Timbre™ Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Morgonstund har guld i mund... K-man dök upp på utsatt tid och redan klockan 06.00 lämnade vi diskret Göteborg... :cool: Solen serverade sitt bästa ljus och innan vi ens hade klarat ut årets Arkenstrategi var det dags för fikapaus. Oj, är vi redan i Skåne... Quote
Timbre™ Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 K-man har det perfekta hifiutflyktsfordonet med mobilt fikabord. En kulturhistorisk frukost skulle man kunna säga. Den ursprungliga Fleninge Mölla var inte vilken kvarn som helst utan något så modernt och exotiskt som en äkta Holländare... :cool: Året var 1854. Quote
Timbre™ Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 Här är vår euphoniamoderator i full färd med att ordna upp livets goda. Skånska jordar och mat hör liksom ihop... :cool: Quote
eliot Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Har Ni inte kommit till Malmö än Håll oss inte på sträckbänken Vi vill se Calle i action..... Quote
Timbre™ Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 Jag avvaktar för att se om K-man har några synpunkter på det här... :cool: Quote
EAR Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Visst är skånska väderkvarnar vackra, Verkar som om K-man sköter marktjänsten inkl navigering och timbre bara glider omkring och plåtar :cool: Quote
Timbre™ Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 Där kom den... Faktum är att K-man inte körde fel en enda gång trots mina vägbeskrivningar. Quote
Guest Zalve Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Där kom den... Faktum är att K-man inte körde fel en enda gång trots mina vägbeskrivningar. Timbre,,, K-man kan kör med samma model som de flesta karlar gör med sina fruar. Man låter dem tro att man lyssnar på deras vägbeskrivning och sen kör man efter sig egen övertygelse. Fast det är kanske så du har gjort tidigare Quote
Timbre™ Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 Vi inväntar K-mans ankomst. Han kanske har kört vilse... Quote
K-man Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Hehee…nej, inte heller denna gång körde jag vilse....men jag ser att du fått en hård start Timbre! …frågan är om det hålleri sig Ni skall vara glada att jag höll i denna service så att Timbre helt kunde koncentrera sig på att fota...för vi vill väl se lite bilder? ....iofs han ju jag fota lite oxå... …ursprungligen Holländare skrev Timbre…hmm…Fleninge mölla som vi ser på bilderna är egentligen inte Fleninge mölla eftersom den brunnit ned och ersatts efter en väldig resa med denna Holländaremölla som blev Fleninge mölla. :clown: Men visst ser hon stolt ut där hon står och sträcker sig mot skyn!? Det har hon all rätt att göra efter de strapatser som hon utsatts för! Den ursprungliga möllan brann nämligen ned totalt 1960, vilket naturligtvis var till stor sorg för nejden! Efter många om och men köpte man Hjälmhults mölla i Allerum för att ersätta den ursprungliga möllan med. Man beslöt sig för att flytta kvarnen i helt format! Sagt och gjort…men inte helt beskymmerslöst. Resan skulle nämligen gå med fordon fågelvägen…över åkrar och vidder! Detta gick bara bra i ca 2km, eftersom det hade regnat rejält på natten…de satt helt enkelt fast i leran…P2 i Hässleholm räddade till slut situationen… Quote
K-man Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Ett sista bekymmer kvarstod innan kvarnen var på plats…en järnväg korsade rutten. Det löstes som så att efter sista kvällsståget var SJ där och monterade ned ledningarna för att släppa fram möllan… Nåväl, vi var på väg söderut, men jag kunde så här på den tidiga morgonkvisten inte låta bli att snegla lite norrut och fundera på vad klockan skulle vara när vi passerade denna mölla nästa gång samt vad vi skulle ha med oss i "bagaget" då. Som synes var det klarblått även norröver. …Timbre nämnde att jag har ett mobilt fikabord i bilen, och det är så bra så att vi valde det trots att det som synes finns ett stationärt fikabord i anslutning till kvarnen. Quote
Timbre™ Posted September 6, 2004 Author Posted September 6, 2004 Väderkvarnshistoria vid frukostbordet... Nu drar vi till Malmö... Quote
Neodynium Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Vackert!! Detta skall bli super skoj... kom igen!! Mer bilder... Quote
Timbre™ Posted September 6, 2004 Author Posted September 6, 2004 Lätt som en plätt att hitta till Ljudprodukter AB om man kommer från norr. Kör mot centrum, håll utkik efter en tillbehörstillverkare i databranschen (Canon alltså... ) och vips så är man på Jörgen Kocksgatan... Tror inte att ens K-man greppade hur det gick till... Jörgen Kocksgatan 59. Quote
Timbre™ Posted September 6, 2004 Author Posted September 6, 2004 Chauffören var blixtsnabbt på dörren och så här glad ska man va´ när det vankas premiär... Quote
Timbre™ Posted September 6, 2004 Author Posted September 6, 2004 Eller kanske ännu gladare... Nåväl...dags att kliva på. Quote
Kero Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 All respekt till er grabbar... men detta är nog det mest utdragna bildreportage jag varit med om, blire nå hifi eller ?? Edit: Omformulerade sista meningen så att det läses som det låter från en riktig norrlänning ! Quote
EAR Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Klart det blir de är ju på väg in genom dörren :cool: Trodde Norrlänningar var tålmodiga :cool: Quote
K-man Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Usch!!! Jag som trodde att du bara tog vackra bilder Timbre. Kero...Utdraget.....det har ju bara inte börjat ännu.... :cool: \\K-man Quote
Kero Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Jo vi är väldigt tålmodiga.. och ändå känner jag som jag gör, så ni sörlänningar måste ju börja bli galna på dessa väderkvarnar och butiks skyltar vid det här laget !! Nåja, den kommer säkert lite hifi så småningom... Quote
Neodynium Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Lagom fart är toppen.. då missar man inte hela reportaget om man går ut på en promenad!! *väntar spänt på nästa bild* Quote
Timbre™ Posted September 7, 2004 Author Posted September 7, 2004 Promenad... Vi promenerade rakt in i kafferummet och det visade sig vara en perfekt miljö för våra små Euphoniamuggar... :cool: Quote
Timbre™ Posted September 7, 2004 Author Posted September 7, 2004 Tänk så många hifitankar som kommer att utbytas här... :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: Quote
Timbre™ Posted September 7, 2004 Author Posted September 7, 2004 Så var det dags för dagens första hifikänning... JMlab Electra 907 Be - en jubileumsmodell med tillägget 25th anniversary. En inverterad Berylliumdome i diskanten, en känslighet på 89dB/2,83 V/1 m och 5 ohm som lägsta impedans. Bör vara hanterbar för de flesta förstärkare. Vänster högtalare är en FlowerPower-variant... Quote
Hatoil Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Ganska stor skillnad mot deras gamla krypin! (Jag menar bardisken.) Quote
Timbre™ Posted September 7, 2004 Author Posted September 7, 2004 Mer hifikänning och här blir det lite smått och gott och blandat... Signalkälla från Accuphase med integrerat förstärkeri från Lavardin, Sphinx audio och Holfi. Quote
K-man Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Det kändes lugnande att se att även Accuphase fanns bland elektroniken…även om just detta exemplar var ett inbyte......men vi ser här att fler modeller från JM Lab fick vara med och spegla sig i Accuphase glans Quote
K-man Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Det var gott om de inverterade Berylliumdomediskanterna i detta rum…så varför inte ta en lite närmre titt…just denna härstammar från just det paret 907be som Timbre fotade ovan ...jag undrade varför "nätet" framför diskanten var utformat med ursparningar uppe och nere....kanske inte hela tanken, men det gjorde det hela klart lättare att ta bort! Quote
Timbre™ Posted September 7, 2004 Author Posted September 7, 2004 Så hittar vi naturligtvis en fladdermusuppställning... Ljudprodukter AB i Malmö har länge varit förknippat med BAT och framtiden tänker inte ändra på det... :cool: Försteget är ett VK-3i med sina oljefyllda kondensatorer, fyra Sovtek 6922 linjerör och två 6V6 till nätreglaget. Slutsteget VK-200 är en transistoriserad fladdermus på 2x100 W. Som tillverkarnamnet Balanced Audio Technology antyder är det fullt balanserad utrustning vi talar om även om RCA-kontakter förekommer på dessa modeller. Quote
Recommended Posts