Jump to content

Recommended Posts

Guest Granaten
Posted

Hejsan hoppsan

Har några funderingar som skulle vara gott att klara upp :). Har beställt 8st A.R.T Q dampers (tror jag att dem heter) tänkte använda dem troligen till mina högtalare alternativ bänken.

Jag ser att det finns några här på forumet som kör också på dessa fötter, min fråga är vad tycker ni om dem?

Har idag Soundcare SuperSpikes till mins högtalare samt bänk, men är lite fram och tillbacka om jag skall köra A.R.T en till högtalarna och sätta ditt "spikarna" igen. Eller om det är bäst att låta Sound Caren sitta kvar och använda Q dampers till bänken.

Ja som ni kanske ser så är jag väldigt förvirrad i frågan :)

Skulle vara mer än tacksam över tips samt råd.

Posted
Skulle vara mer än tacksam över tips samt råd.

Kan bara delge mina erfarenheter som sträcker sig till att använda dom till högtalarna och på senare tid till slutstegen.

Jag hade dom till mina Dynaudio C4:or och då tyckte jag att jag fick en stramare och renare bas. Jag har ett flytande trägolv på betongsula. Golv på reglar skulle mycket väl kunna ge ett annat resultat.

Jag har nu ersatt mina C4:or mot Eveidence Temptation och där jag faktiskt inte provat. Det blir för stort ingrepp i Dynaudios egen lösning som jag avstår ifrån.

Jag har nu satt dom under mina hyllplan (Solid Tech) till mina VTL monoblock. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad, men allt står nu betydligt stadigare och är bättre förankrat via spiksen på hyllorna än vad mina tidiga små spikeskydd kunde bidra med. Monoblocken väger 50 kg styck så det krävs kraftiga don.

Guest Granaten
Posted
Kan bara delge mina erfarenheter som sträcker sig till att använda dom till högtalarna och på senare tid till slutstegen.

Jag hade dom till mina Dynaudio C4:or och då tyckte jag att jag fick en stramare och renare bas. Jag har ett flytande trägolv på betongsula. Golv på reglar skulle mycket väl kunna ge ett annat resultat.

Jag har nu ersatt mina C4:or mot Eveidence Temptation och där jag faktiskt inte provat. Det blir för stort ingrepp i Dynaudios egen lösning som jag avstår ifrån.

Jag har nu satt dom under mina hyllplan (Solid Tech) till mina VTL monoblock. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad, men allt står nu betydligt stadigare och är bättre förankrat via spiksen på hyllorna än vad mina tidiga små spikeskydd kunde bidra med. Monoblocken väger 50 kg styck så det krävs kraftiga don.

Det var så jag tänkte också ifall det skulle vara så att jag ångrar mig. Jag såg ju dina bilder och jag säger en sak jag kommer behöva en påse för så mycket dregel har jag aldrig varit med om :)

Mitt golv är annorlunda, jag har plast matta och under detta ligger det betong.

Skall troligen hämta upp dem i morgon.

Tack för din komentar.

Posted

Jag skulle gissa att du ska prioritera högtalarna.

CD-spelare brukar vara hyfsat nöjda med att avkopplas lokalt.

ps. Jag trodde inte att Q-dampers tillverkades längre.

Posted
ps. Jag trodde inte att Q-dampers tillverkades längre.

Enligt den italienska hemsidan måste produktionen ha tagits upp igen och det var just kombinationen högtalarspikes/Q-dampers som första gången väckte mitt intresse för avkopplingens betydelse... :)

Posted (edited)

Skoj! De har alltså startat om.Har velat få tag sådana där.Nu är det bara att lägga in en beställning tror jag.

Edit Hmm.Ingen distributör i Sverige än och med ett pris på 220 € för 4 st så lugnar jag mig nog lite....

Edited by new order
Guest Granaten
Posted

Det jag enbart har hört var att de inte tillverkar dem längre. Men det kan vara mycket möjligt att efterfrågan gjorde att dre ändrade sig. Vem vet :)

Jag hittade efter lite sök på Esoteriks Hi-Fi. Skall tydligen finnas 2 st förpackningar kvar hos dem, har inte hämtat ut min ännu skall invänta helgen då jag har lite mer tid :)

Jag skall prova dem till mina högtalare och är det så att de inte fungerar för mig kan jag alltid sälja dem vidare finns alltid någon som är intresserad :)

Tack för alla tips.

Måste samtidigt säga, att nu börjar jag äntligen komma någon vart inom min anläggning. Hade besök igår och tiden flög iväg med musik och kaffe i mängder :) och jag fick då höra utav denna kille som lyssnade att det var svårt att slita sig. Jag kunde inte sudda bort leendet under hela kvällen, jag är nöjd med det jag har men samtidigt blir man ännu gladare när någon annan hör och berömer det hårda arbetet man lagt på anläggningen.

• 2 weeks later...
Guest Granaten
Posted

Fick hem Q dampers i förra veckan men har ju inte hunnit ge någon kommentar om vad jag tycker.

Jag lät mina Soundcare Super Spikes sitta kvar på högtalarna ifall jag inte skulle vara nöjd. MEN jag fick en fin överraskning, det kan jag redan nu säga efter att jag smällt allt.

Jag valde att prova lite musik med riktigt mycket bas, då föll valet på Trentmöller ifrån albumet Last Resort och spår 10 Chameleon. Riktigt go låt för övrigt :) vad jag blev förvånad över var att basen blev mycket torrare och mer musikalisk, basen blev inte lika genom gående som den varit innan. Det kan min käre far intyga då han har problem med hörseln och har svårt med bas ljudet som tidigare letade sig till övervåningen.

Jag är mycket nöjd med mitt köp och kan lugnt säga att det är högtalarna de hör hemma.

Kommer snart Solid Tech Disc Of Silence som jag skall ha till försteget. Skall bli kul att prova.

Posted

Skoj att höra.Jag använder Rollerblocks Jr under min elektronik och dom funkar riktigt,riktigt bra.Har testat lite andra som BDR konor,Ceraballs t.ex men de som gjorde den rejälaste förbättringen var helt klart Rollerblocks.