Jump to content

Yellowtec PUC2


calle_jr

Recommended Posts

Tack, får testa detta. Har både internet och antivirus på denna burk.

Jag kör ju mest XP-pro och 7 på mina PC (Hoppade över Vista helt), så jag är osäker på vad som är tillåtet där, men i XP kan man göra olika olika maskivvaruprofiler och i min ljudinspelningsinställning har jag i stort sett bara ljudkort och bildskärmskort aktiverat (allt som har med internet och virus och andra tilläggsprogram är portade!), du skulle tex. kunna göra en avändarprofil (inloggning) för ljud med minimala inställningar!

Nu låter det som jag är proffs på det här, men allt jag har kommit fram till är kunskap vunnen genom trial and error + genom att fråga folk som "kan" :65: om man plöjer nätet så finns det massor av info att hitta om inställningar för musik i olika Windowsversioner... (Sidan för XP som jag använt tidigare verkar ha tagits över av nått kommersiellt junk, så den är kanske inte så aktuell längre..)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sidan för XP som jag använt tidigare verkar ha tagits över av nått kommersiellt junk, så den är kanske inte så aktuell längre..

Detta är ett bra dokument från en ansedd källa. Gäller i första hand Win XP men principerna kan lätt tillämpas i andra Windows versioner med lite sunt förnuft.

Link to comment
Share on other sites

Är din lapp kopplad mot nätverk samtidigt? Testa med att dels tillfälligt avaktivera nätverkskorten, dels om du har nått virusprogram i bakgrunden, stäng av det! Dessa ligger ofta och kollar hårddisken kontinuerligt vilket kan leda till blippar!

/ptr

Detta är ett gott råd men i praktiken aktiverar sig virusprogram oftast enbart när det händer saker, man tar emot ett email, ladda ned en fil, kör ett program m m. En lika vanlig bov som många förbiser är sökmotorer såsom Windows Desktop Search, Google Desktop Search, m fl, vars indexeringsdaemoner vaknar mer eller mindre slumpmässigt för att uppdatera sig. Dessa måste stängas av för att undvika problem.

Generellt handlar detta om en avvägning mellan optimering för ett enskilt ändamål och den flexibilitet/mångsidighet som är PC-miljöns stora styrka. För de flesta kommer en 'lättbantad' konfig att räcka för hyfsat störningsfri uppspelning. Problemen blir betydligt fler när man börjar med hi rez filer. Dessa kräver mycket mer av maskinens resurser och är desto mera sårbara för störningar.

Link to comment
Share on other sites

Generellt handlar detta om en avvägning mellan optimering för ett enskilt ändamål och den flexibilitet/mångsidighet som är PC-miljöns stora styrka.

Så ser jag på det också. Vis av egen erfarenhet kommer jag inte att stänga av virusprogram och brandvägg. Jag har ingen email på musikdatorn men däremot en del gadgets typ väder och almanacka.

Däremot är det ju en mängd dolda processer igång som säkert kan ifrågasättas. Länkan ovan är ju en bra start.

Men rent allmänt så är väl det väl mindre känsligt med asynchron DAC än med synchron? Jag har en "hastighetsmätare" som visar hur mycket processorn arbetar och vid avspelning rör dig som ca 30-40 %. Jag tolkar detta som om att det är OK. Är det en rimligt tolkning?

Link to comment
Share on other sites

Men rent allmänt så är väl det väl mindre känsligt med asynchron DAC än med synchron?

Tyvärr inte, jag tror att vi blandar ihop två helt olika saker. Asykronöverföring isolerar DACen från instabilitet (jitter) i USB-bussens klocka, den garanterar inte PCns förmåga att leverera (d v s packa upp eller dekoda) mer data just när det behövs. Enkelt uttryckt gör askykronöverföring DACen oberoende USB-bussens (specifikt klockans) svagheter, men gör den inte oberoende PCns alla möjliga svagheter. Kan inte PCn leverera data när DACen behöver det (på grund av att den är just då upptagen med annat) så kommer det att bli en klick eller avbrott i uppspelningen oavsett vilken USB överföringstyp som används.

Jag har en "hastighetsmätare" som visar hur mycket processorn arbetar och vid avspelning rör dig som ca 30-40 %. Jag tolkar detta som om att det är OK. Är det en rimligt tolkning?

Problemet beror i första hand inte på belastningsnivån utan på latency (dröjsmål?). Tänk dig en informationslucka på en tågstation som har öppet 10 timmar om dagen. Om luckan enbart får en kund per dag men dennes ärende tar en timme att uträtta så har den en genomsnittsbelastning på 10%. Men om du har otur och tar din kölapp en minut efter den kunden får du ändå vänta i 59 minuter på betjäning, den låga genomsnittsbelastningen har du absolut ingen glädje av. För att minska väntetiden måste man öppna fler luckor eller införa ett system där man avbryter ärenden efter t ex 5 minuter för att släppa fram en ny kund. Avbrutna kunder skulle men kunna 'parkera' i en speciell kö eller helt enkelt tvinga ta en ny kölapp. På så sätt skulle man kunna sänka latency utan att ändra på belastningsnivån. Det är precis så här processorn i datorn fungerar (matematiken bakom detta är verkligen fascinerande, googla "Markov Queueing Theory" om du vill veta mera. Detta är en ganska lättsmält introduktion). I Windowsmiljön kan man som användare påverka detta med prioritetsinställningen 'Real Time' som Mattias beskriver ovan.

Med denna bakgrund kan man kanske lättare förstå varför "hastighetsmätarens" visning har ganska lite bäring på realtidsprestanda. I ett visst ögonblick har processorn bara två binära tillstånd, upptagen eller ledig, d v s hastighetsmätaren mäter genomsnittsbelastningen under en viss tidsintervall. Men det enda vi bryr oss om i realtidsscenariot är hur länge vi måste vänta på processorn just när vi behöver den och detta ger hastighetsmätaren ingen indikation på alls. Mycket mer relevant information kan man få från latency checker som jag nämnade i ett tidigare inlägg.

"Rent allmänt" är optimering av en PC för realtidsbruk (t ex ljudinspelning eller uppspelning) en riktig "black art". Mitt råd är att följa rekommendationer i Tascam-dokumentet så långt som man själv tycker är rimligt. Vill man löpa linan ända ut kan man konstruera en PC enbart för musikbruk enligt ett av ett flertal recept man hittar på webben. t ex detta.

Edited by struts
Link to comment
Share on other sites

Realtid i Win XP var/är ett ganska tänjbart begrepp. På jobbet mätte vi upp avbrott på flera sekunder ibland i en applikation ... men det är klart att då jobbade datorn lite över sin förmåga.

Rent praktiskt borde inte datorn resp. dac driva i klockfrekvens så speciellt mycket. DAC:en har säkert en klocka som är bättre än 10ppm medan datorn kanske ligger på 100ppm.

Det betyder att skillnaden i frekvens är maximalt 110ppm, dvs 0.011%. På 5 minuter betyder det 33ms.

33ms är en rätt kort tid - och det skulle räcka att dac:en hade en buffert på, säg 100ms, för att inte komma efter eller vara före. 100ms är 17.6kbyte. Normalt sett buffrar då dac:en upp hälften, dvs 50ms, och beroende på om datorn är snabbare (bufferten fylls upp > 50%) eller långsammare (bufferten töms <50%) så kommer inga hack att uppkomma under speltiden om 5 minuter.

Ska man klara 60 minuter kontinuerlig speltid krävs givetvis 6 ggr större buffert = 106kbyte.

Om kravet är att klara "drop-outs" på grund av ett dåligt operativsystem, så behöver man sannolikt åtminstone 5 sekunders buffert, dvs 882kbyte. Så, operativsystemet är en stor flaskhals ...

Jag har räknat på vanlig 16/44.1 överföring. Vid 24/96 pratar vi en faktor 3.3 mer data.

Ifall man har handskakning i hårdvara, dvs en signal från dac till pc som säger "jag vill ha lite mer data" eller "jag vill inte ha data just nu", så kan man optimera bufferten bättre, men, som sagt, om operativet är "långsamt" så hjälper ändå inte en sådan lösning.

Link to comment
Share on other sites

Rent praktiskt borde inte datorn resp. dac driva i klockfrekvens så speciellt mycket. DAC:en har säkert en klocka som är bättre än 10ppm medan datorn kanske ligger på 100ppm.

Exaktheten i USB:ns SOF är inte särskilt hög. För "High Speed USB" (USB 2.0) säger specifikationen 125 us +/- 0.625 us (== 1000 ppm). DACen i PUC2 klockas av en 10 ppm XO, d v s två storleksordningar mer exakt.

Ifall man har handskakning i hårdvara, dvs en signal från dac till pc som säger "jag vill ha lite mer data" eller "jag vill inte ha data just nu", så kan man optimera bufferten bättre...

Det är just sådan 'handskakning' som askykron-USB möjliggör.

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik!

Den produktinformation om PUC2 som fiinns att tillgå på Yellowtecs hemsida är verkligen lövtunn. Man kan nästan tolka det som hemlighetsmakeri. Om PUCen använder sig av iso async överföring varför då inte säga det? Sånt vill folk veta. Med lite utförligare information hade mycket av detta arbete varit onödigt, det är någonting du kanske kan hälsa Michael Bartsch.

Samtidigt skulle jag vara tacksam om du kunde fråga honom varför de valt att låsa AES3-ingången till 48 kHz som Bebop rapporerar ovan?

Tack på förhand.

Hej Patrik!

Framförde du ovanstående frågan till Michael Bartsch? Fick du något svar?

Av allt att dömma finns det ett intresse av att kunna använda PUCen tillsammans med 'vanliga' 16/44,1 CD transports. Det torde inte vara något problem att ta bort denna begränsning, kan du fråga?

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Av allt att dömma finns det ett intresse av att kunna använda PUCen tillsammans med 'vanliga' 16/44,1 CD transports. Det torde inte vara något problem att ta bort denna begränsning, kan du fråga?

Jag har varit i kontakt med Yellowtech och också fått ett tyskt svar. Detta är vidarebefordrat till bl a Eliot som kommer att behandla svaret och säkerställa att vi har förstått allt innan vi går ut och ger tips om hur man gör. Vi måste vara säkra på att det fungerar.

Men det går att använda PUC2 som regelrätt DAC till CD'n men än återstår lite frågor som t ex elförsörjning. Man skall ju inte behöva ha PC'n igång enbart för att strömförsörja PUC2.

Vi återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har min PUC2 kopplad till en stationär dator i rummet intill mitt musikrum (gästrum). Trodde inte att jag skulle få problem med att stiga upp, gå in i rummet och byta låt. Dessa ynka metrar var dock mer besvärliga än väntat. Har därför idag beställt denna:

crr.jpg

Finns säkert många fjärrkontroller att välja mellan men denna ska fungera med J River.

Den heter Streamzap PC Remote och är köpt på Eksitdata för 369 kr.

Jag kommer ju endast att kunna spola fram och tillbaka inom vald platta eftersom jag ju inte ser bildskärmen då denna är i rummet intill men hoppas att jag nöjer mig med detta. I annat fall får jag väl helt enkelt ta in skärm, mus och tangentbord i musikrummet så jag ser vad jag gör.

Har ni andra lösningar? Jag har varit inne lite på skaffa en bildskärm med touchscreenfunktion, men avvaktar tills vidare.

Även ni som använder laptop får väl bekymmer med detta, eller har ni skaffat lång USB-kabel mellan dac och laptop så att ni kan ha datorn där ni sitter?

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Har ni andra lösningar? Jag har varit inne lite på skaffa en bildskärm med touchscreenfunktion, men avvaktar tills vidare.

Även ni som använder laptop får väl bekymmer med detta, eller har ni skaffat lång USB-kabel mellan dac och laptop så att ni kan ha datorn där ni sitter?

Intressant. Du får delge oss hur den fungerar när du fått den.

Jag har min laptop stående där övriga anläggningen är av det enkla skälet att notebooken inte är tillräckligt tyst även om den räknas bland de tystare. Den har ett svagt vinande ljud som jag inte vill ha där jag sitter. Där den står nu är det OK.

Att jag behöver resa mig upp för att byta platta ser jag som ett mindre bekymmer och jag spelar nästan alltid hela album. Däremot vill jag se vilke låt som är igång och tid. Jag kör med JMedia, och dom har lite olika add-ons man kan ladda från deras hemsida med andra layouter. Jag har inte kommit så långt ännu - får bli under semestern.

Link to comment
Share on other sites

och dom har lite olika add-ons man kan ladda från deras hemsida med andra layouter.

Oj, där var ju en del att välja på...

Det bästa hade ju givetvis varit att ha skärm eller laptop där man kan läsa som man gjort hittills med konvolutet på cd:n (eller för den delen vinylomslag).

Olika sorters mediaspelare kan ju använda ex.vis en Iphone eller Ipad som remote, vad jag förstår kan man då även se konvoluten.

Nu när Ipad kommit som ju har ett format som A4

safari_surf_20100225.jpg

kan man ju hoppas på att någon fixar något program som kan användas för detta. Man kan ju även vänta en motsvarande snart i PC-världen. Skulle denna kunna kopplas att agera fjärrskrivbord till musikdatorn vore det ju helt kanon. :mm:

Detta kanske redan går, förresten? Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert många fjärrkontroller att välja mellan men denna ska fungera med J River.

Den heter Streamzap PC Remote och är köpt på Eksitdata för 369 kr.

Då har fjärrkontrollen kommit.

Kopplar in denna och installerar utan bekymmer.

Tyvärr säger den att den saknar inställningar för programmet ifråga (J River Mediacenter) trots att det står på streamzaps hemsida att detta ska fungera. När man lusläser de uppdaterade drivrutinerna finner man dock att de senaste rör J River Mediacenter 10. :icon_smile_angry:

Nåväl, när jag kopplar in det hela så fungerar fjärrisen synnerligen mediokert. Jag kan visserligen starta och stanna låt när jag valt en platta även om remoten svarar långsamt. När jag ska spola fram till nästa låt lever den dock sitt eget liv. 1 låt fram ibland 2 låtar fram ibland osv.

Det är möjligt att denna fjärrkontroll fungerar till annat men försök inte att använda den till J River Mediacenter.

Kommer istället att kolla på Ipod Touch framledes....

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Hej Patrik!

Framförde du ovanstående frågan till Michael Bartsch? Fick du något svar?

Av allt att dömma finns det ett intresse av att kunna använda PUCen tillsammans med 'vanliga' 16/44,1 CD transports. Det torde inte vara något problem att ta bort denna begränsning, kan du fråga?

Tack på förhand.

Michael Bartsch har skrivit följande angående 44.1 användning.

"Sure you can record at 44.1 kHz. However if you want to have control on the sample rate, you will need to install the ASIO driver.

You can have the CD playing back feature today if you enable PUC2’s input monitoring feature. Digital input and PC signals will be summed together at the output.

You will need to install the ASIO driver to have 44.1 kHz guaranteed."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kommer istället att kolla på Ipod Touch framledes....

.... och det gjorde jag.

Till denna införskaffades "appen" Rivermote som pratar med J.River MC via en liten serverprogramvara i den pc J.River ligger på. Det hela fungerar alldeles utmärkt hårdvarumässigt.

Mjukvarumässigt hade jag dock önskat att man kunde lista alla artister i Ipoden och därefter se aktuell artists album. Frågade på Rivermotes forum om detta gick att göra men det gjorde det tyvärr inte, se här.

Det hela funkar så att man skapar spellistor (Smartlists som är villkorsstyrda eller Playlists där man helt enkelt lägger in de låtar man vill) i J.River som visas i Rivermote och det går att göra ganska avancerade saker.

Trots att jag förstår hur det funkar har jag inte riktigt kommit på hur jag ska lista det hela.

Någon som använder detta och har ett begåvat förslag?

Obs att när man är på rätt platta fungerar det helt klockrent så det är ju egentligen inga bekymmer att gå upp och välja rätt platta på datorn......

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med J.River och Rivermote i Ipod....

Har nu tagit tag i detta med listor och tills vidare tänker jag lägga upp det på följande sätt:

En lista för varje bokstav för Album

En lista för varje bokstav för Artist

En lista för varje bokstav för Spår (Track)

Således 26 listor X 3. Tar nån timme att fixa men inte värre än så.

Först sorterade jag även på genre men det blev snabbt ohållbart.Blir alldeles för mycket låtar samt att det blir svårt att hålla reda på vilken genre plattan tillhör. Kommer bara att använda genre till klassisk musik.

Framledes är det nog troligt att man får dela upp dessa listor eftersom listan, om jag förstått det hela rätt, trunkeras efter 1000 låtar.

Första listan gjorde jag så här:

river1.jpg

Att mediatype ska vara audio är nog inte så revolutionerande.

I exemplet är det album på A som ska listas därav "Album starts with A"

Album is not empty för att inte lista någon bokstav där det inte finns några album (ganska onödigt, blir väl bara aktuell för x möjligtvis)

Genre is not Classical eftersom jag inte ännu bestämt hur jag ska göra med klassiska plattor. Vet inte hur jag ska katalogisera dem, på artist, på kompositör, på ???

Slutligen "Sort by" Album för att dessa ska listas i bokstavsordning.

Har inte kört denna och kommande listor mer än ett par dagar så jag reserverar mig en aning för behov av modifieringar.

Link to comment
Share on other sites

Nästa lista, Artist:

river2.jpg

Enda skillnaden mot föregående, förutom artist istället för album, är att här sorteras på både Artist, först, och sedan Album. Tar man inte med även album kommer låtarna att komma kors och tvärs och man vill ju ha dem sorterade per platta...

Edited by Richard Andersson
Link to comment
Share on other sites

Sista listan, Track.

river3.jpg

Här sorterar jag bara på "Name" (på låttiteln) .

Här vill jag bara sortera på själva låten. Hade man sorterat även på albumet hade man snabbt irrat bort sig.

Observera att dessa sista inlägg är utsprungen ur en lat sida av undertecknad. Har man nära till datorn kan man ju lika väl gå upp och byta platta som man alltid gjort med cd-skivor.

PS. För er som använder Rivermote kan jag bara tala om att om man inte sätter igång en platta från datorn så vill inte rivermote vara med. Starta alltså först från datorn och fortsätt från Ipoden från resten av ärlden så länge du har täckande nät. :app: DS

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Har bytt dator till att spela upp min musik med och efter det ville inte listorna i rivermote fungera (listade fel).

Kollade noga så att jag inte skrivit villkoren fel i de olika listorna (Smartlists) men ingen skillnad vad jag än gjorde.

Listorna såg ok ut när man tittade i J.River men spelades ändå huller om buller.

Hittade till slut att shuffleknappen i J.River stod på "Shuffle on" Förmodligen har jag kommit åt den av misstag men det kan även vara så att den stod på fel som default efter att jag installerat om programmet i den nya datorn.

Ser era listor knepiga ut så kolla detta.

shuffle.jpg

//Richard

Editerat pga: Förtydligande

Edited by Richard Andersson
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det finns någon app till Android telefoner som kan styra Jriver?

Sitter och funderar på vilken väg man skall vandra. Iphone eller tex HTC eller liknande....

/Mattias

WebRemote kan tydligen användas för att styra Jriver via ett webinterface. Du kan styra Jriver med valfri produkt som kan kopplas till ditt nätverk som du kan köra en broswer på.

http://wiki.jrmediacenter.com/index.php/WebRemote

Någon som har testat detta, erfarenheter?

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Någon som har testat detta, erfarenheter?

/Mattias

Testade nu efter att ha sett detta inlägg. Fick igång den på 3 minuter. Jag använder Ipod, ser riktigt bra ut. Vilken telefon som helst som har en webbläsare bör dock funka. Och givetvis vilken dator som helst i nätverket.

Det som jag velat ha i Rivermote, nämligen att först välja artist och sedan dess album finns här.

Lägger ut en liten lathund om hur man gör under kvällen.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Strålande :smash:

:D

Om undertecknad till äventyrs förlett någon att köpa Rivermote till sin Ipod / Iphone kan jag bara be om ursäkt.

Webremote är nämligen bättre! :mm:

Stort tack för tipset Mattias.

Återkommer som tidigare utlovat utifall att någon behöver lite hjälp.

Link to comment
Share on other sites

:D

Om undertecknad till äventyrs förlett någon att köpa Rivermote till sin Ipod / Iphone kan jag bara be om ursäkt.

Webremote är nämligen bättre! :mm:

Stort tack för tipset Mattias.

Återkommer som tidigare utlovat utifall att någon behöver lite hjälp.

Men va kul att höra. Verkar vara smidigt och få igång också ;)

Då är det dax att inhandla mobil med lite större display.

Tack Rickard!

Sådan där lathund låter som en mycket bra ide.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...