hififrasse Posted July 5, 2010 Posted July 5, 2010 Hej alla intresserade Tar upp en tråd från förr...... Vill bara tala om att till helgen sker en provlyssning, valde att låna hem Hegel H200 och sätta den emot Primare I30, CD-spelare är Primare CD 31, Högtalare Audiovector Mi3 Super, signalkabel är Harmonic Tech Truth link XLR och högtalarkabel är Harmonic Tech Fantasy - Bi-Wire. Har inte bestämt mig än om jag även ska låna hem Naim i ett andra skede? just nu inte aktuellt. Återkommer i nästa vecka med mina subjektiva lyssningsintryck. Ha det skönt i sommarvärmen. Bertil Quote
hififrasse Posted July 5, 2010 Author Posted July 5, 2010 Hej igen då var det måndag och helgen har passerat Jag fick låna hem förstärkarna från HiFi Skåne i Malmö. En mycket bra och seriös HiFi handlare. Jag började med att lyssna på den förstärkare som använts ett tag nu Marantz 5003 hemmabioreceiver, i läge pure direct dvs så ren signal som möjligt. Det blev lite blandat med musik allt från Norah Jones, Diana Krall till Dire Straits, Genesis, Chris Rea, klassiska stycken av Mozart och Grieg etc etc dvs blandat finstämt och med en hel del dynamik.Genomgående har musik valts utifrån att det är den som brukar spelas och således är den som så att säga "kan bäst". Gick sedan över till Primare I30 först med samma RCA kablage, skillnaden bestov av en större upplevd stereobredd och en mer distinkt återgivning när jag sedan bytade till XLR signalkabel (samma märke Harmonic Tech Truth link) så hände något- det infann sig ett större lugn och än mer "lyster" i den återgivna musiken. En krispighet i detaljerna, andetag lågmälda röster från liveinspelningar och en mer distinkt korrektare basåtergivning. Så var det då dags för nästa förstärkare Hegel H 200 (samma skivor på bordet), denna provade jag ej med RCA utan endast med XLR. Det var en märkbar skillnad mot Primare, det blev ett lugn över musiken, så pass mycket så jag började fundera på om den "beslöjade" musiken. Stereobredden fanns där men det som var en upplevelse utöver detta var att det verkade som Norah Jones, Diana Krall, Peter LeMarc och alla andra sångare tog liksom ett steg närmare mig i soffan. Det blev ett djup där alla detaljer än mer fick plats att presentera sig. Ljudet blev mjukare och skivor som jag köpt ganska nyligen som jag blev trött av att lyssna på Marantzen var nu behagliga att lyssna genom (tex Rigmor Gustafssons nya). Fick sedan för mig att Hegel inte återgav allt eftrsom det var så mycket mjukare, lugnare och mer helt musikaliskt. Då valde jag ut en del spår där det fanns mycket dynamik och detaljer, lyssnade på Primare sen Hegel och sen ett varv till och det som hände var att jag fick konstatera att inget saknades det dök till och med upp något mer tex en tydligare röst från Chris Rea och småprat från LeMarc live inspelning. Lördagen var den första lyssningsrundan lite kort, söndagen blev mer intensiv. Att man behöver pausa emellanåt kan konstateras, så en fika i trädgården i skuggan under ett träd blev en viktig del i lyssnandet. Min bror Lars kom på besök under söndagen och fick göra samma resa som jag gjort, han upplevde i stort samma men hade kanske beskrivet det på annat sätt. Mitt val landar som ni förstår på Hegel H 200, den gav mig en mer hel upplevelse med alla detaljer. Sen är det såklart så att om man ställer Hegel mot ytterligare några andra förstärkare så kan annat upplevas bättre. Viktigt är i detta sammanhang att grov-provlyssna i butik för att få fram några förstärkare som man kan tro vara något som kan passa en. Sen är det övrig utrustning som såklart har betydelse, själv är jag nöjd med CD spelare och högtalare. Nu blir det ett nordiskt samarbete i vardagsrummet, norsk förstärkare, svensk CD spelare och danska högtalare. mvh Bertil Quote
new order Posted July 5, 2010 Posted July 5, 2010 Skoj!Det kan vara roligt att göra såna här hemlån.Men det blir oftast till en merkostnad... Men vad gör det om man blir nöjd!Förresten om du vill fördjupa den nordiska gemenskapen skulle du kanske kolla in Jormas kablar.Bara ett litet tips. Quote
conan Posted July 5, 2010 Posted July 5, 2010 Grattis till ett bra val ... (host). Lyssnar just nu till Små stycken för Fiol och Piano (se Musiktråden) - och det är som om de båda virtouserna står och spelar framför mig. Det säger dock kanske mest om att plattan är bra inspelad och varsamt mastrad ... Quote
Muffin Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 Hej! Lyssnade ett halvår på kombinationen I30 och Audiovector Avantgarde. Jag blev inte nöjd med den kombon i långa loppet. Lät beslöjat, transienter och högre frekvenser hade svårt att släppa från högtalarna. Lite som att hälla olja över musiken. Har nyligen lyssnat på kombinationen I30 och Proac-högtalare i butik. Lät magiskt! Så mycket handlar nog om att hitta rätt matchning. Hegel och Audiovector verkar ju också funka bra. Grattis! Quote
bigblue Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 Kul läsning, Hififrasse. Jag har idag en Marantz 6004 så det var intressant att höra vad du hade för upplevelser när du bytte till en H200 som också är en av mina toppkandidater. För min del är det dock till hösten det blir aktuellt. Quote
Recommended Posts