struts Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Med allt intresse som finns just nu för högupplöst, d v s > 16/44.1 musik tyckte jag att det skulle kanske vara en idé att starta en tråd där vi samlar länkar till sajter som erbjuder just högupplösta filer för nedladdning. De flesta känner till HDtracks och Linn Records men det poppar upp nya nästan dagligen. Kan vara gratis och/eller betalt men visst smakar gratis alltid bäst Eftersom jag gillar Bach uppskattar detta särskilt mycket. Quote
Suomela Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 (edited) Det norska bolaget 2L (Lindberg Lyd AS) erbjuder ett trevligt urval av HiRes Downloads. Smakprov av "the Nordic Sound" kan lastas ner i nedan format här. Stereo FLAC 24BIT/96kHz > 24BIT/192kHz Surround 5.1 FLAC 24BIT/96kHz Stereo WAV DXD 24BIT/352.8kHz (= >1 GB för 10 minuter musik ) /Suomela Edited June 28, 2010 by Suomela Quote
Bebop Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 De flesta känner till HDtracks och Linn Records men det poppar upp nya nästan dagligen. Det har nämnts i tidigare tråd men det tål upprepas. Nerladdning från HDTracks funkar bara med PayPal. Med VISA och Mastercard tränger sig censuren på (icke spridningsavtal mellan USA och Europa). Quote
Muffin Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Här är några företag som erbjuder lossless för nedladdning: HD Tracks Naim Label Linn Online iTrax Music Giants High Definition Tape Transfers (klassiskt) Gimell (klassiskt) Magnatune (oberoende) Deutsche Grammophon (klassiskt) Klistra in och sök websidorna via google t.ex /muffin Quote
juha Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 En sida till som kommer igång senare i år. www.highresaudio.com Quote
Absolute Audio Posted June 28, 2010 Posted June 28, 2010 B&W Society of Sound finns en mängd olika musikstilar och artister. Society of Sound Quote
Mattias Posted June 28, 2010 Posted June 28, 2010 Bra inititiv! Det finns både ganska gott om underlag och intresse för högupplöst musik. Fler sajter att navigera bland, perfekt! /Mattias Quote
plundin™ Posted June 28, 2010 Posted June 28, 2010 (edited) Här är några företag som erbjuder lossless för nedladdning: Klistra in och sök websidorna via google t.ex HD Tracks Naim Label Linn records iTrax Music Giants High Definition Tape Transfers (klassiskt) Gimell (Kören Tallis Schollars eget bolag) Magnatune (oberoende) Deutsche Grammophon (klassiskt) Muffins lista länkad och klar! Om man inte "måste" ha Hi-Rez grejjor, men tycker att musikkvaliteten är lika viktig kan man alltid kika på : Chandos (Klassiskt) Hyperion (Klassiskt) Om man är road av lite mer obskyra grejjer (livinspelningar etc) så kan en sökning på Internet Archive vara riktigt rolig! /ptr Edited June 28, 2010 by plundin Quote
struts Posted June 28, 2010 Author Posted June 28, 2010 Muffins lista länkad och klar! Tack plundin! Kul att tankeöverföring funkar ibland... Quote
plundin™ Posted June 28, 2010 Posted June 28, 2010 Tack plundin! Kul att tankeöverföring funkar ibland... Var det det det var, jag trodde nästan att jag fick en stroke! /ptr Quote
calle_jr Posted July 13, 2010 Posted July 13, 2010 Smakprov av "the Nordic Sound" kan lastas ner i nedan format här. Rinner dessa igenom en gammal laptop Quote
plundin™ Posted July 13, 2010 Posted July 13, 2010 Rinner dessa igenom en gammal laptop Njemas Problemas, dom är som en fjällbäck på min Toshiba från 2004, ja, så länge du inte tänker sampla "NER".. Det är intressant att det tar avsevärt mycket mer kraft att trunkera och sampla ner en 24/192 fil till tex 16/48 i realtid (så att det hackar på min laptop) än vad det tar att göra det omvända (dvs.uppsampla 16/44 filer till 24/192)! En sak är säkert, på dom system jag hitintills testat, så låter allting avsevärt bättre uppsamplat! /ptr Quote
Mattias Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Reggar man sig här kan man tanka ner några spår i 24/96. http://www.bluecoastrecords.com/free-downloads /Mattias Quote
lindvall Posted August 4, 2010 Posted August 4, 2010 Jag prenumerar på PS-audios nyhetsbrev och där tipsade Paul McGowan om ett nätmagasin, Hifistatement, där han blivit intervjuad. In the same issue of Hi Fi Statement there are a number of free downloads and what’s really cool is that these downloads each have two resolutions in a side-by-side manner. There’s the standard resolution as well as the high resolution cut you can download for free. http://www.hifistatement.net/index.php?opt...01;=de#jumper01 Have fun! Kan man tyska, eller orkar googletranslejta kan man säkert ha lite kul hifiläsning där också, de har en avdelning som heter Computer HiFi. Quote
Recommended Posts