Tompa Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 (edited) I dag var jag på besök hos Patrik Caesar i hans show rum, Limhamn, Malmö. Det handlade om en lyssningsstund tillsammans med Yellowtec PUC2, och Eliot var där och lirade lite med sin dator. Förutom dator och Yellowtec PUC2 så bestod systemet av stärkaren Octave V70 samt högtalare VividAudio K1, vilka kablar som användes glömde jag dessvärre att kolla.... Jag står lite vid sidan av det här dator spelandet, jag har ett mycket tajt förhållande till skivor, framförallt vinyl, men även cd, jag gillar liksom hela proceduren om man säger så, ta fram skivan, titta, torka av, lägga på/i, sitta i min fåtölj, hålla i fodralet, titta, läsa, osv., osv... Men om jag någon gång ska ge mig i denna fråga, ja då ligger Yellowtec PUC2 mycket bra till !! Musiken presenterades mycket behagligt, med ett härligt naturligt klangriktigt ljud ! Jag har lyssnat på sådana här mojänger tidigare, men aldrig blivit så här överraskad, detta var absolut toppklass !! Yellowtec PUC2 vet verkligen vad den sysslar med, full koll på samtliga parametrar !! Känner ni att det verkar intressant att lyssna via detta media, då får ni absolut inte missa Yellowtec PUC2 !! Jag har för mig att Patrik nämnde att den kostar runt 6000:-, så prisvärd är bara förnamnet, känns snarare som ett riktigt fynd ! //-- Tompa -- Edited July 24, 2010 by Tompa Quote
Tompa Posted July 24, 2010 Author Posted July 24, 2010 Fungerar den med Windows 7? Jag har inte satt mig in i de tekniska attiraljerna gällande Yellowtec PUC2, så det vet jag dessvärre inget om... Men jag har sett en del trådar här på forumet som verkar gå på djupet, där kan du kanske få svar på din fråga !?! //-- Tompa -- Quote
Bebop Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Fungerar den med Windows 7? Yes, jag kör den över Windows 7 och med samma program som Eliot, dvs JRiver Media center som man enkelt kan konfigurera till den upplösning man vill ha (om den finns på källan dvs). Både jag och Eliot kör med 24/176,4 Quote
Sanfrid Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Yes, jag kör den över Windows 7 och med samma program som Eliot, dvs JRiver Media center som man enkelt kan konfigurera till den upplösning man vill ha (om den finns på källan dvs). Både jag och Eliot kör med 24/176,4 Kanon, har precis fått ny laptop därav frågan. Är inte kompis med windows 7 ännu..:-) Quote
jna Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Var också hoss Patrik C (PC!) idag och lyssnade på PUC2an. Instämmer med Tomba, detta är klart interessant speciellt om man har sin musik på dator. PUCen kommer att ge min Lector CDP7 en tuff match speciellt på områden som naturlighet och klangäkthed även om dessa områden är Lectors kanske främsta styrkaområden. JNA Quote
calle_jr Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Fungerar den med Windows 7? Det ska fungera bra i åtminstone Windows XP, Vista, 7, Server 2003, 2008 och Mac OS 9. Jag vet att Foobar fungerar även i 64-bitarssystem, men jag vet inte om någon testat PUC2 i exvis Win7 64-bitar. Quote
Sanfrid Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Det ska fungera bra i åtminstone Windows XP, Vista, 7, Server 2003, 2008 och Mac OS 9. Jag vet att Foobar fungerar även i 64-bitarssystem, men jag vet inte om någon testat PUC2 i exvis Win7 64-bitar. Jag får väl testa, i övrigt verkar laptopen vara väl lämpad, fyra ssd diskar...:-) Win7 64-bitar strular lite än så länge med vissa program, kan vara sk*t bakom spakarna också. Quote
eliot Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Blev en del Yellowtec lyssning i dag också... Var det bara jag som reagerade på hur renare det blev med en något mer seriös USB kabel mellan laptoppen och PUC2.an ? ...ljudet växte liksom mvh /B När jag besökte René i Zürich för två år sedan så demonstrerade han skillnaden mellan USB-kablar liksom skillnaden mellan olika avspelningsprogram (se inlägg). Förra året hade han gjort en egen USB-kabel och min förhoppning när jag besökte honom nu var att få med mig en USB-kabel och detta var första gången jag kopplade in den kabeln - Vid alla tidigare spelningar med PUC2 har jag använt mig av den medlevererade USB-kabeln då jag har inte har haft tillgång till en bättre kabel som t.ex. den från EntreQ. Bara för att förtydliga: René's kabel går inte att köpa men liksom hans övriga kablar håller den mycket hög klass. Soulution Audio använde tidigare René's kablar på mässor men fick problem då folk blev intresserade av kablarna och ville kunna köpa dem och bytte därför till ett kommerciellt märke Quote
Georg Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Finns det någon som har en puc2 i närheten av Åmål som man kan lyssna på jag har lite långt till limhamn! Det vore verkligen kul att få höra vad den kan göra! Quote
Sanfrid Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Finns det någon som har en puc2 i närheten av Åmål som man kan lyssna på jag har lite långt till limhamn! Det vore verkligen kul att få höra vad den kan göra! Inget att fundera på bara köpa, den är ju bättre än cd spelare+70´. Har sällan sett en sådan hype så den måste ju vara det grymmaste som lanserats på länge. Quote
calle_jr Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 PUCen kommer att ge min Lector CDP7 en tuff match speciellt på områden som naturlighet och klangäkthed även om dessa områden är Lectors kanske främsta styrkaområden. Jag deltog en stund och det var kul att ses, JNA! Jag var road av diskussionen om hur ofta olika uppställningar låter likt de material man använder. Att man kan höra hur det låter glas, kork, metall, trä osv. Min förväntan har varit att hårddiskuppkopplingar ska ha en klinisk karaktär. Det har PUC2 förvisso i positiv bemärkelse och man kommer närmare källkoden, men den blodfattighet som ofta medföljer finns inte där. För att använda ett slitet uttryck försvinner källan. Quote
Bebop Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Inget att fundera på bara köpa, den är ju bättre än cd spelare+70´. Har sällan sett en sådan hype så den måste ju vara det grymmaste som lanserats på länge. När storfiskaren talar om ... När jag sagt att den spelare jämt med min och ett antal spelare i samma prisklass och t o m ännu dyrare så har den nu blivit bättre än alla CD-spelare över 70' ... En sådan konklussion har vi inte kommit fram till. Jag håller med dig att det blivit lite mycket PUC2. Man kan ju få bilden att den är helt unik. Det tror inte jag. Jag inbillar mig att det finns flera USB-dacar som ger liknande resultat. Dert märkliga är att ingen tagit bladet ur munnen och presenterat alternativa USB-dacar (oavsett pris). Vad som förmodligen är lite begränsande är antal USB-dacar som kan erbjuda högre upplösning än 24/96 men det mesta vi har testat är 16/44,1. Tystnaden eller avsaknad av andra DA:ar i forumet kan ge bilden av att PUC2 sopar banan men det tror jag inte. Skulle vara kul att läsa om andras erfarenheter av inköpta DAC:ar från andra fabrikat. Quote
Sanfrid Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 När storfiskaren talar om ... När jag sagt att den spelare jämt med min och ett antal spelare i samma prisklass och t o m ännu dyrare så har den nu blivit bättre än alla CD-spelare över 70' ... En sådan konklussion har vi inte kommit fram till. Jag håller med dig att det blivit lite mycket PUC2. Man kan ju få bilden att den är helt unik. Det tror inte jag. Jag inbillar mig att det finns flera USB-dacar som ger liknande resultat. Dert märkliga är att ingen tagit bladet ur munnen och presenterat alternativa USB-dacar (oavsett pris). Vad som förmodligen är lite begränsande är antal USB-dacar som kan erbjuda högre upplösning än 24/96 men det mesta vi har testat är 16/44,1. Tystnaden eller avsaknad av andra DA:ar i forumet kan ge bilden av att PUC2 sopar banan men det tror jag inte. Skulle vara kul att läsa om andras erfarenheter av inköpta DAC:ar från andra fabrikat. Sorry, tog väl i lite..:-) Quote
Richard Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 (edited) När jag besökte René i Zürich för två år sedan så demonstrerade han skillnaden mellan USB-kablar liksom skillnaden mellan olika avspelningsprogram (se inlägg). Förra året hade han gjort en egen USB-kabel och min förhoppning när jag besökte honom nu var att få med mig en USB-kabel och detta var första gången jag kopplade in den kabeln - Vid alla tidigare spelningar med PUC2 har jag använt mig av den medlevererade USB-kabeln då jag har inte har haft tillgång till en bättre kabel som t.ex. den från EntreQ. Bara för att förtydliga: René's kabel går inte att köpa men liksom hans övriga kablar håller den mycket hög klass. Soulution Audio använde tidigare René's kablar på mässor men fick problem då folk blev intresserade av kablarna och ville kunna köpa dem och bytte därför till ett kommerciellt märke Men, hur gör man om man ska koppla in en bättre USB-kabel. De USB-kablar jag sett med lite högre priser har ju ingen Y-koppling som den som medföljer PUCen. Har ni hittat en y-förgrening av hög kvalitet? För det verkar ju knappast särskilt smart att koppla på en ytterligare på den medföljande hur bra den nya än är. Det har ju talats lite om detta även tidigare men jag har inte fått klarhet i det hela. //Richard Editerat pga av tillägg. Edited July 25, 2010 by Richard Andersson Quote
Bebop Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Men, hur gör man om man ska koppla in en bättre USB-kabel. De USB-kablar jag sett med lite högre priser har ju ingen Y-koppling som den som medföljer PUCen. Har ni hittat en y-förgrening av hög kvalitet? För det verkar ju knappast särskilt smart att koppla på en ytterligare på den medföljande hur bra den nya än är. Jag kör Entreq utan Y-koppling på en notebook av enklaste slag. Det är inga som helst problem. Så länge PC'n nettoladdar under spelning kan jag inte se några problem. Jag heller inte förstå varför det skulle bli mer ström genom att dela upp anslutningarna i två delar? men jag begriper ju inte allt. Samma sak med min CD/DVD-läsare som också har en Y-kabel. Jag kör endast med en. Vad som kanske skulle kunna vara intressant är att koppla Y-kabeln till en extern strömkälla (i samma fas) men om jag förstått det rätt kan sådana också ge andra problem beroende av hur dom är konstuerade. Quote
eliot Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Det behövs ingen "Y-koppling" - en enkel USB-sladd räcker Quote
Absolute Audio Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Tystnaden eller avsaknad av andra DA:ar i forumet kan ge bilden av att PUC2 sopar banan men det tror jag inte. Skulle vara kul att läsa om andras erfarenheter av inköpta DAC:ar från andra fabrikat. Som jag skrev i den nu mer ökända "100kkr tråden" så har jag med goda hifivänner jämnfört Stello DA100se & U2 med cd-spelare för 110kkr och det var en knapp skillnad men inget som kunde spontant härledas till att den ena skulle vara bättre än den andra. Men eftersom vi nu kan ha en lite mer nyanserad debatt om saker och ting utan att få varje mening omgjort och tryckt i ansiktet, så har jag märkt vid alla tillfällen att förstegets kvalitet har en avgörande betydelse för hur stor skillnad källan gör. Ska absolut inte ses som en regel men ett litet samband jag märkt när jag provat. Säkert oxå en källa till missförstånd, t.ex att killen med HK hemmabio går och köper en Puc2 och tror att hifinirvana är nära. Kan ju verka till att en "hype" blir avslöjad på felaktiga grunder Många av dessa produkterna kommer nog få upprättelse var tiden lider. Sen finns det ju komponenter för broadcast träsket som visat sej ge high-end prylar en ordentlig omgång. T.ex så har ju BBC's monitor LS3/5A i olika uppståndelser "hypats" i snart 40år!! Senast i nya Stereophile. Min käre vän Technics SP10 mk2 brukar oxå lyftas fram som en underskattad produkt. Finns fler exempel från denna branch som faktiskt kan en hel del och är i många fall lika passionerade av bra ljud som våra "high-end" producenter. Dock inte lika bra på krom, mässing & ta betalt Quote
Richard Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Jag kör Entreq utan Y-koppling på en notebook av enklaste slag. Det är inga som helst problem. Så länge PC'n nettoladdar under spelning kan jag inte se några problem. Jag heller inte förstå varför det skulle bli mer ström genom att dela upp anslutningarna i två delar? men jag begriper ju inte allt. Det behövs ingen "Y-koppling" - en enkel USB-sladd räcker Okej, det förklarar saken. Eventuellt är jag i ännu mindre behov eftersom jag använder stationär dator och misstänker att det då finns mer strömmresurser. Kanske inte har med det att göra.... I vilket fall, stort tack för hjälpen. Nu ska jag ner och byta kabel och se så allting funkar. //Richard Quote
eliot Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 ... eftersom vi nu kan ha en lite mer nyanserad debatt om saker och ting utan att få varje mening omgjort och tryckt i ansiktet, så har jag märkt vid alla tillfällen att förstegets kvalitet har en avgörande betydelse för hur stor skillnad källan gör. Ska absolut inte ses som en regel men ett litet samband jag märkt när jag provat. - Håller helt med dig - försteget är oerhört viktigt Mitt försteg, CAT SL-1 Ultimate Mk 2, rankas som ett av världens bästa och med just detta försteg låter PUC2 fantastiskt bra..... - Det viktiga är att vi är öppna för att jämföra och inte blir dogmatiska! Mvh, Eliot PS. René använde i år VTL TL-7.5 Series II Reference Line Preamplifier så jag har hört den med mycket kapabla försteg Quote
Tompa Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 Håller med Kansas och Eliot, försteget betydelse ska absolut inte underskattas !! Försteget har en mycket tung betydelse i kedjan, vare sig källan är DAC, CD, vinyl, tuner eller annat ! Även jag har testat en del olika DAC:ar här hemma, tex Audio Recearch DAC7, Moon 300D, Hegel HD10, Stello DA100, Benchmark DAC1, Lector Digicode 224 DAC/PSU 3T, osv.. I och för sig i förstahand via en cd-drive, men i alla fall… Och då har jag ju kört via mitt försteg, Tim de Paravicini E.A.R 912, och den DAC jag fastnat för är Lector Digicode 224 DAC/PSU 3T, underbart behaglig, naturlig och klang riktig ! Sen som Bebop säger, att Yellowtec PUC2 kanske inte ”sopar banan”, det vill jag låta vara osagt då jag inte hört den här hemma. Men helt klart är efter lyssningen hos Patrik C, Yellowtec PUC2 håller absolut toppklass, och tar man dessutom hänsyn till priset, ja då tycker jag nästan att den tangerar benämningen ”ett super klipp” Flera av de DAC:ar jag testat är betydligt dyrare, och baserat på lyssningen hos Patrik så vill jag påstå att Yellowtec PUC2 helt klart fightas i toppskiktet !! //-- Tompa -- Quote
SorenG Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Någon som har förslag på andra USB-kabel alternativ utöver EntreQ? Jag har kikat lite på Furutechs USB. Någon med erfarenhet om denna? Quote
minesota Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 (edited) Wireworld har flera USB modeller. Dom har väll fått bra kritik vad jag vet. Kimber har även nya modeller och även Cardas , Audio quest tillverkar usb kablar (och säkert många fler märken med). Cardas kabeln fick bra omdömmen i Hifi+ tror jag det var för et tag sedan. Fututech kabeln har jag provat, av någon anledning passade inte riktigt kontakten i min mac ordentligt. Min polare kör dock med den och trivs hur bra som helst med den. Wireworld , Kimber ,Cardas och Furutechs USB går att köpa i Svenska butiker. /P Edited July 28, 2010 by minesota Quote
SorenG Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Tackar tackar för breddningen av utbudet! Audioquest och Cardas verkar ha intressanta alternativ. Quote
Richard Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 (edited) För eder information: Jag provade att köra utan Y-kopplingen men fick det dessvärre inte att funka. Dacen stod och blinkade rött vad jag än gjorde. Spelade inte heller någonroll om jag startade om datorn. Fick helt enkelt sättat tillbaka den gamla sladden. Det bör här tilläggas att jag hade en förlängningssladd på bägge "Y-tamparna" och när jag använde kabel utan Y-koppling så var det 2 stycken sammankopplade för att nå fram till min dator som står i rummet bredvid. Har idag köpt en USB-kabel av billigare sort bara för att prova om det berodde på förgreningarna och voila det funkade meddetsamma. Sensmoral: använd 1 st kabel ej 2 eller flera sammankopplade. //Richard Editerat pga stavfel. Edited July 29, 2010 by Richard Andersson Quote
jna Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Anledningen till Y-kopplingen är troligtvis att USB standarden begränsar den ström som kan dras från en USB ansluttning (om inte mitt minna är helt fel till 500 mA (5V)). Tricket med Y-koppling dubblar den ström som en enhet tillåtas dra, om väl att märka USB är korrekt implementerad i datorn. Användas tidigare ibland till USB anslutna hård-diskar för att undvika en extra strömanslutning. Borde kunna finnas en möjlighet till än bättre ljud med Y-koplingen om strömforsörjningen är begränsande ledet. Quote
conan Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Anledningen till Y-kopplingen är troligtvis att USB standarden begränsar den ström som kan dras från en USB ansluttning (om inte mitt minna är helt fel till 500 mA (5V)). Tricket med Y-koppling dubblar den ström som en enhet tillåtas dra, om väl att märka USB är korrekt implementerad i datorn. Användas tidigare ibland till USB anslutna hård-diskar för att undvika en extra strömanslutning. Borde kunna finnas en möjlighet till än bättre ljud med Y-koplingen om strömforsörjningen är begränsande ledet. Stämmer. Jag behövde en Y-kabel till min externa HD annars vägrade den starta. Quote
Recommended Posts