Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla tvåkanalsvänner.

Jag har under en längre tid varit sugen på en digitalkamera av något slag.

Den modell som jag fastnat för är Canon PowerShot A85,en hyfsad kamera i 3000krs klassen.Men eftersom det finns en drös med duktiga fotografer på detta forum så undrar jag om någon har några bra alternativ till den?

Den får inte vara dyrare än max,upprepar MAX (hellst billigare)5000 kr inkl. moms, Då ska laddbara batterier,laddare och ett minne på minst 128mb ingå.

Att den ska vara superkompakt är inget krav,huvudsaken är att den är lätt att använda med bra,logiska menyer.

Alla förslag är välkomna!

Mvh New Order

PS Jag visste inte riktigt på vilken avdelning som jag skulle starta den här tråden på,valde bildforumet efter lite tveksamheter eftersom digitalkameror har lite med bildforumet att göra,om än i annan form!Är det ok,Stargazer?

Posted

Det finns många bra modeller.

Först gäller det att bestämma sig för vilka funktioner man vill/behöver.

Sen kollar man vilka som har BRA optik.

Efter det väljer man sida :D

Guest Rydberg
Posted

Jag köpte precis en Sony DSC-W1 digitalkamera. Den har 3 ggr optisk zoom, 5 Mpix, Carl Zeiss optik samt en stor display (2,5 tum). Är mycket nöjd med den, startar snabbt, tar snabbt samt har tillräckligt mycket finesser för hobbyfotografen. Ska du inte köpa en systemkamera är detta ett bra alternativ. Den drivs med vanliga R6 batterier så i nödfall går det bra att använda vanliga alkaliska batterier.

w1_front.jpgw1_back.jpg

w1_side_lt.jpgw1_side_rt.jpg

w1_top.jpgw1_bottom.jpg

w1_size.jpg

Posted

En kamera jag varmt kan rekommendera men som ligger precis på gränsen till din maxbudget är Olympus c-5060 wz. Jag gav 5030:- för min då jag köpte den. Kanonbra kamera som tar fina foton, har framkallat på papper och det var klart mycket bättre än korten från min vanliga kompaktkamera som ändå skulle vara ganska bra. Olympus 5060 verkar vara en kamera som man kan "växa" i och allt eftersom lära sig ta bättre bilder. Känns och verkar vara en bättre kamera än de vanliga kompakta digitalarna, har mycke finesser och inställningar. Steget från denna bli en digital systemkamera.

Posted

Jag kan rekommendera min Olympus c-765. Smidig kamera med mycket valmöjligheter.. Menyerna är mycket lättarbetade när man väl vant sig vid de olika funktionerna. Dessutom är alltid 10x optisk zoom bra att ha :)

412569030032CCD492D9670A9FD9837EC1256E300045CCC5_C-765UZ-Side-flash_s.jpg

Posted

Väljer man sida väljer man ju NIKON!

Både timbre; Marbrink och jag har ju en... :D

Vi snckar om Coolpix:larna 4300 eller allra nyaste 5200 tro jag den heter, ypperligt nöjd själv...

Posted

Skulle jag hålla mig inom Märket, så skulle jag kolla på en

Canon PowerShot S1 IS

Har Canons tysta USM moter till zoomen

10x Optisk zoom

AF/M focus

Körs på AA (Köp extra på Macken)

32Mb följer med,

Köp en extra 128Mb för 250:-

Fick gå ner lite på minnet, för det ingick inte laddare

och laddningsbara ackar. (3-400:- för laddare och 4st AA)

Posted

Jeg har et Canon Ixus 430. Det koster i DK 3700DKK og tager nogle glimrende billeder. 4mpix og bruger CF kort.

Det nævnte Sony er også glimrende, har set et par billeder taget af sådan et, og de var lækre. men det ER en jungle derude :)

Posted

Minolta gör också bra kameror! Jag använde en två år gammal Minolta Dimage F100 på HiFi-resa genom Tyskland/Schweiz med 4 miljoner pixlar. Jag köpte precis en Olympus u[mju:] 410 till min far och optiken och färgåtergivningen håller inte alls samma klass!

- När jag köpte min Minolta så hade Nikon Coolpix dåligt rykte för undermålig Optik på amatörkamerorna - annars hade jag säkert köpt Nikon då jag annars har en professionell Nikon F2AS med motor och objektiv från 16mm Fisheye till 500mm :app:

(Blir det en digital SLR så är jag säkert märkestrogen!)

Just nu skulle jag luta åt den kamera som Rydberg rekommenderar: Sony DSC-W1. Den borde ju definitivt ha bra optik :mm:

Annars rekommenderar jag att Du tittar in på Cyberphoto där de testar kameror och Du kan se fotografier tagna med kamerorna :)

Det kanske är bra om Du får reda på att många Digitalkameror äter batterier! Min Minolta Dimage F100 fungerar bara med uppladdningsbara NiMH-batterier. Använder jag vanliga alkaliska batterier så räcker batterierna till 4-5 bilder :(

Posted

Oavsett modell och tillverkare är väl ändå den viktigaste detaljen att man kan rikta blixten som man vill vid inomhusfotografering.

Gäller inte minst i hifisammanhang.

Posted

Skall vi gå efter Timbres "måsten"

så finns det följande vid 5000:-

Konica Minolta DiMAGE Z3 4341:-

Sony Cyber-shot DSC-V1 4669:-

Nikon CoolPix 4500 5208 :-

Dessa har uttag för extern blixt.

Av dessa så skulle jag välja DiMAGE'n

Finns 3 st blixtar att välja på. Mer eller mindre vridbart huvud.

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z3ff.jpg

Posted

Timbre har helt rätt:

Oavsett modell och tillverkare är väl ändå den viktigaste detaljen att man kan rikta blixten som man vill vid inomhusfotografering

Blixtsko (eller uttag för extern blixt) är något jag saknar - men det fanns bara på de dyrare modellerna :(

Posted

Detta med BLIXT gäller förståss vid inomhusfotografering, om man lägger stor vikt på det.

Fortfarande ligger Z3'an som en bra kandidat.

Posted

Olympus C-5060 har extern blixtsko...kanonkamera som sagt ;)

Har provat en Minolta Z2 på ett par bilder, blev rätt ok men i jämförelse med 5060´n gillade jag olympusen mer utan tvekan. Möjligt att Z3 är betydligt bättre.

Guest Rydberg
Posted

En kamera som liknar min Sony DSC-W1 är Sony DSC-V1, den har inte den stora displayen men man kan fästa blixt på den. Carl Zeiss optik, 5 MP, 4 ggr optisk zoom etc

Såhär ser den ut, kostar ungefär som W1

MN-SonyDSC-V1-front-rechts.jpg

MN-SonyDSC-V1-rueck-i1.jpg

Posted

Ojoj!! Tack för alla tips :) Minoltas Dimage har varit en av mina alternativ sedan tidigare,faktiskt.

Jag kommer i håg att du tipsade mig om att skaffa en kamera med riktad blixt,när jag träffade dig här uppe på hifiträffen i somras,Timre.

Däremot är det troligen som att kasta pärlor åt svin om jag skulle skaffa en allt för avancerad modell :) .Med risk för att svära i (Nikon)kyrkan så har jag blivit en aning begeistrad i Canons modeller :blush .Men jag har inte stirrat mig blind på endast detta,nu jag ska genast kolla in alla alternativ som ni presenterat!Tack för förslagen!

Mvh New Order

Posted

New Order: Om vi syns på Arken så kan du få se på fler roliga CANON saker :mm:

Canons G3, G5 (även G2) har uttag för extern blixt.

(G3 och G2 finns nog bara begagnade, dock borde priset sjunka med nu när de flesta dom ägarna vill köpa en EOS 20D.)

Posted

K-Man. Skall försöka fixa en T-shirt med text på.

Antingen mitt nick, eller nån logo :D:mm:

Posted

Jag har oxå en Minolta Dimage G400, är ingen kamera expert men märker ju att den inte är nån höjdare på innomhus bilder med blixt, men det kanske inte nån kompakt kamera i den prisklassen är ??

Men när man ska ta bilder på saker som står still, som t.e.x hifi utrustning.. :mm:

.. ja då kan man köra stativ och "Night" läget så fångar den upp betydligt mer ljus från rummet och bilderna kan bli riktigt snygga, är det på dan så att man får in mycket ljus utifrån via såna här fönster så kan det bli riktigt snyggt tycker jag. Men det fungerar inte så bra om man ska ta en bild på sina brorsdöttrar t.e.x som sällan är still ! :D

Posted

Finns det några förtag/varumärken som har fötterna i både HiFi och

foto (utan att vara pinsamma i något eller båda lägren)?

Det enda jag kan tänka på är Samsung, som ju fuskar i båda lägren.

Jag skulle kunna tänka mig en CD-spelare med tessar-optik från

Zeiss, eller en digitalkamera från Wadia, med rafinerade interpolations-

algoritmer för att skenbart öka upplösningen...

(...hmm... varför en tessar-optik frmaför en smalbandig laser?)

Posted

Det enklaste svaret är väl SONY, sopm har gjort en del bra saker i båda lägrena.

Kan se Timbre me en Accuphase digitalkamera :mm::blush

Posted

Sony; naturligtvis. Svaret fanns mitt framför ögonen på mig. Slarvigt.

Däremot finns sony inte representerade (mig veterligen) på den analoga

kamerabiten (den med film, ni vet). Den som är märkestrogen skulle

kunna riktigt vältra sig i Sony-produkter. Tänkvärt...

Jag har nyss köpt mig en DSC T1, med bärbarhet som nyckelfaktor.

Den verkar ta fullt tillräckligt bra bilder för de enklare tillämpningarna.

bf43a30f-b573-4e16-9ee2-45113030a589.gif

Posted
Kan se Timbre me en Accuphase digitalkamera

Jag undrar var VU mätarna skulle få plats ;)

När här nu ändå är en tråd om ämnet , jag har en Nikon D70 o har funderingar på en x-tern blixt. Nikons egna är inte direkt billiga så jag undrar om det är nån som har koll på läget.

En jobbar kollega nämde att Metz hade nån som skulle vara väldansbra. Vilken modell det var har jag glömt såklart men den skulle kosta runt 3300:-

Nån som vet ?

Ha det bäst

J