Jump to content

Är hifi roligt igen?


lindvall

Recommended Posts

För ett tag sedan köpte jag mig ett par Mission 752 Freedom på Rehifi i Jakriborg. Nu var det ju så att själva träslaget inte riktigt föll mig i smaken, däremot var ju ljudet fint.

DSC_0086.JPG

DSC_0087.JPG

Så igår så undrade frugan om det inte var dags. Och det var det ju! Väggfärg från Ekologiska byggvaruhuset var ju redan beställd, så det var bara att blanda ihop färgen och sätta igång. (Om sanningen ska fram var det mest den kära hustrun som målade de två första strykningarna!)

DSC_0088.JPG

Nåväl, jag gjorde förarbetet med tejpning och plastning, och här är även första strykningen gjord.

DSC_0089.JPGDSC_0092.JPG

Idag var det dags för tredje strykningen. Ibland brukar man säga att det är roligare att titta på målarfärg som torkar. Den här är rätt kul att spana in, eftersom det blir rätt stor skillnad från våt till torr färg.

DSC_0095.JPG

DSC_0096.JPGDSC_0097.JPG

Även skåpet med elektroniken fick sig en omgång med penseln.

DSC_0098.JPG

Här är fronterna på också.

DSC_0099.JPG

Trots obefintligt underarbete så är jag rätt nöjd. Kanske resultatet blivit bättre om jag sandpapprat ytan först, och kanske använt roller, men det är ju bättre att det blir gjort än att de står där och irriterar med sina gulnade ekfanér. Och jag tycker att det är en stor förbättring mot tidigare utseende! :-)

Edited by lindvall
Link to comment
Share on other sites

Tack Richard! Detta måste nog ses som den allra mest grundläggande nivån på DIY. Jag är fortfarande förvånad över hur trevligt dessa Missionhögtalare låter. Lerfärgen är samma sort som på väggen, en alldeles matt färg.

Link to comment
Share on other sites

Kanske dom låter lite bättre! ;-)

Vid fin-lyssning får man bredda avståndet mellan högtalarna och flytta ut dem lite. Igår körde jag ALR-Jordans "Guitar", en testskiva med hifiimponatorlåtar, och det lät bra. Sådana skivor låter förvisso bra i vilken anläggning som helst, men jag tror jag lyckades hyfsat med placeringen, för det var inga uppebara basfrekvenser som hängde, vilket jag haft i andra rum med andra högtalare (särskilt på Alison Krauss "It doesn't matter").

Link to comment
Share on other sites

K-man: Visst är det kul när man vågar röra grejorna!

En liten framtidsplan är att sätta fast TVn på väggen. Det hade varit rätt skönt, för då skulle man nämligen kunna få plats med en vinylspelare på skåpet! Jag har nämligen en rätt trevlig Pioneer PL 12D, som också skulle kunna få sig en omgång med målarpenseln!

Link to comment
Share on other sites

K-man: Visst är det kul när man vågar röra grejorna!

En liten framtidsplan är att sätta fast TVn på väggen.

Jag gjorde en motsvarande grej på 80-talet när jag var trött på valnöt. Jag hade kanske de enda brunlaserade Spendor BC1 i världen :dry:

Framtidsplan? Why wait - do it now! :potay:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Pickupen är en utsliten Tracer 2 från Nottingham Analogue.

Hur det låter? Ganska dåligt faktiskt! :-) Gav pickupinställningen ungefär tre minuter. Men det kommer ljud i alla fall!

Utseendet kan förlåta mycket... Det ser hur bra ut som helst.

När dom modellerna var i ropet kom storsäljarna bland pickuper från bl a Shure, ADC, Ortofon, Pickering och Stanton. Just Pickering och Stanton gillade jag skarpt. Hade både Pickering 3000 och senare även 4000. Innan dess hade jag Stanton 681 och 881 (som var en gren av Pickering eller tvärtom). Kolla in Needle Doctor där man faktiskt fortfarande kan köpa 681EEE liksom Shure M97 för en hyffsad peng i förhållande till dagens innepickuper.

Jag kan inte garantera resultatet, men dessa pickuper maximerades mot den tidens skivspelare, så jag skulle inte bli förvånad om det kommer att låta rätt så OK. Å andra sidan var inte upplösning i förstärkare och högtalare som idag, så möjligen kan det finnas brister i framför allt de övre registren.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen Bebop! När jag läser lite om pickuperna på sidan du länkade till, känns Shure som mitt val. Lite avrullad diskant har ingen dött av! :-) Annars funderar jag faktiskt på att sätta dit min Dynavector 10X-v5 som samlar damm på Interspacen, vilken jag inte riktigt vågar ta ner från vinden än. Skulle den krascha pga barn, eller oförsiktiga gäster, vore det inte så kul. Pioneeren har ju i alla fall ett lock.

Link to comment
Share on other sites

Även en Blu-rayspelare från LG, som KarlXII så förtjänstfullt gjort odödlig på ett grannforum jag råkade halka in på här, har en plats i skåpet. KarlXIIs omdöme om apparaten gjorde att jag vågade språnget och beställde den från (hör och häpna) cdon!

DSC_0027.JPG

Link to comment
Share on other sites

Där står det minsann en gammal Akai och svävar på en Relaxahylla!

DSC_0026.JPG

Ahh...ser ut precis som den receiver som vi hade hemma i mitt barndomshem...och som mor nyttjar fortfarande... :-)

...fast jag har för mig den hette 1125....kanske ett steg upp det... :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag får allt större längtan efter en 70-talsreceiver. Akai var OK men främst stod Sansui, Luxman och Kenwood i min värld.

Just Akai's receivrar var nog rätt bra. Jag känner flera som fortfarande sitter nöjda med sina Akai-reveivrar. De sista de gav ut påminner mycker om Yamaha's 1000- och 2000-serie.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt i vitt.

Jag har också gjort en makeover på ett par högtalare en gång.

Målade fram och baksida klädde sidor/topp i ett svep med vinyl blev mkt bra.

Nu till nästa fråga lindvall Är hifi roligt igen ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonne!

Vilka högtalare gav du dig på att försköna?

Jo, hifi börjar nog bli lite roligt igen. Min trassliga hifihistoria är inte helt uppredd än, (mina gamla SAP-högtalare är på rymmen sen några år) men jag är väldigt glad över mina Mission-högtalare. Ibland kan det ta sin tid att hitta sitt ljudideal i de skikt man kan handla i, ibland är familjelivet som förändrar förutsättningarna för musiklyssnande. Nu är mina barn tre år, och det kan nu finnas små stunder av tid där det funkar att lyssna på musik. Glädjen över att kunna ha en anläggning i vardagsrummet, där jag lever mitt liv, är stor.

Jag har faktiskt tänkt plocka ner Lebenförstärkaren och ställa in den i skåpet. Det kommer att bli mycket intressant att se hur den lirar med Mission, som enligt pappret inte är så fasligt trögdrivna. Förhoppningsvis räcker 15 watt till för mina moderata lyssningsnivåer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...