Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har haft en riktig skitvår. 2010 såhär långt har varit rena pesten musikmässigt.

Först tog ett par av mina kt88:or slut, vilket resulterade i en överhettning av kondingar och det tog två månader att få ordning på det.

I en mjuk övergång pajade nätdelen i försteget, och det är inte löst än.

För två veckor sedan började ett av rören i de sprillans nya, specialbeställda matchade quad-paren i monoblocken läcka luft.

Jag har knappt kunnat lyssna här hemma under hela våren.

Med 3-4 dagar i veckan på resande fot har det varit svårt också att fixa grejer.

Svår abstinens, svår att umgås med, konstant skitnödig kan man säga.

Idag fick jag låna ett par Woodside monoblock av Patrik Caesar. Pulver så det räcker och allting lirar ihop med ett Radford SC-25, se bild.

Jag var tvungen att börja från scratch - Beatles, Zeppelin, JLH, Clapton, Count Basie, SRV, Zappa, Sabbath, PF, Neil Young, JT osv. Nu på kvällen kunde jag övergå till lite svårare alster med Paul Simon och Sofie Zelmani. Den senare en Dylan-tolkning för säkerhets skull.

Tack Patrik!

DSC_8108.JPG

Posted
Jag har haft en riktig skitvår. 2010 såhär långt har varit rena pesten musikmässigt.

Först tog ett par av mina kt88:or slut, vilket resulterade i en överhettning av kondingar och det tog två månader att få ordning på det.

För två veckor sedan började ett av rören i de sprillans nya, specialbeställda matchade quad-paren i monoblocken läcka luft.

Med 3-4 dagar i veckan på resande fot har det varit svårt också att fixa grejer.

Idag fick jag låna ett par Woodside monoblock av Patrik Caesar. Pulver så det räcker och allting lirar ihop med ett Radford SC-25, se bild.

Jag var tvungen att börja från scratch - Beatles, Zeppelin, JLH, Clapton, Count Basie, SRV, Zappa, Sabbath, PF, Neil Young, JT osv. Nu på kvällen kunde jag övergå till lite svårare alster med Paul Simon och Sofie Zelmani. Den senare en Dylan-tolkning för säkerhets skull.

Tack Patrik!

Man får en känsla av hifins bakgård när utrustningen börjar krångla... :icon_smile_angry::Thinking:

Har själv problem med ett BAT-slutsteg där autobiasen inte vill vara med.

Röruppsättningen är knappt inspelad och någon gång måste jag ta tag i det här.

Guest om.s
Posted

Rørenes klagesang dette! Det er ikke kult når det skjærer seg slik, ang autobias så har jeg også en justering på gang, med råd fra fabrikken om å ikke sette i de nye rørene og spille før den er justert blir det begrenset med musikk her også, heldigvis, funker det alikevel sånn nogenlunde, men man vet jo hva som kan skje om turen vender, noen ganger minns jeg var det enkelt og godt med transistor :Shame On You: men er det verdt å vente på, ja! :D ...

mvh

Posted

Fasen va tråkigt. Det är inge kul när allt strular. Det du beskriver är anledningen till att jag valt bort rör hemma hos mig. Jag har bråttats med rörförstärkare för gitarren så pass mycket att hur än mycket jag uppskattar dem i fungerande tillstånd så blir jag tokig när det strular. (även om jag såklart bråttas med tanken på ett visst nytt rörbestyckat försteg 3 gånger i veckan)

Hoppas du får ordning på det hela snart.

/P

Posted (edited)

Jag har precis omvänd erfarenhet :)

Har haft problem med många solidstate prylar, med läckade kondringar och trissor som spökar. De rörförsedda apparaterna har strulat förvånandsvärt lite. Men jag kan tänka mej att jag tillhör minoriteten och jag har bara haft rör i för och riaasteg under en längre tid. Rörslutsteg är rätt nytt för egen del.

Men jag förstår "ångesten".... Att vara utan välåtergiven musik allt för länge är inte kul. Och man tycker ju att en viss procent av R&D-pengen kunde gått till driftsäkerhet. Men det är väl så att ingen skaffar en Ferrari för många-långa problemfria mil....

edit: Trevligt att se Aqualung. :mm: Vilken press??

Edited by kansas
Posted

Hej,

Att inte kunna lyssna på Little Feat's - Sailin' Shoes måste ha varit svårt ... fantastisk skiva. :mm:

Hoppas det ordnar sig.

Guest patrikcaesar
Posted

Tack Patrik!

DSC_8108.JPG

Fattas bara.

Klart att du får låna något så att du kan spela musik.

Jag har ett Woodside försteg som du kunde låna.

Det är betydligt nyare.

Låter det OK?

Trist när det strular med Hifi.

Detta är baksidan som få vill prata om.

Patrik

Posted
Trist när det strular med Hifi.

Detta är baksidan som få vill prata om.

Patrik

Men när "framsidan" är åter så blir det ju sååååå mycket roligare.

Tänk vad torrt och tråkigt landskapet skulle bli om solen sken varje dag.

Det finns ju som sagt inga dåliga erfarenheter... för erfarenheter är väl alltid bra :?:;)

Hoppas allt löser sig till det bästa

Mvh

Posted

Jag var nyligen med om något liknande både försteg och högtalare var trasiga i omgångar, det är enormt frustrerande att gå längre tid utan en fungerande anläggning.

Posted

Vad skönt att du fick lite grejor att spela på medan du får dina fixade. Patrik är en riktigt snäll hifi-kille :)

Ska bli intressant att höra vad du tycker om Radford & Woodside, inget jag själv hört, bara läst om...

Posted
Låter det OK?

Ska bli intressant att höra vad du tycker om Radford & Woodside, inget jag själv hört, bara läst om...

Lite ojuste jämförelse kanske, men det låter faktiskt riktigt bra!

Det brusar och brummar, men det kan man leva med. Bättre det än att det låter dovt och filtrerat.

Kombinationen har en lite skitig och halvslapp spelstil, men det låter igenom med en öppen och naturlig klang trots det.

Jag har inte kollat hur dessa kom till tidsmässigt i förhållande till varandra, men Woodside var väl lite före Radford :?:

Posted
Jag har inte kollat hur dessa kom till tidsmässigt i förhållande till varandra, men Woodside var väl lite före Radford :?:

Woodside kom efter Radford - läs här ;)

Guest patrikcaesar
Posted

Tror att försteget är nog lite tamt och inte det bästa.

Slutstegen ska vara bra.

Betydligt bättre än MA 50.

Lite ojuste jämförelse kanske, men det låter faktiskt riktigt bra!

Det brusar och brummar, men det kan man leva med. Bättre det än att det låter dovt och filtrerat.

Kombinationen har en lite skitig och halvslapp spelstil, men det låter igenom med en öppen och naturlig klang trots det.