Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ja min halvbror provade och bygga som projektarbete i skolan!

helt klart intressant, det blev väldigt luftig ovass diskant, det verkar dock svårt och få högre ljudtryck och sen finns det ju en viss problematik med en öppen "låga" så jag vet inte om någon använt tekniken kommersiellt!

Det finns en del klipp typ detta på

om man vill få sig en bild!

Annars kan jag inte säga att jag vet så mycket om tekniken men jag har ju hört den i alla fall! :app:

Edited by PL300
Posted
Jag undrar om någon har hört/byggt/hört talas om "Plasma Tweeter"?

Vet inget om byggsatsen men jag kan yttra mig över plasmadiskant så som den integrerats av Acapella som säljer den separat men som även har den integrerad i ett antal högtalare. Jag vet ingen bättre diskant än den Acapella presterar. I följande reportage hos Audionet lät den precis lika bra som jag hört den hemma hos Eliot.

Den är skimrande ren och luftig. Fantastisk upplösning utan att vara vass på något sätt. Jag inbillar mig att det svåra är att integrera den med övriga element så att systemet spelar som en enhet. Det är lite av utmaningen för alla högtalare. Jag tror det är svårare än att bygga elementet i sig.

Eftersom den är så ren så vill det till att insignalen är av hög kvalitet.

Posted (edited)
Vet inget om byggsatsen men jag kan yttra mig över plasmadiskant så som den integrerats av Acapella som säljer den separat men som även har den integrerad i ett antal högtalare. Jag vet ingen bättre diskant än den Acapella presterar. I följande reportage hos Audionet lät den precis lika bra som jag hört den hemma hos Eliot.

Den är skimrande ren och luftig. Fantastisk upplösning utan att vara vass på något sätt. Jag inbillar mig att det svåra är att integrera den med övriga element så att systemet spelar som en enhet. Det är lite av utmaningen för alla högtalare. Jag tror det är svårare än att bygga elementet i sig.

Eftersom den är så ren så vill det till att insignalen är av hög kvalitet.

Det här låter ju riktigt intressant. Jag tänker mig att man borde kunna bygga 1-vägs högtalare med diskanten löst vid sidan av. 6,5" bas i betonglåda med öppen diskant kanske vore nått :)

EDIT: Någon som vet vad den Acapella kostar?

Edited by Mattias A
Posted
EDIT: Någon som vet vad den Acapella kostar?

Enligt distributörens (High-fi Consult i Malmö) senaste prislista : 98800:- (per par antar jag)

Det finns även ganska intressanta bilder på Lansche Audios hemsida... (Det är dom som tillverkar den..)

Tyvärr är sajten helt flashbaserad så det går inte att länka några bilder, men kola under "Technologie" ...

/ptr

Posted

Första gången jag läste om plasma var i någon hobbyårsbok typ runt 1966 eller så där man byggde en kopparburk och körde med en gasollåga som ett DIY-projekt.

Minns inte vad dom tyckte förutom att det var svårt att få till bra.

mvh/HArryup