Jump to content

Recommended Posts

Posted

Verkar vara en intressant arm :mm:

- Jag tänker skaffa en en tonarm och PU till min Thorens TD124 Mk. I och då har jag funderat på en SME 3012 med SPU men detta kan vara ett intressant alternativ ;)

//Eliot

Posted

Hej!

Jag säljer Thomas Schick tonarmar, tyvärr har jag inte hunnit få upp den nya hemsidan än.

Anti-skating saknar betydelse, tonarmens längd gör att det inte behövs. TS armen är egentligen som en gammal "transcription arm" men med moderna kullager med mkt hög precision, priset är 10 000 kr. Hoppas att det nu inte blev otillåten reklam, men eftersom det fanns funderingar så svarade jag :-)

Bästa Hälsningar

Mikael Karlsson

Holistisk HiFi

holistiskhifi@mac.com

070 558 77 99

Posted
Anti-skating saknar betydelse, tonarmens längd gör att det inte behövs.

Verkligen inte! :o Det tror jag inte ett ögonblick på. Tonarmslängden påverkar bara vinkelfelet. Antiskatingen kan man testa med ett blankt grammofonlack. Gör det så får du se vad som händer. :Praying::)

Posted

Jag blev lite nyfiken och googlade Schick och Antiskating och hamnade hos Stereophile. Längst ner på sida 3 i artikeln skriver Art Dudley:

Also, because the need for a certain amount of headshell offset decreases as the effective length increases—compare the Schick's 17.11° angle with the +22° average of conventionally sized arms—the dreaded skating force also diminishes. For the owner of a 12" arm, it can be argued that the fiddly, fussy, resonant, kludged-together, compromise-at-best antiskating mechanism can finally be dispensed with altogether.
Posted

Min SME 3012, Technics EPA 100 och EMT 948. Alla har antiskating och jag har märkt att när man ställer in tracking med hjälp av en testskiva. Då har jag noterat att det handlar om kombinationen nåltryck och antiskating om pickupen ska klara den högsta utstyrningen 300Hz/+15dB .

Posted
Jag blev lite nyfiken och googlade Schick och Antiskating och hamnade hos Stereophile. Längst ner på sida 3 i artikeln skriver Art Dudley:

Läste detta med. Även Hifi Choice skriver nåt liknande och håller armen väldigt högt. Att Konstruktören skulle ha struntat i antiskating om det var ett problem verkar ju ganska osanolikt. Man skulle helt enkelt vilja testa den.

Har för mig att jag sett en Breuer arm utan antiskating reglage med. Kan missta mig på konstruktören.

/P

Posted

Så här svarar konstruktören på frågan om avsaknaden av Antisktinginställningar om någon är intresserad.:

Hello Peter,

thank you for your request.

The option for Antiskaing is given in the new arms.

owever, antiskating is a dynamic force, which is smalerr the longe the arm is.

Modulated grooves "punch" the needle to the right and left all the time, so you never have the correct amount of anti skating anyway.

A little force is given by the cabliing already.

With the 12 inch arm it is so small, I recommend not to use anti skating at all.

All Measuring records are tracked witout distortion, this was not possible with any of the 9 inch arms that I had to compare it too.

The tonearm is now available in three finishes:

gold ( plalladium + gold)

silver (nickel + palladium, matte finish)

black (black chrome, matte finish)

The tonearm includes a lift and arm bench, as well as fixed lowest capaticance cable with neutrik RCA plugs.

A headshell is not included. I recommend to use a wooden headshell available from many makers.

I can mount the Finewire tonearm cable for additional cost.

If you want to order a tonearm an advance payment is not necessary.

Please specify a delivery adress as well as colour and type of weight.

Please pay if I send you a note that your arm is finished.

I can accept Paypal or bank transfer.

Delivery time is about 3-4 months.

Best

Thomas Schick