Jump to content

Erfarenheter att diffusera bakom dipoler ?

minesota

Recommended Posts

Hej

Mitt nya lyssningsrumm ligger på övervåningen med snedtak och panel väggar.

Jag spelar med mina Quad 2805 och undrar om någon har erfarenhet att diffusera bakom exempelvis en quad. Var har ni isåsfall satt diffusorn ? Mellan högtalarna eller bakom panelerna ? Funderar om jag kan komma undan med att flytta dem närmare bakvägen om den diffuseras upp. dom står nu ca 1,5 meter ut.

Mvh Peter

Vet inte om det behövs? På ESL-57 är diskantpanelen dämpad med filt. Hur det är på 2805 vet jag inte. Hur låter det från baksidan? Samma ljud som framifrån?

Det kanske är bättre att dämpa hårt med tjock filt bakom. Det skadar ju inte att prova ...

Föreslår att du börjar med att diffusera den yta där du - från lyssningsplats - ser högtalaren spegla sej i bakväggen.

Jag har en liten teori:

Den enkla varianten är att placera en konvex skiva på den ovan omnämnda delen av väggen.

Skulle den konvexa skivan ha spegelyta, så skulle högtalaren nu se väligt smal ut.

Detta kan litegrann illustrera hur mycket mindre energi - i korta våglängder - som direkt reflekteras tillbaks till lyssningsplatsen.