Strmbrg Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 (edited) Hoppas ingen blir irriterad över att jag publicerar den här idén på fler fora. --- --- --- Jag har bokhyllor längs sidoväggarna i musikrummet. I morse funderade jag lite på hur man på ett smart sätt kan nyttja böckerna för att inte bara diffusera, utan även rikta bort sidoreflexer från lyssningsplatsen. Den här bilden visar högtalarens spegling sedd från lyssningsplatsen, i en spegel parallell med bokhyllan. Med böckerna placerade såhär... ...så blir speglingen såhär. Det man nu ser i spegeln är den vänstra golvlampan. PS Perspektivet skevar en del. Högtalarna ser ut att vara vridna ur led. Det som återstår att fundera på, är om det även blev en hörbar förbättring. Edited June 15, 2010 by Strmbrg Quote
conan Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 När jag körde med MG1.6 provade jag omfördelning och ändringar i djupled bland böckerna i hyllorna. Det gav en viss effekt på rummet och dess efterklang. Ytterst marginellt men ändå. Ett litet problem är bara att vissa frekvenser interagerar med bokhyllorna så att ljudet verkar komma från hyllorna. Samma sorts fenomen har jag hört med Golden Horn eller andra diffusorer också - att de visserligen smetar ut reflektionerna en aning - men också fokuserar vissa frekvenser så att de hörs mer eller mindre tydligt från själva diffusorn. Det är väl som med det mesta inom akustik att man måste se till helheten för att skapa en bra balans mellan diffusion och dämpning. Quote
Strmbrg Posted June 15, 2010 Author Posted June 15, 2010 Efter en viss omstuvning har jag nu vinklat det som går att vinkla, och flyttat på det som inte gick att vinkla. Skivsamlingen tex, är placerad på nivåer som inte är i öronhöjd. En spegel-kontroll från lyssningsplats ger vid handen att varken höger eller vänster högtalare speglas i vare sej den närstående eller den motstående väggen. En kontroll av plånboken ger vid handen att insatsen inte kostade någonting. En kontroll av klockan visar att det inte tog speciellt mycket tid i anspråk heller. Nu återstår en kontroll av ljudet. Quote
SMT Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 (edited) När jag körde med MG1.6 provade jag omfördelning och ändringar i djupled bland böckerna i hyllorna. Det gav en viss effekt på rummet och dess efterklang. Ytterst marginellt men ändå. Ett litet problem är bara att vissa frekvenser interagerar med bokhyllorna så att ljudet verkar komma från hyllorna. Samma sorts fenomen har jag hört med Golden Horn eller andra diffusorer också - att de visserligen smetar ut reflektionerna en aning - men också fokuserar vissa frekvenser så att de hörs mer eller mindre tydligt från själva diffusorn Du har helt rätt att man måste titta på helheten Conan I detta fall så kan man jämföra den ojämna poweerresponsen (spridningen av olika frekvenser ) Maggisen har, med de monitorer som dominerade studiobranchen på 60 och 70 talet Monitorernas riktade utstrålning i de högre registren gjorde att man blev tvungen att dämpa bort väggreflexen för att inte uppleva bla de fenomen som du märkte vid diffusion av sidoreflexen GH får alltså ett alltför smalt frekvensområde att "jobba" med Denna usla power respons medförde LEDE (live end -dead end) konceptet både inom ProAudio och Audiofil världen Trots att de flesta av dagens monitorer och High End högtalare har en någorlunda jämn powerrespons så lever LEDE konceptet vidare . På senare tid har jag dock märkt på beställningarna både på ProAudio och HighEnd lyssningsrum att en svängning har skett mot diffusion även runt högtalarna Dipoler rekommenderar jag att bredbandigt* diffusera bakom högtalaren och bakom lyssningspositionen. ,Detta för att optimera hjärnans chans att hinna registrera all den musikalsika information som finns på inspelningen Sido reflexerna antingen vinklas bort från sweetspot eller absorberas En bokhylla innebär mer absorbtion än diffusion vid en mängd olika frekvenser eftersom det bla bildas springor mellan böckerna Ethan Winer har en talande video då han spelar akustisk gitarr framför en diffusor kontra en bokhylla för att visa på detta Hälsningar Matts www.diffusor.com * Efterklangsfältet ska enligt Svanå konceptet frekvensmässigt likna direktljudet och i ett tidigt skede vara runt 15 db lägre i nivå Edited June 20, 2010 by SMT Quote
Recommended Posts