RC Ljud&Bild Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 (edited) Hej på er Euphonia medlemmar! Det börja vara många trådar uppe just nu om smarta datorlösningar för att återge digitalt lagrad musik med hifi kvalitet. Men vad jag har sett har inte Teac WAP serie tagit upp varken här eller på andra hifi forum. På pappret verkar den mycket intressant. Typ samma koncept som en Squeezebox men med bättre navigerings system och högre kvalitet. Är det någon som lyssnat, testat eller rent har en Teac WAP? //Magnus Edited August 2, 2010 by Ymen Quote
Micke65 Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Hej på er Euphonia medlemmar! Det börja vara många trådar uppe just nu om smarta datorlösningar för att återge digitalt lagrad musik med hifi kvalitet. Men vad jag har sett har inte Teac WAP serie tagit upp varken här eller på andra hifi forum. På pappret verkar den mycket intressant. Typ samma koncept som en Squeezebox men med bättre navigerings system och högre kvalitet. Är det någon som lyssnat, testat eller rent har en Teac WAP? //Magnus Hej, Nyfiken på vad du menar med att Teac har bättre navigeringssytem? Vilken kvalitet är bättre, mjukvara, hårdvara? Jag tycker fö att just mjukvaran är det som är riktigt bra med Squeezebox. /Micke Quote
Bebop Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Hej på er Euphonia medlemmar! Det börja vara många trådar uppe just nu om smarta datorlösningar för att återge digitalt lagrad musik med hifi kvalitet. Men vad jag har sett har inte Teac WAP serie tagit upp varken här eller på andra hifi forum. På pappret verkar den mycket intressant. Typ samma koncept som en Squeezebox men med bättre navigerings system och högre kvalitet. Är det någon som lyssnat, testat eller rent har en Teac WAP? http://www.heise.de/imgs/09/4/0/5/2/1/2/WA...28b69d59b5.jpeg Det här är mycket intressant Magnus. Jag är själv på jakt efter något där jag kan styra musiken från lyssningsplatsen. McIntosh har förmodligen det mest genomtänkta systemet, men jag tänker inte överge PC-världen. Jag har för mycket annat som håller mig fast. Jag har nu kommit en bit när det gäller USB-avspelning med ett ljud som kan jämföras med ... sorry höll på att försäga mig ... vill inte reta upp branschen Jag har en separat USB-dac, som är förbunden till en notebook som är förbunden med en extern hårddisk. Min fråga är om det finns en fjärrkontroll där jag via WiFi, Bluetoth eller något annat, kan överföra PC's skärmbild till något jag kan ha där jag sitter och lyssnar och styra härligheten. Vad jag kan se av Teac WAP så kan man det, men man ser också ut att behöva en massa andra prylar från Teac ... Någon som vet och kan? Quote
Muffin Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Någon som vet och kan? Hör med Audio Concept, dom är bra på Teac WiFi! Quote
Richard Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 (edited) Det här är mycket intressant Magnus. Jag är själv på jakt efter något där jag kan styra musiken från lyssningsplatsen. McIntosh har förmodligen det mest genomtänkta systemet, men jag tänker inte överge PC-världen. Jag har för mycket annat som håller mig fast. Jag har nu kommit en bit när det gäller USB-avspelning med ett ljud som kan jämföras med ... sorry höll på att försäga mig ... vill inte reta upp branschen :Shame On You: Är i precis samma situation. För en kort tid sedan köpte jag en pc-fjärrkontroll med synnerligen mediokert resultat, och idag har jag efter eliots tips köpt en Ipod touch samt mjukvara för att styra J.River MC. Efter ett par timmar ser det mycket lovande ut.... "I" världen är fantastiskt mycket snyggare än PC-dito (punkt slut!!) men jag är trots allt inte helt klar med användargränssnittet. Man använder här spellistor och jag har ännu inte kommit på hur man visar endast album eller artist utan att lista alla dess låtar...... Lägger man in drygt 1000 plattor blir det en hel del låtar. Återkommer när allt klarnat..... //Richard editerat pga stavfel Edited August 2, 2010 by Richard Andersson Quote
Richard Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Observera bebop, att denna funkar alldeles utmärkt även till pc, vilket jag använder. Quote
Bebop Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Observera bebop, att denna funkar alldeles utmärkt även till pc, vilket jag använder. Tack Richard. Har missat Eliots inspel om Rivermote. Jag har nu läst både om iPod Touch och JRMC Rivermote. Det är precis det jag söker. Jag har både sett och provat den hos en "äppelmakare". Trodde att den endast fungerade till Apple. iPod Touch butiken får besök imorgon... Quote
Hans-Tommy Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 jag har en WAP 8500 kopplad till min anläggning (DAC MBL1511 via optisk kabel) . Om man har ett trådlöst nätverk hemma är det bara att koppla in den. (trådlös router). Jag har en NAS kopplad till routern så jag rippar CD direkt dit mha min notebook. Sker i Vista miljö mha J.River gratisprogram. Det som också är bra är att man har internetradio samtidigt. Det bästa till sist , det går att spela in radioprogram via WAP:n eftersom man kan ansluta ett USB-minne eller extra hårddisk till den. Detta har jag saknat sedan jag hade kassettdäck. Omslagen på skivorna kommer in i den trådlösa fjärren. Ljudet är dock bättre via min CD-drive, men då har jag en mycket bra drive, tycker åtminstone jag (MBL 1521) (förbindelsen mellan NAS:n och WAP:n är trådlös) observera att jag är inte en datanörd, men jag klarade ändå att installera den även om jag kanske inte optimerat alla parametrarna i rippning mm hälsar tommy Quote
Kilgore Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 jag har en WAP 8500 kopplad till min anläggning (DAC MBL1511 via optisk kabel)... hälsar tommy Hur kommer det sig att du kör med optisk koppling, det brukar bli bättre med RCA-koppling, saknar ngn av apparaterna detta? Verkar vara trevliga apparater de där WAP:arna Quote
Kilgore Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Kan inte hitta ngt om att den klarar Apple Lossless, så då faller den bort för mig WAP9500 spec Quote
RC Ljud&Bild Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 Jag började med en dator baserad lösning bestående av en macbook kopplat via firewire till ett studio ljudkort som sedan skickar vidare signalen vid en coxial kabel till min DAC. För att kontrollera uppspelningen körde jag apples app remote till min iphone. Vilket är det bästa ljud resultatet jag lyckats få till ifrån en dator som källa. Men faktum är att både min DVD och CD levererar ett bättre ljud till DAC:en. Min dröm är att få kasta ut datorn helt ifrån stereon och ha en sparat spelare som tar upp min musiken ifrån server av något slag. Har provat/ägt squeezebox classic och duet moddade och omoddade. För en kort tid ägde jag även en tidig versson av Bladelius Embla basic. Men ingen lösning känns komplett och genomarbetad. Har som sagt försökt att bygga min egen form av dator system men det känns inte en som stabil lösningen. //Magnus Quote
RC Ljud&Bild Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 Hej, Nyfiken på vad du menar med att Teac har bättre navigeringssytem? Vilken kvalitet är bättre, mjukvara, hårdvara? Jag tycker fö att just mjukvaran är det som är riktigt bra med Squeezebox. /Micke Med ett bättre navigeringssytem menar jag en stor och tydlig skärm där man kan få en överblick över sitt musik bibliotek och se sina skivomslag direkt i soffan Vilket jag inte tycker man kunnat gjort med squeezbox framförallt inte classic däremot delvis med duet systemet. //Magnus Quote
RC Ljud&Bild Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 jag har en WAP 8500 kopplad till min anläggning (DAC MBL1511 via optisk kabel) . Om man har ett trådlöst nätverk hemma är det bara att koppla in den. (trådlös router). Jag har en NAS kopplad till routern så jag rippar CD direkt dit mha min notebook. Sker i Vista miljö mha J.River gratisprogram. Det som också är bra är att man har internetradio samtidigt. Det bästa till sist , det går att spela in radioprogram via WAP:n eftersom man kan ansluta ett USB-minne eller extra hårddisk till den. Detta har jag saknat sedan jag hade kassettdäck. Omslagen på skivorna kommer in i den trådlösa fjärren. Ljudet är dock bättre via min CD-drive, men då har jag en mycket bra drive, tycker åtminstone jag (MBL 1521) (förbindelsen mellan NAS:n och WAP:n är trådlös) observera att jag är inte en datanörd, men jag klarade ändå att installera den även om jag kanske inte optimerat alla parametrarna i rippning mm hälsar tommy Intressant att du tycker om ljudet ifrån WAP:en mer än ifrån din CD-drive! Vad tycker du om navigeringssytemet? //Magnus Quote
Hans-Tommy Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Intressant att du tycker om ljudet ifrån WAP:en mer än ifrån din CD-drive! Vad tycker du om navigeringssytemet? //Magnus du missförstod mig, jag menade att när jag spelade CD-skivor är ljudet bättre, jag kan inte uttala mig direkt om menysystemet, jag har inte jämfört med något annat, det fungerarar helt OK för mig tommy Quote
plundin™ Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 (edited) Har testat lillasystern WAP-8500 hos Akkelis en hel dag och tyckte att den var lättöverskådlig och intuitiv i handhavandet. Den inbyggda DACen låter utmärkt, dessutom växer den när man ansluter den till en "bättre" DAC! Plusspoäng på Squeezeboxen tar den genom att man kan ansluta USB-diskar direkt till apparaten. Handhavandet är i grunden "ganska" lika (SB Duet), även om byggkvaliteten på TEACen är vida överlägsen SBn.. Jag tycker att menysystemet funkar bra, men det hänger ju på hur man taggat sina filer! Om den täcker dina behov så är det helt klart en apparat att testa! /ptr Edited August 3, 2010 by plundin Quote
Micke65 Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Med ett bättre navigeringssytem menar jag en stor och tydlig skärm där man kan få en överblick över sitt musik bibliotek och se sina skivomslag direkt i soffan Vilket jag inte tycker man kunnat gjort med squeezbox framförallt inte classic däremot delvis med duet systemet. //Magnus Ok, Jag tycker att fördelen med Classicen är att man slipper bilderna. Men det beror på att de gränssnitt med bilder jag provat varit för sega. /Micke Quote
RC Ljud&Bild Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 Har testat lillasystern WAP-8500 hos Akkelis en hel dag och tyckte att den var lättöverskådlig och intuitiv i handhavandet. Den inbyggda DACen låter utmärkt, dessutom växer den när man ansluter den till en "bättre" DAC! Plusspoäng på Squeezeboxen tar den genom att man kan ansluta USB-diskar direkt till apparaten. Handhavandet är i grunden "ganska" lika (SB Duet), även om byggkvaliteten på TEACen är vida överlägsen SBn.. Jag tycker att menysystemet funkar bra, men det hänger ju på hur man taggat sina filer! Om den täcker dina behov så är det helt klart en apparat att testa! /ptr Jo nog täcker det mina behov altid Har suttit och tittat runt på olika youtubklipp och förstått att handhavandet är rätt likt duet men med ett större och bättre skärm. Testade du något emot en CD-drive? Inte någon som är sugen på att ta en spelkväll och tillsammans utvärdera ett par olika system? //Magnus Quote
Micke65 Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Plusspoäng på Squeezeboxen tar den genom att man kan ansluta USB-diskar direkt till apparaten. /ptr Lysande att man slipper serverprogramvara. Squeezebox Touch lyckas ju inte riktigt med det i praktiken. /Micke Quote
plundin™ Posted August 4, 2010 Posted August 4, 2010 Lysande att man slipper serverprogramvara. Squeezebox Touch lyckas ju inte riktigt med det i praktiken. Man slipper väll inte, WAParna spelar ju mot NAS/Nätverk oxå genom "TwonkyMedia" server.. Man det kan man kanske se som en extra "Option" ... Den enklaste WAP-modellen (2200) har ju bara USB-anslutning, är man inte är intresserad av nätverksuppspelning/internetradio räcker den ju långt! (Även om den har en mer Duettlik fjerk..) Testade du något emot en CD-drive? Nix, CD-spelare är en död dinosaurie i min digitala värld! /ptr Quote
new order Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Dessa Teacs ser verkligen intressanta ut,kanske skulle vara något som komplement till min cd-spelare. Nix, CD-spelare är en död dinosaurie i min digitala värld! Du är en modig man.Varken Steve Jobs eller Bill Gates har då inte mitt 100% förtroende.... Men det har min cd-spelare!... Quote
plundin™ Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 (edited) Du är en modig man.Varken Steve Jobs eller Bill Gates har då inte mitt 100% förtroende.... Bara för att man anser att en teknikform är onödig/ointressant/passé betyder ju inte att man omgående returnerar de apparater man redan har för återvinning. Däremot kommer jag med ofantligt stor sannolikhet aldrig mer att skaffa någon ny silverdiskspelare (Oavsett silverdiskformat!). Min utgångspunkt behöver ju dessutom inte vara relevant för någon annan mej, även om jag inbillar mej att den delas av många! Herrarna Jobs och Gates tar inte heller några större poäng hos mej, men valfriheten om man vill ha något enkelt och väl fungerande i operativsystemväg är ju ganska litet om man är fullständigt ointresserad av att skaffa sig en examen i datavetenskap innan man börjar använda datorn. Hade tex. Linux varit användarvänligt hade jag använt det alla dagar i veckan! Men jag har varken ork eller lust att få det att funka optimalt! /ptr edit : tillägg Edited August 12, 2010 by plundin Quote
new order Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Bara för att man anser att en teknikform är onödig/ointressant/passé betyder ju inte att man omgående returnerar de apparater man redan har för återvinning. Däremot kommer jag med ofantligt stor sannolikhet aldrig mer att skaffa någon ny silverdiskspelare (Oavsett silverdiskformat!). Herrarna Jobs och Gates tar inte heller några större poäng hos mej, men valfriheten om man vill ha något enkelt och väl fungerande i operativsystemväg är ju ganska litet om man är fullständigt ointresserad av att skaffa sig en examen i datavetenskap innan man börjar använda datorn. Hade tex. Linux varit användarvänligt hade jag använt det alla dagar i veckan! Men jag har varken ork eller lust att få det att funka optimalt! /ptr Nä,jag kommer inte heller (troligen) att skaffa någon mer cd-spelare.Men jag känner ett motstånd att datorisera min cd-samling av någon anledning.Det är säkert smidigt och så men jag har allt för många dåliga erfarenheter av operativsystem och hårddiskar.När jag hade Vista hann det nöta ut 2 hårddiskar!! Men lyckas någon att göra en smidig apparat med ett trevligt GUI och enkelt handhavande så faller jag säkert till föga.Squeezebox och den här TEACen är en bra början,men ännu mer integrerade lösningar hade varit bra. /n.o Quote
Richard Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Jag ser det egentligen inte alls som något som handlar om operativet. Man lägger ju ändå filerna som de är (rippar till flac) på en separat disk och vilket kommande operativ som helst kommer ju att kunna läsa dem. Köpte idag en extra backupdisk på mediamarkt, 475 svenska riksdaler för en terabyte. Håller sedan någon vecka tillbaka på att rippa mina skivor. Har nu kommit till D. Jag har bestämt mig för att i första vändan bara rippa de som jag lyssnat på sista året (på en höft). Planerar att ha kvar min CD-spelare men den kommer säkerligen att vila ganska mycket trots att den låter alldeles strålande. Quote
Recommended Posts