hififrasse Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Hej Någon som kan tipsa om ngn bra skiva där cellon är det framträdande instrumentet, gärna kvartett eller liknande. Har inte direkt ngn erfarenhet av denna musik- mvh Bertil Quote
eliot Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Det finns mycket fin Cellomusik och Dvorak's Cellokonsert får inte missas. Läs gärna tråden om den berömda Cellisten Jacquelin Du Pré: Jacqueline du Pré, till minne där det finns lite matnyttigt i väntan på att plundin kommer med ett uttömmande svar //Eliot Quote
plundin™ Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 (edited) Klassiskt eller pop? Ett litet urval att börja nysta i! JS Bach - sviter för cello solo, tex Steven Isserlis @ Hyperion (CDA67541-2) Children's Cello med Steven Isserlis mfl @ BIS (CD-1562) Popular and Serious Music for Cello and Piano med Elemér Lavotha, cello& Kerstin Åberg, piano @ BIS (CD-72) C.P.E. Bach - The Three Cello Concertos med Hidemi Suzuki, cello / conductor & Bach Collegium Japan, ensemble @ BIS (CD-807) Edward Elgar - Cellokonsert med Jacqueline Du Pre / London SO / Sir John Barbirolli @ EMI Groc (072435628872) Sen finns det massor av andra klassiska verk för cello i olika kombinationer, men det kan vi kanske återkomma till när du provsmakat! Lite popigare.. Tara Fuki två Polsk-Tjekiska damer som sjunger och spelar Cello, mycket intressant! Dom har gett ut tre album som är mycket väl inspelade! Svenska Lise & Gertrud har ett liknande koncept, man kan beställa deras plattor och provlyssna spår via deras hemsida (väl värt besväret!) /ptr Edited August 7, 2010 by plundin Quote
hififrasse Posted August 8, 2010 Author Posted August 8, 2010 Hej Jag tackar er för dessa första inputs, beger mig till stadsbibliotek i veckan på jakt. Läst en del om Jacqueline du Pré, verkar ha varit en fantastisk begåvning. mvh Bertil Quote
toobs Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Hej Läst en del om Jacqueline du Pré, verkar ha varit en fantastisk begåvning. mvh Bertil Har nu lyssnat igenom de fem första av 17 CD i du Pre-boxen från Sony - som jag köpte efter att ha läst tråden. Förmodligen mitt bästa skivköp någonsin! Hon spelar med en fantastisk inlevelse och glöd. Bach cellosviter låter frustande livfulla på ett sätt som får Yo Yo Ma att verka trist. Kan verkligen rekommenderas Quote
Jörgen_G Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 (edited) Jag har en en lightsamling med Du Pre som ofta snurrar i CD-spelaren. Den innehåller tre CD-skivor. Både Dvoraks och Elgars cellokonserter, som nämnts i tråden, finns med utöver annat smått och gott. Länk till CDON:s presentation: Du Pre 3CD-samling /Jörgen G Edited August 31, 2010 by Jörgen_G Quote
P-pan Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Ett litet tips skulle ju kunna vara David Darling. Skulle jag rekommendera något speciellt album så får det nog bli 8 String Religion & Cello Det finns en hel del med denna cellist så det är bara att ge sig ut på nätet och provlyssna Quote
Recommended Posts