Jump to content

Extreme downsizing?


overture

Recommended Posts

Jag har för närvarande en komplex och högpresterade anläggning som låter mycket bra. Jag har även barn sen ett år och har inte använt anläggningen speciellt mycket under den tiden. Nu har den kära lilla dottern börjat gå så nu har även oron kring skador på både barn och HiFi blivit aktuellt. Det börjar hur som hest kännas lite fånigt med en mega-anläggning som bara står och samlar damm och som dessutom skapar massa oro. Min anläggning har blivit ett ok!

Det leder alltså in till rubriken: extreme downsizing. Jag funderar på att sälja hela rasket och temporärt spela med en mycket enkel anläggning bestående av ngn form av integrerad historia och små högtalare som kan placeras på vägg eller i bokhylla och fortfarande ge en ok musikupplevelse. ju mindre desto bättre.

Jag började min hifikarriär för några år sen med Arcam a80 + cd73 + dynaudio a42. Känns lite som om det är dags att återvända till något sån't

(som referens har jag nu ett delat system med för och slutsteg + delningsfilter etc )

Likande upplevelser? idéer? råd?

Link to comment
Share on other sites

Jag har för närvarande en komplex och högpresterade anläggning som låter mycket bra. Jag har även barn sen ett år och har inte använt anläggningen speciellt mycket under den tiden. Nu har den kära lilla dottern börjat gå så nu har även oron kring skador på både barn och HiFi blivit aktuellt. Det börjar hur som hest kännas lite fånigt med en mega-anläggning som bara står och samlar damm och som dessutom skapar massa oro. Min anläggning har blivit ett ok!

Det leder alltså in till rubriken: extreme downsizing. Jag funderar på att sälja hela rasket och temporärt spela med en mycket enkel anläggning bestående av ngn form av integrerad historia och små högtalare som kan placeras på vägg eller i bokhylla och fortfarande ge en ok musikupplevelse. ju mindre desto bättre.

Jag började min hifikarriär för några år sen med Arcam a80 + cd73 + dynaudio a42. Känns lite som om det är dags att återvända till något sån't

(som referens har jag nu ett delat system med för och slutsteg + delningsfilter etc )

Likande upplevelser? idéer? råd?

Jag körde väldigt mycket med lurarna under småbarnsåren..:-)

Link to comment
Share on other sites

Har precis samma läge här, med småbarn och en anläggning som inte är helt gratis men den står kvar och samlar damm till det är läge använda den mer igen.

Enda problemet är att man får vara väldigt på vakt, till högtalarna har jag gjort egna skydd som minskar risken för skador men det övriga står som vanligt.

De egna barnen kan man hålla rätt bra koll på, det är värre med andra småbarn och småbarnsföräldrar som inte reagerar på samma sätt då deras ungar blir för närgågna på elementen som exempel.

Edited by mangew
Link to comment
Share on other sites

Mulig dere har sett den allerede, men min downsizing begynte med noe det samme utgangspunkt, ventende famile forøkelse, historien finnes igjen HER ;):)

Nu er han snart 2 år og han respekterer utstyret, samtidig får han være behjelpelig med å slå av og på, man får ha tålmodighet og hjelpe på veien til å ha den rette respekten, så det behøver ikke gå så galt som man først tror :D ..

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag befinner mig i en liknande situation.

Har också en bra anläggning (med många separata delar)som jag är nöjd med, men med en 2-åring och en liten på väg har anläggningen fått stå i skymundan.

Blir man nöjd med att downsiza anläggningen?

Man inte får överge sina principer, nämligen väljudet!

Det går självklart att få en likvärdigt upplevelse med en mindre anläggning, men detta kräver lite mer letande/lyssnande på olika anläggningar.

Litet väljud=dyrt?

Men det är ju en trevlig projekt att leta upp bra ljud i det lilla.

Varför inte passa på att kolla in vad som finns på Arkenmässan!

En ångestskapande sak är att man inte får bra priser på begagnade saker. Desutom ju längre tiden går, destå lägre priser.

En annan fördel är att när barnen är större kan man ju alltid expandera sin anläggning, och då har det kommit nya spännande ideér och konstruktioner.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår din oro, har själv haft en olycka men har sedan dess klarat det fint. Du skriver inte vilken nivå du befinner dig, men jag tycker jag klarar mig fint med ett litet system. En integrerad Krell, integrerad cd från krell fungerar fint och kostar inte skjortan beg. Det viktigaste är väl att högtalarna har en robust finnish om olyckan skulle vara framme, det finns ju allriskförsäkring för ersätning av element och sånt. Alt köp nåt beg, billigt under tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag befinner mig i en liknande situation.

Har också en bra anläggning (med många separata delar)som jag är nöjd med, men med en 2-åring och en liten på väg har anläggningen fått stå i skymundan.

Blir man nöjd med att downsiza anläggningen?

Man inte får överge sina principer, nämligen väljudet!

Det går självklart att få en likvärdigt upplevelse med en mindre anläggning, men detta kräver lite mer letande/lyssnande på olika anläggningar.

Litet väljud=dyrt?

Blev imponerad av Guru QM10 på mässan i Stockholm. För den lilla storleken lät det väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har varit/är i exakt din situation. Man svettas bara man tänker på vad den lille krabaten kan göra med pickupen :-)

Men jag valde då att placera prylarna säkert i en högre, stabil rack och skaffade sedan längre högtalarkablar. Jag kom fram till att jag kommer sakna grejerna för mycket och det blir det fasen dyrt att återställa allt igen. Nu har jag flyttat till hus och kan då hålla honom borta från anlägningen .

Jag lyssnade mindre under första halvåret eller så. Nu sitter pojken i knät och lyssnar med mig nu och då :-) Så skola dem uppfostras !

Nu finns det ju iof extremt bra grejer som tar liten plats, inte blir varma osv så välljudet behöver nog inte gå förlorat även om man vill vara kvar i High end träsket.

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tycker att jag har skalat ner, så gott jag kan, men HiFi´n konkureras ut i hyllan av tv, satellitmottagare, spelkonsoll, mediaspelare, dvd, osv.......

Större hylla? :)

Fast monblocken kunde man kanske byta ut!!!!

Och försteget....hemska tanke!

Hur skall man göra med vinylen då?

Less is more!

Link to comment
Share on other sites

Skönt(?) att höra att många har haft eller har en liknande situation och tankar. Jag har hela tiden tänkt att detta löser jag med uppfostran vilket till stor del verkar funka på mitt barn, men som ngn skrev: andras barn är svårare. Hade nyss barnbesök (från en famlij med lite mer "bohemisk" inställning till livet så att säga)vars hot jag undvek med att flytta undan högtalarna temporärt.... men det var där och då jag insåg att lyssna på musik hade förvandlats till en svår och oroande sak istället för en njutning. Känner också en allmän stress över systemets komplexitet. Det var trevligt med cd + integrerat + småhögtalare med dettas enkelhet och ringa storlek.

Samtidigt är det en ruggig förlustaffär att sälja hela rasket. Kanske får flytta in det på kontoret ett tag och se hur det utvecklar sig och köra med sambons minisystem i vardagsrummet...

(FYI: jag har ett delat ino audio system med toppar + 2 separata basmoduler. Totalt tar systemet upp 3 meter vägg inklusive specialbeställt skåp för att husera prylarna.(Jag tillhör för övrigt det gäng som har ino audioprylar utan att vara fanatiskt fästa vid märket. Det är riktigt bra och prisvärda prylar men det finns mycket bra därute om man lättar lite på lädret tycker jag))

Vore oavsett intressant att tänka på olika små men fortfarande bra högtalare som vore värda att kolla upp. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en liknande situation med två små på 3 & 5 år.

Har hänt några olyckor men nu har de liksom vant sig och man får ju anpassa sig själv lite också. Har t. ex alltid högtalarna upp mot väggen till vardags och så flyttar jag ut dem när det är dags för lyssning.

Frågan e om du verkligen kan nöja dig med en mindre anläggning och att köpa allt igen om några år e ju rätt dyrt.

Så om du inte kan hitta något vettigt sätt att ha grejjorna på, t. ex vinylsvarven på en vägghylla så e nog mitt tips att ställa upp de på vinden så länge och köra på antingen en hörlursanläggning eller någon liten rigg.

mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har två vuxna barn men de har också varit små. Nu är det istället barnbarn. Men peppar peppar, så har jag inte haft några större problem utom en gång då vår dotter ryckte ut pickupröret i min dåvarande Ortofon OM30. Men annars höll dom sig borta. Skulle det vara problem hade jag satt dit barnhagsstaketet men det hade också signalerat att det är något spännande bakom spjälorna.

Däremot tyckte vår dotter att det var kul att slita ut skivor ur hyllorna och sprida dom över golvet. Det löste jag genom att spänna två-tre rader "twistband" mellan hyllplanen. När hon släppte skivan åkte den in igen.

Jag tror heller inte att rörförstärkare är några problem lika lite som spis eller eldstad. Barn lär sig snabbt och värme är något de håller sig borta ifrån.

Jag tycker inte ni skall offra god hifi pga av barns eventuella klåfingrighet. Det finns alltid lösningar. Ekonomiskt kan det vara en annan femma. Barnperioden brukar inte vara den fetaste perioden i livet. I vart fall var det inte så för oss.

Link to comment
Share on other sites

Enda skavanken jag fått hittills är bitmärken i ena monoblocket, tänderna verkar ha klarat sig bra som tur är...Lite gnaget i högtalarkablarna också men ingen kortslutning ännu. Varit nära olyckor med högtalare några gånger, främst från besökande barn :icon_smile_angry:

Men pojken vår gillar att höra fredagsrocken, så att helt ställa undan anläggningen är uteslutet.

Edited by mangew
Link to comment
Share on other sites

Denna tråd bringar tillbaka en hel del plågsamma minnen :diss:

Min minsta dotter välte en högtalare med två märken som följd.... Vid ett barnkalas så knäckte en unge min pickup :o

Många oförstående i min närhet har försökt att få mej att avstå från dyr-fi tills ungarna flyttat ut.... Men det funkar inte för mej! Njuta av musik är ingen hobby utan en livstil och får komma till vilket pris som helst! Jag har gjort mitt bästa för att hifi-dressera barnen och dom är väldigt försiktiga i nästan alla lägen förutom "ett" tillfälle som fick tråkiga konsekvenser. Pick-up'en var en kompis till dom som inte förstod vad det var dom lekte med, inget att gör åt det.

Nu är mina barn precis igenom dagisåldern :) Men jag förstår verkligen den situation ni befinner er i. För mej kändes det som hur jag än trollar med knäna räcker tiden aldrig till. Och då änga tid och pengar åt ett helt själviskt nöje var problematiskt. Men! Jag är övertygad om att det behövs för att hålla kvar vid sej själv. Ingen mår bra av att vara pappa eller mamma 24h om dygnet. Att få bara 20min helt för sej själv i en egen värld var bra, för mej och hela familjen.

Dock så tror jag downsizing inte behöver vara något enbart negativt utan kan bygga hifi-karaktär :D

Jag tror oxå barn mår bra av att växa upp i ett hus med musik.

Link to comment
Share on other sites

Likande upplevelser? idéer? råd?

Låsbart skåp till elektroniken (lyckades för många år sedan få tag på systersonen precis när han skulle slita loss hela tonarmen från skivspelaren), kompoststängsel - och inte minst HÖRLURAR. Förmodligen min bästa investering :app:

att sälja surt förvärvad anläggnign för att sedan måsta återanskaffa känns fel!

Jag har klarat mina Magnepan mot vältolyckor genom att fästa dem i 20 kilos betongsten med stora kluttar häftlera (Rock Steady). Ännu har ingen av ungarna kommit på att hänga piltavlan på dem.... :o

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde som en del andra här, försökte barnsäkra anläggningen istället!

Till högtalarna gjorde jag petsäkra frontskydd+ som en tygtub som vi trädde på högtalarna som var lätt och dra av och på och då har man täckt portarna och terminalerna på baksidan av högtalarna. Sen skruvade jag fast spännband i spikarna som gick runt 22kg sten som högtalarna stod på, så var dom vältsäkrade också.

Elektroniken placerades i billigt IKEA-skåp med låsbara glasluckor och så skruvade (om det är billigt så kan man ju skruva lite på det och borra lufthål t.ex.) jag fast skydd på sidorna som gick ända till väggen så man inte kan komma åt och dra i kablar om man är under en meter!

Så såg min barnsäkrade anläggning ut ett par år och då hade jag ändå hyfsat ljud som var ganska barnsäkert!

Dom är 5&7 nu så det är inget problem längre och har vi småbarns besök så får man ha lite extra koll helt enkelt, men barnrummet och vardagsrummet ligger på två olika våningar så det brukar inte vara ett problem det heller!

Så mitt tips var väl egentligen försök och barnsäkra istället, dom är inte små hur länge som helst!

Link to comment
Share on other sites

Dock så tror jag downsizing inte behöver vara något enbart negativt utan kan bygga hifi-karaktär :D

Jag tror oxå barn mår bra av att växa upp i ett hus med musik.

To meget gode poenger! downsizing for meg har satt fokuset mer der den bør være, musikken! og ikke enbart lyden anlegget frembringer, ett skifte av fokus, og jeg kjenner ikke at jeg har kompromissat for mye, tvert om. Det er ikke blitt samre i min hifi hverdag, bare annorlunda ;) .

Gikk fra 40 kg´s mono blokk til en rør integrert og cdp, det er veldig mye god musikk presentasjon og lyd i kombinasjonen integrert og cdp, samt noen, relativt, små golvare, så noen ganger stemmer virkelig less is more....

Det som er særdeles hyggelig å oppdage, er at pojken synes å like musikk veldig godt, han har en egen liten bærbar radio/cdp som han får leke fritt med, og den skøter han selv, velger cd, spiller og bytter og rocker med, herlig!! :D ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har för närvarande en komplex och högpresterade anläggning som låter mycket bra. Jag har även barn sen ett år och har inte använt anläggningen speciellt mycket under den tiden. Nu har den kära lilla dottern börjat gå så nu har även oron kring skador på både barn och HiFi blivit aktuellt. Det börjar hur som hest kännas lite fånigt med en mega-anläggning som bara står och samlar damm och som dessutom skapar massa oro. Min anläggning har blivit ett ok!

Det leder alltså in till rubriken: extreme downsizing. Jag funderar på att sälja hela rasket och temporärt spela med en mycket enkel anläggning bestående av ngn form av integrerad historia och små högtalare som kan placeras på vägg eller i bokhylla och fortfarande ge en ok musikupplevelse. ju mindre desto bättre.

Jag började min hifikarriär för några år sen med Arcam a80 + cd73 + dynaudio a42. Känns lite som om det är dags att återvända till något sån't

(som referens har jag nu ett delat system med för och slutsteg + delningsfilter etc )

Likande upplevelser? idéer? råd?

Du kommer inte ha tid att lysna ändå.

:)

Annars kan jag rekomendera Cyrus, en integerad 6a eller 8a toppad med en cyrus cd8 plus några smidiga golvare som inte är allt för tröga så har du en mycket musikalisk mojäng som tar ingen plats alls.

Golvare är svåra att välta och drar till sig lite barnuppmärksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag funderade mkt på en barnsäker stereo då jag har tvillingar, nu 2år, som springer runt och leker med ALLT.

Jag fastnade tillslut för Linn Ninka golvare. Med stenfoten är de mkt tunga i botten och svårvälta. Elementen har galler så det går inte att peta sönder. Jag fick även tipset att en liten krok med fiskelina till bakväg kan vara något att fundera på om du vill undvika att barnet får en golvare över sig. De har inte behövts här, om de lutar sig så flyttar högtalaren sig bara ngt längst golvet. För övrigt är Ninka en jättefin högtalare, jag köpte min hos handlare beg. för 7500 med stenfot, nya kostade en bit över 20', och stenfoten ett par tusen till.

Som alltiett stereo kör jag en Linn Classik. Helt ok, men att välja elektronik känns inte lika jobbigt eftersom den alltid går att gömma undan. Gäller bara att inte ha grejer som är för stora. Smala apparater som jag känner till är Linn, Bel Canto och ovan nämnda Cyrus. Som källa kör jag mest nu MacBook Pro från vilken jag streamar till MacMini, via USB, till Cambrigde DacMagic som går till Linn Classik. För att kunna streama annat än Itunes använder jag ett jättebra program som heter Airfoil. Lite sugen att hitta en bra integrerad som även har DAC för att minska antalet apparater.

Håller med om att det är supersvårt att få tid till att lyssna med små barn. Gäller att göra saker och ting busenkelt för att ta sig tid att lyssna. Därför blir det nu ex. mkt Spotify.

/Andeas

PS. Vinyl går att lösa med vägghylla. Har en Rega Planar 3 dom jag inte lyssnar alls på nu :(. Locket är fastejpat med gaffa, men har en Rega vägghylla så snart ska det finlyssnas på den med.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Känns som om det finns många olika sätt att lösa det hela på. Det är ju som sagt så att jag inte haft tid att lyssna så mycket på anläggningen under året som gått och jag räknar inte att det blir så mycket framöver heller. Däremot lyssnar jag varje kväll i lurar (akg701+apogee externt ljudkort till mac. Detta skaffade jag för några år sedan när jag insåg att det inte gick att lyssna speciellt mycket när jag blev sambo).

På ett sätt är det väl vettigast att behålla anläggningen som man införskaffat under så lång tid. Jag gjorde en downsize en gång tidigare(sonus faber GPH + Thor mk2 -> denon hembioreceiver + ino audio pips) och ångrade mig så jag vet att det lätt blir fel när man är rationell när det gäller en så känslostyrd sak som musik.

Jag tror jag avvaktar ett slag. Kommer vara pappaledig under hösten och då känner jag det som min plikt att se till att dottern får spisa musik :)

Link to comment
Share on other sites

Känner igen mycket. Har tvillingtjejer som nu blivit 3 år, men jag har levt utan dyrhifi under nästan hela tiden, på det viset att högtalarna är på vift och finförstärkaren står på den inredda vinden och samlar damm.

Ursprungsidén var att gå över till lur-lyssning. Förstärkaren är en Leben där hörlursdelen ska vara bra, det var bland annat därför jag köpte den. Men så mycket tid har det inte blivit till musiklyssnande med AKGerna (K 701). Skälet är att jag skulle känna mig väldigt osocial om jag skulle upp och sätta mig där när barnen är lagda och min fru fixar och donar på nedervåningen. Konstigt nog prioriterar jag henne, hushållsarbetet och TVn framför lurarna. Det låter väl inte tillräckligt bra antar jag. ;-)

Däremot har jag fått tag på ett par mindre golvare (Mission 752 Freedom) och en AKAIreceiver från början av 80-talet som spelar med TVanläggningen, vilket jag är väldigt nöjd med. Men mina krav är inte så stora heller, då jag inte haft en fungerande fin-anläggning med välljudande högtalare på länge. TV-anläggningen har dock en för mig väldigt viktig parameter, och det är att det är roligt att lyssna på musik via den. Att sen inte ljudbilden skiktar upp sig på djupet, eller minsta detaljerna kommer fram, det har blivit mindre viktigt för mig.

Hoppas du hittar din lösning som funkar bra för dig.

Link to comment
Share on other sites

Under småbarnstiden körde jag hifin i ett låsbart skåp över barnhöjd för säkerhetsskull. En kombo av Electrocompaniet med Rega Planet CD och mina gamla B&W DM2A som jag fällde in i bokhyllan. Kanske inte optimalt ur lyssningssynpunkt men absolut säkert. Vinylen skippade jag helt.

Tror att detta var det som väckte min sons musik- och hifiintresse som hållit i sig under åren. Så låt barn njuta av musik det gillar dom och får glädje av resten av livet.

Så downsizing kanske inte är alldeles nödvändigt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en annan aspekt som inte diskuterats så mycket i tråden och det är ju att livet förändras när man får barn.

Vissa saker bortprioriteras och focus sätts på andra saker som man inte ens viste fanns.

Periodvis hinner man inte lyssna alls.

Hur har ert förhållande till HiFi förändrats?

Sålde ni allt för att sedan köpa nytt när barnen flyttade hemifrån eller har ni hela tiden behållt anläggningarna?

Blev det inte "roligt" med HiFi längre?

Kul att höra andra personers tankar.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en annan aspekt som inte diskuterats så mycket i tråden och det är ju att livet förändras när man får barn.

Vissa saker bortprioriteras och focus sätts på andra saker som man inte ens viste fanns.

Periodvis hinner man inte lyssna alls.

Kul att höra andra personers tankar.

Også ett meget godt poeng!

Nu har man downsizead og av-tweeket anlegget og funnet en kombinasjon komponenter (int rør amp og rør cdp) som holder tilstrekkelig høy prestanda til at man er virkelig fornøyd, som fremhever det musikalske budskapet, og ikke bare lyden disse to komponentene skaper, dette høres ut som enda end hifi-klisje, men man skjønner det når man er der :dry: .

Så, nu får man hjelp av lillen til å slå på rør ampen og cdpèn og vi spiller og er fornøyde, musikken er igjen i forsetetet, og det merkes bl.a på en økande musikksamling og en liten gutt som selv henter cdèr og spiller på sin egen lille bærbare cd/radio i rommet sitt, han liker musikk :) ...

mvh

Edited by om.s
Link to comment
Share on other sites

/.../

Hur har ert förhållande till HiFi förändrats?

Sålde ni allt för att sedan köpa nytt när barnen flyttade hemifrån eller har ni hela tiden behållt anläggningarna?

Blev det inte "roligt" med HiFi längre?

Kul att höra andra personers tankar.

Har liksom gått igenom det hela. Sonen är utflugen.

Ja - jag tappade intresset. Eller snarare hifi-intresset hann aldrig sätta sig innan sonen kom; det blev liksom aldrig något riktigt av det innan.

Vi behöll det vi hade - ihopplock av det "bästa" från frugan och mig, två likvärdiga anläggningar. Inget vi behövde vara rädda om var det heller. Spelade då och då under småbarnsåren men det var sällan. Vi var inte nöjda med hur det lät...

Intresset återkom när sonen kom upp i 9-10 års åldern. Då skaffades en enkel hembio som faktiskt lät bättre än den gamla stereon. Men det var en Bose, så...

Sedan har vi gått tillbaka till stereo.

Vartefter sonen växte upp blev livet enklare och inte lika bundet. Tiden för att sätta sig ner och lyssna började återkomma. Musik- och hifi-intresset följde med. Ekonomin stabiliserades när sonen började stå på egna ben vilket medförde att grejorna kunde bytas ut, uppgraderas, peau om peau. Sammantaget har det gjort att intresset nu är större och mer utvecklat än någonsin.

Så även om man ser att musik- och hifi-intresset avtar när ungarna kommer så finns det hopp. Även om tiden tills dess kan ses som oändligt lång när man stär där. Men 10-20 år går fortare än man anar...

:icon_smile_cool: /Jörgen G

Edited by Jörgen_G
Link to comment
Share on other sites

Det är ju en annan aspekt som inte diskuterats så mycket i tråden och det är ju att livet förändras när man får barn.

Vissa saker bortprioriteras och focus sätts på andra saker som man inte ens viste fanns.

Periodvis hinner man inte lyssna alls.

Hur har ert förhållande till HiFi förändrats?

Sålde ni allt för att sedan köpa nytt när barnen flyttade hemifrån eller har ni hela tiden behållt anläggningarna?

Blev det inte "roligt" med HiFi längre?

Kul att höra andra personers tankar.

Musiken är alltid viktigare än hifin. När tid (och pengar) tryter så får det istället fokuseras på att hitta och lyssna på bra musik! Istället för fundera över strömfilter, bättre kablar etc. Jag har en OK setup, här på Euphonia lite budgetminded säkert, men en enkelt komponerad Linn-rigg jag gillar. När mer resurser finns kommer jag säkert uppgradera, men just nu får den lilla tid som finns fokuseras på musiklyssnandet (och lite forumsurf såklart ;))

Superviktigt känner jag också det är med att uppspelningen går att lösa så enkelt som möjligt. Vill jag lyssna på musik ska det gå på nolltid att få igång det. Att slippa ha massa CD-fodral drällande känns också jätteskönt, nu ligger en del på hårddisk men mest är det Spotify Premium som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...