Jump to content

Tropiska teman och en tropisk signatur


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det skulle jag se som en möjlighet snarare än en risk. :app:

Skillnaden kan vara hårfin :) och SELF PORTRAIT via hörlurar blev en upplevelse. På Naked Truth är trummaskinen placerad rakt fram på bra distans och det är nog första gången jag har upplevt detta vid hörlurslyssning. Teknikerna måste ha trixat med fasförskjutningar och andra uppföljande aktiviteter. Det spelar ingen roll vilka elektrostatlurar som åker på huvudet - ljudet är kraftfullt, dynamiskt och högupplöst. Detta album är garanterat mixat med hörlurar och Stax ligger nära till hands med tanke på skivbolagets namn... :)

coconut266.JPG

Link to comment
Share on other sites

Är det någon komponent som har visat sig vara känslig för förändringar :) (typ nätfilter, Shaktistenar och liknande) så är det denna SRM-007t hörlursdriver. Kokosnöt på plats, Shakti bort och min första reaktion var att volymen hade skruvats ned en aning men potentiometern förblev garanterat orörd. Tyder på en mjukare, mer avslappnad ljudkaraktär men helt säker är jag inte. Hur som helst låter det fortsatt bra och placeringsvalet för Coconut Grounder har ingen betydelse. Kände att det fungerade bäst med kokosnöten på tunern och en Shakti Stone på rördrivern men här finns stort utrymme för placeboeffekter.

coconut097.JPG

Link to comment
Share on other sites

Motsvarande placeringserfarenheter med RGC-24 och jag upplevde skillnaden mer uttalad med Coconut Grounder. Det kan bero på att jag började med kokosnöten och att intryck rent mentalt har en tendens att förstärkas/försvagas i samband med tidskrävande omkopplingar.

Hur som helst, här spelade jag också på högre volym utan att det på något sätt kändes jobbigt. SRM-007t komprimerar när man glider över accepterad amplitud och på något märkligt sätt blev det inte lika tydligt med dagens två tweaks.

Bägge kopplades in på RCA Input 1 och plötsligt blev det heljapanskt igen... :)

coconut096.JPG

Link to comment
Share on other sites

Placeringen ur fågelperspektiv och på något sätt känns dessa två japaner som gjorda för varandra... :)

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/coconut219.JPG

Instämmer om det, men även Coconut Grounder passar in.

En svart strumpa på kabeln och lite krympslang bara...

Kan någon förklara hur tourmaline-mackapären fungerar för oss som inte kan något om strömming och spänn :?:

Link to comment
Share on other sites

Här måste närgränsen vara pressad. Imponerande optik faktiskt.

Det var säkert några millimeter kvar och detta är verkligen en kul lins.

Det kommer mer... :)

Som en avslutande, obligatorisk session är det så dags för kokosnötproduktioner av tidigt åttiotal.

Lattjomusik eller tvetydigt allvar... :?::)

kidcreole004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skivomslag och titlar tyder på skämt men härliga åttiotalsspår som Annie, I'm not your daddy och I'm Corrupt har en dubbelbottnad betydelse. Min absoluta favorit var I'm A Wonderful Thing, Baby... :)

Den är fortfarande riktigt riktigt bra! :mm:

kidcreole003.JPG

Link to comment
Share on other sites

Debutalbumet från 1980 bar på den i sammanhanget lämpliga titeln Off The Coast Of Me och kom ut på etiketten Island/Antilles. Man skulle kunna misstänka att Kid Creole (August Darnell) kommer från Karibien men han är givetvis från Bronx, Nueva York... :icon_smile_cool::)

coconut321.JPG

Link to comment
Share on other sites

För min del tycker jag att det är trevligt med initiativ som Coconut-Audio. Det sätter färg på en hobby som annars lätt skulle kunna snöa in med hjälp av besserwissermentalitet, tråkorganisationer och hifisekter.

Tack för lånet Jorma och Patrick82!

coconut299.JPG

Link to comment
Share on other sites

???

23:00 M-A: 1 - 3

23:51, P-T: 14625 - 5179

???

What's the point ?

Det visar ju att Patrik82 och Timbre är minst lika engagerande som vuxna män som åker över halva jordklotet för att leka med en boll och som dessutom tar det på fullaste allvar. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Det visar ju att Patrik82 och Timbre är minst lika engagerande som vuxna män som åker över halva jordklotet för att leka med en boll och som dessutom tar det på fullaste allvar. :)

Det här var roligare än fotboll

Link to comment
Share on other sites

Så avrundar vi med lite gangstervinyl :) och trots att digitalåterutgivningen har hyfsad kvalitet är det ändå analoga lack som gäller för att den rätta nostalgikänslan skall infinna sig... :mm: En Europapress från ZE Records.

coconut283.JPG

Ohhh vilken vacker skapelse.... Menar Micro Seiki inte kokosnöten för att förtydliga :) Kul och skickligt repotage. Det måste vara väldigt svårt att inte låta det estetiska påverka lyssningsintrycken.

Link to comment
Share on other sites

Jorma har till slut fått av sig tropikhatten

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/coconut012.JPG

Jag misstänker att Jorma nu har genomgått Exeres 7-dagarsprogram för Ear Conditioning.

Eller så är det nå't annat han är glad för.

För min del tycker jag att det är trevligt med initiativ som Coconut-Audio. Det sätter färg på en hobby som annars lätt skulle kunna snöa in med hjälp av besserwissermentalitet, tråkorganisationer och hifisekter.

En reaktion hos mig var att RGC-24 puttades upp på trovärdighetsskalan. Den blev i och med denna tråd uppknuffad av Coconut grounder. Detta utan att jag ens hört ett system med någon av dem.

Märkligt!

Link to comment
Share on other sites

En reaktion hos mig var att RGC-24 puttades upp på trovärdighetsskalan. Den blev i och med denna tråd uppknuffad av Coconut grounder. Detta utan att jag ens hört ett system med någon av dem.

Märkligt!

Människan är av naturen relativt tänkande. RGC-24 är satt på skalan att "vara bättre" än kokosnöten i vissa avseenden. Men, betyder det att RGC-24:an är bra? Troligen kan man köpa ett draperi på IKEA och hänga upp för att dämpa en jobbig ljudreflex och den effekten är många gånger större ...

Link to comment
Share on other sites

Troligen kan man köpa ett draperi på IKEA och hänga upp för att dämpa en jobbig ljudreflex och den effekten är många gånger större ...

Kanske, men jordning är ett område med potential som ofta underskattas i välljudssammanhang :closedeyes:

Om direktljudet låter illa pga dålig jordning så hjälper det inte med 100 draperier.

Men det behöver jag inte tala om för dig, och vi får väl avvakta egna tester.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med. Det finns mycket att göra på området. Bara att en RGC inte är där jag skulle börja.

Nej, jag tror heller inte att vare sig RGC eller kokosnöten påverkar jordningsproblemen alls. Däremot kan man ju tycka att det låter bättre och är roligare att lyssna ändå.

Kul test! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dagen till ära iförd äkta hawaiiskjorta och antika solbrillor från Panamakanalen år 1982... :icon_smile_cool:

Modetrender har en tendens att söka sig tillbaka till ruta ett.

coconut007.JPG

Ja, han känns mycket bekant denne man - och visst är det en riktig Gonzojournalist som inspirerat

till utstyrseln? :D

fear-and-loathing-in-las-vegas-3-80.jpg

Edited by ThinMan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...