Jump to content

"Is Vivid Audio's G1 Giya the best loudspeaker I've ever heard? Yes. And it will be my yardstick from now on."


Guest patrikcaesar

Recommended Posts

Instämmer till fullo med Wes Phillips kommentarer om dessa fantastiska högtalare :)

Känns alltid lite extra kul när ens prylar nämns i pressen och får bra betyg. Det liksom bekräftar ens goda smak och det val man gjort :app:

Link to comment
Share on other sites

Läste också artikeln och det finns en del saker som man känner igen från de fåtal lyssningar som jag har varit med om i olika sammanhang. I Denver och i Stockholm.

En fantastisk högtalare även om den yttre formen väcker starka känslor för eller emot. Men så var det också med KEF Moun och Wilson Alexandria.

Det viktigaste är vad som kommer ut i form av harmoni i musiken. Kompromisslöst är nog ordet. :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Det verkar vara ett intressant nummer från Stereophile även i övrigt :)

Ja, det är ett kul nummer med "SUPER HÖGTALARE" och det är verkligen ett fullmatat nummer.

Wilson Sasha, Focals Maestro Utopia 3 är också jättefina högtalare.

Konstigt nog har många klagat på Stereophiles blogg över att man testar så dyra högtalare, men det är ju billiga högtalare ;) i förhållande till vad det kan kosta i toppskiktet.

Själv såg jag på dragracing med min gode vän Sven och inte var det speciellt roligt att se de där småmotorerna som inte gjorde att man fick hålla för öronen.

Det roliga var det man inte ser eller hör varje dag precis.

Patrik

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Finns det planer på att dema dessa i Stockholm?

Det gjorde jag på Stockholmsmässan, var du inte där?

Har du inte vägarna förbi Skåneland någon gång?

Det finns 2 par GIYA här nere, så det finns möjligheter att lösa en seriös lyssning.

De är så pass stora att det är lite svårt att frakta dem.

Detta kan du se i tråden under, när Majec ligger på en av lådorna, stor som en 120 säng :D

4 vänner, 2 ryggskott och (nästan) en begravning, GIYA packas upp

Eller klicka på och kolla i en nyare tråd som heter Motpoler i symbios, Vivid Audio G1 Giya, Bladelius Gondul M LE & Grendel

Edited by patrikcaesar
Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Jag var bortrest tyvärr.

Det blir till att planera in en tripp till Malmö i slutet av augusti..:-)

Du är välkommen, men hör av dig i god tid så att jag kan lämna uppgifter till dig och introducera dig, eftersom jag åker till Kina 10-31 Augusti.

I ena uppsättningen står det HALCRO rakt igenom och hos CHG ser du setupen.

Båda ägarna är kanontrevliga och har blivit de bästa ambassadörer man skulle kunna tänka sig för GIYA.

Finns fler ambassadörer här nere med andra Vivid högtalare, så vilken modell man än är intresserad av, så är det genomgående för Vivid Audio ägare

att man gärna visar upp sina högtalare och demonstrerar vaför man föll för dem.

Det är otroligt glädjande för mig som importör.

Patrik

Edited by patrikcaesar
Link to comment
Share on other sites

http://blog.stereophile.com/stephenmejias/a_fun_day_of_work/

Är det någon i Sverige som haft samma problem eller är det ren tillfällighet?

Hur känsliga är dom och är det något man bör oroa sig för.

Alla högtalare är känsliga för om man sätter fingret eller något föremål mot t ex en dom. Jag har gjort samma sak för ett antal år sedan. Lärde mig då att man kan suga tillbaka domen genom att omringa domen med läpparna och suga. Om man är riktigt djärv kan man prova damsugaren men det är förmodligen inte att rekommendera. Då kan hela domen hamna i återvinningen. :D

Att byta den verkar vara lika enkelt eller svårt som att byta glödlampor till min frus Peugeot.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Man måste ju fråga, det verkar ju vara det enda negativa dom hittade med den högtalaren.

Det är därför man satt grillen på, vilket jag tycker är läckert.

Kommer ihåg hur Mårten grabbarna fick sin diskant intryckt hos en handlare, sen blev det grill på den modellen direkt.

På mässor tycks detta ske då och då.

Har skett för mig, så numera avgränsar jag så att man inte kommer åt högtalare eller elektronik.

Fattar inte varför en vuxen man ska trycka in en dome, ett litet barn, OK, men inte vuxna män.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Jag har tyvärr inte lyssnat på dessa högtalare som säkert låter bra men jag

klarar inte av utseendet.

Jag kanske är lite gammaldags men jag tycker om det vanliga stuket på högtalarna.

coffin_black.jpg

Menar du en sådan här? ;)

Men som du förstår fyller utseendet en funktion som har mycket betydande inverkan på ljudet.

De flesta är skeptiska till utseendet i början, men sen de förstått varför de ser ut som de gör, så brukar man tycka om utseendet.

Tompa & CHG hade sina dubier, men fråga dem nu, så kan de förklara hur de ser på saken numera.

Tack och lov har fler och fler tillverkare förändrat sina kabinett, även om det kostar mer.

Läs testen eller kika på Vivid Audio så kan du läsa mer om varför de ser ut som de gör.

Patrik

Edited by patrikcaesar
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...