Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Eftersom den nya Wing diffusorn tog all min fritid i våras ,då detta besök egentligen var inplanerat, så kommer jag försöka hitta en helg efter Göteborgs mässhelg i stället

Först ut är ett modigt gäng erfarna audiofiler och pro musiker från Stockholm

Några av deltagarna har varit med från starten och hjälpt mig i utvecklingen av mina produkter

( Jag testade mina moduler i ett tidigt skede på bla Gurkan samt prof musiker och de kom fram till samma sak= bredbandig diffusion av tidiga reflexer (undantag högtalare som har påfallande ojämn spridning ) , vilket också Floyd Toole sammafattar i sin senaste bok som " enjoying the music " )

För att få deltagarna att känna på ett trumset med det unika level 3 konceptets transparans tänkande , så besöker vi först Mikael Wikmans nya Drumstudio

wikmandrumstudio.jpg

Han kommer bla berätta om sina erfarenheter att gå från dämpade inspelnings rum till ett Level 3 rum samt framföra ett trumsolo som ger oss chansen att få uppleva den fantastiska dynamiken och micro detaljer som rummets akustik tar fram

samtidigt spelas detta in så vi några timmar senare kan spela upp det på samma ljudnivå (ca 110-120dB) i mitt eget level 3 lyssningsrum

Alla vet att detta kräver en hel del av en anläggningen men i detta fallet så finns det mer än nog av den varan

En mätning på subwoofern visar på att det finns grund till alla de historier som cirkulerar i bygden och från besökare som måste hålla i hatten under demon (eller kanske mer vanligt, hålla varandras händer :Nail Biting: )

Mätt i lyssningspositionen

svanrum.jpg

Hinner jag så lägger jag in en (vidvinkel) bild på vad som orsakar denna tryckvåg

Det är en aktiv sub som matas med 4 st slutsteg på var sina 1200 W

Den flyttar nära 30 liter luft så på somrarna fungerar den bra som aircondition

Roade mig att lägga ihop elementens Bl värde

2 kanals systemet hamnade på 280Tm

och för hela 7.1 systemet 400 Tm

Efter att jag kört igång det nya 7-1 systemet för några år sedan ,började takpannor ligga på backen efter en lyckad film kväll

Tog då beslut att bygga ett nytt inre skal och låta en skumfirma spruta in öppen polyuratanskum i utrymmenna , samt i förebyggande syfte stabilisera skorstenen (pannrummet, där jag eldar briketter som pressats ihop av det spill som blir av mina diffusorpaneler , ligger vägg i vägg med lyssningsrummet)

011-1.jpg

Edited by SMT
Guest gurkan
Posted

Man får helt enkelt ta på sig både kostym och sina allra , allra , allra finaste öron vid det här besöket ;)

mvh från en gurka som med all säkerhet hela tiden kommer att sitta och skrika " play'it again Matts " :o

Posted

Ser verkligen intressant ut! :mm:

Hänger gärna på vid nästa besök!!

Väntar bara på att få testa The Wing.

Hade en lite avstämningslyssning med Krelle och Gurkan och konstaterar att detta är förmodligen det som saknas.

Calm

Posted

subwoofer.jpg

Pjäsen på bilden (tagen under byggskedet) används som fundament till musik lyssningen och har måtten 5.5*0.8*1 m (b*h*d)

Använde mig av den gamla tumregeln jag snappade upp i Radio Televison någon gång på 70 talet :

Ta konvikten ggr 1000 för att få lådans vikt

I detta fallet väger konerna ca 700g tillsammans och det uppfylls med råge då jag gjutit alla sidor i betong ( förutom de 12 cm tjocka MDF bafflarna där de 4 st 18 " är monterade)

För att unvika ringning i betongen så är dämpskivor limmade på alla innerytor

Eftersom jag också levererar akustikmoduler till filmmixar (bla DTS London , Trollywood Trollhättan och Filmmixarna Stockholm , biografer , exklusiva privata HT så finns det ytterligare 4 st 18 " inbyggda i väggarna Detta bla för att kunna utveckla moduler som blir utsatta för riktigt kraftiga ljudtryck

Hälsningar

Matts

Posted (edited)
Finns det möjlighet så kommer jag väldigt gärna på besök framöver.

Låter väldigt intressant.

mvh/Harry

Tror säkert att vi kan få plats för en till i den inhyrda minibussen (i värsta fall får istunnan med ölflasker lämnas hos den grymma trummisen :Cry: )

Ser framemot att få träffa dig

Edited by SMT
Guest krelle
Posted

Minibuss och öl och Hifi . Kan det bli bättre? Det här blir ju kanon Matts!

Mvh Krelle

Guest justaudiomagic
Posted

12 cm baffel?? :o

Posted

Matts!

Missade lite av infot kring detta superevent pga av semesterstress,

Är självklart med så att det skriker. Vem vill missa besök i lejonets kula?

Inte jag i vart fall.

Är njurbälte och tandskydd att rekommendera?

I vart fall kommer jag med nytvättade öron och mitt bästa lyssningshumör!

Skall bli utomordentligt kul!

Calm

Posted

Ditt musik intresse och nyfikenhet för nya musik upplevelser smittar av sig på hela forumet, så det ska bli spännande att få med dig på träffen och presentera dig för Mickes Drumstudio samt mitt eget ljudrum

Huvudnummret med euphonia träffen är alltså att få uppleva Mickes level 3 Drumstudio och ett live gig som han spelar in och som vi sedan spelar upp i mitt eget lyssningsrum En röst eller sång insats vore också spännade att få med sig till Svanå

Därefter så är det frivilligt att få uppleva vad en betong sub, fast gjuten i golvet i ett level 3 rum ( huskurva på +14 dB under 80 Hz som fortfarande ger en tight bas ) kan göra med kropps funktionerna :o

Det öppnar upp för att få uppleva live konserter på realistiska bas nivåer samt action filmer med hög "hoppa högt" faktor * . Man läser ofta att slutsteget håller konen i ett järn grepp här är det snarare lyssnaren som utsätts för detta Ser redan fram emot P-pans bilder från ev modiga guldöron :mm:

Hälsningar

Matts

*Min senaste favoritscen ,från den klaustrofobiska filmen Lebanon, är då besättningen i stridsvagnen blir tvungna att öppna toppluckan samtidigt som en hovrande helikopter befinner sig strax ovanför

Posted (edited)
Har man missat något här...? :o

Är det lyssning på gång....

Vi var verkligen på G men pga de i mitt tycke bedrövliga admin insatserna på sista tiden som bla har fått till följd att krelle och gurkan ej längre känner förtroende för forumet, så ber jag någon behörig att stänga denna tråd

Att få presentera nära 15 års arbete och för första gången kunna visa på en helt transparant sätt att reproducera en musik händelse (spela in och upp i ett level 3 rum och utmana XRCD SheffieldLAb Drum &Track Disc ) känns ej längre angeläget att göra på detta forum Störst anledning är förstås att Gunnar och Krelle ej kan kommentera detta, som de väntat år på att få uppleva, men också det nära nog obefinliga intresset från ledningen att överhuvudtaget kommentera trådar med SMT inblandat i ( ringande urnor och kokos nötter verkar dock vara mer intressant )

Besöket skjuts alltså upp

Får istället slå ett slag för de Level 3 inspelningar Leif på Marten har gjort på samma koncept

Redan idag går det att avnjuta en Level 3 inspelning (In -och Uppspelning i samma rum utan mixning) av ett sexmannaband Efter att ha uppvaktat Marten Jörgens 50 års fest igår och var med då det svängiga bandet Franska Trion med fantastiska Matti Ollikainen i spetsen värmde upp inför kvällens festligheter, så står de högt upp på listan för en inspelning De blev också tagna på sängen hur deras instrument helt plötsligt klingande ut (kicktrumman :o:mm: ) Efter att börjat spelat så kom de helt av sig pga hur de upplevde sina instrument och började istället fota rummet och ställde mig vid kontrabasen för foto

Leif hoppas få göra en inspelning med dem så fort han får sina nya mikar (att hitta mikar bra nog till ett level 3 rum är inte lätt)

Hälsningar

Matts

Edited by SMT
Posted

Alla får tycka och reagera som de vill kring forumturbulensen, men att kasta upp armarna och ge upp helt känns främmande för mig personligen.

Har man problem med nivån på forumet så vore det i mina ögon lämpligt att försöka bidra till att den höjs, i stället för att överge allting. Den sistnämnda taktiken tycker jag signalerar att man förväntar sig att andra ska duka bordet åt en. Det är förstås så att måttet kan bli rågat och jag har all respekt för de besluten. Men min bedömning är att det inte finns något grönare gräs att skutta vidare till, så ska man hänga på ett hifi-forum väljer jag detta.

Mot bakgrund av de resonemangen tycker jag det är väldigt tråkigt att ni ställer in, inte bara för att jag sörjer det uteblivna reportaget utan också för vad det signalerar kring förväntningarna och forumdeltagandet i stort.

Posted

Jag har läst varenda inlägg sedan dag 1 med största intresse, och om man inte kunde delta fick man iaf förstahandsinfo om testerna.

Ber om ursäkt för att jag inte har kommenterat. Hjärnsläpp från min sida.

Posted
Vi var verkligen på G men pga de i mitt tycke bedrövliga admin insatserna på sista tiden som bla har fått till följd att krelle och gurkan ej längre känner förtroende för forumet, så ber jag någon behörig att stänga denna tråd

Att få presentera nära 15 års arbete och för första gången kunna visa på en helt transparant sätt att reproducera en musik händelse (spela in och upp i ett level 3 rum och utmana XRCD SheffieldLAb Drum &Track Disc ) känns ej längre angeläget att göra på detta forum Störst anledning är förstås att Gunnar och Krelle ej kan kommentera detta, som de väntat år på att få uppleva, men också det nära nog obefinliga intresset från ledningen att överhuvudtaget kommentera trådar med SMT inblandat i ( ringande urnor och kokos nötter verkar dock vara mer intressant )

Besöket skjuts alltså upp

Får istället slå ett slag för de Level 3 inspelningar Leif på Marten har gjort på samma koncept

Redan idag går det att avnjuta en Level 3 inspelning (In -och Uppspelning i samma rum utan mixning) av ett sexmannaband Efter att ha uppvaktat Marten Jörgens 50 års fest igår och var med då det svängiga bandet Franska Trion med fantastiska Matti Ollikainen i spetsen värmde upp inför kvällens festligheter, så står de högt upp på listan för en inspelning De blev också tagna på sängen hur deras instrument helt plötsligt klingande ut (kicktrumman :o:mm: ) Efter att börjat spelat så kom de helt av sig pga hur de upplevde sina instrument och började istället fota rummet och ställde mig vid kontrabasen för foto

Leif hoppas få göra en inspelning med dem så fort han får sina nya mikar (att hitta mikar bra nog till ett level 3 rum är inte lätt)

Hälsningar

Matts

Jag är förkrossad att du inte kan få representera dina 15 års arbete. För mig käns det som du bara försöker sälja

dina produkter med hjälp av forumet som reklampelare. Samma gäller AC och Patrikcesar men det är så uppenbart

vad ni håller på med. Jag har inte varit med så länge här på forumet men så fort ni var inblandade i någon form

så kände jag en olust att fortsätta läsa trådarna.

Tyvärr så verkar det som vi har fått en tvist mellan huvudstaden med omnejd och övriga landet som jag bara kan beklaga

men det kanske beror på att AC ligger just där? Han verkar ju vara en gud där.

Posted

A/Wing Var snäll och gör inte detta till något mer an vad det är! Det finns ingen tvist mellan Stockholm och övriga landet. Själv stockholmare så tycker jag att beslutet var riktigt. Det kändes som vissa handlare försökte styra debatten! Kan tilläggas att jag inte har något emot AC. En alldeles utmärkt handlare men debattekniken och pekpinnarna klarar jag mig utan! PC har jag aldrig varit i kontakt med.

Posted

Nä jag vill inte göra det till något större en vad det är men det bara en känsla som kommer krypande.

Jag hoppas inte det är på det viset för jag har träffat många trevliga hifivänner därifrån.

Posted

Jag tror knappast Matts bara anv forumet som någon reklampelare detta är för honom en väldigt liten marknad,vad jag förstår så har han ett väldigt stort intresse av att försöka förmedla fördelarna med anpassade rum i hemmamiljö vilket inte är helt lätt.

Beklagligt är det om denna snöbolls effekt skall forsätta med att flera hoppar av eller hoppar på bättre vore att kunna inse fakta att det blivigt fel tidigare o försöka hitta en utväg.

Vårat intresse borde väl ligga i att vi alla kan uppleva trivsamt ljud utifrån våra egna förutsättningar,där kan väl Matts ex vara till stor hjälp.

Posted
Har man missat något här...? :o

Är det lyssning på gång....

Kan bara hålla med ... inte alldeles enkelt att förstå för vem denna lyssning är avsedd för. Är det alla forumets medlemmar, några valda i Matts kundkrets eller kanske andra?

Det är ju både företag som säljer till privatpersoner, företag som säljer till företag, "bara" privatpersoner och privatpersoner som jobbar på företag som är med på forumet och det är inte alltid man som företag vill ha med vem som helst. Kanske är det bara jag som tänker så ... men, för att komma till saken.

Jag skulle gärna se att alla som bjuder in till en träff någonstans är väldigt konkreta med att tala om för vilka det gäller, tid och plats samt övrigt att tänka på. Jag är säker på att många är intresserade och att det finns en potential att sälja företagens produkter om det finns en sk "fan base" eller grupp av entusiaster som kan förmedla vilka företag som säljer seriösa produkter.

Sedan tror jag också att företag som faktiskt vågar sig ut i forumvärlden måste tänka efter många gånger innan de kommenterar inlägg eller drar tillbaka intressanta händelser. Det är oerhört lätt att få dåligt rykte men tar åratal att bygga upp det igen.

Posted

Matts!

Ett av årets mest tråkiga besked att resan blir intälld. Hade verkligen sett fram emot detta! Samtidigt förstår jag dig.

Övriga!

För er som påstår att Matts bara använt forumet som reklamplats för sitt företag så är detta grovt felaktigt. Detta är ett av de värre påhoppen som jag noterat under senare tid och befäster bara min uppfattning att det finns underströmningar av avvund, missunnsamhet och på ren svenska en ren idioti på detta forum. Jag har nog intre mött någon person med högre kompetens inom akustiken än Matts och samtidigt en person som är så ödmjuk och hängiven sitt kall att han sprider kunskap om akustiken utan en tanke på att få ekonomisk ersättning för sitt engagemang. Han är utan tvekan en portalfigur inom den ickeproffessionella och proffessionella akustikvärden som är värd att beundras.

Att han bjuder in till en träff i sitt eget hem för personer som på något sätt har bidragit positivt med feedback och kunstruktiva ideer och hängiven den passion för det vi alla brinner för nämligen musiken, återgivningen och hifin, misstänkliggörs. Jag jämför detta med besöket hos Bo Bengtsson i Uppsala för något år sedan. Även han en eldsjäl som inte tänker på pengar i första hand . Jag tror inte att man överlever på marknaden om man har den inställningen.

Jag börjar mer och mer fundera på mitt medlemsskap på forumet och att det nu finns en fadd smak och inte en glädje i att öppna portalen varje dag.

Vad är det som händer med gamla fina Euphonia?

Calm

Posted (edited)

Snälla ni, alla.

Sansa er nu så att inte denna sista tidens negativa spiral fortsätter.

Jag är i aktiv i princip endast på detta forum. Skälet är att det enligt mig, tills för några veckor sedan, här har varit en ton medlemmarna emellan som varit väldigt mycket mer trevlig, respektfull och hänsynsfull än på andra forum.

Låt det nu fortsätta i den andan.

//Richard

Editerat pga stavfel

Edited by Richard Andersson
Posted
Snälla ni, alla.

Jag är i aktiv i princip endast på detta forum. Skälet är att det enligt mig, tills för några veckor sedan, här har varit en ton medlemmarna emellan som varit väldigt mycket mer trevlig, respektfull och hänsynsfull än på andra forum.

//Richard

Japp!!

Det är så enkelt.... Bara börja tjöta hifi & musik igen!

Posted (edited)
Snälla ni, alla.

//Richard

Instämmer med Richard.

Hoppas verkligen att besöket hos Matts blir av och att det blir ett trevligt reportage därifrån, det borde bli oerhört intressant. :)

Alla bildreportage är intressanta oavsett vem som äger utrustningen eller vem som har levererat den.

//Gunnar

Edited by Amadei
Posted

Keep up the good work Matts!

Jag ser fram emot att lyssna på ditt arbete genom att besöka Marten (för första gången) under mässhelgen i GBG, och förhoppningsvis få lyssna på lite trevlig musik i deras level3 rum. :)

Posted
Keep up the good work Matts!

Jag ser fram emot att lyssna på ditt arbete genom att besöka Marten (för första gången) under mässhelgen i GBG, och förhoppningsvis få lyssna på lite trevlig musik i deras level3 rum. :)

Det lät bra i det rummet! En av förra årets hifihöjdpunkter.

Posted

Jag hoppas att denna tråden får fortsätta!

Vad gäller Level3 rum så har jag bara erfarenhet från Marten. Jag har endast positiva minnen från musiklyssning i det rummet.

Posted

Delar Calms uppfattning.

Jag ser det som en stor ynnest att få ta del av en av dom bästa inom sitt område delger sina kunskaper..Var får vi reda på dessa kunskaper annars.

Frågan/påhoppet om att bara vissa får följa med, speciellt utvalda. Vad är problemet ? Alla får inte platts, och han väljer dom han trivs med och känner sedan många år, inget konstigt med det, om man inte skapar ett problem som skett i det här fallet.

I mina ögon verkar det som samtliga företagare skall bort från forumet. Audio Consept, Jorma, Patrik redan borta , kanske Matts..

A/wings påhopp här är i mina ögon mindre trevligt, eller vad tycker du Timbre...

Jag tycker att det trevliga forum som detta har varit långsamt raseras, undrar varför ?

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...