Mattias Posted September 3, 2004 Posted September 3, 2004 Det finns möjlighet att handla Linn skivor via tidningen Hifidelity. Själv har jag för liten erfarenhet av skivorna. Skivorna är SACD-hybrider i stereo eller multikanal. Plattorna går får 210kr/st. http://www.linnrecords.com Har ni koll på skivorna och har nåt att rekomendera? /Mattias Quote
Terminator Posted September 3, 2004 Posted September 3, 2004 Jag har köpt The Sixteens In honore JS Bach direkt från Linnrecords.com och det är både bra inspelning och musik. Rekommenderas varmt till de som uppskattar bra körmusik i cd-utgåva. Jag tycker att det verkar lite onödigt att betala extra för skivorna och köpa de via tidningen. /Hans Edit: Den reas ut för €8 nu! Quote
Guest Bernt Posted September 4, 2004 Posted September 4, 2004 Jag har Palladian Ensemble "Held by the ears" och en till som jag inte minns titeln på. Skotsk kammarmusik från 1500- och 1600-talet. Rekommenderas! Jag köper mina Linn-skivor via Anders på Tonläget i Göteborg. Det är ju bra att dessa skivor kan beställas på HF också, dom är fint inspelade tycker jag. Quote
plundin™ Posted September 4, 2004 Posted September 4, 2004 Mattias : då du i en annan tråd sa att du var inne i en Barockperiod kan jag tveklöst rekomendera dom flesta av Linn Records barockinspelningar, tex the Palladian Ensemble, Pamela Thorby, Norska Barockoekestern mfl. Dom har också fler inspelningar med Skottska kammarorkestern, där framförallt dom med Charles Mackerras (en av mina favoritdirigenter) håller hög standrad. För dom som gillar tex Diana Krall och Jeanette Lindström så finns det all anledning att undersöka LR's stall av Jazzsångerskor, speciellt Clare Martin. Och SACD'm med Gillian Weir spelandes Poulenc/Petit/Barber som du pekar på ovan har blivit lite av en klassiker på bara några år, framförallt Poulenc's orgelkonsert är magnifik. Även kören Magnificat's inspelning av Thomas Tallis "Spem im Allium" tillhör denna kategori. När det gäller Charles Mackerras så är han min stående rekomendation när det gäller införskaffande av en komplett utgåva av Mozarts Symfonier (på det amerikanska bolaget Telarc / Distr av Naxos.se, hans inspelning av Mozarts Requiem på LR är också väldigt fin. Mackkerras är annars mest känd för sina tolkningar av Ungersk och Tjeckisk musik -- alla hans inspelningar av Bartok, Kodaly, Dvorak, Janacek osv, och inte minst Mozart, där även hans pianokonsertinspelningar med Alfred Brendel är jäklit bra (Skivbolag Mackerras spelat in på är (Decca/Philips -- Telarc -- och som sagt Linn Records ) /ptr Quote
Mattias Posted September 4, 2004 Author Posted September 4, 2004 Underbara tips grabbar! man tackar och bockar. Då får börja prioritera vilka man skall skaffa. Pludin, låter kanon detta med Linns inspelningar av Barockmusik Hittade denna i samlingen. Skall lyssna en smula. Claire Martin - The Waiting game (fr 1992) Det kan vara en liten gruva detta. Skall bli intressant när grävandet väl börjar Mvh Mattias Quote
Guest B.A.T man Posted September 4, 2004 Posted September 4, 2004 vil også anbefale Claire Martin`s "too darn hot" og spesiellt "perfect alibi", meget bra vokaljazz skiver og superb lydkvalitet spes igjen på "perfect alibi" hybrid disc. låt nr 5 people makes the world go round og nr 8 more than you`ll ever know er riktige perler.... Quote
Bravo Posted September 11, 2004 Posted September 11, 2004 Jag instämmer med "plundin" gällande Linnskivorna. även om de jag har är av pre-SACD inspelningar. Av vad jag sett så är många nyutgåvor av äldre "vanliga" cdskivor, men de är alldeles utmärkta, precis som "plundin" framhåller. Quote
Recommended Posts