Vibrationernas utseende - Kopplingsegenskaper mot underlaget Quote
Bebop Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 - Kopplingsegenskaper mot underlaget Är det inte denna egenskap som är viktigast plus kopplingen mot högtalaren. Om det är så kanske det räcker med att hitta rätt dämpning mellan övergången till högtalare respektive. Om stativet är väl dämpat blir det naturligtvis enklare men jag är lite nyfiken på storheterna mellan de olika åtgärdena. Dvs, vilket hörs mest? Quote
Almen Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 - Kopplingsegenskaper mot underlaget Är det inte denna egenskap som är viktigast plus kopplingen mot högtalaren. Om det är så kanske det räcker med att hitta rätt dämpning mellan övergången till högtalare respektive. Om stativet är väl dämpat blir det naturligtvis enklare men jag är lite nyfiken på storheterna mellan de olika åtgärdena. Dvs, vilket hörs mest? Jag är nog inne på det med. Det är säkert bra med stabila och resonansfria stativ, men om man är intresserad av att ta bort den akustiska kopplingen till underlaget och få högtalaren att stå stilla så ger nog ett par mjuka fötter mellan högtalare och stativ större effekt. Quote
Mattias A Posted August 13, 2010 Author Posted August 13, 2010 (edited) Är det inte denna egenskap som är viktigast plus kopplingen mot högtalaren. Om det är så kanske det räcker med att hitta rätt dämpning mellan övergången till högtalare respektive. Om stativet är väl dämpat blir det naturligtvis enklare men jag är lite nyfiken på storheterna mellan de olika åtgärdena. Dvs, vilket hörs mest? Jag är nog inne på det med. Det är säkert bra med stabila och resonansfria stativ, men om man är intresserad av att ta bort den akustiska kopplingen till underlaget och få högtalaren att stå stilla så ger nog ett par mjuka fötter mellan högtalare och stativ större effekt. Jag har Canton högtalare med org.stativ, vilket innebär att högtalarna är fastskruvade i stativen utan utrymme för dämpande filtkuddar. Därav är min uppsättning att se närmast som en enhet, även om den är delningsbar. Så med lite fantasi och vilja kan man lika gärna fråga; Vad ska jag fylla mina högtalare med? Jag gissar att jag får försöka avskärma min uppsättning från golvet på bästa sätt, men jag vill givetvis inte att stativet "sjunger med" högtalaren, utan snarare hjälper till att dämpa svängningar i högtalarlådan. Går det? Edited August 13, 2010 by Mattias A Quote
Almen Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Jag tror att sand funkar bra. PS. Kan du fixa citaten så att man ser vem som skrivit vad? Quote
Mattias A Posted August 13, 2010 Author Posted August 13, 2010 PS. Kan du fixa citaten så att man ser vem som skrivit vad? Det syns väl? Funderar på att prova både blyhagel, sand och stenmjöl. Typ 1/3 av varje. skadar inte att prova.... Quote
Almen Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Det syns väl? Nä, det ser ut som att jag har skrivit det som bebop skrivit. Funderar på att prova både blyhagel, sand och stenmjöl. Typ 1/3 av varje. skadar inte att prova.... Japp, det är ju bara att testa. Quote
Mattias A Posted August 13, 2010 Author Posted August 13, 2010 Kan tipsa om att blyhagel går att köpa i vapenshoppar, tex vapex.se eller torsbohandels.se. Kostar ca 350:- för 3kg... Quote
stargazer Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Jag köpte blästersand på biltema. Fungerade kanon till mina Atacama SE-stativ (när jag hade såna). Jag köpte den finkornigare varianten. Kolla på Biltemas hemsida En säck för 74.90 :-, hyfsat prisvärt eller... Quote
Mattias A Posted August 14, 2010 Author Posted August 14, 2010 Jag köpte blästersand på biltema. Fungerade kanon till mina Atacama SE-stativ (när jag hade såna). Jag köpte den finkornigare varianten. Kolla på Biltemas hemsida En säck för 74.90 :-, hyfsat prisvärt eller... Jo, det är det verkligen. Till min gamla anläggning byggde jag egna stativ av mdf o fyllde med biltema sand. Fick inte riktigt den tyngd jag önskade, därför undrar jag över stenmjöl, som också är billigt... Quote
Apexorca Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Kommer sent in i diskussionen. Har haft semester... Jag skapade en tråd för ca 2 år sedan om detta - Högtalarfyllnad. heter den. Sök på den. Jag kollade runt och frågade runt mycket. ringde vapenbutiker mm. Fick tillslut kontakt med en firma i Trollhättan som heter STENA METALL. de återvinner metaller och tar hand om miljöfarligt avfall mm. De har ett slags blygrus/sand med med olika kornstorlek vilket gör att densiteten är högre än i blyhagel. Det blir alltså tyngre eftersom det blir mer luft mellan blyhaglen. Det tynger och det dämpar bra! jag fylld ca 30 kg i vardera högtalaren och märkte en bättre svärta och ökad kontroll även djupare bas. Fick bly över och fyllde polarens stativ också. Bra resultat där med. Billigt tweek tycker jag. Om dina stativ inte är helt täta finns risk för att det dammar med stendam eller blästersand. Calle B Quote
Mattias A Posted August 16, 2010 Author Posted August 16, 2010 Kommer sent in i diskussionen. Har haft semester... Jag skapade en tråd för ca 2 år sedan om detta - Högtalarfyllnad. heter den. Sök på den. Jag kollade runt och frågade runt mycket. ringde vapenbutiker mm. Fick tillslut kontakt med en firma i Trollhättan som heter STENA METALL. de återvinner metaller och tar hand om miljöfarligt avfall mm. De har ett slags blygrus/sand med med olika kornstorlek vilket gör att densiteten är högre än i blyhagel. Det blir alltså tyngre eftersom det blir mer luft mellan blyhaglen. Det tynger och det dämpar bra! jag fylld ca 30 kg i vardera högtalaren och märkte en bättre svärta och ökad kontroll även djupare bas. Fick bly över och fyllde polarens stativ också. Bra resultat där med. Billigt tweek tycker jag. Om dina stativ inte är helt täta finns risk för att det dammar med stendam eller blästersand. Calle B Kalas! Tar mig frihet att länka din tråd från min tråd Högtalarfyllnad Måste ringa samma företag. Minns du om det var dyrt? Quote
Mattias A Posted August 16, 2010 Author Posted August 16, 2010 ah, såg pris i din tråd. om nån har vägarna förbi trollhättan-malmö får ni hemskt gärna köpa några kilo till mig. På riktigt. Quote
Recommended Posts