Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nu kör vi av personspåret och tillbaka till Shakti & Bybees. Finns det någon på forumet som har Shaktistenar hemma och fortfarande är tveksam... :?:

Om det är på det viset, så hör av er till mig eller Timbre.

Det finns medlemmar som missade tåget förra gången och som är intresserade av att köpa dom av er isåfall.

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hej alle.

Er der nogen som vil berette lidt om hvilke lydforbedringer shaktistenene giver i deres anlæg ? Jeg har desværre ikke lysnat på et anlæg med shakti så jeg vil gerne høre om andres erfaringer.

M.v.h.

Kim :)

Posted

Om vi kallar det ljudförändringar så upplever mina subjektiva öron ett mer mättat, tillbakalutat och lugnare ljud som ger bättre förutsättningar att uppfatta detaljer och nyanser. Informationen stiger upp ur lugnet så att säga... :cool: :)

Posted

Min upplevelse i min anläggning med Shakti är i stil med när man sitter i ett rum och man tycker det är tyst, om någon frågar mig om jag hör några ljud hade man spontant svarat nej.....plötsligt stänger någon av ventilationen...och det blir tvärtyst....hmm....jag stördes inte av ventilationen innan...men då den stängdes av märktes den....

Lika så skulle jag nog inte kunna tala om på rak arm när jag kom hem om ventilationen var på eller ej....men om någon frågade mig om jag tex kunde höra någon mus på vinden....så hade jag spetsat öronen till max och plötsligt störts av ventilationen :shy:

....någon som fatta vad jag försökte påvisa? :blush Även om differensen mellan ventilation på/av må vara av större karaktär.

\\K-man

Posted

Jorma ! Du skriver till mig :

"För du kan väl inte vara teknisk idiot och mer eller mindre döv samtidigt.

En mycket olycklig kombination som kan förklara din isnställning."

Det där är väl ett personligt påhopp om något ?

Men det är lugnt !

Mvh/Janne

Posted

Som Shaktifixerad trådmedverkande kommer jag inte att acceptera personfixering från vare sig det ena eller andra hållet. Det gäller alla som är med, bekanta såväl som obekanta. Vill Jorma och jannemannen ta en personlig debatt förläggs den lämpligen till PM-avdelningen eller via telefonlinjen.

Posted
Jorma ! Du skriver till mig :

"För du kan väl inte vara teknisk idiot och mer eller mindre döv samtidigt.

En mycket olycklig kombination som kan förklara din isnställning."

Det där är väl ett personligt påhopp om något ?

Men det är lugnt !

Mvh/Janne

Jag är en person som alla vet vem det är och jag gömmer mig inte bakom något anonymt nick.

Den som gör det kan lika gärna i mina ögon vara en robot, dator eller ett självgående tangentbord.

Alltså kan det ju inte bli personligt påhopp när den som anser sig vara påhoppad är fullständigt anonym och ingen vet vem som är bakom nicket.

Eller kan Jannemannen ta åt sig något när ingen vet vem han är.

Du kanske skulle presentera dig så slipper du det du kallar personliga påhopp.

Du är ju då inte en anonym röst (robot,dator eller s.t.) i cyberrymden längre :)

Posted
Var kan man få tag på shaktistenar här i sverige? Vad kostar dom? :)

Det är Subas Audio i Örnsköldsvik som säljer dom i Sverige idag.

info@subasaudio.com

Posted

Det dagsaktuella priset är jag inte säker på men kontakta Subas Audio för information. Priserna har varierat från 1500 kr till 3500 kr beroende på mängd och tillfälle.

Posted
Det dagsaktuella priset är jag inte säker på men kontakta Subas Audio för information. Priserna har varierat från 1500 kr till 3500 kr beroende på mängd och tillfälle.

1500 var ett engångstillfälle med en sambeställning som gjordes för Euphoniamedlemmar och i det priset den gången ingick frakt ut till samtliga också.

Detta gjordes vid ett tillfälle när det inte fanns någon importör i Sverige och det tillfället kommer inte igen nu när Shakti har fått en importör.

När dom kostade 3500 kr var det en helt annan och mycket högre dollarkurs.

Uppemot 11 kr för en dollar.

Posted

I all min lättja frågar jag forumet, i stället för att googla. :app:

Är Bybees hög- eller lågresistiva? Är det kapacitiva eller induktiva?

Låter de sig överhuvudtaget beskrivas med sådana termer?

Att de har andra egenskaper än dessa basala är uppenbart, men

just de basala egenskaperna, kan de bidra till den ljudförändring

som förnims?

Posted
I all min lättja frågar jag forumet, i stället för att googla. :app:

Är Bybees hög- eller lågresistiva? Är det kapacitiva eller induktiva?

Låter de sig överhuvudtaget beskrivas med sådana termer?

Att de har andra egenskaper än dessa basala är uppenbart, men

just de basala egenskaperna, kan de bidra till den ljudförändring

som förnims?

Då kanske jag skulle svara då det är jag som är svensk distributör för Bybee,s.

Dom stora har en rsistans på 0,02 Ohm och dom små 0,025 Ohm.

Induktans och kapacitans går det inet att mäta upp någon med det instrument som jag använder och det har en upplösning på 0.1 pF och 0,1 mikroH.

Det är alltså inget som påverkar hörbart vad det gäller dom parametrarna.

Posted

Tack för svaret! Då vet jag; dags att fundera på om det vore en bra ide att

seriekoppla slika med element (eller hela högtalaren?) i mina N805. Har

någon på forumet provat den kombinationen?

Posted

Fant lige denna på en analog nyhetsgrupp:

"Stu wrote:

Shakti Stones are nothing more than tuned waveguides focused on piezo-electric crystals. They can be remarkably effective in my experience, although you can duplicate their effect by using simple pieces of quartz in areas of high EMI/magnetic fields.

Hi Stu,

Thanks for your contribution, which was very interesting. What kind of quartz, size or shape would you recommend for this?

TIA & cheers, Ulrich."

Om detta er korrekt bör det väre muligen med DIY Shakti :)

Här bild av en Quarz sten - muligen snyggare enn en svart Shakti?

L_Quarz_1_jpg.jpg

och här en Rosenquarz:

13555036.jpg

Posted

Här kom så svaret - sådan gör du en DIY "Shakti":

"In regards to quartz, I use pieces of tumbled quartz, easily found at many 'new age' stores or places like the old Nature Company as mineral specimens for kids, etc. The idea is that you want the quartz to be able to convert the EMI field into mechanical motion and thus dissipate the energy through heat.You want the piece to be able to be able to wobble. If you use a crystal with flats, placing them on the flat creates a hardness to the sound and it becomes a liability, not an asset.

I use fairly small pieces from about 3 millimeters in diameter on up to about 12 millimeters or so (rough measurements as the pieces are never symmetrical, nor would you want them to be symmetrical as they absorb a broader range of frequencies when they are not symmetrical). Size has a relation to sound depending on the magnetic field strength. Larger sizes affect the lower frequencies more.

I bought a couple of cheap ($5) necklaces at a gem store and simply unstrung the pieces. I got several hundred pieces out of the pair.

You can also use blue tack to hold the quartz and if you have the blue tack you can get a quartz cluster and simply smash the crystal with a hammer after wrapping it in some cloth.

Placement is determined by field strength, and the most obvious places are the transformers, speakers, and motors. A 4 millimeter piece thrown into the pulley of an LP-12 clears up the sound noticeably. I use a piece of blue tack to hold the quartz on my TNT pulley. The difference is not subtle. Similarly a piece blue tacked to the center of the magnetic chuck on a CD/DVD player noticeably clears up the sound. In both cases you can also place the crystal on the motor bottom,

but accessibility is easier placing it where I describe, plus I know you'll want to do some A-B listening tests. I believe a lot of jitter is due to the pulsing of the spin motor field.

I use larger pieces on the power transformers or on the chassis above the power transformers. If all of this is to your liking, try pulling the drivers out of your speaker cabinets and placing a piece centered on the speaker magnet. In the case of the speakers and the motors, remember that the magnetic field generated is toroidal in shape, sort of like the earth's magnetic field, so centering the quartz on the magnet places it in the area of maximum intensity. You can place the quartz on top of your speaker, but then it will only affect the speaker closest to it, usually the tweeter. It will give an 'airier' sound when used this way.

If you want to really get carried away, quartz can be had in many varieties. In addition to the clear stuff, you can obtain rose quartz, topaz, citrine, amethyst, all of which are variations of quartz. According to some preliminary research I have done, topaz is electrically unstable, having a few missing electrons in it's crystalline structure. I have some pieces that seem to be more effective, but since I use irregular shapes, I can not verify whether it is due to the shape or the

material. Tourmalines are also very piezo electric (way more expensive). Curiously, when I dissected a Shun Mook disc, I found what looked to be a faceted ruby (~3mm cross section). I do not believe that the faceted stones offer any advantage other than relieving your wallet of some weight.

Stu"

Flera mycket esoteriska tweaks kan du finne här:

http://www.magnan.com/column.shtml

Posted

Ännu effektivare vad det gäller högtalarelement är (vad det gäller Shakti Stones)

att istället för att placera dom precis bakom magneten, plaserara dom en bit längre bak. Ca. 30 till 40 centimeter bakom magneten har dom ännu större effekt.

Jag har på sistone tweakat mina Coltrane genom att montera in en Shaktisten i vardera lådan i bakre delen precis mellan diskant och mellanregisteélementen och fått en bättre återgivning tack vare detta.

Tweakning är vad jag hållit på med långt innan jag började tillverka kablar och ingen apparat eller högtalare i denna världen kan stå emot ett rätt utfört tweak. :)

Posted
Jag är en person som alla vet vem det är och jag gömmer mig inte bakom något anonymt nick.

Den som gör det kan lika gärna i mina ögon vara en robot, dator eller ett självgående tangentbord.

Alltså kan det ju inte bli personligt påhopp när den som anser sig vara påhoppad är fullständigt anonym och ingen vet vem som är bakom nicket.

Eller kan Jannemannen ta åt sig något när ingen vet vem han är.

Du kanske skulle presentera dig så slipper du det du kallar personliga påhopp.

Du är ju då inte en anonym röst (robot,dator eller s.t.) i cyberrymden längre :)

Ja Hej ! Jag tycker bara att det är sorgligt rentutsagt ! Jag känner mig inte speciellt personligt påhoppad om du nu trodde det.... Kanske är jag bara en robot med ett självgående tangentbord.... Suck !

/Janne

Posted
Ja Hej ! Jag tycker bara att det är sorgligt rentutsagt ! Jag känner mig inte speciellt personligt påhoppad om du nu trodde det.... Kanske är jag bara en robot med ett självgående tangentbord.... Suck !

/Janne

Okidok Jnnemannen, jag kan känna likadant ibland trots att jag är känd. :)

Posted

Ja Gud vad känd du är, Jorma! Storhetsvansinne kanske? ;) Löjligt hur som helst..

Jag, däremot, är känd. Jag körde solo på en hemgjord trägitarr utan strängar i Troll Rock 'n Roll i Berwaldhallen när jag var 6 bast!

Posted

Jag tror (och hoppas) att Jorma menade känd som i att han är "offentlig" på forumet och igenkänd dvs. gömmer sig inte bakom nåt "nick"...

Posted
Jag tror (och hoppas) att Jorma menade känd som i att han är "offentlig" på forumet och igenkänd dvs. gömmer sig inte bakom nåt "nick"...

Då tror du rätt Nitram och jag tar inte okända personer på samma allvar som jag tar sådana som inte gömmer sig bakom ett nickname.

Det är precis som i verkliga livet att dom man känner till och som är verkliga personer och inte bara ett nickname, dom tar man på allvar.

Övriga tar jag inte på samma allvar även om ett nick inte behöver betyda att någon har skumma avsikter. ´

Det bara är på det viset in real life.

Guest Rydberg
Posted

Jorma> Enligt det du säger så finns det ju många som bara är röster i cyberrymden: Timbre, Zalve, Cyber, PAC, Sladd, Sanoj, Naqref, Pesa osv osv

Utifrån de nicken kan man inte läsa ut någons identitet, betyder detta att du inte lyssnar så mycket på dessa heller?

Posted

Jag tror nog vi alla förstår hur Jorma menar, om vi bara vill....men jag kan ha fel... :)

Känns som att det Timbre skrev tidigare fortfarande gäller:

"Alltså styr vi tillbaka till fysiken och musiken... :)"

Vänligen

\\K-man