Jump to content

Möte...


P-pan

Recommended Posts






Jag träffade en man idag…

... en helt vanlig man.

Kanske inte för alla, men för mig en vanlig man med ett stort hjärta och ett brinnande intresse för musik .

Han berättade att han förmodligen precis gjort sin bästa affär någonsin.

Hans entusiasm var väldigt påtaglig så han smittade mig genast med sin glädje och min nyfikenhet växte.


Jag bjöds att sitta ner vid hans bord för att dela en kanna kaffe och ta för mig av vad som fanns på kakfatet.
-Du förstår, sa han med en glöd i ögonen likt ett barn som precis fått sin första nya cykel, jag måste ha en förstärkare med lampor i.

Aha, tänkte jag, en sann och äkta rörfantast med en nyfunnen stig mot musikalisk nirvana.

Mannen berättade vidare om sin stora passion (musiken) så jag lät honom hållas trots min nyfikenhet om vad den "bästa affären" nu handlade om.

Fler slöt upp vid vårt bord och snart var pratet om musik och dess återgivning i full gång.

Möten som detta hör ju inte till ovanligheterna vare sig inom Hi-Fi hobbyn eller andra intresseområden men så var det ju nu den här "vanliga" mannen som på något sätt fick allt i diskussionen att hela tiden återkomma till kärleken för själva musiken.

-Det är ju egentligen bara det som det handlar om ju, sa han med ett brett leende.

Samtliga vid bordet nickade bifallande.

Frågan om vad han köpt infann sig.

Han pekar bort mot ett hörn längst in i butiken hos Audio Concept, där vårt möte äger rum.

48ce746a.jpg





Min gissning visade sig vara lite fel, trodde ju naturligtvis att affären var av ett något "rörigare" slag… men inte var det så.

-Har man rör måste man ha lättdrivna högtalare vettu´, säger han med en ;)


Med sina 130 kg/st och 99 dB så lär det nog gå bra tänkte jag.

8685f9e9.jpg





Jag gratulerade och lyckönskade till de nya bjässarna som väl antagligen också är det enda par som finns i Sverige?

En sista lyssning innan högtalarparet lämnar butiken måste väl också hinnas med tänkte jag varpå förslaget nästan genast kom från

den trevliga mannen.



441092e9.jpg



Det spelade med en fin dynamik och allt flöt på helt sömlöst.

Klockan går ju ibland lite för fort, så även denna dag. Mannen tackar plötslig för min upptagna tid och ber att få mitt namn och telefonnummer. Varför det frågar jag lite försynt.

-Därför att jag tycker du är trevlig och för att du kanske har lust att komma förbi där hemma och göra ett litet hemma-hos-reportage ? … när jag nu väl har fått allt i ordning, tillägger han.

Än finns det hopp om nya äventyr och möjligheten till att träffa godhjärtade människor, tänkte jag och tackade för inbjudan.

Mannen, vars namn jag helt glömde att fråga efter, tackade för sig och skyndade iväg mot centralstationen för att inte missa sin buss till en annan del av vårt avlånga land.

Jag dröjer mig kvar vid vårt bord och tömmer fundersamt de sista dropparna kaffe…

… vilken glädje… en sådan otroligt sann glädje :)


c43539fb.jpg

///Pan






Prylarna är sällan det viktiga utan tonerna som kommer där ur.










(Reason for edit... layout)




Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Skönt att se och läsa detta.

"mannen" gjorde nog sin bästa affär, och det känns bra att dom fick ett hem. Stå i ett showroom och sova , bättre öde har dom nog fått nu.

Lampor är helt rätt till dessa, grus göra sig icke besvär.

Parallell SET 300B på 20+20 watt så blir det nog häftigast i Svedala , hälsa "mannen" P-pan

MVH

Lech

Link to comment
Share on other sites

Skönt att se och läsa detta.

"mannen" gjorde nog sin bästa affär, och det känns bra att dom fick ett hem. Stå i ett showroom och sova , bättre öde har dom nog fått nu.

Lampor är helt rätt till dessa, grus göra sig icke besvär.

Parallell SET 300B på 20+20 watt så blir det nog häftigast i Svedala , hälsa "mannen" P-pan

MVH

Lech

Jag ska hälsa så gott så fort han hör av sig per telefon ;)

//Pan

Link to comment
Share on other sites



Möte del II


0cffb8da.jpg


Telefonen har ringt :)

Dock via ombud :o:icon_smile_cool:

Men om allt går vägen så borde här dyka upp lite nya trevliga bilder i början på nästa vecka.

(kanske en och annan textremsa också).

Så för alla intresserade... ha tålamod.



acccfc23.jpg



8f11a590.jpg



Är förhoppningsvis Snart Tillbaka



Link to comment
Share on other sites

Mycket spännande om del 3 kommer. Dom får ju inte försvinna ut i dimman.

Telefonen har ringt

Dock via ombud

Men om allt går vägen så borde här dyka upp lite nya trevliga bilder i början på nästa vecka.

(kanske en och annan textremsa också).

Så för alla intresserade... ha tålamod.

För en musik och analogfantast är dessa Westminster "top of the line, creme de la creme".

MVH

Lech

Edited by lech
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte låta bli och förundras av dessa högtalare. Hoppas/och tror verkligen att "mannen" blir nöjd.

De är inte speciellt "kinkiga" var dom placeras och det funkar mycket bra i ett normalt möblerat vardagsrum. Inte ens ett stengolv i rummet skämmer dess prestanda.

Rummet behöver kanske en och annan m2 för att de inte ska bli dominerande men... det kan man leva med.

Jag var "nära" men fick ge mig av flera skäl , annars hade jag haft dem/eller några syskon här. Men jag kommer tillbaka.

Jag väntar som sagt på del 3. Detta inlägg är nog OT men bättre än så här kan det nog inte bli. Jag är som skrivit mycket glad att de fick ett riktigt hem. Min kärleksförklaring..........

Grattis "mannen" vem du nu än är.

Njut av en lånad bild tills vidare...........

res-prestige-banner.jpg

MVH

Lech

Edited by lech
Link to comment
Share on other sites

Roligt att få uppleva sann glädje inför ett steg på en musikalisk resa som man aldrig vet var den slutar. Dessa bjässar är verkligen imponerande och tycker jag levererar komplex musik på ett fantastiskt sätt. Symfoniska verk och transientrik musik klaras med glans.

En rökrock, en Dunhillpipa och en väl lagrad singlemalt går bra till dessa skapelse. Brittiskt så att det förslår och med en solid historia bakom märket.

Last night at the Proms tror jag avslutningen i Royal Albert Hall heter med "Role Brittania" och all annan härlig musik som gärna kan spelas upp på dessa Westminster.

Blir spännande att följa fortsättningen.....

Calm

Link to comment
Share on other sites

Var nära att köpa ett par för 5 år sedan begagnade i Tyskland. Familjen fick åka en omväg på runt 50 mil för att jag skulle få lyssna på dom.

Ägaren mötte upp i en Merca 600 SLC och guidade mig till hans hus. Där stod högtalarna i ett kalt stenrum drivna av 2 stora Audio-Live steg.

Hade inga egna skivor med men han hade i telefon berättat att han hade runt 6000-10000 cd-skivor (minns inte exakt) så hur svårt kan det bli att inte hitta en man kände igen.

Mycket svårt skulle det visa sig.

Ägaren hade en ganska smal musiksmak, tysk avantgarde synthmusik.

Ok, men du har väl en skiva med röster? Nä, tror inte det?

Inte nån akustisk skiva? Nä.

Kraftwerk? Nä.

Kände inte igen en enda skiva tyvärr och fick ingen uppfattning om hur högtalarna lät alls, tyvärr.

Så då blev det ingen affär.

Efter att ha hört dom hos Robban&Co så borde man ha köpt dom men det här var innan han fick sina.

Önskar nya ägaren lycka till.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Vägskäl eller slutstation ?

Möte del III

0697c2f2.jpg

Vi vandrar ju alla lite olika längs musikåtergivningens vägar och ibland tar sig vandringen

en sväng som inte gör resan sig lik.

Ibland kanske man t.om får känslan av att hittat vägen hem... ?

Link to comment
Share on other sites

"Hemkört" är bäst ? ... har jag hört.

79833d7a.jpg

Jag har iofs aldrig provat det här med "hemkört" :blush utan jag har alltid hämtat mina prylar själv.

Denna dag fick jag dock hjälpa till och bära och det var med stor vånda vi (3 st ) lyckades få upp dessa "ministrar" för trappan.

På lite håll såg lådorna inte så farliga ut men ju närmare man kom...

3d932c6d.jpg

...desto mer "valfläsk" verkade de innehålla.

Vi får väl :Praying: till gudarna att de spelar bättre än vad en vanlig minister lovar i tider som dessa ;)

(kanske någon bland herrarna admin vill flytta tråden till bildforumet ? Det kan nog bli mer bilder än text så inte mig emot).

Link to comment
Share on other sites

Efter mycket slit och ett par rejäla intag av vätska så var lådorna äntligen tomma på sitt innehåll.

5f9e9b49.jpg

Med varsamma händer bars de nya familjemedlemmarna på plats.

Jag behöver kanske inte nämna att kristallkronan var lite ivägen... mer än två gånger... men så var det.

5f35cae1.jpg

När de väl var på plats och vi som bäst stod och samlade krafter kom frågan...

5cffdc77.jpg

-Är ni hungriga grabbar ?

Ni ser ut att behöva lite mat så ni växer upp igen, sa den nyblivna Tannoyägaren med ett stort :D

Ute i trädgården osade det för fullt...

60536bcf.jpg

och snart satt vi där med en varsin...

14c8417c.jpg

Nu blev jag hungrig igen , kanske det börjar bli dags för en nattmacka :Idea: ... så får det bli :mm:

Link to comment
Share on other sites

Racket skulle snart åter fyllas med sina invånare men först skulle ytterligare ett litet inköp på plats.

http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/9768687a.jpg

 

Tånoya1575.JPG

 

Högtalarkabel från WireWorld och jag tror det är en från deras modellserie Eclipse.

Ändarna är ju två och svansen på dessa skulle fästas i denna...

 

Tånoya1576.JPG

 

Förstärkare med "lampor" i skulle det ju vara ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...