Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Sitter i skrivande stund och packar alla mina CD-skivor till en Ready NAS, CD-spelaren är sedan länge såld!

Kör för närvarande med en USB-DAC, men vill ha en Streamer.

Vet någon vilka märken som har, eller är på G med "rena" streamers typ sådana som Linn har.

Har testa Linn Akurat DS men blir inte 100% i mitt system, inget fel på själva Streamandet utan med själva Linn-soundet som inte går ihop.

Skulle behöva testa Linn klimax med, dock lite för dyr för mig just nu.

Känns absolut inte aktuellt att köpa en lösning som kräver en Laptop med USB eller Firewire.

Synpunkter.

Mvh

Duck

Posted
Hej,

Du anger ingen prisklass, men här är iaf några förslag;

Logitech Transporter

Logitech Squeezebox Touch

Teac WAP-5000

Naim HDX

Sonos

/Micke

Hej.

Nej just det, var innan morgon kaffet jag skrev! :mm:

Jag letar som sagt efter en Streamer, en ren Streamer typ som Linn spelarna.

Prisklass runt 50-60 skulle jag tro, alt köper jag en Squeezebox och matar min DAC med tillsvidare.

Det är är en ren Streamer jag söker dvs en DAC med RJ45 nätvärksansultning, med Ballanserat XLR är ett krav.

Jag tror den här marknaden kommer......

Mvh

Duck

Posted (edited)

Jag är mest förtjust i att ha en ren DAC och sen en annan enhet som agerar transport. Kärnfrågan blir då formatstöd och jitter.

I dagsläget har jag en Squeezebox Duet, men då den bara tar 16/44,1 lär den få bytas så småningom. Touch-modellen tar 24/96, men eftersom jag ändå kör telefonen eller en laptop som kontroller lutar jag åt en mac mini som transport kopplad till en firewire-DAC. Det löser alla problemen: Jag kan köra upp till 24/192 och transportens jitter blir irrelevant eftersom allt klockas i DAC:en. En mac mini drar bara 10W idle och är nära nog helt tyst. Man kan använda TV:n som bildskärm (om man har den vid stereon) eller så har man en iphone eller ipad och en remote desktop-klient för att styra allt.

MY-HIEND lade nyligen upp fina bilder på en sådan lösning i den här tråden.

EDIT: Jag har all musik på en NAS-server i ett annat rum. Jag rekommenderar starkt att man åtminstone håller lagring och uppspelning separerade.

Edited by ukiro
Posted

Vill bara bidraga med lite erfarenheter ang Mac mini + dac etc. (kört med mac mini + sony 32" tv + apogee duet firewire DAC -> preamp etc)

Det funkar mycket bra men det blir mer bök än vad man tror.

Problem:

- tid för tv:n att starta när man vill kontrollera sin musik

- iphone går ner i viloläge och tappar kontakt med minin

- det är fortfarande ett datorsystem men allt det innebär

- hårddiskarna väsnas mer än man hoppas

- (i mitt fall var det även vissa problem med att apegee dacen tog strömförsörjning från minin vilket fick den att spinna upp fläktarna extra mycket)

Bästa tipset:

+ Kör lokalt med stor SSD disk = tyst och snabbt, ingen väntan på NAS

+ extern strömförsörjning till DACen så inte minin får jobba i onödan

+ liten snygg skärm nära lyssningsposition som är på under lyssningssessionen = lång bildkabel (vilket kan vara problemtatiskt)

+ apple bluetooth magick mouse/trackpad + keyboard för att kontrollera det hela

Just nu kör jag från min itunes på min laptop till apple airport express -> Cambridge DACmagic för enkelhetens skull

Posted (edited)

Får väl dra mitt strå till stacken, även om trådskaparens prislapp översiger både min variant, Macmini och Squeezebox.

Jag funderade länge på att få min växande CD samling att bli mer hanterbar, just nu i häraden 2 000 CD,s och det byggs på med några nya varje månad. Eftersom jag är en stor fan av soul och R&B från guldåren på 60 - 70 tal så är många plattor välmatade

med 25 - 30 spår per CD, så någonstans mellan 35 000 - 40 000 låtar finns och med många guldkorn jag glömt bort att jag har.

Från första början var det här med "dator" lyssning uteslutet men åren har gått och vi är långt från MP3 filernas komprimerade ljud. Från början blev jag intresserad avSqueezebox touch speciellt med tanke på att det fanns audiofila egenskaper enligt deras specifikation, dock dök den inte upp som utlovat i December 2009 så jag började jag forska i ämnet och det hela slutade med följande prylar:

En "dedikerad" minidator av fabrikat Asus eeebox mindre än en vinylsingel och utan fläkt vilket innebär väldigt tyst.

En 22 tums skärm som sitter på väggen.

I valet av DAC Jag väntade ut tillverkaren av Musicstreamer 2 och köpte deras uppgraderade version som fick betäckningen 2+.

För den som vill köra balanserat finns deras PRO modell som har balanserade utgångar.

Jag använder mig av två olika externa diskar en som backup och en som är kopplad till datorn. Den som är kopplad till datorn

är en Western Digital och även den väldigt tyst.

Massor av tid har gått åt till val av mediaspelare, format m.m. och trots att anhängare av FLAC skrattar åt mig föll valet på Wav. tror

inte man kan komprimera och packa upp och dessutom konvertera tillbaka utan "skador", men det är min teori, diskutrymme kostar

ju inget idag så det är ju inget argument, det som saknas i Wav. är isåfall möjligheten till taggar, men jag fixade till en variant som

funkar för mig.

Rippningen görs till backup disken i EAC och allt rippas som sagt till Wav. filer eftersom inte Wav. formatet stödjer taggar så nöjer jag mig med att artist och

låttitel visar när låten spelas, i vissa fall har jag själv lagt till bolag och årtal när låten gavs ut, funkar kanon.

Coverart scannas och läggs i en separat mapp i mappen som en specifik CD finns. Därefter kopierar jag över de senaste "rippningarna till lyssningdisken.

Som mediaspelare fick jag tips här på forumet om J Rivers mediaplayer, jag valde deras mediacenter som har funktioner för audiofilt lyssnande, ett antal olika skins för visning, en mängd olika funktioner som att spela direkt från HD eller från buffertminnet.

Nu sitter jag inte med världen värsta kringprylar, men det låter kanon och ljudmässigt har jag inte tappat emot CD lyssning.

När det gäller uppstart, m.m. tror jag inte det tar längre tid än att få igång CD spelaren sätta in skivan vänta på att denna ska läsas in och starta spelningen.

Fördelar: Jag kan med fjärren kan välja och vraka bland alla mina skivor, göra egna spellistor, hoppa mellan olika skivor hur jag vill

allt med samma ljudkvalitet som tidigare.

Nackdelar: Det tar tid att rippa musik om det ska göras ambitiöst, men hela samlingen behöver ju inte åka in samma kväll, just nu har jag rippat ca 150 CD som är inlagda, många av dessa har jag inte hört på flera år och nu får dom ett nytt liv här hemma.

Allt som allt har detta kostat ca 10 000:- för dac, dator diskar och skärm, men det är en av de bästa investeringar jag gjort när det gäller musik, naturligtvis kommer jag behålla CD spelaren för att snabbt kunna lyssna när man fått en ny platta.

Även om det inte hjälpte just trådskaparen, så kanske jag kan inspirera någon annan som går och funderar.

Conny T

Edited by Conny T