Timbre™ Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Ibland känns det skönt att bara få glida omkring... Häng med på en mitt-i-veckan-utflykt med A/Wing. bakom ratten och receptorerna inställda på musik, hifi och kontinentalt liv i Malmö... Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Nu var det kanske inte så här vi gled omkring och det var nog säkrast för att hålla det sydspanska temperamentet under kontroll... Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Lite kartläsning är aldrig fel men här har A/Wing. redan tagit oss till gränslandet mellan Halland och Skåne. Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Apostlahästar eller automobil... Vi tog raka spåret... Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Det var inte bara solen som värmde och genast kommer man att tänka på ett stycke örikesnostalgi. Vem sjung och vad heter låten... Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Illegal aliens Never heard of... Här går vi tillbaka till tiden före Rock 'n' Roll. Quote
A/Wing. Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Lite kartläsning är aldrig fel men här har A/Wing. redan tagit oss till gränslandet mellan Halland och Skåne. Kan du va snäll att redigera om bilden Bengt jag är brunare en så Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Kan du va snäll att redigera om bilden Bengt jag är brunare en så Allting är relativt och den vinterbleka framtoningen beror på att bakgrunden är mörk... Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Vem sjung och vad heter låten... Ingen skall behöva ligga sömnlös i natt och det här var betydligt lurigare än gårdagens tegelstensproblematik. Den kan vi återkomma till längre fram och under tiden får vi spegla oss i glansen av ett stycke rörbestyckad effektelektronik som hade ett viktigt uppdrag under tisdagens övningar. Van The Man får Telefunkenflashbacks under nostalgitrippen In The Days Before Rock 'n' Roll på albumet Enlightenment. "Telefunken, Telefunken" sjunger Van Morrison på den skivan men här handlar det om kontinentalt rörförstärkeri från La France. Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Nu blir det inga fler klurigheter och plötsligt har vi hamnat i Skåne. Men var... Quote
Bebop Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/skane014.JPG Det ser ut som flyktingförläggningen på Hallandsåsen för illegala Göteborgsinvandrare. Quote
Timbre™ Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Det ser ut som flyktingförläggningen på Hallandsåsen för illegala Göteborgsinvandrare. Då har vi stuckit hela bunten för här var det tömt på folk... Ett av den senaste tidens trådämnen har ju varit fyllnadsmaterial och dekorationssten... Quote
calle_jr Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Never heard of... Där blev jag oväntat tävlingsdeltagare, men Bebop tolkade mig som jag tänkt och jag syftade på dig och A/Wing Enlightenment har jag inte lyssnat så mycket på. Igår jämförde jag Astral Weeks studioalbum från '68 med live-utgåvan från Hollywood Bowl. Det var inget om Telefunken, men studioalbumet är ju pinsamt mycket bättre Rören är NOS allihop och ska snart utprovas på olika platser; tyska Tfk ecc83, jugoslaviska Ei ecc83, engelska RCA ecc83 och amerikanska JAN Philips 6189W. Quote
Timbre™ Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 Där blev jag oväntat tävlingsdeltagare, men Bebop tolkade mig som jag tänkt och jag syftade på dig och A/Wing Enlightenment har jag inte lyssnat så mycket på. Igår jämförde jag Astral Weeks studioalbum från '68 med live-utgåvan från Hollywood Bowl. Det var inget om Telefunken, men studioalbumet är ju pinsamt mycket bättre Livealbum kan lätt bli katastrofer men Diana Krall och Sade står för några av de starkaste undantagen jag känner till... Stoppet i Löddeköpinge var ingen tillfällighet och här finns ett Bärgningscenter som väcker hifiminnen. I samband med historiska forumsaktiviteter fick jag den stora förmånen att få träffa bärgningschefen IRL och dessutom krypåka utefter hela Regementsgatan i jakten på en förlorad oljeplugg. Det var lördag förmiddag och intensiv trafik i Malmö... Ett fordon för dekorationssten och andra aktiviteter. Quote
Timbre™ Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 Från nostalgi till nutid och kanske även en inblick i framtiden... Yellowtech PUC2 är ju ett inte helt okänt begrepp på Euphonia och mycket av de två dagarnas lyssningsövningar skulle komma att kretsa kring denna moderna teknik. Jämförelser blev naturligtvis oundvikligt. Quote
Kilgore Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Är ni hemma hos calle_jr, eller är här fler med Jadis-slutsteg kanske, omgivningen är ju inte så lik calle_jr's trädgård direkt Quote
calle_jr Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/skane030.JPG Ringo vänstrar en del med tiken som håller Yellowtec-lådan. Hur ska detta gå, han är fortfarande valp... :Nail Biting: Quote
Kilgore Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Ringo vänstrar en del med tiken som håller Yellowtec-lådan. Hur ska detta gå, han är fortfarande valp... :Nail Biting: Det ska börjas i tid Quote
Timbre™ Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 Är ni hemma hos calle_jr, eller är här fler med Jadis-slutsteg kanske, omgivningen är ju inte så lik calle_jr's trädgård direkt Helt klart hemma hos calle_jr och vi fick även tillfälle att studera två rejäla stereobänkar under denna Malmöutflykt. Ett ämne som jag vet ligger A/Wing. varmt om hjärtat och här ser vi höger kanal Jadis JA80 i arbetsläge... Quote
Timbre™ Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 Dagen startade annars i vinylens tecken och det blev ett intensivt bläddrande i Malmös vinylbackar... Vi strålade samman på Folk å Rock för att sedan botanisera bland tre butikers skivutbud. För min del fanns här hur mycket som helst från Carla Thomas till Motown men dagens jakt gällde Wilson Pickett och inte ens en nyutgåva av Pickett In The Pocket fick fram plånboken då jag redan har sjuttiotalsoriginalet i bakfickan... Musikfantaster som tar en nypa frisk luft mitt bland allt skivbläddrande. Från vänster iroise, eliot, Bebop, calle_jr & A/Wing.. Givetvis blev det även kontinental avkoppling och entusiasterna varvar ner på Lilla Torg. Quote
Käera Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Operate läge på o en bred panel med vana öron vad kan gå fel.. Quote
Timbre™ Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Operate läge på o en bred panel med vana öron vad kan gå fel.. Man lär sig något nytt varje dag och som fullständig novis på hårddisklagrad musik insåg jag snabbt att finjusteringarnas tid inte var förbi. Nivåanpassning, kabelselektion och matchning kommer även att följa med oss in i nästa decennium... Quote
Timbre™ Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Kanske säkrast att svalka av sig innan lyssningarna drar igång... Quote
eliot Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Man lär sig något nytt varje dag och som fullständig novis på hårddisklagrad musik insåg jag snabbt att finjusteringarnas tid inte var förbi. Nivåanpassning, kabelselektion och matchning kommer även att följa med oss in i nästa decennium... Ja, det fick vi lära oss den hårda vägen hemma hos Calle Quote
Timbre™ Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Ja, det fick vi lära oss den hårda vägen hemma hos Calle Ja, vi började lite försiktigt och efter en stund dök det upp väl inlyssnad och personligen mycket uppskattad rutinmusik på laptop-skärmen. Här rörde vi oss med Eliane Elias, Randy Crawford och Joe Sample. Även Lalah Hathaway's självporträtt blev rippat och fick vara med som utvärderingsobjekt. Här passar det bra med lyssningsintryck via skilda öron men ganska omgående tyckte jag mig höra ett ganska högfrekvent additament som inte finns med på CD-originalen. För Eliane Elias del tog det form av ett (visserligen behagligt men fortfarande adderat) diskantskimmer och Lalah Hathaway framträdde plötsligt med accentuerad diskant i de vokala prestationerna. När vi sedan gick vidare till Patricia Barber förstärktes dessa intryck i mina öron. Vad gäller detaljrikedom saknades ingenting och ibland fokuserade jag på mikrodetaljer som tidigare gått mina öron förbi. Detta kan också ha att göra med lyssningsomgångarnas anläggningar i sin helhet. Quote
Timbre™ Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Kastade mig omgående in i calle_jr:s vinylsamling i jakt på känt material och även här fanns en hel del att välja på. Det tog inte många vinylvarv förrän allt kändes precis som vanligt och därmed kopplade jag diskantskimret till det digitala arrangemanget. Har under en lång period varit svag för tidiga Basis Turntables men frågan är om inte denna Kuzma Reference tar designpoängen... Oerhört läckert. Quote
calle_jr Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Förbaskat läckra bilder! Man slås speciellt av det när det är hemvana motiv. Jag kunde tyvärr inte använda mitt ordinarie försteg denna dag, utan ett försteg som konstruerades innan cd-spelarnas egentliga frammarsch. Det gör att insignalen upplevs överstyrd vilket märks främst i övre register och starka partier. Jag provade för första gången igår en ps3-maskin som transport och spelade Soldier of Love via Northstar dac. Vilket kanonalbum, men tendensen var precis den samma som med PUC2. Quote
Timbre™ Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Förbaskat läckra bilder! Man slås speciellt av det när det är hemvana motiv. Tackar - dock reducerades mängden bilder kraftigt p.g.a vinylreceptorernas och smaklökarnas njutningsutsvävningar... Det mesta brukar ha en förklaring och det finns inga genvägar till lyssnarengagerande analogljud. Här ser vi en del av den kedjan. Quote
Timbre™ Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Vi avvaktar med nedpackning av de digitala tillbehören tills det har kommit in ytterligare intryck från första dagens lyssningsomgångar. Det finns alltid risker med att ge sig ut på hifiäventyr och Kuzma Stabi Reference är en typisk sådan frestelse. Därefter bär det vidare utefter skånska alléer och jag kom dessutom att snubbla över två fotoprylar som jag aldrig skulle träffat på... Quote
Recommended Posts