Matrixen Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Kära vänner! Som ni vet så blir det svårare o svårare o uppgradera anläggningen allt eftersom den blir mer o mer komplett! Dessutom varierar ju budgetsituationen och i mitt nuvrande läge så är det knappast realistiskt att uppgradera högtalarna och inte heller semesterbudgetkompatibelt att uppgradera till slutsteg som skulle vara mer än marginellt bättre!? För ungeför två år sedan hittade jag dock en mojj som för i hifisammanhang väldigt begränsade pengar faktiskt höjde ljukvaliten mer än marginellt. Sagda mojj gav mersmak och ett syskon till den har beställts, mottagits och för några minuter sedan inkopplats Jag hoppas lite på ytterligare ljudförbättringar, även om det inte är helt realistiskt, men jag har redan beslutat mig för att vara nöjd med uppgraderingen av de rent praktiska fördelarna. De praktiska fördelarna, som jag strax återkommer till kan i sig ha en parallell prestandafördel, så nu är det lite julafton innanför vallgraven Riggen börjar återfå arbetstemperatur och de initiala intrycken är att det iallafall inte låter sämre än innan Quote
Matrixen Posted July 22, 2010 Author Posted July 22, 2010 Första utvärderingen görs till vad iallafall jag tycker är perfekt sommarnattsmusik! Jag kommer alltid tillbaka till min husgud Miles Davis, även om mörk och melankolisk rock är det som oftast föser mig genom vardagen... Quote
Matrixen Posted July 22, 2010 Author Posted July 22, 2010 (edited) Det kan ju finnas någon stackars granne som skall upp o jobba imorgon eller någon som helt enkelt kan sova trots värme o söderläge?!? Fördelen med musik som exempelvis denna post bebop jazz är att den på ganska låg volym avslöjar sina karraktärer och just de lågmälda egenskaperna är viktiga för utvärdering av den typ av produkt som jag precis kopplat in. Kan jag bli mer flummig utan att bli mindre tydlig?? förmodligen inte! Jag kan inte erinra mig att jag nämnt mitt köp av produkten som blir ersatt här på forumet, så jag tror nog att loppet är väldigt öppet! Min bildserverleverantör ligger nere för rundsmörjning och jag hoppas att de varvat upp i samband med morgondagens dagsljus, men för den klurige audiofilen och speciellt den som följt min anläggnings vandring, så kan man nog ana sig till vad som är på ingång. Vad kan det va?? Edited July 22, 2010 by Matrixen Quote
Absolute Audio Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Skulle gissa på att denna pryl har sitt namn från en känd Italiensk vetenskapsman? En av hans upptäckter var ju en manik för att "se" stjärnorna tydligare, medans denna är för att höra dom tydligare. Quote
calle_jr Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Kan jag bli mer flummig utan att bli mindre tydlig?? Jag väntar ju på att få se en Gryphon-matta, men det är nog en felgissning. Betty Davis avslöjar inte heller nå't Quote
Matrixen Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 inget från Synergistic eller Gryphon denna gång Quote
JonasR Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 inget från Synergistic eller Gryphon denna gång Attans, där försvann en kandidat bland gissningar. Fast som Italiensk vetenskapsman hade jag valt Fermi i det fallet. Quote
plundin™ Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Kanske någon liten ström-produkt från PS Audio som fått ett större syskon? /ptr Quote
Matrixen Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Högtalarkablaget o singalkablar är redan uttoppade i Synergistics ordinarie Teslaserie iomed Apex, men jag är nyfiken men lätt spektisk till att införa Galileo i systemet. Angående Gryphons sortiment, så finns det inga slutsteg i sortimentet som inte skulle vara en potentiell uppgradering, men inte heller någon som jag är tillräckligt kreditvärdig för, eller åtminstone inte kreditberedd för. Quote
Matrixen Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Kanske någon liten ström-produkt från PS Audio som fått ett större syskon? /ptr Innan jag ens fått upp upppackningsbilden..... Bredbandsbolaget har för ovanlighetens skulle legat nere i ett par dagar Quote
plundin™ Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Innan jag ens fått upp upppackningsbilden..... Bredbandsbolaget har för ovanlighetens skulle legat nere i ett par dagar Det är min dåliga karma som gör att jag bryter isen för tidigt! Men jag råkar ju vara hyfsat intimt bekant med din anläggning! Men det spöregnar utanför så jag hade inget bättre att göra... /ptr Quote
Matrixen Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Nu fick jag upp min "lådbild" Paketet var oväntat stort... Min lagringsarea hos bredbandsleverantören verkar lite instabil, men förhoppningsvis kommer det synas en bild ovan om en liten stund.,.... Nu har ju plundin gett en ganska avgörande ledtråd, men bilden är iallafall tagen handhållet med kort och felplacerat skärpedjup för att inte kunna läsa texten Quote
Matrixen Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Det är min dåliga karma som gör att jag bryter isen för tidigt! /ptr Långa gissningslekar är överskattade Nu skall bara bilderna synas också så det blir något drag i det hela..... Typiskt när jag för en gångs skull har tid att lägga ut bilder oså strular lagringsleverantören PS. jag rekommenderar ett återbesök snart! Tweakat lite sedan sist Quote
Matrixen Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 tjohoo, min lagrinsleverantör verkar ha servat klart! Quote
Matrixen Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 PS audio Duet Power Center som tjänat mig med den äran i ett par år är nu urkopplad. De nätfilter jag blivit mest förtjust i under en del testande är Transparents Pi8 samt Nordosts Thor. Innan Dueten hade jag en Supra nätlist med inbyggd filter. Den gjorde en del nytta, men likt de billigare Monsterfilter jag testat, fanns även negativa bieffekter. Dueten påvisade inga av dessa negativa aspekter i min anläggning, men väl en del av de positiva egenskaper jag uppskattade hos Transparent o Thor. Dessutom i ett smidigre format och till ett impulsköpspris Jag har bara 4 komponenter som skall matas i min anläggning och valde att sätta CD-procesorn, den enda digitala komponenten, direkt i den ena filtrerade gruppen, samt övriga komponenter till den andra gruppen via en Jorma power kopplat till en enkel men robust nätlist från elfa. En mycket välljudande och smidig lösning, plus trygghet i form av den förtroendeingivande skyddskretsen i PS audio-filtret. Quote
Matrixen Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 När nya leksaker kommer in, så är man ju ganska snabb på att koppla ur det som skall ersättas, så kameran hann inte med, men jag hittade en gammal, sne, lite oskarp, men välment bild i arkivet på hur det tog sig ut för ett drygt år sedan. Den uppmärksamme hifientusiasten kan ana kablarna som leder upp till nätlisten som skruvats upp dolt i underkant på bänken. Quote
A/Wing. Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Riktigt tjusigt Matrixen stilrent inte massa onödigt krafs runt omkring hoppas på en översiktsbild över hela anläggningen Quote
Matrixen Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 Riktigt tjusigt Matrixen stilrent inte massa onödigt krafs runt omkring hoppas på en översiktsbild över hela anläggningen skall bläddra lite i arkiven.,.,... Quote
calle_jr Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Är det Noise Harvester-teknik i Duet Power Center välment bild i arkivet på hur det tog sig ut för ett drygt år sedan. https://www.bredbandsbolaget.se/portlet-b2-..._0827_small.jpg Förändringar brukar bli antingen bättre eller sämre. Detta såg bra ut, men jag väntar på färsk bild... Quote
lindvall Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Kul att se en till Duet! En sådan har jag också, och har också löst det på det viset att jag kopplat till en extra list till en av zonerna. Quote
Matrixen Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Ytterligare en arkivbïld från samma fotosession förra året. Denna gång den av A/Wing efterfrågade översikten. Maxat ut vidvinkeln o tar stöd mot bakväggen Quote
Matrixen Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 klingan: några favoriter syns på fotot . Måste ha lite rock inom armlängds avstånd från riggen . Det är dock bara en liten del av skivsamlingen som syns. hyllan agerar kombinerad "hotlist" och klappekodämpare. Upplevde faktiskt en liten förbättring i djupledsåtergivning när den åkte upp. Lite jobbigt bara o räkna ut exakt hur många millimetrar man skall dra ut varje skiva fär att få rätt frekvensomfång på diffuseringen Quote
Matrixen Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 (edited) Är det Noise Harvester-teknik i Duet Power Center Nej, det tror jag inte, men jag har en kopplad parallellt med filtret med gott resultat. Jag har även testat att sätta noice harvestern efter filtret i nätlisten och fått andra positiva förändringar, men helst skall man ha några stycken för att det skall hända "lite". Om jag inte missminner mig så jobbar Duet med common mode och differential mode rejection och det är bara passiva doningar i filtreringen. Förändringar brukar bli antingen bättre eller sämre. Detta såg bra ut, men jag väntar på färsk bild... Detta måste väl klassas som en av de fegaste o säkraste byten jag gjort. Jag skriver inte ens "uppgradering" här, för jag är inte klar med utvärderingen. Jag har dock redan anat att det låter minst lika bra och estetiskt/praktiskt har jag redan räknat hem den nya apparaten tack vara en kabel o nätlist mindre. Måste fuskdamma lite o ladda kameran, men återkommer med "efterbilderna" lite snabbare än vad jag brukar. Har ju semester Kul att se en till Duet! En sådan har jag också, och har också löst det på det viset att jag kopplat till en extra list till en av zonerna. Verkligen en smart och kostnadseffektiv lösning om man har få komponenter, eller framförallt har möjligheten att separera de digitala från analoga. Dueten är/var faktiskt den i särklass billigaste elkomponenten i systemet, inräknad samtliga kablar Edited July 31, 2010 by Matrixen Quote
Matrixen Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Det är semester o jag är igentligen inte superintresserad av hifiutvärdering. Inte när det låter bra o det är kul att lyssna på musik..... Det är ju inte så att jag investerar en förmögenhet och dessutom har jag ju redan köpt och kopplat in den Ett tecken på att det iallfall låter som det skall är att jag matar skivor. Senaste timmen har det förekommut följande ytterligheter... Dammade av den här gamla godingen: Det är lite ovant när instrumenten är mixade i vänster respektive högerkanal, men vilket ärligt och levande ljud....o vilket sväng Sedan en tvärvändning till denna tokrolighet: Har fortfarande inte lyckats tvinga mig igenom en hel infected mushrooms fullängdare, men det finns ett par bra spår på B.P.empire o det blir desto roligare när baskontrollen och fasen är på plats Gjorde en ovanligt lyckad efterdragningsmodd på två av basarna som var lite lösa för några månader sedan, så resultatet av denna operation överskuggar allt vad nätfilter o annat finlir kan påverka. Dessutom så låter ju allt bättre när man har semester. Trenden är fortfarande att det låter "åtminstone lika bra" som innan. Snart måste jag väl börja plocka fram de obligatoriska "referensskivorna" men det är som sagt semester.... Quote
Matrixen Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 ...susar lite i öronen nu. Lätt att dra på med infected mushrooms tack vare den goda produktionen. Fick sug på genuin o bra livemusik Det blev Diana Krall Live, som hon gör sig bäst! ...en anekdot kring denna skiva är att jag la ut en forumsanonns om att byta min Infected mushroom "I'm the supervisor" mot för mig mer lämplig gubbmusik. Resultatet blev att jag bytte med en forummedlem till just Diana Krall live in Paris. Det låter vansinnigt bra, men o andra sidan har väl smälltverken o andra nätterrorister semester, så kanske inte det är det nya nätfiltret som gör skillnad. Quote
Matrixen Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 kameran är laddad, men dagsljuset är borta. Tänkte plocka fram stativet, men insåg just att kamerastativet för närvarande står bakom soffan hållandes en mätmikrofon Quote
Matrixen Posted August 12, 2010 Author Posted August 12, 2010 (edited) Det är alltså PS audio Quintet Power Center som ersätter den mindre Duet. 5 Separat filtrerade zoner istället för två. Mina förväntningar var främst av det praktiska/estetiska slaget. Slutsatsen efter ett par veckors lyssnande är att det låter minst lika bra som med lillebror. Kanske att det är ännu lägre brusgolv och därmed lite tydligare detaljer. Detta skulle kunna förklaras med att jag slipper onödiga kontaktövergångar och en grendosa med eventuell antennverkan inkopplad efter filtreringen. Andra förklaringar till potentiell ljudförbättring är att matningen till synergistic kablarnas skärm slipper samsas med de hungriga slutstegen eller att lyssningen skett under semestertid, där färre industrier och liknande skräpar ner på nätet. Semesterhumöret är förmodligen den största källan till eventuell ökad upplevd ljudkvalitet Edited August 12, 2010 by Matrixen Quote
Matrixen Posted August 12, 2010 Author Posted August 12, 2010 Utöver fler separata zoner än Duet så erbjuder Quintet även lite pyssel för styrning av start/stop av zoner samt åsk/överspänningsskydd för internet, tvantenn och dylikt. (Jag ber att få reservera mig för detaljer kring dessa features då jag inte studerat dem ingående. ) Dessa i mina ögon bonusfunktioner är inget som jag kommer använda under överskådlig tid, men ökar ju prisvärdheten av produkten för de som kan tänka sig att blanda dator, tv, tele o hifiprodukter I o med streaming multimedia och liknande så blir detta förmodligen självklart för fler och fler över tid. Man anar den tryggt lysande blå PS audio loggan och jag noterar att alla dioder på mina kabel och nätprodukter inte blinkar men väl lyser blå till skillnad från elektronikens som är röda. En nyttig lathund om det skulle uppstå förrvirring kring vad som är vad i anläggningen Quote
Recommended Posts