samuel noren Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 Någon som har hört eller har Magnan signature vore kul med omdömme Quote
DrKlang Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 Jag hade Magnan Sig högtalarkablar och signalkabel under många år. Eftersom jag hade dom länge så är det ganska uppenbart att jag gillade dom. Dom har något naturligt och organiskt över ljudet -- andra välkända kablar lät metalliska vid en direkt jämförelse. Jag tror att det är den främsta fördelen. Kablarna är udda -- man köper dom inte för att dom ska smälta in. Dom kräver visuell uppmärksamhet. Extremt stora och kraftiga. Det kan vara både en fördel och en nackdel. Signalkabeln är dessutom väldigt styg -- en nackdel tycker jag. Högtalarkabeln är bra för sitt pris, men idag finns kablar som är tystare. Klarhet och otroligt naturligt ljud tänker jag först på. Balanserad ljudbild med lite eftertryck på dynamik. Passar all musik. Signalkabeln är lite annorlunda. Ljudet är "förnämt", lite tillbakalutat, längre bak i salen, med samma naturlighet som högtalarkabeln och med en märklig sammanhållning i ljudet. Perfekt för rökig jazz av Dexter Gordon eller kanske barockmusik av Corelli. Kabeln använder ovanliga material i ledaren som gör att man tappar 2-3 dB, så man bör har lite "headroom" om man väljer den. Magnan är ett stilval -- har man rörförstärkare och hornhögtalare är Magnan perfekt. Numera har jag gått över till andra kablar (men kör fortfarande med rör). Quote
conan Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 (edited) Tjockleken är 0.00075 tum = 0.019 mm Bredden borde vara nånstans mellan 50 och 100mm med tanke på spadarnas storlek. Arean blir då ungefär 1-2 mm2. Alltså en ganska normaltjock kabel - kanske lite tunn om man har långa ledare. Låt säga att vi har 10 meter kabel med avståndet 1mm mellan ledarna. En enkel formel för kapacitans är C=e*A/d där e är (för enkelhetens skull) kapacitiviteten hos luft = 8.8E-12 F/m. A = arean hos plattorna, alltså 10*0.05 = 0.5 m2. d=0.001 m. C blir då 4,4nF. Vid 20kHz blir reaktansen 1/(2*pi*f*C) = 1,8kohm. Frågan är varför jag räknade ut det här ... hmm, kanske för att kabeln såg ut som en gigantisk kapacitans ... Edited August 8, 2010 by conan Quote
samuel noren Posted August 7, 2010 Author Posted August 7, 2010 Jag hade Magnan Sig högtalarkablar och signalkabel under många år. Eftersom jag hade dom länge så är det ganska uppenbart att jag gillade dom. Dom har något naturligt och organiskt över ljudet -- andra välkända kablar lät metalliska vid en direkt jämförelse. Jag tror att det är den främsta fördelen. Kablarna är udda -- man köper dom inte för att dom ska smälta in. Dom kräver visuell uppmärksamhet. Extremt stora och kraftiga. Det kan vara både en fördel och en nackdel. Signalkabeln är dessutom väldigt styg -- en nackdel tycker jag. Högtalarkabeln är bra för sitt pris, men idag finns kablar som är tystare. Klarhet och otroligt naturligt ljud tänker jag först på. Balanserad ljudbild med lite eftertryck på dynamik. Passar all musik. Signalkabeln är lite annorlunda. Ljudet är "förnämt", lite tillbakalutat, längre bak i salen, med samma naturlighet som högtalarkabeln och med en märklig sammanhållning i ljudet. Perfekt för rökig jazz av Dexter Gordon eller kanske barockmusik av Corelli. Kabeln använder ovanliga material i ledaren som gör att man tappar 2-3 dB, så man bör har lite "headroom" om man väljer den. Magnan är ett stilval -- har man rörförstärkare och hornhögtalare är Magnan perfekt. Numera har jag gått över till andra kablar (men kör fortfarande med rör). tack för ett bra svar mvh samuel Quote
lindvall Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 För några år sen lyssnade jag på Magnan signalkabel i typ tio minuter i min anläggning (das Boot hade tagit med den), och minnet av den var att jag fick ett habegär, men den kostade lite för mycket (för mycket är över 1000 kr ;-). Tror att DrKlang sätter rätt karaktäristik på den. Förnämt, laid back. Liknar siltech i karaktären? Quote
Hasse Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Jag hade Magnan Sig högtalarkablar och signalkabel under många år. Numera har jag gått över till andra kablar (men kör fortfarande med rör). Hur skiljer sig Magnan mot dina nuvarande Synergistic i karaktär? Minns att Magnan var ett populärt märke bland ägare av elektrostater, bl.a. SoundLab. Quote
DrKlang Posted August 8, 2010 Posted August 8, 2010 Liknar siltech i karaktären? Nja .. jag har haft Siltech också.. äldre siltech kablar tycker jag tillför något till ljudet -- bra om man gillar det -- dåligt om man inte gillar det. Den upplevelsen hade jag inte med Magnan. Siltech har ett slags skimmer i mellanregistret som kan vara förföriskt och vackert. En del uppfattar det som fyllighet, jag ser det som en färgning .. som jag dock gillar. Nya Siltech G7 serierna har jag inte hört men dom ska vara tätare, snabbare och renare. Synergistic som jag nu använder är ganska lika Magnan men har högre upplösning i termer av mikrodynamik. Synergistic låter stort och ganska naturligt och jag föredrar dom framför allt pga den högre upplösningen. Quote
Recommended Posts