Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 Om du får samma kraft och dynamik i pukslagen via dina 1.6 som jag hörde i Konserthuset så är du bara att gratulera. Jag får det inte och jag tyckte inte att Audionord fick det heller när de demade 20.1 på Sheraton. Nä samma kraft är det kanske inte. Men det ger mej samma intryck. Dvs jag upplever inte att jag saknar något i det avseendet. Quote
gcs Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 I konsertsalen upplever jag ju hur tex pukslag studsar runt i hela lokalen. Hemma hör jag bara hur pukslagen studsar runt bortom högtalarna. Det är väl inte kul att höra hur ljudet studsar runt mot väggar och pelare i konsertsalen. Här hemma hör jag pukslagen en gång inte mer och utan några studsar. Det är precis som det ska vara. Bastrumman som är den som ska kännas i kroppen under en konsert ska man också känna i kroppen när man lyssnar hemma. Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 (edited) Det är väl inte kul att höra hur ljudet studsar runt mot väggar och pelare i konsertsalen. Här hemma hör jag pukslagen en gång inte mer och utan några studsar. Det är precis som det ska vara. Bastrumman som är den som ska kännas i kroppen under en konsert ska man också känna i kroppen när man lyssnar hemma. Om vi talar om realism, och pukslagen studsar runt i verkligheten, så skall de rimligen göra det även hemma. Men den spatsiella aspekten kanske inte är så väsentlig för illusionen av realism? PS Ofta tycker jag att bastrumman känns mer i kroppen hemma än i konsertsalen. Tyvärr. Edited June 6, 2010 by Strmbrg Quote
Bebop Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Tja, prestige är - som jag ser det - inget ovanligt. Var tvungen att slå upp prestige ... "Heder, status och rang i ett kollektiv", säger Wikipedia. Andra får avgöra om jag "och andra" drivs av detta, men jag har en något annorlunda självbild. Jag började med hifi kring 1968 då jag satte ihop två gamla radioapparater (rör) med en Philips plastgrammophon med "stereostift", som det hette då. Kring 1971-72 började jag köpa den relativt nya HiFi Musik. Parallellt med detta växte ett genuint musikintresse och skivsamlande. Detta har jag hållt på med sedan dess och intresset har inte minskat över åren. Tvärtom. Det är lika roligt idag som då. T o m ännu roligare, inte minst genom alla bekanta jag träffat under åren av likasinnade, inte minst via Euphonia. Vi träffas hemma hos mig, i Malmö, i München, Köpenhamn, Göteborg, Åstorp, Uppsala, Kristianstad, Stockholm, Montreal ... i butiker, på mässor och på krogar ... Och inte vid något tillfälle kan jag erinra mig att någon suttit och skrävlat om vad saker kostar eller att någon framhäver sig över att vara bäst för att anläggningen kostat mest (jo kanske någon gång). Däremot är det många förklaringar om varför man valt det man har, frågor och tips om hur det kan bli bättre. Det är så ett intresse delas. De som bekymrar sig mest om vad saker kostar är snarare dom som står vid sidan om och skakar på huvudet. De delar helt enkelt inte vårt intresse och det är väl OK utan att man skall behöva döma ut gruppen som prestige-nissar. Du har inte tänkt tanken att vi rent av har ett genuint musik, hifi och high-end intresse. Det kanske är så enkelt. Om jag drivs av något är det snarare en tävlingsinstinkt gentemot mig själv, att hela tiden få till det bättre. Den jakten är både prestige- och kompromisslös. Däremot kan ekonomin vara begränsande. Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 (edited) QUOTE (Strmbrg) Sen är det ju en massa pretige hos somliga. Det är angeläget att bevisa sin goda smak, sina höga krav och sin fina hörsel. Är det Bebop och plundin (eller mig) du tänker på, Strmbrg? Kom just på en sak jag glömde fråga förut: Varför angav du just Bebop och Plundin och dig själv? Edited June 6, 2010 by Strmbrg Quote
Almen Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Kom just på en sak jag glömde fråga förut: Varför angav du just Bebop och Plundin och dig själv? Eftersom Bebop och plundin var de jag läste i tråden som tydligast argumenterade emot dig, och eftersom du och jag har haft diskussion om liknande saker tidigare. Om man har en nätdiskussion med någon man aldrig träffat, som inte känner en och inte har en aning om ens preferenser och de val man gör så känns det inte så meningsfullt att diskutera vidare när man blir avfärdad på det sättet. Du har tidigare varit mer antydande och bortglidande, men här var du tydlig. Tack för det. Quote
diesel Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 (edited) Är det inte så att Strmbrg trampade lite på en öm tå hos ”apparat nissarna” i och med denna tråd? Diskussionen irrar med en gång i väg mot att det är fel på hans högtalare/anläggning osv. Om man håller sig till ämnet så tycker jag det är klockrent, han påtalar något som är uppenbart men som många inte bryr sig så mycket om. Kanske framför allt gällande klassisk musik då det alltid går att byta skiva för ett visst stycke. Har man en i botten bra anläggning (där kan vi ha olika uppfattningar och nivåer osv.) så är det inspelningen som har klart störst påverkan inte någon ny apparat. Man optimerar för sina fåtal "hifi" skivor när man faktiskt skulle kunna nå ett skyhögt bättre resultat med att byta skiva. Framför allt när man envisas med att ha en "dålig" inspelning som referens. Tror detta är väldigt vanligt bland folk som har ett "apparat" hifi intresse istället för ett musik intresse med hifi. Vad det gäller klassisk musik tycket jag inte det är så svårt att hitta bra inspelningar, kolla i Penguins guide och titta på kända skivmärken så brukar det bli bra. Detta är inte så enkelt om man lyssnar på Pop/Rock men även där kommer remaster tjosan hit och dit som faktiskt kan "revolutionera" ljudet. CBS master works som du lyfte som ett exempel har jag bara hört bra inspelningar av. Edited June 7, 2010 by diesel Quote
Bebop Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Är det inte så att Strmbrg trampade lite på en öm tå hos ”apparat nissarna” i och med denna tråd? Diskussionen irrar med en gång i väg mot att det är fel på hans högtalare/anläggning osv. Om man håller sig till ämnet så tycker jag det är klockrent, han påtalar något som är uppenbart men som många inte bryr sig så mycket om. Kanske framför allt gällande klassisk musik då det alltid går att byta skiva för ett visst stycke. Apparatnisse var det ja ... Tror faktiskt att jag är mer musiknisse än apparatnisse. Det enda jag reagerade på var följande rad: name='strmbrg'] Jag kan inte påstå att jag upplever mer djupbas då jag besöker en konsertsal än då jag lyssnar hemma. Möjligen om jag spelar orgelmusik. Men det brukar jag inte göra så ofta. Det är inget fel på Maggisarna, dom är t o m förbannat bra med en härlig lätthet i ljudet. Men det är ingen djupbashögtalare, vilket ju även Hasse konfirmirar (som också har Maggisar). That's it, man! Man behöver inte göra långa inlägg för döpas om till apparat- och prestigenisse. Det tar sig ... väntar med spänning fram emot nästa namn. Vad sägs om rörskalle? Quote
Almen Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Man behöver inte göra långa inlägg för döpas om till apparat- och prestigenisse. Det tar sig ... väntar med spänning fram emot nästa namn. Vad sägs om rörskalle? Japp, så kan jag bli trissebög. Quote
Ekman Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Tycker nog den gode Strmbrg gör precis samma sak som han ibland anklagar andra för fast åt andra hållet, har satt prestige i att vara prestigelös och på något sätt helt oberoende av alla de saker som du irriterar dig på hos oss andra, frågan är bara om det inte blir dubbelt fel istället? Quote
Bebop Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Undrar vad som egentligen är dåligt i sammananget. Den som sätter apparaterna i förgrunden eller de som sätter musiken främst och vem är det som dömmer?. En analogi är att jämföra en som är mer intresserad av bilar än av att köra... Men det blir kanske för mycket OT. Quote
new order Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 (edited) Japp, så kan jag bli trissebög. Om man gillar transistorer då?Transistit? Nä.Den var dålig. Edited June 7, 2010 by new order Quote
Timbre™ Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Är vaxet den oftast begränsande faktorn? Dagens skivutbud erbjuder ju ett så brett spektrum av kvalitetsnivåer att det kan sluta hur som helst... För att ta några exempel jag känner till, så kan en slumpvis utvald CD ur serien MOTOWN HITS OF GOLD knappast få någon anläggning i världen att skapa njutbara lyssningsstunder. Frågan är om det inte blir värre ju mer avslöjande utrustningen är... Vänder vi på steken, så finns det en rad skivbolag som ger ut kvalitetsinspelningar och visst kan återgivningen variera med anläggning och rum men under normalt fungerande omständigheter blir det oftast njutbart. Däremot kan jag ha väldigt svårt för live-framträdanden och hur skönt var det inte att komma hem och repetera Richard Bona på öronvänlig volym efter en amplitudexaggererad kväll på Nefertiti... Listan på seriösa bolag kan göras lång. Quote
Strmbrg Posted June 7, 2010 Author Posted June 7, 2010 Man kanske kan säga, att den största förvrängningen sker i processen fram till och med skivan? De senare leden överför nog informationen med en betydligt mindre förvrängning. Nu talar jag om alla kategorier fel, inte bara distorsion. Jag menar, perspektivistiskt kan det låta förbaskat bra, förvisso. Men det är ju ändå alltid väldigt långt från hur man upplever musiken i konsertsalen. Quote
PL300 Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Dagens skivutbud erbjuder ju ett så brett spektrum av kvalitetsnivåer att det kan sluta hur som helst... För att ta några exempel jag känner till, så kan en slumpvis utvald CD ur serien MOTOWN HITS OF GOLD knappast få någon anläggning i världen att skapa njutbara lyssningsstunder. Frågan är om det inte blir värre ju mer avslöjande utrustningen är... Vänder vi på steken, så finns det en rad skivbolag som ger ut kvalitetsinspelningar och visst kan återgivningen variera med anläggning och rum men under normalt fungerande omständigheter blir det oftast njutbart. Däremot kan jag ha väldigt svårt för live-framträdanden och hur skönt var det inte att komma hem och repetera Richard Bona på öronvänlig volym efter en amplitudexaggererad kväll på Nefertiti... Listan på seriösa bolag kan göras lång. Jo det är klart att det blir värre ju mer avslöjande utrustningen är men jag uppfattar det som olika inställningar hos olika märken, till det begränsade. En del belyser "hör vilken dålig inspelning" och en del mer "okej det här är det mesta jag kan få ut av inspelningen så håll till godo" Så självklart kan inspelningen vara en flaskhals men ibland är det en faktor man inte kan välja bort så jag tycker det är en faktor man man får räkna med tyvärr eller välja bort viss musik vilket motsträvar hela poängen till att man började med detta intresse! Jag och kompisen var på spontanbesök i en känd butik i Göteborg en gång där ägaren förklarade att han kunde inte dema nått rockigt för att det inte finns några bra rockinspelningar!, och då tycker jag man förlorat något på vägen! Blir jag statsminister så kommer jag förbjuda nyinspelningar med bristande kvalite´ :Shame On You: men till dess är det en faktor man får leva med emellanåt! Quote
Almen Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Om man gillar transistorer då?Transistit? Nä.Den var dålig. Haha, ja ganska. Men jag menade trissa som i transistor, alltså. Quote
diesel Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Haha, ja ganska. Men jag menade trissa som i transistor, alltså. Nej Transa .......................... Quote
DrT Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Apropå inspelningskvalitet och anläggningskvalitet; Faith No More - "Angeldust" på Mobile Fidelity är en väldigt kräsen skiva(LP) som inte alls låter bra på en sämre anläggning och/eller i sämre rumsakustik, men vid uppgradering av anläggning/rum så kan ljudet öppnas upp på ett helt nytt sätt... Men surt sa räven när en bra skiva inte låter bra hemma i den egna anläggningen, då spritter det i uppgraderingsnerverna Quote
diesel Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Apparatnisse var det ja ... Tror faktiskt att jag är mer musiknisse än apparatnisse. Det enda jag reagerade på var följande rad: Det är inget fel på Maggisarna, dom är t o m förbannat bra med en härlig lätthet i ljudet. Men det är ingen djupbashögtalare, vilket ju även Hasse konfirmirar (som också har Maggisar). That's it, man! Man behöver inte göra långa inlägg för döpas om till apparat- och prestigenisse. Det tar sig ... väntar med spänning fram emot nästa namn. Vad sägs om rörskalle? Tycker det är lite tråkigt när man tar citat lite så där halvt ur sitt sammanhang. Hela inlägget hänger ihop. Apparatnisse är inte något negativt utan mitt sätt att försöka sätta ord på en viss typ av HiFi ”nisse”. Beskrivningen kommer ursprungligen från Radiolagret, epitet har jag dock hittat på själv. Visst kan en hel del medge att blinkande dioder och glödande rör i sig frestar er att ”uppgradera”. Quote
Bebop Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Visst kan en hel del medge att blinkande dioder och glödande rör i sig frestar er att ”uppgradera”. På mina VTL monoblock och försteg syns inga rör utifrån och det har ännu inte lockat mig till byte. Totalt sitter där 20 rör men man måste skruva av chassit för att se dom. Ljudet först! För övrigt är jag ingen vän av blinkande dioder och framför allt inte blå, ännu mindre blåa displayer. För övrigt tar jag inte så allvarligt på vare sig apparat- eller prestigenisse. Därav min lustifikation med "rörskalle" Det är bara att simma lugnt, Diesel. Quote
diesel Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 För att återgå till ämnet vill jag ge exempel ur verkligheten. Beethovens 9 symfonier. Jag har Karajans alla tre DG cykler och den digitala 80-talaren är inte riktigt ljudmässigt lyckad. Byter jag till någon av de andra två så låter det helt enkelt bättre. Den som låter bäst är 60-talaren som är remastrad någon gång på mitten av 90-talet. Skivvalet påverkar alltså ljudet. Quote
Timbre™ Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Skivvalet påverkar alltså ljudet. Många gånger mer än man vare sig önskar eller tror när det gäller återutgivningar... Quote
plundin™ Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Skivvalet påverkar alltså ljudet. Det är väll självklart! .. Men är det en större flaskhals än något annat. Ok, om man spelar sina skivor oreflekterat och tror att alla inspelningar genom historien har "samma" ljudkvalitet då kan det synbart vara en flaskhals. Men när man kommer till insikten att det finns fler eller minst lika metoder att spela in musik på som det finns högtalarkonstruktioner så är det lättare att vara förlåtande. Sen får man fråga sig vad som är viktigast; hur det låter eller musikupplevelsen, inte sällan sammanfaller dessa storheter (i alla fall när det gäller klassisk musik).. För mej är alltid musikupplevelsen prioritet ett! Min utgångspunkt är att anläggningen skall tjäna inspelningen (inte tvärt om), om man inte gillar det som finns där får man väll hitta alternativ! Finns det inga alternativ får man väll (gud förbjude) kolla på TV i stället... /ptr Quote
diesel Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Det är väll självklart! .. Men är det en större flaskhals än något annat. Ok, om man spelar sina skivor oreflekterat och tror att alla inspelningar genom historien har "samma" ljudkvalitet då kan det synbart vara en flaskhals. Men när man kommer till insikten att det finns fler eller minst lika metoder att spela in musik på som det finns högtalarkonstruktioner så är det lättare att vara förlåtande. Sen får man fråga sig vad som är viktigast; hur det låter eller musikupplevelsen, inte sällan sammanfaller dessa storheter (i alla fall när det gäller klassisk musik).. För mej är alltid musikupplevelsen prioritet ett! Min utgångspunkt är att anläggningen skall tjäna inspelningen (inte tvärt om), om man inte gillar det som finns där får man väll hitta alternativ! Finns det inga alternativ får man väll (gud förbjude) kolla på TV i stället... /ptr Tycker du missar poängen. Hade jag envisats med att tweka anläggningen efter den ganska tråkiga digital inspelningen från tidigt 80-tal så hade jag suboptimerat. I detta fall när jag är nöjd men min anläggning så är det bara att välja en annan skiva för att höja upplevelsen. Alltså är det skivan som är flaskhalsen. Shit in shit out …………. Jag upplever att många faktiskt sitter och optimera sin anläggning efter något sunkig black sabbat skit skiva (hehe)….. Quote
plundin™ Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Jag upplever att många faktiskt sitter och optimera sin anläggning efter något sunkig black sabbat skit skiva (hehe)….. Men då är ju grundproblemet att dom bara optimerar med en skiva (eller några få), jag menar att man måste kompromissa med att optimera med mängder av olika skivor! Så enligt min doktrin är inte inspelningen problemet/flaskhalsen, utan hur "du" eller "ni" väljer programmaterial att optimera med! Men visst, du har en poäng, har man ett på tok för begränsat programmaterial tillgängligt så är chansen att man hamnar fel betydande! /ptr Quote
PL300 Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Tycker du missar poängen. Hade jag envisats med att tweka anläggningen efter den ganska tråkiga digital inspelningen från tidigt 80-tal så hade jag suboptimerat. I detta fall när jag är nöjd men min anläggning så är det bara att välja en annan skiva för att höja upplevelsen. Alltså är det skivan som är flaskhalsen. Shit in shit out …………. Jag upplever att många faktiskt sitter och optimera sin anläggning efter något sunkig black sabbat skit skiva (hehe)….. Tror du tog fel exempel där eftersom jag har hört en förvånadsvärd bra inspelning av just Black Sabbath (tidigt 80-tal) på demo, prova Twisted sister- stay hungry om du vill ha riktig degig inspelning! Men om man har så smal musiksmak så man bara ställer in anläggningen efter Black Sabbath så är det väl det man vill lyssna på och då är det väl inte fel och suboptimera? Sen har jag svårt och tro att det finns många som är intresserade av hifi och twekande och sammtidigt inte intresserade av inspelningkvalite´! Jag tror placering av högtalare och lyssningsrum är större flaskhalsar! Jag har ett gäng olika inspelningar av Greig och den versionen jag gillar bäst är av Karajan, den bästa inspelningen är dock med Göteborgs symfoniorkester (Deutsche Grammophon) så det gäller och ta fram själen i musiken också! Quote
conan Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Jag upplever att många faktiskt sitter och optimera sin anläggning efter något sunkig black sabbat skit skiva (hehe)….. Sabbaths första plattor (Swirl label) låter bra och är helt rätt att optimera sin anläggning efter. Fast de är ju å andra sidan inte sunkiga. Quote
diesel Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Sabbaths första plattor (Swirl label) låter bra och är helt rätt att optimera sin anläggning efter. Fast de är ju å andra sidan inte sunkiga. Viste att det skulle ta fart med detta exempel, Personligen tycker jag det är ganska töntig musik därför retar jag er lite Quote
calm Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Självklart är det så att det är skillnad på ambitioner när det gäller inspelningar och inspelningar, både musikaliskt och inspelningsmässigt. De stora skivbolagen verkar mer att satsa på kvantitet för den stora massan av lyssnare som kanske varken är tillräckligt intresserad av vare sig musikalisk kvalitet eller inspelningsmässigt. Musik blir en förbrukningsvara med kort hållbarhet och har ett mer underhållningsvärde för stunden och mindre en tankeväckande upplevelse och inlevelse med djup. Detta skrivet mer som en yvig generalisering, men något uns av sanning ligger nog i påståendet. Å andra sidan finns det små producenter av smal musik som ser som sin livsgärning att sprida en högkvalitativ men kanske mer inriktad på kvalitet i utförande och komposition. Musik som kanske inte är så trallvänlig men som säger mer och ger mer på sikt. Eftersom jag i tråden "Den moderna jazzens utveckling" velat beskriva en utveckling av jazzen efter "The Golden Era" så kan jag konstatera att den utvecklingen ligger på en mängd små aktörer som med förhållande små medel kan producera alster som når bra kvalitativahöjder. Ett bolag som omedelbart träder fram är ECM med grundaren Manfred Eicher. http://en.wikipedia.org/wiki/Manfred_Eicher En portalfigur för utveckling av denna musikform, som också hållt den inspelningsmässiga kvaliteten högt genom bl.a. de inspelningar som gjort under ledning av Koungshaug i Rainbow Studio i Oslo. Genom ett envist strävande till att göra denna musik tillgänglig så har han lyckats över hövan. Här tror jag att inspelningskvaliteten är så god att det finns få som överträffar den som genomsnitt betraktat över en längre tidsperiod. Sen finns höjder och dalar som i allt annat. När jag lyssnar i olika system på denna musik finner jag olika nya element som jag inte hört tidigare om ribban är högt satt vad gäller utrustning. Jag tror att dessa inspelningar gillas av de flesta dock har jag förstått att det finns de som tycker att de är lite för ljusa, men för mig är detta helt ok. Så hoppet finns att vi även fortsättningsvis kan njuta både av musiken och våra anläggingar! Quote
benke Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Inte rummet eller prylarna. Vad säger ni? Är vaxet den oftast begränsande faktorn? Är de bästa vaxen i din samling verkligen så "bäst" att de även förtjänar att kallas bra? Hej! Denna fråga om ljudåtergivningen från en ljudupptagning är ngt som bryr mig stör mig. Jag får inte ihop saken riktigt, ty vad är saken? Den musik jag hört, de instrument sättningar jag upplevt från jazz rock eller klassiska orkester - live oftast (även om en del studioinspelningar ibland ger en bättre träff musikaliskt ) - har nästan utan undantag använt sig av ngn form av teknisk amplifiering och många ggr även en färgning med diverse filtreringar av ljudmastern/teknikern anpassning för att söka återge en den ljudbild det "sound" de eftersträvat. Men So far so good! jag har inget emot att musiken görs utifrån vart huvud det är en unik känsla man vill uppnå. Men sedan kommer det viktiga, det svåra, när jag vill ha ut samma sound ljudbild i mitt vardagsrum, när det gäller för förstärkare högtalare och den första signalkällan tex Tuner CD Vinylsvarv att samspela så bra att de återger ett så nära som möjligt ljud av det jag vill återhöra. Alltså hur väl kan dessa olika elementa i en HiFi anläggning ge ut rätt bild av baskaggens grymma dunk med övriga detaljer från en galen batterist samtidigt som gruppens distade gitarrer ylar genom luften och smälter ihop till en stor härlig konfekt av ljud musikmatta in i min hjärna eller av den energi som väller ut i ett sådant stycke som ur Bachs 2:a Brandenburgerkoncert med toppdirigenten Karl Richter vid pinnen - finns - mig veterligt - bara han som lyckats med den gudomliga interpretationen att göra stycket rättvisa, allt annat i jämförelse verkar fuskverk kattguld. Min fråga är alltså liksom din hur benar man bäst upp detta? förutom en kapabel musiker krävs att inspelningsutrustningen och den audiotekniska kompetensen för lokaler rum måste finnas för en bra och klar återgivning krävs sedan för överföringen Kraft! från trissebygge eller rör att kunna förmedla genom högtalarna som skall klara av att ge ut delikatesser i dynamik bastoner mellan och diskanters värme kyla klangfärger och dess längder alltså alla detaljer från orkesterns alla instrument men som en homogen enhet.. då talar vi om - gissar jag- att komma nära. Jag vill gärna känna studio soundet lilla klubbsoundet stora orkesterhallen i mitt vardagsrum. Kn ngn ge ett verksamt förslag för hur man skall lyckas? Hälsn 'Benke Quote
Recommended Posts