Jump to content

Öppna dörrar i Skåne


Timbre™

Recommended Posts

Det var en trevlig eftermiddag med herrarna!

Över en bit mat & kaffe delade vi hifi minnen. Det är roligt att få ta del av varandras resor genom hifins historia.

Efter maten började herrarna att lyssna in sig på mitt system. Även om jag har "köpehifi" så är det ändå mitt ljudsignum som hörs i systemet. Efter många års lyssnande på musik i skiftande sammanhang så har jag min "referens" klar i mitt huvud. Ett ljud som jag jobbar mot och försöker att efterlikna i mitt system. Vägen är kantad med många stunder av frustration men även glädje. Man pratar ibland om hur många timmar det har gått åt för att förverkliga ett bygge av en entusiastbil, något man egentligen även kanske skall göra i vår hobby. Att köpa komponenter och tro att man är "hemma" stämmer dåligt överens med verkligheten. Detta var något som blev tydligt med Puc'en då den inte fungerade optimalt hemma hos Calle.

Systemet som Puc'en blev inkopplad i ser ut enligt följande:

Analog källa:

VPI Aries 3 Signature med Superplatter och SDS motorstyrning samt Audio Research PH 7 RIAA.

Digital källa:

iMac 20" med iTunes, dCS U-clock och Puccini CD/ DAC. Puccinin körs balanserat och med USB koppling från datorn.

Försteg:

Audio Research REF 3.

Slutsteg:

Audio Research REF 210.

Högtalare:

Acapella Violon MK III

Allt sammanbundet med Entreq's kablar.

Edited by Audionet
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tackar så mycket! Här fick vi en överblick av onsdagens lyssningsutrustning.

Utrustningar kan ta olika former och mot slutet råkade jag snubbla över en välfylld kameraväska. Ett tag kändes det nästan som att Nikon-klubben hade sammanträde :) och givetvis blev det ofrånkomligt med ett litet frihandsbaserat snabbtest i sommarsolen... :icon_smile_cool: Nikkor 180mm/2.8 är en klassisk lins som jag har använt ända sedan sjuttiotalet och nu ramlade jag på den i senaste version 180/2.8D If ED... :icon_smile_angry::D

Det kan gå snabbt att fastna för hifi men ännu fortare att åka dit på fotoutrustning... :)

Ett snapshot över staketet.

skane108.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om man har en dCs U-clock eller en klocka av annat fabrikat. Då bör man koppla ihop alla apparater som har clock ingång. Tanken är ju att alla digitala apparater ska jobba i fas med varandra. Har PUC2 en sådan ingång?

Link to comment
Share on other sites

Om man har en dCs U-clock eller en klocka av annat fabrikat. Då bör man koppla ihop alla apparater som har clock ingång. Tanken är ju att alla digitala apparater ska jobba i fas med varandra. Har PUC2 en sådan ingång?

Varför det :?:

- dCS U-clock är ju inte inkopplad när PUC'en är inkopplad och vice versa ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag bara vet hur vi gjorde på jobbet. Där vara alla digitala apparater inkopplad på en sk husklocka. Den styrde videobandspelare, videoredigeringar, ljudredigeringar ja allt som hade med digital bild och ljud. det var t.o.m så att när vi sände eller tog emot digital TV eller ljud via länk mellan oss och SVT måste vi korrespondera med SVT:s klocka. Jag tror att allt är sammankopplat i hela koncernen. Det handlar om att få ner jittret och det är speciellt viktigt vid bild. Om man tittar på baksidan av en klocka för proffsbruk kan man se en himla massa BCN/klock utgångar och en skog av kablar. Jag skulle själv köpa en separat klocka om dom inte var så himla dyra. Som det är nu för oss vanliga. Då styr ex.v CD-spelaren den digitala receivern och när man lyssnar på en annan digital apparat så styr den receivern. Det är först när man går in med en analog apparat då den interna receiverklockan får styra.

Link to comment
Share on other sites

Det var en trevlig eftermiddag med herrarna!

Över en bit mat & kaffe delade vi hifi minnen. Det är roligt att få ta del av varandras resor genom hifins historia.

Efter maten började herrarna att lyssna in sig på mitt system. Även om jag har "köpehifi" så är det ändå mitt ljudsignum som hörs i systemet. Efter många års lyssnande på musik i skiftande sammanhang så har jag min "referens" klar i mitt huvud. Ett ljud som jag jobbar mot och försöker att efterlikna i mitt system. Vägen är kantad med många stunder av frustration men även glädje. Man pratar ibland om hur många timmar det har gått åt för att förverkliga ett bygge av en entusiastbil, något man egentligen även kanske skall göra i vår hobby. Att köpa komponenter och tro att man är "hemma" stämmer dåligt överens med verkligheten. Detta var något som blev tydligt med Puc'en då den inte fungerade optimalt hemma hos Calle.

Systemet som Puc'en blev inkopplad i ser ut enligt följande:

Analog källa:

VPI Aries 3 Signature med Superplatter och SDS motorstyrning samt Audio Research PH 7 RIAA.

Digital källa:

iMac 20" med iTunes, dCS U-clock och Puccini CD/ DAC. Puccinin körs balanserat och med USB koppling från datorn.

Försteg:

Audio Research REF 3.

Slutsteg:

Audio Research REF 210.

Högtalare:

Acapella Violon MK III

Allt sammanbundet med Entreq's kablar.

Nu är jag med igen, jag har haft och har problem med uppkopplingen sedan en månad. :dead::(

Börjar med att berömma herrarna Calle j:r/Audionet för matlagningskonsten, det var mycket hög nivå på maten vi käkade. :mm::app:

Sedan vill jag uttrycka min glädje över gänget som samlades, jag hade mycket trevligt, speciellt kul var det att träffa Timbre/A-Wing som jag inte mött i privata sammanhang tidigare, trevliga pågar! :)

Vidare så saknade jag Calles egna försteg, jag har lyssnat på systemet många gånger förut :mm: och inget lät som tidigare, så vidare synpunkter på vad vi hörde där är inte av värde!

Däremot hos Audionet föll jag som en mätt elefant, råkade komma en 20 minuter före de andra och detta system är något av det bästa jag hört och jag blev nästan tårögd. Hände även första gången jag var hos eliot då vi spelade Sonny Rollins lp:n Way out west. Det som facinerade mig mest var diskant/mellanregister, som sagt nästan tårar i ögonen samt hakan i knäet!

Att det sedan kopplas upp en liten låda som tillsammans med några i sammanhanget billiga kablar samt en laptop (notan för detta ca 10000:-) och att detta också låter så förbaskat bra är fantastiskt. :o Att vi överhuvudtaget jämför detta med Audionets spelare och får "sitta fint" och analysera för att detektera skillnader måste väl vara högsta betyg :?: Någon sade i en annan tråd att "...det finns inga gratisluncher..." men ibland ingår ett extrafantastiskt salladsbord/nybakt bröd/efterrätt/påfyllning och detta för en billig penning!

Själv tyckte jag nog att pucen inte nådde upp till cd-återgivningen, men va f-n, vi jämförde 5-siffriga belopp mot 6-siffriga! När Timbres cd med L H spelades tyckte jag att denna lät mera upplöst än via pucen, men ändå mera musikalsikt. Just upplösning/musikalitet är något som jag vanligtvis inte tycker går hand i hand utan snarare tvärtom, jag blir ofta lyssningstrött.

Pucen verkar vara en helt fantastisk apparat som jag inte tänker inhandla eftersom jag inte vet vad jag skall ha den till. Jovisst är det smidigt att kunna ha all sin musik så lättillgäng/medtagbar men detta är inget jag någon gång saknat, så jag fosrtsätter med cd/vinyl. Vinyl är fö den mjukvara som gett mig mest glädje att lyssna på/samla på/inhandla och så kommer det nog att fortsätta samt då även cd som jag tycker låter helt fantastiskt när de är bra inspelade, men som sagt inte lika kul att samla på/inhandla.

Avslutningsvis var det två riktigt trevliga dagar där det kuligaste med hifihobbien som vanligt visade sig vara att träffa likasinnande. :)

Link to comment
Share on other sites

dCS U-clock klockar Puccinin och när man kör över datorn så går USB signalen in i U-clocken och går sedan vidare med Koaxila digital till Puccinin. Så allt är klockat och tajmat in i minsta detalj. :)

Precis det jag undrade över. Då kan jag ju sova lugnt vidare. :)

Link to comment
Share on other sites

Själv tyckte jag nog att pucen inte nådde upp till cd-återgivningen....

Tyckte inte jag heller :)

När jag hälsade på Audionet i slutet av Juni så jämförde jag Puccini/U-clock när den användes som CD-spelare med när den fick signal från datorn och då upplevde jag att det var mer kraft och dynamik när vi spelade CD och det lät mjukare, mer laidback med musik från datorn. Detta var mycket intressant då mina jämförelser annars lätt till den uppfattningen att hårddiskavspelning är att föredra över avspelning från CD. :blush

När vi spelade Self Portrait av Lalah Hathaway så började vi med PUC2 för att sedan spela CD och slutligen spelade vi från iMac. Skillnaden mellan PUC2 och CD påminde om den skillnad jag hörde i Juni mellan CD och iMac liksom även denna gång när vi gick över till att spela från dator - tyvärr kan jag inte säga mer då jag stod vid sidan om och lyssnade ;)

Vi spelade även en HRx-fil från min laptop/PUC2 där jag hade filen på en extern hårddisk miniStack v.3 på 2TB

HRxRACH_S.jpg

...och det lät fantastiskt :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det känns lite som att hifihistorien går igen :Idea: och det ena kommer inte att utesluta det andra. Rullband är på modet igen, stereokassetten är långt ifrån död, vinylrenässansen skall vi inte ens prata om :) och CD-skivan har ju finslipats under dessa snart trettio gångna år. Hårddisklagrad musik är här för att stanna och för entusiaster som befinner sig på första rutan i samlarkarusellen kan detta mycket väl vara alternativ nummer ett.

Jag blev helt enkelt imponerad av träffens samtliga hårddiskvarianter.

Avslutningsvis ett stort tack till calle_jr för tisdagsupplevelser och all samordning, till Audionet för onsdagsupplevelserna, till min privatchaufför A/Wing. för säker transport :icon_smile_cool::) och till alla som var med under dessa lärorika & stämningsfyllda semesterdagar.

Tema dekorationsstenar går igen :) och den här gången var min gamla D70:a upphakad på en maffig lins.

Enligt uppgift en 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor och det kändes ju ganska så rejält... :o:mm::)

skane110.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med hårddisk lösningar i c:a 1 1/2 år nu och haft förmånen att få prova många olika lösningar mot varandra. Fram till det att Puccinin kom in i huset så har datorn alltid varit att föredra som transport. Nu så är det lite musiksmak och humör som avgör. Eliots slutsats av skillnaderna på dCS via cd eller hårddisk delar jag med honom. Om jag vill varva ner efter en stressig period och väljer en platta för ändamålet så kan hårddisken var rätt källa medans en blues med lite mer attityd och driv/ attack gör sig bäst på cd. :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag vill varva ner efter en stressig period och väljer en platta för ändamålet så kan hårddisken var rätt källa medans en blues med lite mer attityd och driv/ attack gör sig bäst på cd. :)

Det är fantastiskt att ha två anläggningar i en :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag får be om ursäkt för lite faktafel. :blush:)

När Eliot var här i Juni så var jag ganska nöjd med ljudet, men någonstans på vägen under semestern så hände något. När jag kom hem från Italien så lät inte anläggning som den gjort tidigare. Jag fick aldrig riktigt ordning på det innan jag fick besök av herrarna. Hur som, jakten har fortsatt efter ert besök och idag fann jag felet. Kabeln mellan klockan och DAC'en hade lossnat. Så U-clock klockade inte signalen, efter inkopplande så föll att på plats. Skillnaden var i mina öron ganska stor, plötsligt var det mer kropp, dynamik, attack och driv i presentationen för att inte nämna förbättringen av upplösningen. :)

Faktafelet är således att U-clock inte klockade DAC'en under cd avspelningen eller via hårddisk. :blush

Link to comment
Share on other sites

Precis gcs, det var just de orden jag bad om ursäkt för.

Men nu är allt klockat och tajmat in i minsta detalj, tror jag i alla fall. :)

Idag öppnade jag en feature på Puccinin som medger upsampling av USB signalen (eller annan extern digital signal) till DSD.

Link to comment
Share on other sites

Idag öppnade jag en feature på Puccinin som medger upsampling av USB signalen (eller annan extern digital signal) till DSD.

Då är frågan om det under full koncentration går att detektera skillnad mellan uppsampling i mjukvaran kontra uppsampling i Puccinin :?:

Link to comment
Share on other sites

Det är en klar skillnad mellan upsampling i Puccinin jämfört med upsampling i iTunes. Nu kan jag bra ta emot 24/96 som max upsampling från iTunes.

dCS har en mycket bra guide till hårddisk avspelning för nedladdning på sin sida. http://www.dcsltd.co.uk/page/assets/dCS_Gu...puter_Audio.pdf

Jag la lite tid igår och gick genom alla inställningar och rekommendationer som dCS har för att maximera avspelning från dator via USB och Puccini/ U CLOCK. Lite koll har de för det gick att plocka ut lite till. :)

Nu är frågan, hur låter det om man tar ett steg till upp i dCS världen... :?:;)

P.s Fortfarande chokad över hur mycket en klocka påverkar ett digitalt system! Om någon där ute i HiFi Sverige sitter med en Puccini (eller annan DAC som kan låsa på en word clock signal) och valde att utesluta U-CLOCK (eller annan klocka) vid köp, låna hem en bums och testa!

Edited by Audionet
Link to comment
Share on other sites

Idag öppnade jag en feature på Puccinin som medger upsampling av USB signalen (eller annan extern digital signal) till DSD.

Det är väl en av fördelarna med dCS som ofta omnämns ;)

//Eliot

PS. Jag har beställt ett tweak till PUC2 och vid jämförelse låter PUC2 utan tweak "burkigt" - the show must go on :D

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en av fördelarna med dCS som ofta omnämns ;)

//Eliot

PS. Jag har beställt ett tweak till PUC2 och vid jämförelse låter PUC2 utan tweak "burkigt" - the show must go on :D

Ojoj, nu måste du berätta mer om detta tweak! :63:

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt ett tweak till PUC2 och vid jämförelse låter PUC2 utan tweak "burkigt" - the show must go on :D

Där kanske Kejsaren blev av med ytterligare en persedel... :icon_smile_cool:

Funderar på om svart granit (diabas) från Göingbygden kan fungera eller havsrslipad och välsignad gnejs från Bönsäcken på Hanö... :closedeyes: - everthing for the show :D

Link to comment
Share on other sites

Där kanske Kejsaren blev av med ytterligare en persedel... :icon_smile_cool:

Funderar på om svart granit (diabas) från Göingbygden kan fungera eller havsrslipad och välsignad gnejs från Bönsäcken på Hanö... :closedeyes: - everthing for the show :D

Dekorationsstenstemat går igen... :?::)

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, nu måste du berätta mer om detta tweak! :63:

Ja, vi är fler som väntar. :mm:

Detta är egentligen inget märkvärdigt. :blush

dCS Puccini och U-clock stod på speciella fötter medan PUC2 stod på höjdkant direkt på hyllplanet och det är naturligt att även PUC2 påverkas av mekaniska vibrationer och koppling mot underlaget mm ;)

Link to comment
Share on other sites

dCS Puccini och U-clock stod på speciella fötter medan PUC2 stod på höjdkant direkt på hyllplanet och det är naturligt att även PUC2 påverkas av mekaniska vibrationer och koppling mot underlaget mm ;)

Med all respekt för vad du hör, Eliot, så vill jag ändå lägga en motvikt mot den här typen av tweaks. Jag har blivit allt mer skeptisk mot mycket av tweaks över huvudtaget.

Det började med en förevisning av Nordost elkablar i Montreal av Björn (minns inte efternamnet men han hade långt hår). Jag hörde samma skillnad som ha sa att jag skulle höra. Driven av lite yrkesskada och utbildningsskada, fick jag låna hem de tre olika kablarnar av Cdf-Audio i Montreal. Jag hörde ingen som helst skillnad och när jag lämnade tillbaka kablarna fick jag kommentaren "Etes-vous surpris" (är du förvånad).

Jag har köpt kabellyftare och Solid Tech's "Feets of Silence" till det mesta av min utrustning och jag har upplevt skillnader som "man skall uppleva". Jag har också sett mätkurvor som styrker upplevelsen. Samtidigt har jag börjat ifrågasätta en hel av detta. Så idag när jag plockar bort dessa prylar som jag betalt ansenliga summor för så hör jag inga skillnader längre. Samma sak när jag bytte från Siltech kablar till Transparent. Då hörde jag skillnader, det gör jag inte längre.

PUC2-debatten har en del av samma inslag. Jag känner för egen del att det är dags att nyktra till. Det finns en del av vad jag vill kalla avarter i branschen som jag inte ställer upp på längre.

Det där med att det hörs "stora skillnader" eller att t ex PUC2 eller dCS låter "burkaktig" eller att en flytande upphängning skulle göra jätteskillnader köper jag inte mer.

Det finns en hel del social forskning på hur man skapar upplevelser som egentligen inte existerar. De tänker jag inte dra här, men jag ser likheterna och parallellerna.

Däremot kan jag konstatera att ljudet hemma hos Audionet tillhör bland det bästa jag hört i hemmiljö, men jag tillskriver inte tweaksen som del av detta.

Link to comment
Share on other sites

PUC2-debatten har en del av samma inslag. Jag känner för egen del att det är dags att nyktra till. Det finns en del av vad jag vill kalla avarter i branschen som jag inte ställer upp på längre.

Du får hjälpa till att hålla ett öga på mig också.

Jag är en så'n som hade föredragit om Yellowtec skickat korten i en papplåda med lite olika tillbehör för eget montage i en riktig låda och avkopplande apparatfötter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...