calle_jr Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Oförtjänt lyx? Vi har en nästan oförtjänt lyx som bor här i syd. Det tar många av oss knappt 20min att komma till kontinenten. Jag och JFK trotsade värmeböljan och tog oss över bron, och jag hade the light camera gear med mig. Följande blir ett sammelsurium av nya eller nygamla tips om skivaffärer, någon hifibutik och även en världspremiär tror jag. Quote
Bebop Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 När du PM:ade att du skulle till K-hamn så tolkade jag det som att du skulle till Östersjöfestivalen i K-hamn, alltså Karlshamn. Det hade varit en välförtjänt lyx. Quote
eliot Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Jag kände att jag inte kunde hänga med nu första dagen som jag är tillbaka i Malmö. - "Värmebölja" är väl lite att ta i - efter flera dagar med 36-38 grader kändes det rejält svalt //eliot Quote
Timbre™ Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 När du PM:ade att du skulle till K-hamn så tolkade jag det som att du skulle till Östersjöfestivalen i K-hamn, alltså Karlshamn. Det hade varit en välförtjänt lyx. Allting är relativt och hur var det nu med hifibutiker i Karlshamn... Quote
calle_jr Posted July 22, 2010 Author Posted July 22, 2010 efter flera dagar med 36-38 grader kändes det rejält svalt Då kunde du svalka dig i hotter than hot, jag kände mig som en varan redan när vi klev av tåget; Quote
Ranefjord Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Hifi-butiker i Karlshamn. Reptil audio! Jag var faktiskt inom där och köpte ett Quadraspire-rack för någon vecka sedan. Trevlig butik med ett gott sortiment. Naim, Primare och Bladelius var uppkopplat i finrummet. Det lät bra där inne. Mysigt rum. Och racket blev också bra =). Quote
zood Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_8759.JPG Härlig bild! Quote
Bebop Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Allting är relativt och hur var det nu med hifibutiker i Karlshamn... Ranefjord hann före, men Asarum är inte riktigt Karlshamn, ungefär som Mölnlycke ... Däremot är punchen smäktande söt... men det kunde kanske vara något för lyxlirarna. Quote
calle_jr Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Härlig bild! Tack. Det är JFK som är fångad i språnget, inte Mr Anderson Vi springer på Musik & Film Udsalg på Vesterbrogade, bara 3-400m västerut från Hovedbangård; Tiotusentals beg LP och cd, och jag tror de hade standardpris 15 DKK/st. Det fanns väldigt mycket klassiskt. Mittsektionerna dominerades helt av hit-musiken från 80-talet. Om man har tålamod att stå och bläddra i lysrörsbelysning kan man göra ett och annat fynd. Quote
Timbre™ Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Tack. Det är JFK som är fångad i språnget, inte Mr Anderson Vi springer på Musik & Film Udsalg på Vesterbrogade, bara 3-400m västerut från Hovedbangård; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_8769.JPG Tveklöst en inhandlad CD som packas ner i ryggsäcken till vänster... En kul egenskap hos fisheyeoptik är att man får med mer händelser än vad omgivningen (och i mitt fall även fotografen... ) ibland kanske föreställer sig. Quote
calle_jr Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Tveklöst en inhandlad CD som packas ner i ryggsäcken till vänster... En kul egenskap hos fisheyeoptik är att man får med mer händelser än vad omgivningen (och i mitt fall även fotografen... ) ibland kanske föreställer sig. Cropping-funktionen i Photoshop är välanvänd, men den här gången var det ju passande bi-handling. En halvtrappa ner på Frederiksberg Allé 25 ligger Lydbutikken. Vi går in... Quote
Käera Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Det är bekvämt att ta del av den oförsjänta lyxen bakom datorn med ibland,Gerry Rafferty har jag gamla minnen av kul Quote
Bebop Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_8836.JPG Kalasplattor skymtar i backen. Roy Orbison Greatest Hits och Sarah Vaughan "Sassy". Jag antar att du köpte båda. Quote
eliot Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Det är nu 4 år sedan jag besökte HiFi-affärer i Köpenhamn Nästa affär är Lydbutikken som ligger på Fredriksberg Allé Quote
Kent_n Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Jag kände att jag inte kunde hänga med nu första dagen som jag är tillbaka i Malmö. - "Värmebölja" är väl lite att ta i - efter flera dagar med 36-38 grader kändes det rejält svalt //eliot Värmebölja, har åkt bil i USA Califonien, Arizona o Nevada. 48 grader C, då är det varmt. Quote
calle_jr Posted July 24, 2010 Author Posted July 24, 2010 Gerry Rafferty har jag gamla minnen av kul Jag har inte den LP som ligger synlig, men hade bestämt mig för att vänta till dagens slut för att slippa kånka på skivor. eliot; Jag tror jag minns det, men det lär ha hänt en del sedan du var där. Åtminstone har de fått upp en skylt Harbeth; Quote
calle_jr Posted July 24, 2010 Author Posted July 24, 2010 Värmebölja, har åkt bil i USA Califonien, Arizona o Nevada. 48 grader C, då är det varmt. Rörelektronik från Manley är som lök på laxen... Linjesteg Manley Shrimp; 100W monoblock Manley Snapper; Quote
Timbre™ Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Vi går in... http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_8836.JPG Vintage-nörderi kan vara en vital del av hobbyn och den integrerade förstärkaren på byrån känns både japansk och bekant. Förmodligen en JVC JA-S71 från slutet av sjuttiotalet. Quote
calle_jr Posted July 24, 2010 Author Posted July 24, 2010 Förmodligen en JVC JA-S71 från slutet av sjuttiotalet. Det är en JVC helt klart, men längre än så kan jag inte artbestämma pga det korta skärpedjupet. JA-S71 verkar stämma väldigt bra, men modellbeteckningen är skriven med röd text. Delförstoring 1:1; Manley Labs har en navy-inspirerad design som helt klart sticker ut; Quote
Bebop Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Vintage-nörderi kan vara en vital del av hobbyn och den integrerade förstärkaren på byrån känns både japansk och bekant. Förmodligen en JVC JA-S71 från slutet av sjuttiotalet. Vilket härmed skulle bevisas ... från Stereo HiFi Årsboken 1977 som utkom kring jul 1976. Skarpögt, Timbre. Quote
Timbre™ Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Vilket härmed skulle bevisas ... från Stereo HiFi Årsboken 1977 som utkom kring jul 1976. Skarpögt, Timbre. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...nia/JVCJA_S.jpg Det finns en bakgrund och under ett instabilt ögonblick funderade jag på att byta ut min Marantz 1060 mot en JA-S71 men tyckte till slut att den var lite väl futuristisk... Hade dock bara sett den på bild. Quote
Ranefjord Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Den där Tom Fletcher spelaren är intressant =)! Man kan ana släktskapet med Nottingham Analogue. Manley har jag haft och aldrig mer. Quote
Timbre™ Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Manley har jag haft och aldrig mer. Blev det för varmt... Upplever själv att rörglöd kan vara jobbigt så här års. Quote
Ranefjord Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Varmt blev det, fast jag syftar inte på rörglöden. Men visst är det skönt med trissor på sommaren =). Quote
calle_jr Posted July 25, 2010 Author Posted July 25, 2010 Den där Tom Fletcher spelaren är intressant =)! Där knäcktes världsnyheten. Det räckte med en glimt Fletcher Audio by Tom Fletcher; Quote
calle_jr Posted July 25, 2010 Author Posted July 25, 2010 Tom Fletcher har två modeller, och fler är på väg. Den lite nättare Fletcher Omega Point 3; Samt den tyngre Fletcher Omega Point 5; Quote
Bebop Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_8783.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_8794.JPG Tonarmarna måste också vara nya. De har jag inte sett tidigare även om den övre i stort sett ser ut som Ace-Space armarna som Nottingham säljer. Quote
calle_jr Posted July 25, 2010 Author Posted July 25, 2010 Tonarmarna måste också vara nya. De har jag inte sett tidigare även om den övre i stort sett ser ut som Ace-Space armarna som Nottingham säljer. Stämmer, Fletcher Radical Tracker lanserades nu i juli månad; Quote
calle_jr Posted July 25, 2010 Author Posted July 25, 2010 Kolla in lagringen; Eller, rättare sagt, avsaknaden av lagring; Quote
minesota Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Oj , jäklar va anorlunda den spelaren var. TonArmar verkar ju vara en jäkla konstig branch. Finns det egentligen mer än typ 3 tillverkare som på allvar kan hävda att dom bygger egna armar ? :-) Ush vad jag vill ha ett Manley riaa .... Quote
Recommended Posts