Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med allt intresse som finns just nu för högupplöst, d v s > 16/44.1 musik tyckte jag att det skulle kanske vara en idé att starta en tråd där vi samlar länkar till sajter som erbjuder just högupplösta filer för nedladdning. De flesta känner till HDtracks och Linn Records men det poppar upp nya nästan dagligen. Kan vara gratis och/eller betalt men visst smakar gratis alltid bäst ;)

Eftersom jag gillar Bach uppskattar detta särskilt mycket.

Posted (edited)

Det norska bolaget 2L (Lindberg Lyd AS) erbjuder ett trevligt urval av HiRes Downloads.

Smakprov av "the Nordic Sound" kan lastas ner i nedan format här.

Stereo FLAC 24BIT/96kHz > 24BIT/192kHz

Surround 5.1 FLAC 24BIT/96kHz

Stereo WAV DXD 24BIT/352.8kHz (= >1 GB för 10 minuter musik :unsure: )

/Suomela

Edited by Suomela
Posted
De flesta känner till HDtracks och Linn Records men det poppar upp nya nästan dagligen.

Det har nämnts i tidigare tråd men det tål upprepas. Nerladdning från HDTracks funkar bara med PayPal. Med VISA och Mastercard tränger sig censuren på (icke spridningsavtal mellan USA och Europa).

Posted

Här är några företag som erbjuder lossless för nedladdning: :)

HD Tracks

Naim Label

Linn Online

iTrax

Music Giants

High Definition Tape Transfers (klassiskt)

Gimell (klassiskt)

Magnatune (oberoende)

Deutsche Grammophon (klassiskt)

Klistra in och sök websidorna via google t.ex

/muffin

Posted

Bra inititiv!

Det finns både ganska gott om underlag och intresse för högupplöst musik.

Fler sajter att navigera bland, perfekt! :mm:

/Mattias

Posted (edited)
Här är några företag som erbjuder lossless för nedladdning: :)

Klistra in och sök websidorna via google t.ex

HD Tracks

Naim Label

Linn records

iTrax

Music Giants

High Definition Tape Transfers (klassiskt)

Gimell (Kören Tallis Schollars eget bolag)

Magnatune (oberoende)

Deutsche Grammophon (klassiskt)

Muffins lista länkad och klar!

Om man inte "måste" ha Hi-Rez grejjor, men tycker att musikkvaliteten är lika viktig kan man alltid kika på :

Chandos (Klassiskt)

Hyperion (Klassiskt)

Om man är road av lite mer obskyra grejjer (livinspelningar etc) så kan en sökning på Internet Archive vara riktigt rolig!

/ptr

Edited by plundin
  • 3 weeks later...
Posted
Rinner dessa igenom en gammal laptop :?:

Njemas Problemas, dom är som en fjällbäck på min Toshiba från 2004, ja, så länge du inte tänker sampla "NER"..

Det är intressant att det tar avsevärt mycket mer kraft att trunkera och sampla ner en 24/192 fil till tex 16/48 i realtid (så att det hackar på min laptop) än vad det tar att göra det omvända (dvs.uppsampla 16/44 filer till 24/192)! :Thinking:

En sak är säkert, på dom system jag hitintills testat, så låter allting avsevärt bättre uppsamplat!

/ptr

• 3 weeks later...
Posted

Jag prenumerar på PS-audios nyhetsbrev och där tipsade Paul McGowan om ett nätmagasin, Hifistatement, där han blivit intervjuad.

In the same issue of Hi Fi Statement there are a number of free downloads and what’s really cool is that these downloads each have two resolutions in a side-by-side manner. There’s the standard resolution as well as the high resolution cut you can download for free. http://www.hifistatement.net/index.php?opt...01;=de#jumper01

Have fun!

Kan man tyska, eller orkar googletranslejta kan man säkert ha lite kul hifiläsning där också, de har en avdelning som heter Computer HiFi.