Jump to content

Recommended Posts

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Inser att man på något sätt måste ta sig upp tidigare på mornarna, fast det är svårt då maninte ens har kommit hem då,,,

3 Dagar på plats och jag hade svårt att komma in i några av de STORA rummen, både utan och med kamera.

Känns tungt. :dead:

Posted

En sak är säker... att bara gå på mässan en dag, när man dessutom hade fyrtio mil dit... är på tok för lite :diss:

Hoppas det blir läge för fler dagar nästa gång :mm:

Posted

Och så går vi återigen ontopic.

Jag har haft en diskussion på ett norskt hififorum och rört om lite i Norge i en tråd som hette:

"Hvorfor jeg ikke liker Bybee Quantum Purifiers..."

Jag tycker inte om tonen i trådöverskriften och man kanske känner igen den från en del försök att starta liknande antitrådar på svenska forum, men tonen är lité mer seriös på detta norska forum tycker jag även om det finns teknokrater som försöker styra tråden åt ett vurpehåll, men det lyckas i Norge att hålla ett bra tonläge även från dom mest fanatiska antidebatörerna till skillnad från "jag håller på att skratta ihjäl mig hahahahah" som jag tycker är under lågvattenmärket.

Norska antidebatörer lägger sig hitintills inte på denna låga nivå. En nivå som ligger lägre än vad mina döttrar lyckades lägga sig på vid 5årsåldern.

Då jag inte säljer Bybees i Norge kan man väl knappst säga att jag säger det jag gör enbart av ekonomiska skäl. Jag gör det av andra skäl.

Nämligen det som jag skriver om i detta forum:

Gå till Forum/hifi generelt och där finns denna tråd som börjar bli låååång...

Hifisentralen

Posted

En fråga bara till Jorma och Timbre ! Höjer Shaktistenar effekten på en motor eller ? Jag anser fortfarande att det är en ren bluffprodukt !

Kan ni länka till ett test där någon känd motortidning bevisar att Shaktistenar höjer motoreffekten, alternativt sänker bränsleförbrukningen på något sätt ? Jag tror inte att ni kan det ! Eller kan ni det ? Jag skulle bli väldigt imponerad i så fall ! ;)

Mvh/ Janne

Posted
Kan ni länka till ett test där någon känd motortidning bevisar att Shaktistenar höjer motoreffekten, alternativt sänker bränsleförbrukningen på något sätt ? Jag tror inte att ni kan det ! Eller kan ni det ? Jag skulle bli väldigt imponerad i så fall ! ;)

Mvh/ Janne

Svaren finner du nog hos de bilintresserade.

MEN, jag la en shaktisten under gaspedalen och bensinförbrukningen minskade drastiskt...behövs inga kända motortidningar för det testet utan det är ett test du kan göra själv? Blev du imponerad nu? ;)

Posted

MEN, jag la en shaktisten under gaspedalen och bensinförbrukningen minskade drastiskt...behövs inga kända motortidningar för det testet utan det är ett test du kan göra själv? Blev du imponerad nu? ;)

Nu vart jag grymt impad ! :cool: Men det skulle fortfarande vara väldigt kul att få ett svar från dom som säljer "Shaktis & dyl"....

Mvh/Janne

Posted

:D

Posted

Så det är avundsjuka det handlar om Jannemannen.

Dina fina inlägg om att Timbre har fått sina Shakti gratis och att jag håvar in pengar.

Nej, jag skrattar åt försöken att dra ned detta forum i teknikträsket med bilkrafs som ingen är intresserad av på ett hififorum och att du skrattade nästan ihjäl dig i början på tråden.

JAJA då har vi hittat anledningen till dina spydigheter.

Den anledningen är avundsjuka och du sitter där trygg i din förvissning om att du är okänd bakom ditt tangentbord.

Jag vet vem jag är och gömmer mig inte bakom ett nick och att jag är producent av kablar och importör av Bybee,s gör inte mig till ett lovligt villebråd för en tangentbordsmarodör.

Godnatt Jannemannen och skratta inte ihjäl dig inatt.

Posted

Jag har nu haft Shakti-stenar på mina monoblock i två veckor. Jag upplevde att det var en liten skillnad redan i början men efter att ha läst tidigare inlägg om Shakti-stenar så hade jag förstått att effekten var större om de hade varit på ett tag. När jag idag hade besök av en god vän så tog jag av Shakti-stenarna och min kompis tyckte att ljudet blev klart tunnare och dynamiken minskade när jag inte hade Shaktistenarna på. :o

- Från att i början bara ha varit en känsla att det nog "hände något till det positiva" så var skillnaden nu tydlig och uppfattades också så av min kompis som själv har en enkel anläggning och inte hade något att vinna på att tycka det ena eller det andra :app:

Det finns en historia on Niels Bohr:

Bohr fick besök på sitt sommarställe och när gästen ser att Bohr har en hästsko ovanför dörren så utbrister han: "Ni som är en stor vetenskapsman Ni tror väl inte på sånt?" Var på Bohr svarade: "Naturligtvis inte, men de säger att det hjälper även om man inte tror på det".

Detta kan man överföra på Shakti-stenar: de hjälper även om man inte tror på dom ;)

Posted

Som sagt, den här tråden kan bli en klassiker... :D

Bilar i kombination med Shakti är för egen del helt ointressant men lusläs hemsidan, där kanske finns något... :?:

Ur ett audioperspektiv har min uppskattning av Shaktifiering bara förstärkts med åren. Var och en gör som den själv vill men det är synd om blockeringar utgör hinder på vägen till välljud. Att prova är att veta.

Posted

Det värsta är att ni nu övertygat mig om att jag borde testa dessa stenar. De har inte allts stått på min inköpslista. Det är fler kablar jag behöver, men inte har ekonomi för. Om Subas nu har dem hemma får jag väl be honom skicka ett paket så att jag får pröva. Hans har aldrig varit omöjlig.

mvh/gurin

Posted

Bra att du tar det hela med ro,Jorma!

Jag håller med i det Timbre säger,att det är upp till var och en att prova shakti eller inte.Men att vara öppen för nya produkter och vad de KAN göra i en stereoanläggning är väl en grundförutsättning i jakten på välljud :?: Jag tycker då det.

I efterhand så kan jag säga att jag har varit skeptisk till en massa grejor.Som ex Linnist så var de övriga märkena ingenting att ha i stort sett!Det har jag fått äta upp.Kablarna har ingen större betydelse!Det har jag definitivt fått äta upp!

Den sista bastionen har för min del varit nätkablarnas betydelse.Dom kan väl inte inverka på ljudet :?: Jo se det kan dom.Och det gör dom.Det är litegrann som humlan som enligt SAABs(?) tekniker inte teoretiskt sett kunde flyga.Men det struntar hulmlan i.

Lärdomen för mig var följande.Var gärna skeptiskt,det är sunt.Men ha ett öppet sinne och testa ut nya prylar innan man bestämmer sig.Det är smartast och definitivt roligast!

För min egen del så är kommentarer i den här tråden från och med nu över från min sida.Varför släcka elden med bensin s.a.s :?:

mvh New Order

Posted

Jag gick in på hemsidan och tittade på vad företaget hävdar om motorer och Shaktistenar. Man visar där mätningar på att RF-signaler från en sändare till en mottagare, inom gigaherzområdet, blir betydligt renare med Shaktistenar på den sändande antennen. Mätningarna är visade i grafer. Jag är vare sig för eller emot Shaktistenar, jag tvivlar på det mesta innan jag prövat själv eller fått oberoende vetenskapliga experiment att bekräfta att en viss sak stämmer.

Men det som slår mig är att Shaktis huvudtanke ju är att rena elektroniska signaler från störningar. I bilens dator såväl som i Hi-Fi elektronik. Det är ju bilens elektroniska styrenhet som förmodas få renare signaler vilket den troligen tjänar på likväl som hi-fi-elektronik.

Hur och om detta sen verkligen fungerar är jag som sagt tvivlande till tills jag själv hört skillnaden. Men det hela är tillräckligt intressant för att jag skall vilja pröva själv om det fungerar och jag ser ingen anledning att skratta läppen av mig. Sen kan man ju fråga sig varför Jannemannen tar upp frågan i det här forumet, vi sysslar ju inte precis med bilar.

Timbre, det skulle vara intressant att vid tillfälle få provlyssna Din anläggning. Både rent allmänt eftersom den håller hög klass milt uttryckt men också för att höra vad Shaktistenarna kan tillföra. :):)

Mvh

Akeg

Posted

Hej Timbre, tack för möjligheten till provlyssning. Får försöka komma upp till Göteborg vid lämpligt tillfälle för oss båda. Med tanke på komplexiteten i Din anläggning hade jag ingen tanke på att möblera om alla Shaktistenar för Dig. Men hörs det skillnad så bör det väl göra så även på enskilda enheter, eller? Jag menar, någon liten minidemo av Shakti vore ju inte fel. Jag är definitivt inte skeptisk för att göra mig rolig utan det är närmast ett vetenskapligt förhållningssätt som jag har funnit ganska hälsosamt i mitt yrke. Men jag kan väl alltid fixa några stenar själv för provlyssning. Dock misstänker jag att effekten märks mer på en verkligt väl intrimmad anläggning som Din. :):)

Mvh

Akeg

• 2 weeks later...
Posted
Så det är avundsjuka det handlar om Jannemannen.

Dina fina inlägg om att  Timbre har fått sina Shakti gratis och att jag håvar in pengar.

Nej, jag skrattar åt försöken att dra ned detta forum i teknikträsket med bilkrafs som ingen är intresserad av på ett hififorum och att du skrattade nästan ihjäl dig i början på tråden.

JAJA då har vi hittat anledningen till dina spydigheter.

Den anledningen är avundsjuka och du sitter där trygg i din förvissning om att du är okänd bakom ditt tangentbord.

Jag vet vem jag är och gömmer mig inte bakom ett nick och att jag är producent av kablar och importör av Bybee,s gör inte mig till ett lovligt villebråd för en tangentbordsmarodör.

Godnatt Jannemannen och skratta inte ihjäl dig inatt.

Jorma ! En sak kan jag säga med en gång. Jag är inte dugg avundsjuk på någon som lägger Shaktistenar på sina CD-spelare eller försteg ! Inte ett dugg !

Om du har problem med mina inlägg så är det väl bara att PM'a ! Eller hur ?

Vaddå "bilkrafs som ingen är intresserad av " ? Då är det alltså "krafs" ?

krafs ? Är det ett nytt ord för bluffprodukt eller ?

Mvh/Janne

Posted

Janne: Får man fråga vad som för dig hit ?

Är det enbart Shakti intresset ?

Posted

Hej alle.

Det er vel ganske uinterresandt om tweekwn er gul, grøn eller rød - eller den hedder Shakti, spikes eller SD-fødder, bare den som har købt syntes det giver en foebedring. Det kan jo være at det virker godt i et anlæg og måske mindre godt i et andet. En ting er helt sikkert, det er ikke alt som kan høres som kan forklares videnskabeligt.

Håber dem som har købt Shakti er glade for dem og at de virker hos dem.

m.v.h.

Kim :)

Posted

Jannemannen, vad är problemet??

De flesta inläggen i tråden fastslår att man har rätt att tycka vad man vill i det här forumet. Däremot uppskattas inte personliga påhopp typ "har fått dem gratis" osv.

Vad har det för övrigt med Shaktistenarnas eventuella funktion att göra?? Ställer Du dig frågande till deras effekt på bilar så ta upp det i ett bilforum. Där kan Du troligen få svar, motorfantaster brukar pröva det mesta innan de förkastar idén. I det här forumet ägnar vi oss åt hi-fi. För hi-fi-ändamål har en del medlemmar ansett att Shaktistenarna gör nytta, andra ställer sig tvivlande. Jag är själv skeptisk men, som jag skrev till Timbre, inte för att vara rolig utan därför att jag är skeptisk till det mesta som inte är betryggande vetenskapligt utrett. Därför bad jag Timbre att få provlyssna vilket han var vänlig nog att ställa upp på. Jag får alltså själv möjlighet att höra eventuella skillnader. Jag återkommer gärna i forumet och berättar vad jag upplevt när jag lyssnat.

Men låt oss slippa personliga kommentarer och diskutera hi-fi istället Det tjafsas tillräckligt i övriga hi-fi-forum.

Mvh

Akeg

Posted
Jorma ! En sak kan jag säga med en gång. Jag är inte dugg avundsjuk på någon som lägger Shaktistenar på sina CD-spelare eller försteg ! Inte ett dugg !

Om du har problem med mina inlägg så är det väl bara att PM'a ! Eller hur ?

Vaddå "bilkrafs som ingen är intresserad av " ? Då är det alltså "krafs" ?

krafs ? Är det ett nytt ord för bluffprodukt eller ?

Mvh/Janne

Shakti är ingen bluffprodukt och om du har den minsta tekniska utbildning så finns det ett "White Paper" som förklarar ganska tydligt hur Shakti Stones och Onlines fungerar. Om du tvivlar på denna tekniska förklaring så är det bara att skaffa hem en omgång och lyssna. För du kan väl inte vara teknisk idiot och mer eller mindre döv samtidigt.

En mycket olycklig kombination som kan förklara din isnställning.

Men man kanske skulle ta bort mer eller mindre.

Alltså en ren......

;)

Eller är du kanske enbart en fanatiker eller kanske en som vill skapa en diskussion om vad som helst.

Jag förstår i vilket fal som helst inte vad du är ute efter.

Kan du förklara dig lite närmare så att jag och övriga här på forumet förstår varför du skriver som du gör.

Har Ben Piazza eller någon annan skinnat dig.

Har jag sålt Shakti till dig och du är missnöjd?

Varför inte PM,a mig istället och förklara vad du är missnöjd med.

Jag köper tillbaka dom om du har en bra förklaring till varför du är missnöjd.

'Mvh Jorma