Jump to content

XX High End

Bebop

Recommended Posts

I senaste Fidelity (nr 46) finns en artikel om producenten av LSO's plattor. Bl a tipsas om LSO - Berlioz som kanske det bästa exemplet på marknaden vad man kan uppnå med 16/44,1. Plattan är naturligtvis beställd.

Avslutningsknorren hyllar XX High End som den överlägset bästa spelaren på marknaden som i sammanhanget får "Foobar att låta som en MP3-avlyssning - så bra är XX High End". Såvitt jag har förstått det hela så är det ett antal filer som laddas ner och som stänger av en del bakgrundsfunktioner i PC's som kan bidra till dåligt ljud och den gör också laptoppen till en minnesspelare.

Jag har precis börjat läsa mig till vad det handlar om, så jag har inte fått en full bild ännu vad det egentligen handlar om. Men uttalandet i Fidelity gör mig onekligen nyfiken att testa. Någon som har sett, hört eller upplevt XX High End?

Läs mer här...

I senaste Fidelity (nr 46) finns en artikel om producenten av LSO's plattor. Bl a tipsas om LSO - Berlioz som kanske det bästa exemplet på marknaden vad man kan uppnå med 16/44,1. Plattan är naturligtvis beställd.

Avslutningsknorren hyllar XX High End som den överlägset bästa spelaren på marknaden som i sammanhanget får "Foobar att låta som en MP3-avlyssning - så bra är XX High End". Såvitt jag har förstått det hela så är det ett antal filer som laddas ner och som stänger av en del bakgrundsfunktioner i PC's som kan bidra till dåligt ljud och den gör också laptoppen till en minnesspelare.

Jag har precis börjat läsa mig till vad det handlar om, så jag har inte fått en full bild ännu vad det egentligen handlar om. Men uttalandet i Fidelity gör mig onekligen nyfiken att testa. Någon som har sett, hört eller upplevt XX High End?

Läs mer här...

Jag provade det för ett par år sedan och då var det riktigt instabilt. Så instabilt att det knappt var användbart, därför lade jag ner projektet. Vad jag förstod så gällde det i princip att helt anpassa datorn för ljuduppspelning och det hade jag inte möjlighet till vid det tillfället. Dock så märktes att det var kunnigt folk som gjort programmet och de hade långa listor på allt onödigt i windows som skulle tas bort och stängas av.

Kreatörern till programmet menade att bra ljud fick du endast utan minnesbuffertar, att det var dessa som färgade ljudet och anledningen till att två program som har samma funktion, på samma hårdvara och använder samma källa ändå kan låta olika.

Dock så var det många bl.a Wavelength audio's grundare som ifrågasatte detta hårt.

aha , testa jag med för en tid sedan. Då fanns det nada hjälp att få med inställningarna som var många och totalt intetsägande så man blev tokig. Nu verkar det ju finnas massa att läsa. Verkar ha hänt massa med mjukvaran med ! Toppen att du uppmärkasammade denna igen, måste nog ge den ännu ett försök.

/P

Jag testade tidigare idag att spela Sophie Zelmanis senaste via Foobar och Xxhighend. Skillnaderna i mina öron och i min uppställning är försvinnande små. Kanske jag skulle kunna uppfatta skillnader i blindtest men jag är inte säker.

I alla fall, som sagts här innan är programmet komplicerat och har fortfarande "nördkaraktär", dvs man måste veta vad man håller på med. För min del är det ok att ha det så men inte för gemene man. De flesta vill nog ha nåt i stil med Spotify. Det kanske kommer.

GUI:t är bedrövligt och följer inte standard i Windows - det hade varit enklare att ta nåt bättre än det egensnickrade - men kanske har det med ljudet att göra, vad vet jag ...

Ljudbilden verkar helt identisk, dvs instrumenten spelar från samma positioner oavsett spelare.

Det jag upplever är att diskantåtergivningen är lite mörkare med Xxhighend, som om det är nåt filter i vägen. Kanske är det bara en illusion. Det kan ju vara så det ska låta.

Med Foobar får jag mer skärpa i ljudet och Lasse Halapis gitarr låter mer som det brukar när man lyssnar live.

Men som sagt, jag vågar inte vadslå om vad som är rätt eller bättre.

Ljudbilden verkar helt identisk, dvs instrumenten spelar från samma positioner oavsett spelare.

Det jag upplever är att diskantåtergivningen är lite mörkare med Xxhighend, som om det är nåt filter i vägen. Kanske är det bara en illusion. Det kan ju vara så det ska låta.

Med Foobar får jag mer skärpa i ljudet och Lasse Halapis gitarr låter mer som det brukar när man lyssnar live.

Men som sagt, jag vågar inte vadslå om vad som är rätt eller bättre.

Så långt kom aldrig jag... Jag satt mest och darrade som ett asplöv och undra när det skulle krasha. Inte ideala lyssningsförhållanden. :D

• 6 months later...

Jag provade xx High End för ett tag sedan, och kunde inte ljudmässigt skilja den från Jriver Media Center, som är den mediaspelare jag använder. Dock var den ofantligt mycket bökigare att handha, så valet var rätt lätt; Jriver Media Center fick vara kvar ;)

Bull eller shit det är frågan?

Nej, det är inte bull-shit att musikspelare kan låta olika.

Många av dem, t ex de båda testade spelarna här, samplar om signalen och skickar den vidare till ljudkortet. Det som händer är att signalen filtreras digitalt i detta moment. Då ska sägas att digital filtrering styrs av samma regler och modeller som analog filtrering, men med en väsentlig skillnad - digital filtrering kan göras oerhört bra om det finns tillräcklig beräkningskraft i datorn.

Vilket som blir bäst - ja det är en kombination av filter i båda domänerna - analogt respektive digitalt.

Om vi bortser från de ideala filtren - så förekommer förstås buggar i mjukvara och designmissar i hårdvara - och det är inte sällan som dessa problem som ger sig tillkänna i återgivningen.

Många av dem, t ex de båda testade spelarna här, samplar om signalen och skickar den vidare till ljudkortet. Det som händer är att signalen filtreras digitalt i detta moment.

Nja, det där beror ju lite på vilka inställningar man kör med, både Foobar, xxHighend och Jriver media center kan ju utan större problem fås att ge bitperfect output, dvs ingen påverkan av den digitala informationen. Alltså ingen digital filtrering.