Jump to content

Recommended Posts

Posted

Många har besökt ”ljudvalvet” i butiken, både spontant och då distributörer varit på besökt och haft demodagar. Alla har kunnat konstatera att det funnits en hel del problem med akustiken och att grejerna inte alltid presterat sitt bästa i denna lokal.

00000002.jpg

Valvet är ett gammalt bankvalv och det innebär tjock betong i golv, väggar och tak, ingenting som absorberar energi. För att ”lugna” rummet ligger det en heltäckningsmatta på golvet och en tjock matta ovanpå detta. På väggarna och i hörn har jag satt Vicoustics akustikprodukter och Absoflex absorbenter. Jag har också släpa in två gamla TQ-45 helholtzabsorbenter från Svanå Akustik. Rummet har blivit bättre än det var från början men var fortfarande inte bra.

Jag har gjort lite egna mätningar och hittat en 27 Hz ton som ligger och rullar i rummet och dränker allt annat. Jag har därefter konstaterat att detta kommer att behöva experthjälp för att kunna åtgärdas.

På Hifi Mässan i Stockholm tidigare i år hjälpe Matts Odemalm från Svanå Akustik oss lite med att få ordning på vårt utställningsrum och vi pratade då och att vid nästa Göteborgsbesök göra lite riktiga mätningar i valvet för att se vad som kan göras för att förbättra ljudet.

I mitten av april kom Matts på besök och gjorde dom första mätningarna. Mest alarmerande var tre frekvenser, 27 Hz visade en nivåhöjning på 17-18 db, 55 Hz visade en rejäl svacka och 80 hz en höjning på 10 db. Förutom den dåliga frekvensgången så låg tonerna och rullade runt i rummet och grötade till det hela.

00000003.jpg

Mätresultatet analyserades och sedan fick jag bygginstruktioner av Matts. Han föreslog hans egna snickare under ett par dagar men även om själv inte alltid är bästa dräng så är väl själv en rätt ”billig” dräng så jag bestämde mig för att bygga själv, efter Matts anvisningar.

Det är tur att man inte alltid vet vad man ger sig in på i förväg för då hade man tagit andra beslut……

Posted

Ja det är mycket arbete men det är även lärotid som man kan ha nytta av senare.

Lycka till med arbetet hoppas du får till det lika bra som jag har fått det :D

Posted

Jag är rätt otålig, vill göra klart saker snabbt. Pill och detaljer är inte min starka sida grovkonstruktion är mer min grej. Denna vägg innehåller totalt ca 120 löpmeter regel i olika dimensioner, 11 spånskivor, 700 skruv, en flaska trälim, 2 tuber latextätning, ett antal meter fönsterlist, lite spik, ett 60-tal vinkeljärn, ett 20-tal flatjärn och säkert nåt mer som jag glömt.

Hemligheten eller poängen med detta bygge är att hela väggen är en helmholtzabsorbent, givetvis avstämningsbar. Förutom att vara en helmholtzabsobent så är den en hållare för ett antal produkter från Svanå Akustik.

Posted (edited)
Jag är rätt otålig, vill göra klart saker snabbt. Pill och detaljer är inte min starka sida grovkonstruktion är mer min grej. Denna vägg innehåller totalt ca 120 löpmeter regel i olika dimensioner, 11 spånskivor, 700 skruv, en flaska trälim, 2 tuber latextätning, ett antal meter fönsterlist, lite spik, ett 60-tal vinkeljärn, ett 20-tal flatjärn och säkert nåt mer som jag glömt.

Hemligheten eller poängen med detta bygge är att hela väggen är en helmholtzabsorbent, givetvis avstämningsbar. Förutom att vara en helmholtzabsobent så är den en hållare för ett antal produkter från Svanå Akustik.

Lägger in en bild som uppmuntran och moraliskt stöd att det är fler som svettas med Svanå Akustiken

HTseattle.jpg

På bilden ser vi Tom anställd på PAL som kämpar med ett gäng V-4 .or som ska bilda en ny vägg ihop med MA moduler

Bilden är tagen i en HT i Seattle i går

Tom är den förutom mig som har Level 3 kompetens och därmed också kallas Mr Trouble (oundvikligt) av snickarna

Smeknamnet kommer sig av att de vanliga HH beräkningsformlerna ej kan användasutan det måste mätas och ändras med hjälp av den erfarenhet jag och Tom erhållit genom åren (som tur är så har Audiofilerna i USA ett annat namn på mig :blush )

Normalt så byggs dessa väggar upp av Svanå certifierade byggfirmor Främst är det www.Studiobyggarna.com som ansvarar för SIAC (Studio in a container) projekt ute i världen I USA sköter PAL detta

Olle Nilsson ägaren av Studiobyggaren har troligtvis den särklass bästa erfarenheten i världen av rum i rum samt olika akustikprojekt inom smårumsakustiken Vi har nästan till 100% samma referens lista (som vi dock är lika dåliga på att marknadsföra)*i

Heja Sverige (och Robin ) hälsar

Matts

*

Bättrar på detta med vår senaste referens från den just nu mest produktiva låtskrivaren i världen

Hoppas inom kort (nästa vecka ) få göra ett Euphonia besök hos honom och Sofia Källgren

Thank you for your help!

With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands.

With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20hz!

And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing.

By far the best room I've ever worked in!

Thank you!

Peer Astrom

(Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc)

Edited by SMT
Posted

Kul att se, Stefan.

Jag har själv byggt en sådan frammvägg (delvis i utbildningsyfte) och vet vilket jobb det är. Precis som Matts säger så stämmer inte dom vanliga formlerna. Jag kontrollräknade min HH och det var fel på några hundra (!) procent, jmft med teoriboken. :D

Posted

Kör hårt! När du är klar så kommer du säkert att vara nöjd med resultatet.

Jag kan förstå att man dämpar bort en puckel som finns i frekvensgången.

Men vad gör man åt frekvenser där det finns en dip? Sätter man in något som har resonans på den frekvensen då? Men hur går det med efterklangtid?

Posted

Jo beräkningar är en sak, mätningar och nya beräkningar är dock nödvändigt. Jag förstår också att snickarna tycker att ”Level 3 killar” är Mr Trouble för det krävs en del justeringar och förändringar innan det är klart. Mätningarna med väggen Mk 1 visade att väldigt mycket positivt hänt, det visade sig också att en del av dom insläpp vi byggt inte behövdes. Allt hänger ihop, justera något i ett hörn så händer något annat i andra änden av lokalen. Man kan tycka att det inte ska vara så svårt att bygga en extravägg med lite basinsläpp men efter denna resa skulle jag inte rekommendera att man gör det utan att ha hjälp med mätningar och beräkningar.

Pucklar och dippar hänger ihop, en kraftig puckel ger en dipp någon annanstans. Tar man bort puckeln är det sannolikt att en del av dippen också försvinner. Matts eller Engelholm kan säkert förklara bättre.

Lägger in en byggbild som inte avslöjar alltför mycket. Detta är ju levebrödet för Matts – Svanå Miljöakustik, så vad som döljs bakom spånskivorna är fritt att fantisera om.

00000004.JPG

Här ser man dock en del som förändrats. Insläppen vid taken är tex stängda. Även materialvalet har betydelse. En annan kille i Gbg byggde sin vägg i 22 mm spånskiva för maximal styvhet. En del får instruktioner att bygga i flera lager gips. Jag som har stenhårda betongväggar överallt fick instruktioner att bygga i 19 mm spånskiva för att det inte ska bli alltför stumt.

Tre pall med grejer från Svanå Akustik har anlänt såhär långt och jag väntar ytterligare en pall idag. Väggen kommer då att bestå av 2 st V4:or, 4 st vingar 2 st TP600 och 1 st PC1200.

Posted

Syndigt svart... :)

Kör hårt! När du är klar så kommer du säkert att vara nöjd med resultatet.

Jag kan förstå att man dämpar bort en puckel som finns i frekvensgången.

Men vad gör man åt frekvenser där det finns en dip? Sätter man in något som har resonans på den frekvensen då? Men hur går det med efterklangtid?

Pucklar och dippar hänger ihop, en kraftig puckel ger en dipp någon annanstans. Tar man bort puckeln är det sannolikt att en del av dippen också försvinner. Matts eller Engelholm kan säkert förklara bättre.

Ta en titt på denna bild:

kielet.gif

Bilden representerar en rum med 4 frekvenser, överst är lägsta frekvensen och sen dubblas frekvensen för varje ny graf. Låt mig nu få prata i termer av "hopprep"! :D

En peak är där hopprepet är högst och lägst, en dipp är där hopprepet är nollat och båda går igenom 0-linjen. Tittar man t.ex. på graf nr 2 uppifrån så ser man 2 peakar och 3 (!) dippar (ute vid kanterna också). Om vi sätter lyssningspositionen 1/4-del ut i rummet får vi en peak, sätter vi den 1/2-vägs ut får vi en dipp.

Lösningen på problemet är att dämpa bort peaken - då försvinner dipen också.

Förståeligt? :blush

Tre pall med grejer från Svanå Akustik har anlänt såhär långt och jag väntar ytterligare en pall idag. Väggen kommer då att bestå av 2 st V4:or, 4 st vingar 2 st TP600 och 1 st PC1200.

TP600 är favoriterna! :mm:

Levererade Tp600 till en kund vilket slutade med att vi bara satt å tittade på dessa monster. Ja å sen lyssnade vi en del också! ;):mm:

Posted
Ta en titt på denna bild:

kielet.gif

Bilden representerar en rum med 4 frekvenser, överst är lägsta frekvensen och sen dubblas frekvensen för varje ny graf. Låt mig nu få prata i termer av "hopprep"! :D

Detta är ett mycket vanligt och illustrativt sätt att åskådliggöra "stående" (ljud-)vågor med "bukar" (där ljudet är maximalt) och "noder" (där det är tyst) :app:

Tyvärr är verkligheten annorlunda då ljudet är en "longitudinell" vågrörelse som består av förtätningar och förtunningar till skillnad från en "transversal" vågrörelse där en punkt på vågen "guppar" upp och ned medan den fortskridande vågen rör sig framåt. Det vanligaste exemplet på en transversal vågrörelse är vattenvågor men även elektromagnetiska vågor är transversala.

- För att åskådliggöra en longitudinell stående våg måste man använda sig av en animering (Java-applet):

http://www.physics.smu.edu/~olness/www/05f...pipe-waves.html

Välj "both sides closed" för att simulera ett rum ;)

Posted
- För att åskådliggöra en longitudinell stående våg måste man använda sig av en animering (Java-applet):

http://www.physics.smu.edu/~olness/www/05f...pipe-waves.html

Väldigt illustrativt, men inget för en astigmatiker :unsure:

Lösningen på problemet är att dämpa bort peaken - då försvinner dipen också.

Dipparna försvinner, men ofta verkar det som att det vore bättre om man kunde "ta från de rika och ge till de fattiga".

Alltså få en jämn efterklang och inte bara ta bort och ta bort. De flesta högtalare spelar bättre ihop med rummets efterklang, tycker jag.

Ibland verkar det som att man skär för mycket så att man sitter där och bara lyssnar på direktljud.

Posted
Förståeligt? :blush

Med bilden blev det lätt som en plätt.

Peak eller dip, det handlar bara om var på "hopprepet" man råkar hamna.

Posted
:

Dipparna försvinner, men ofta verkar det som att det vore bättre om man kunde "ta från de rika och ge till de fattiga".

Alltså få en jämn efterklang och inte bara ta bort och ta bort. De flesta högtalare spelar bättre ihop med rummets efterklang, tycker jag.

Ibland verkar det som att man skär för mycket så att man sitter där och bara lyssnar på direktljud.

Jag kan inte annat än hålla med dig för detta är helt och hållet syftet och målet.

Svanåmetoden, som denna tråd refererar till, handlar om att lyssna till direktljud + en lagom portion rumsefterklang.

Posted

Då bygget var i stadiet på senaste bilden så kom Matts på ett återbesök för en ny mätning. Två timmar höll vi på och justerade V-6:or, öppnade och stängde slitsar i väggen, bar omkring en sub och provspelade med den i olika placeringar, skärmade av ett hörn, mm. Mätresultatet från detta besök såg ut såhär.

00000005.jpg

Att jämföra med utgångslägets mätning

00000003.jpg

Besöket slutade i nya bygginstruktioner, mycket var bra och kunde göras permanent, en del annat fick ändras och kompletteras. Det ska bli spännande att framöver göra ännu en mätning och se vad mer som hänt.

Matts får gärna förklara vad vi ser men vad jag förstår så är det första resultatet väldigt lovande. Vi har i detta läge inte helt kommit åt 27 hertzaren även om den kapats en del. Däremot har väggen i detta skede i mångt och mycket löst alla andra problem. En positiv effekt var tex att man nu kan lyssna vid bakväggen bakom soffan utan en massa störande bummel så lyssningsplatsen är nu bakflyttad en meter.

Posted (edited)

här ser vi en hisnande berg och dalbana kurva före åtgärd, mätt i gamla sweetspot

blev tvungen att fota av resltatet med osärpa som följd

euph016.jpg

Planen under året är att den nya framväggen ska ta hand om den första axiella noden strax under 30 Hz samt med hjälp av de nya Wingarna .TP 600 samt PC 1200 modulen i mitten även absorbera mellan 100-250 Hz samt att diffusera däröver Ett av mina nya akustiktak fick till uppgift att hålla den kraftiga 80 Hz resonasen i schack

Inför demodagarna valde vi att framväggen tunas bredbandigt ta hand om allt under 80 Hz

Detta medförde att efterklangen halverades . 80 Hz peaken försvann samtidigt som 27 Hz sänktes med ca 6dB

detta med förde också att 50 Hz fick plats i rummet

euph017.jpg

Detta Robin Hood ingrepp kan ingen dsp i världen göra om eftersom den inte kan ge till de fattiga

Framväggen sänkte rummets Q-värde även under 30 Hz , därmed kunde sweetspot flyttas 1m bakåt med detta resultat

euph019.jpg

Edited by SMT
Posted

Jo det är en enorm skillnad på valvet efter ombyggnaden. Det märks tydligt då man talar och än mer då man spelar musik.

Distributören VälLjud, Alf och Henrik besökte mig i fredags och dom har tidigare haft en demodag i valvet. Dom kunde konstatera att det låter klasser bättre nu mot förra gången och jag trodde aldrig dom skulle åka i fredags. Henrik ville bara spela en platta till , och en platta till osv….

Väggen har en profil som går in och ut, TP600 är riktigt djupa men även PC1200 är svängd. Såhär ser väggen ut i profil

00000006.JPG

Och såhär ser det hela ut framifrån

00000001.JPG

Helgens demodagar med ESA, Abrahamsson Audio och Enerr kommer att ske under dessa förhållanden. Nästa vecka fortsätter bygget. Då ska ett diffusortak monteras och framöver ska vingar placeras bakom sweetspot och vid ena sidoväggen där MBL riggen står.

Posted

Har haft demodagar i nya rummet i helgen och det funkar riltigt bra. för första gången har kritiken varit att det varit för lite bas ;)

Vi spelade på dipoler och dom har inte samma fysiska basåtergivning som "lådhögtalare" så jag tror nog det ska finnas bas så det räcker. Väntar nu på leveransen av taket för att ta det hela ännu ett steg framåt.

Posted
Har haft demodagar i nya rummet i helgen och det funkar riltigt bra. för första gången har kritiken varit att det varit för lite bas ;)

Vi spelade på dipoler och dom har inte samma fysiska basåtergivning som "lådhögtalare" så jag tror nog det ska finnas bas så det räcker. Väntar nu på leveransen av taket för att ta det hela ännu ett steg framåt.

Verkligen kul!

Har du tjuv-testat med nån annan högtalartyp än dipoler? Har du kunnat hålla dig? ;)

Posted

1785-0-shopw-39099b.jpg

Ola utvärderar innan demodagarna börjar. Jag får passa på att tacka alla besökare och ett stort tack till Matts för att detta är den mest välljudande demoeventen såhär långt.

• 1 month later...
Posted

Sommaren närmar sig sitt slut, verksamheten är igång igen och likaså byggprojektet i valvet. Ett nytt tak har monterats - Golden Horn från Svanå Akustikmiljö har monterats på spånskiva som satts upp i taket.

00000008.jpg

Nu väntar jag bara på leveranser av "Vingar" som ska vara bakom lyssningspositionen och på ena sidoväggen. därefter ska Matts komma och göra en slutlig mätning och finjustering av alla helholtzfällor. Då det är gjort ska slutfinish med lister och färg göras.

00000007.jpg

Posted

Jag måste få fråga en sak jag inte riktigt förstår. Kan man i dessa "Svanå" rum ställa in vilka högtalare som helst samt placera dem lite som man tycker eller finns det en given placering från början?

Tycker mig ofta se att högtalare i dessa rum fortfarande står halvt ute i rummet som man ofta placerar när bas och andra otrevligheter gör sig påminda i mer ordinära rum, varför då? Och får man inte en bättre basrespons och timing om tex. högtalaren står närmre en bakvägg nu när rummet ändå är "tuned" att var frekvensrakt?

Det blev lite mer än en fråga men kan någon svara på dom vore det kanon.

Mvh/Danne.

Posted (edited)
Jag måste få fråga en sak jag inte riktigt förstår. Kan man i dessa "Svanå" rum ställa in vilka högtalare som helst samt placera dem lite som man tycker eller finns det en given placering från början?

Tycker mig ofta se att högtalare i dessa rum fortfarande står halvt ute i rummet som man ofta placerar när bas och andra otrevligheter gör sig påminda i mer ordinära rum, varför då? Och får man inte en bättre basrespons och timing om tex. högtalaren står närmre en bakvägg nu när rummet ändå är "tuned" att var frekvensrakt?

Det blev lite mer än en fråga men kan någon svara på dom vore det kanon.

Mvh/Danne.

Hejsan Danne

Placering av högtalare är ett komplext ämne men om vi börjar att titta på de lägre frekvenserna så sänker Svanå konceptet i 3 steg rummets Q-värde genom att minimera rumsresonanserna

Detta medför att rummets inverkan på lyssningen minimeras ( dämpas inte de axiella resonanserna tidsmässigt så ligger de kvar och maskerar främst mellanregistret samtidigt som de slår an falska bastoner ) vilket leder till en friare högtalar placering eftersom det ofta är pga ojämnbas som man flyttar runt högtalarna

Eftersom de flesta högtalare strålar i halvrymd vid höga frekvenser och helrymd vid låga, så måste de ha ett baffelstöd inbyggt. Detta är olika stort beroende på princip och var högtalartillverkaren vill att högtalaren ska stå i rummet

En dipol tex måste ha minst 6 dB mer output i basen än övriga register, annars så är den beroende av rumsresonanser för att ha rak frekvensgång i sweetspot

Detta gäller också andra högtalartyper som ska placeras en bit ut i rummet om de inte har aktiv bas

Level 1-2 är fullt tillräckligt för att komma tillrätta med de flesta rum, (level 2 fodrar ett dedikerat rum)

I de unika Level 3 rummen så kan du stå i ett hörn och avnjuta samma tighta bas som i sweetspot Detta tillsammans med SMT diffusor moduler så har du för första gången en helt transparant lyssningsmiljö där det är möjligt att spela in och spela upp en musikhändelse utan att rummet färgar (första smakprov finns att avlyssna hos Marten Design av ett sexmanna band ) Leif har också ett stort försprång före andra högtalar konstruktörer på världsmarknaden, då rummet avslöjar minsta förändring i konstruktionen

Uppåt i frekvens har alla högtalarkonsrtuktioner olika powerrespons (spridning ) där de med jämnast frekvenmässiga spridning är mest lättplacerade, samt med hjälp av SMT konceptet transformerar lyssnaren till 10 raden i konserthuset . Jämn powerrespons medför också att ordet spot i sweetspot får tas bort

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com

Edited by SMT
Posted

Tack för ett mycket bra svar!

Eftersom de flesta högtalare strålar i halvrymd vid höga frekvenser och helrymd vid låga, så måste de ha ett baffelstöd inbyggt. Detta är olika stort beroende på princip och var högtalartillverkaren vill att högtalaren ska stå i rummet

En dipol tex måste ha minst 6 dB mer output i basen än övriga register, annars så är den beroende av rumsresonanser för att ha rak frekvensgång i sweetspot

Så det spelar nästan ingen roll då vart jag placerar mina högtalare om jag bara håller mig inom högtalartillverkarens intruktioner om placering. Men hur vet jag att tillverkaren har "mätt" sina högtalare rätt så att baffelstödet är i korrekt nivå? Vet att en del tillverkare mäter sina högtalare i "ljuddöda" kamrar och förutsätter då att dessa mäter korrekt men vad är garantin för det.

Jag vet inte ifall jag halkar runt på lite tunn is men ibland läser jag om att de som lyssnat i level 2-3 rum kan uppleva en aning tunn/svag bas och undrar då om det kan bero på att högtalaren egentligen borde ha ett större baffelstöd för att låta starkt i basen? Kan då dessa högtalare missgynnas i "svanå" rum? Känns lite som om jag blandar ihop utrycken också. :unsure:

Förklara gärna med överseende med det i sådana fall :icon_smile_clown:

Tack på förhand.

/Danne.

Posted (edited)
Tack för ett mycket bra svar!

Så det spelar nästan ingen roll då vart jag placerar mina högtalare om jag bara håller mig inom högtalartillverkarens intruktioner om placering. Men hur vet jag att tillverkaren har "mätt" sina högtalare rätt så att baffelstödet är i korrekt nivå? Vet att en del tillverkare mäter sina högtalare i "ljuddöda" kamrar och förutsätter då att dessa mäter korrekt men vad är garantin för det.

Jag vet inte ifall jag halkar runt på lite tunn is men ibland läser jag om att de som lyssnat i level 2-3 rum kan uppleva en aning tunn/svag bas och undrar då om det kan bero på att högtalaren egentligen borde ha ett större baffelstöd för att låta starkt i basen? Kan då dessa högtalare missgynnas i "svanå" rum? Känns lite som om jag blandar ihop utrycken också. :unsure:

Förklara gärna med överseende med det i sådana fall :icon_smile_clown:

Tack på förhand.

/Danne.

Hej Danne

(Även om Du skrev en fråga till Matts, så lägger jag mig i ;) )

Vad gäller frekvensgången på högtalare så är det ju också en "smaksak" från tillverkarens sida. Vissa tillverkare kan ex ha en dB-höjning om runt +6-9 dB i det lägre registret jämfört med övriga frekvenskurvan (rätt eller fel), och detta säkerligen utan större hänsyn till individuella lyssningsrum?! Alla lyssningsrum mäter och "spelar" annorlunda, beroende på ex; rumsmått, volym, lyssningsposition, vägg-/golvmaterial, inventarier i rummet etc etc så det är i stort en omöjlighet för en tillverkare att fullt ut kunna ta hänsyn till det vad gäller rekommendation till placering. En "grov" rekommendation kan bara ges runt placering. Eget tycke och smak får slutligt avgöra. Har Du provat att kraftigt flytta runt Dina egna högtalare, och märkt skillnader?

Vad gäller "kammare" så är det ju inte många av oss som sitter och lyssnar i en liknande, (tack och lov för det är inte mycket "liv" i musiken i en sådan). Att uppnå en "rak" frekvenskurva i en kammare är ju en sak, en annan är att ha en någorlunda "rak" frekvenskurva i ett normalt lyssningsrum i hemmiljö.

Det vanliga i hemmiljö, nästan oavsett högtalare är att man får svängningar både upp och ner (rumsförstärkningar samt utsläckningar) i de nedre registren, och utöver detta i många fall problem med höga och olika efterklangstider. Det är den sistnämnda delen, som kanske ställer till mest problem för upplevelsen av musiken när öra/hjärna skall tolka signalerna som kommer. Frekvenskurvan i sig är "mindre viktig" för själva upplevelsen. Det basen gör här är att "maskera" och lägga "filter" för de känsliga mellan-/diskant-registren, som bla bistår med information om rumsakustik, närvaro och position på de olika källorna i materialet.

Vad gäller upplevelse av level 2-3 så "slår jag härmed in en dörr" ;) , är de som Du refererar till vana att lyssna till en "riktig" och "rätt" spelande bas sett till hela musikupplevelsen? Tanken med ett level 2-3 rum är heller inte att basen ex skall låta eller spela "starkt", utan balanserat "rätt" till ett flertal olika parametrar, och när den gör det så ökar den totala musikupplevelsen i form av parametrar som ex djup, perspektiv, positioner, dynamik sett till hela registret etc. Det ger en känsla av att vara "där" vid inspelningen, och uppleva det hela såsom ex inspelaren hade tänkt sig det hela.

Basen påverkas ju också i ett level 2-3 rum enligt Helmholtz-principen, vilket ju också gör att man kan ställa in basen enligt eget tycke och smak. Den sista delen är kanske en sanning med modifikation framför allt vad gäller level 3 rum och sett till SvanåMatts själv :) (Matts blir nog inte glad över om man själv har ställt om sina v4/v6, och fått fram en mycket kraftig bas som till följd inte mäter bra sett till tidigare nämnda parametrar...).

Vad gäller att flytta ut högtalarna i rummet, så förstärks upplevelsen av ljudbilden i form av bättre djup och positioner.

Du nämnde "-missgynnas" runt en högtalare.

Jag kan nämna ett experiment för Dig som exempel.

Jag har två par högtalare, det ena paret är ca 10 ggr dyrare än det andra paret (det billigare paret normalt i vardagsrummet och det dyrare normalt i mitt "nästan" level 3-rum).

Byter jag plats på dessa två högtalare, så får det till följd att det billigare paret spelar totalt sett bättre än det dyrare paret sett till i stort alla parametrar. Detta även om jag också flyttar med och spelar på det billigare parets allt i ett stereoanläggning och kör ex "lampsladdar" som kablage!!

Edited by Joacim