shaft Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Hej! Jag har undringar på dessa Blue Note original pressningar - ni vet Deep Groove, RVG i vaxet, Lex aven, 47 west etc. De börjar komma upp i absurda priser på tidiga vax. Såklart blir man nyfiken.... Jag äger ju inga original själv (har mycket på CD från RVG samt TOCJ-japan), men jag skulle uppskatta om någon samlare med hifi-öron kunde beskriva hur bra de låter t.ex jämfört med CD utgåvor och senare pressningar. MVH Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Jag och Patrik Caesar jämförde för någon vecka sedan en av mina absoluta favoritskivor Tyvärr har jag inte absolut första originalet som gavs ut '58 för det har inget ® som dök upp på etiketten 1959. - I övrigt är det första etiketten "47 West 63rd . NYC" med Deep Groove. Som jämförelse har jag en utgåva med samma etikett men inte Deep Groove på sida 1 (med favoritstycket "Autumn Leaves") medan den har Deep Groove på sidan 2 Det är faktiskt rätt stor skillnad mellan dessa utgåvor där "Autumn Leaves" låter klart bättre på den med Deep Groove. Nu har jag också denna skiva på 45rpm Clarity Vinyl och vi föredrog helt klart originalen så Clarity Vinyl fick finna sig i att bli trea i denna jämförelse.... Märk väl att jag spelade av med en stereopickup och ändå föredrog vi originalen som säkert låter ännu bättre om de avspelas med en monopickup. - Jag tror Patrik kommer att skriva om sitt besök här.... Jag har precis fått den på HDAD dvs. 24bit/192kHz DVD-Audio från Classic Records och det blir säkert intressant att rippa den till laptop och jämföra..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 (edited) Jag och Patrik Caesar jämförde för någon vecka sedan en av mina absoluta favoritskivor Tyvärr har jag inte absolut första originalet som gavs ut '58 för det har inget ® som dök upp på etiketten 1959. - I övrigt är det första etiketten "47 West 63rd . NYC" med Deep Groove. Som jämförelse har jag en utgåva med samma etikett men inte Deep Groove på sida 1 (med favoritstycket "Autumn Leaves") medan den har Deep Groove på sidan 2 Det är faktiskt rätt stor skillnad mellan dessa utgåvor där "Autumn Leaves" låter klart bättre på den med Deep Groove. Nu har jag också denna skiva på 45rpm Clarity Vinyl och vi föredrog helt klart originalen så Clarity Vinyl fick finna sig i att bli trea i denna jämförelse.... Märk väl att jag spelade av med en stereopickup och ändå föredrog vi originalen som säkert låter ännu bättre om de avspelas med en monopickup. - Jag tror Patrik kommer att skriva om sitt besök här.... Jag har precis fått den på HDAD dvs. 24bit/192kHz DVD-Audio från Classic Records och det blir säkert intressant att rippa den till laptop och jämföra..... Jag kan kort och koncist säga att det finns skäl till varför det kostar att köpa tidiga original. De är klart bättre. I vissa fall är skillnaden så stor att man har svårt att tro att det är samma skiva ens. Men anläggningen måste kunna visa detta och det kan Eliots verkligen. Nej, nu måste jag tillbaka till Max Raabe, han är ju bara helt underbar. Patrik Edited June 13, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 OT Såg en koncert på tv häromveckan med Max Raabe och jag föll som en mätt elefant, fantastsikt bra var det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 eliot, patrik Tack för svar! Du är verkligen allas vår "vinylriddare" här på forumet Hm intressant lyssning och "Something else" är ju ett trevligt objekt att jämföra med när musiken är så bra . Tidiga utgåvor är ju mest eftertraktade inte minst väl för att matriserna inte hunnit bli så slitna antar jag. Tror du att man använt samma matris för din "icke deep groove" som den från 1959? Du köper väl Music Matters Blue Note - och Something else har väl inte kommit ut på MM och den lär väl bli i stereo i så fall och svår att jämföra med? Har en Soul Station LP från Music Matters och den låter fantastiskt jämfört med mina andra utgåvor på CD (har de flesta) och Vinyl ( har dock ej original av förklarliga skäl (läs: "money")) MVH Shaft PS Visst är det så att prisbilden på Blue Note original är väldigt bred och det är inte alla titlar som kostar skjortan? Enligt popsike har inet Something else gått för mer än drygt $200.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted September 5, 2010 Author Share Posted September 5, 2010 Lite djupare i Blue Note träsket...... Köpte ett par original deep groove i somras för ett checka hur det låter. Nu hade jag inte råd med min favorit Mobleys Soul Station (10'kr) men det blev Donald Byrds utmärkta Cat Walk (mono original) samt Blakeys Moanin' på första stereoutgåvan (2:a pressning) som fick snurra hemma hos mig. Så hur lät det då? Tja svaret är att det lät både bra och dåligt Cat Walk hade en grym dynamik och närvarokänsla! Mycket trevlig att spela. Full bas - ett djäkla drag helt enkelt! Tyvärr var skivexet en aning söderspelat och trumpeten var inte helt stabil i de övre registerna. Men ändå! Tung skiva i många bemärkelser. Moanin var inte heller i nyskick och faktiskt lite sämre än Cat Walk med lite bakgrundsknaster. Skivan var inte 100% centrerad vilket gav en del svaj (gick inte att kompensera med placering på tallriken). Ganska OK närvarokänsla men mindre dynamiskt. Magin var inte riktigt här och hade nog kankse inte gjort det även om skivan varit MINT condition. Musiken är på topp dock. Lee Morgan gör ett av sina bästa solon i titellåten. CDn ger lika mycket här. MVH Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Jag har också första stereoutgåvan av Moaning (deep groove, 47 West 63rd) samt även Analogue Productions återutgåva på 45rpm men jag har inte jämfört - återkommer.... Tidigare har jag jämfört Music Matters utgåvan av BST 84029 Art Blakey - The Big Beat med första stereoutgåvan och i det fallet föredrog jag originalet (från tråd på HiFiForum): Jag har nu också fått mina skivor från Elusive Disc och när jag hade besök idag så jämförde vi original stereoutgåvan av Art Blakey - The Big Beat (33rpm) med återutgåvan från Music Matters (45rpm) - Jag hade väl som de flesta (antar jag ) väntat mig att återutgåvan på 45rpm skulle vara bättre än originalet men så var inte fallet: 1-0 till originalet Originalet som är i mycket gott skick hade mer dynamik och mer "live"-känsla. Nu får man ta med i beräkningen att återutgåvan har kostat ungefär hälften mot originalet som jag köpte i Stockholm för någon månad sedan för 650 riksdaler.... Jag fick sedan reda på att de bytt kablar till Audioquest vid remastringen efter den första batchen av Music Matters titlar så de följande titlarna skulle låta ännu bättre. De ville gärna göra om de första titlarna men det fanns det i dagsläget inte möjlighet till... En av killarna som remastrar har tydligen jobbat för Audioquest tidigare. Mvh, Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 Ja återkom gärna! Detta är högintressant Eliot. Märkligt att ett par kablar skulle påverka så mycket - man tycker att andra faktorer runt tillverkningen och sättet man gör transfer och mastrar skulle göra större skillnad än ett kabelbyte. Fast ibland upphör man inte att förvånas inom hifi /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 Köpte ett par original deep groove i somras för ett checka hur det låter. Så hur lät det då? Tja svaret är att det lät både bra och dåligt trumpeten var inte helt stabil i de övre registerna. Blåsinstrument kan dista på Blue Note-lp som kan se fina ut men som är slitna dvs det behöver inte finnas synliga rispor/märken utan de är slitna på annat sätt, en skivtvättsrunda kan hjälpa i vissa fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted September 7, 2010 Author Share Posted September 7, 2010 Blåsinstrument kan dista på Blue Note-lp som kan se fina ut men som är slitna dvs det behöver inte finnas synliga rispor/märken utan de är slitna på annat sätt, en skivtvättsrunda kan hjälpa i vissa fall Hej! Kanske kan vara vär att prova. Jag fick dock känslan att den här butiken har tvättat skivorna på något sätt redan. Väldigt lite damm på ytan osv. Kan man få groove distorsion av att man spelat med en för stor och tung pickup? Typ kristall. /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted October 8, 2010 Author Share Posted October 8, 2010 Hej! Har köpt en Blue Note till Inte den dyraste men en bra - Lee Morgans "Delightfulee". Fin hardbop från 1966. Original Liberty Blue White. Van gelder i vax etc. Denna skiva i M- condition. Spelar som ny. Ljudkvaliteten är helt OK, men inget som står ut. Basen är en aning tunn och resten är rent och fint. Tror jag får hålla mig till EX eller bättre framöver - i alla fall på dyrare plattor MVH Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted February 24, 2011 Author Share Posted February 24, 2011 Har köpt på mig lite olika Blue Notes - några New York USA pressningar samt Liberty. Skicket är ju nästan allt och det är vanskligt att köpa via tradera/ebay. Vinyler marknadsförs som NM eller EX men spelar typ VG eller VG-. Den visuella granskningen är inte så tillförlitlig har jag märkt. Köpte en Duke Pearson (BN Big Band) från eBay och den såg ut som EX men spelade med ett mycket högt konstant bakgrunds-noise - typ crackling. Högst VG- troligen G. Inga direkta repor men helt ospelbar. Musiken lät OK och sprack inte. Råkar Ni ut för detta ibland? /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Ofta är skivorna visuellt graderade och då kan man inte klaga om en skiva ser bra ut utan repor men är "mejslad", dvs. spåret urgröpt, eftersom det är svårt eller nästan omöjligt att upptäcka visuellt. Moderna pickuper är emellertid spetsigare och går djupare ner i spåret än äldre rundare pickuper så man brukar få fram musiken utan alltför mycket bakgrundsljud. Jag har köpt många skivor på eBay och har ytterst sällan upplevt det du beskriver och jag har många original Prestige och Blue Note Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted February 24, 2011 Author Share Posted February 24, 2011 Tack för svar eliot Jag har köpt en hel del begagnat som varit helt OK som tur är. Men denna Duke Pearson var helt skumt dålig. Kanske den är helt smutsig skulle vara intressant att köra den genom en VPI-tvätt eller dylikt. Jag har inte en hypermodern pickup (Denon DL-304) men den spårar finfint och låter hemskt trevligt. Denon DL-304 Specifications •Output: 0.18mV •Output impedance: 40ohms •Stylus: .07 x .1mm special elliptical tip •Frequency range: 20Hz-70kHz •Tracking force: 1.0-1.4g •Compliance: 14x10-6cm/dyne •Weight: 7.0g Tror det är svårt att trolla bort groove distorsion helt, men det kanske kan bli något bättre? /Shaft PS. Hur dålig grade vågar du köpa ospelat eliot? Är du känslig för tics and pops? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 25, 2011 Share Posted February 25, 2011 Jag har inte en hypermodern pickup (Denon DL-304) men den spårar finfint och låter hemskt trevligt. Skivor jag köper från eBay tvättar jag alltid Men en del stolpskott har även jag fått och dom åker i sopcontainern helt enkelt. Jag undviker begagnade pressningar från 50- och 60-tal eftersom många av dessa spelades av med kristallpickuper som sällan eller aldrig byttes. på den tiden spelades också skivor oftare då folk helt enkelt inte hade så många plattor. Undantag finns men det är inte många av dom som hamnat hos mig. Just Denon-pickuperna har gamla slipningar. Ett tips är att köpa en p/u med Fine Line (FL), Fritz Geiger slipning (FGII) eller micro-ridge slipning. Lyra, Benz, Ortofon med flera har sådana slipningar i de övre segmenten. Precis som Eliot skriver kan de höja kvaliteten väsentligt genom att komma åt ospelade ytor i spåren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted February 25, 2011 Share Posted February 25, 2011 (edited) Skivor jag köper från eBay tvättar jag alltid Men en del stolpskott har även jag fått och dom åker i sopcontainern helt enkelt. Jag undviker begagnade pressningar från 50- och 60-tal eftersom många av dessa spelades av med kristallpickuper Har haft flera Blue-Note-orginal som vid visuell granskning sett ok ut, trots det har flera av dem distat, lite avhjälp via tvättning men i vissa fall har det inte hjälpt. Senaste Blue Note-tillskottet är Bud powell "the amazing bud p vol2" i orginalförsta-press, är egentligen ganska mätt på trios men men kunde inte säga nej tack! Edited February 25, 2011 by iroise Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted February 25, 2011 Author Share Posted February 25, 2011 Skivor jag köper från eBay tvättar jag alltid Men en del stolpskott har även jag fått och dom åker i sopcontainern helt enkelt. Jag undviker begagnade pressningar från 50- och 60-tal eftersom många av dessa spelades av med kristallpickuper som sällan eller aldrig byttes. på den tiden spelades också skivor oftare då folk helt enkelt inte hade så många plattor. Undantag finns men det är inte många av dom som hamnat hos mig. Just Denon-pickuperna har gamla slipningar. Ett tips är att köpa en p/u med Fine Line (FL), Fritz Geiger slipning (FGII) eller micro-ridge slipning. Lyra, Benz, Ortofon med flera har sådana slipningar i de övre segmenten. Precis som Eliot skriver kan de höja kvaliteten väsentligt genom att komma åt ospelade ytor i spåren. Tyvärr så missar man ju stora delar av musikskatten om man bortser från 50 och 60-talen...men det finns ju återutgivningar, men jag tycker inte de är så kul alltid med vissa undantag av Japanska pressningar. Jag gillar min Denon såpass att den får gå ett tag till....;-) /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts